2015-08-09, 23:59
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GregorGreger
Gruppledare ansvarar för ett antal grupper, under dessa är en patrulledare som har hand om ca 10 sökare inkulsive sig själv, varje patrulledare har en lista med förteckning på sina sökare. Det är dessa listor där det skall skrivas namn, telefonnummer(mobil) skickas sms med numret sökande fått på listan till patrulledare, och även tas ID, samma procedur gäller för patrulledare mot gruppledare.
Ovanför det i organisationen finns Gruppchef, Operativchef och Administrativchef, samtliga av dessa brukar vid större sök ha en vice GC, OC eller AC på sin sida.
Det tycks inte ha gått till riktigt på det sättet här:
Citat:
Det är ju ett krav att alla som är med är över 18 år, men vad jag hörde igår så var det inte så att alla som var på plats visade id. Troligen för att de var så många. Men alla som deltar ska ju vara beredda att göra det, eftersom det har med försäkringar mm att göra.
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=97&artikel=6187426
2015-08-10, 00:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GregorGreger
Polisen skulle inte godta, i övrigt hänvisar jag till mitt tidigare svar.

Du menar att om GM berättar att Lisa blev vittne till hur man flyttade en kropp och därför mördade man henne inte skulle godtas?? Vad skulle dom göra då, säga att nej nej det godtar vi inte som motiv
2015-08-10, 00:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Poppsan
Vad är förklaringen till att man intar DNA på kroppen? Eller är det så att man inte hittar den DNA man vill ha kanske?
Kan vara så att de kommer hitta någon annans dna på hennes kropp. Han kan ha varit med om hantering av hennes saker.
2015-08-10, 00:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Jag har skummat igenom EK-fallet nu och det finns faktiskt en hel del som är rätt så likt detta fallet. Listan kommer nog att fyllas på med tiden också.

* MGM och BO känner ej varann
* DNA som binder
* Kroppen gömd
* Nekar inledningsvis totalt
* Otroligt korkade MGM
* Yppandeförbud

I EK-fallet så blir MGM totalt ägd av snuten. Han har gömt sina blodiga käder i sitt eget källarförråd. Kroppen verkar ha varit rätt så bra gömd men en polishund hittade den nertryckt i en klippskreva. Så till slut, efter över två månader i häktet (72 dagar), så väljer han att dra till med en rövarhistoria istället. Han försökte bara hjälpa BO mot två okända gärningsmän. Givetvis gick inte den gubben hem och det blev morddom istället.

Nja, det som likt är att båda mördades
EK sexmördades och man hittade direkt sperma och kunde se hur hon dött, det fanns en film från vagnen som visar att GM följde efter henne på en hållplats inte någon ung tjej från trakten skulle välja att gå av vid själv.
LH hittades död och det finns ingen dödsorsak och inget DNA på kroppen och enligt åklagaren är det svårt att se även motivet, det finns inte ett spår som visar vad som hände vid moppen eller hur hon fraktades

I det ena fallet fanns blodiga kläder med Elins blod på och som sagt det drällde av bevis och detvtog bara två dagar att häkta den här killen med full bevisning serverad
2015-08-10, 00:09
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kellywoman
Tidslinje (uppdaterad)

Runt 17:55 Lämnar en kollega lämnar platsen före de andra och tar mopeden som står bredvid Lisa’¨s

Runt 18:09 – Rebecka och Lowa står med Lisa står utanför dörren

Runt 18:10 – Lisa konstaterar att hon inte kan hjälpa med något mera idag, går runt hörnet till sin moped, Rebecka och Lowa låser dörren och går till bilen

Runt 18:15 – Rebecka och Lowa har lämnat platsen

18:20 – Bussen till Skara som Lowe tar har sin avgångstid 18.20

18:23 – Lisa skickar ett SMS till pappa (Bekräftat tid)
Det är reporterns uppskattade tidslinje, som du tog en del från och påstod felaktigt att Lisa gick runt hörnet 18:09.

Vet du, jag tycker det är synd att tandborstar inte fungerar på Flashback. Annars brukar jag använda sådana dagligen för att utrota sådana som dig.
2015-08-10, 00:11
Avslutad
Känns som extremt många upprepningar i den här tråden. Något nytt på sistone sen uppgiften att MGM ska genomgå en personutredning?
2015-08-10, 00:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Det tycks inte ha gått till riktigt på det sättet här:
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=97&artikel=6187426

Så är det ju, alla ID kontrolleras inte, vissa är kända efter att ha deltagit flertalet gånger, men likväl skall de göra det. Skall inte vara så svårt att innan varje patrull skickas iväg ta ID med patrulledare samt gruppledare. Id skall tas dels för att kontrollera ålder, samt att det inte sker som i Boden att fel namn uppges, sen efter Boden skall dessutom tidpunkt för start av sök, samt avslut av sök för samtliga deltagare uppges, det görs inte heller.

Samma vet jag att det nonchalerats med SMS-proceduren på olika ställen, men organisationen är relativt färsk och de var nog inte redo för det massiva eftersök som skulle bli i detta fall.
2015-08-10, 00:14
Medlem
katws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gosif
Känns som extremt många upprepningar i den här tråden. Något nytt på sistone sen uppgiften att MGM ska genomgå en personutredning?

Nej.

Sitter du bättre till nu och kan hänvisa till din källa för att litauerna skulle ingått i MP-söket?
2015-08-10, 00:15
Medlem
Kellywomans avatar
Citat:
Nja, det som likt är att båda mördades
EK sexmördades och man hittade direkt sperma och kunde se hur hon dött, det fanns en film från vagnen som visar att GM följde efter henne på en hållplats inte någon ung tjej från trakten skulle välja att gå av vid själv.
LH hittades död och det finns ingen dödsorsak och inget DNA på kroppen och enligt åklagaren är det svårt att se även motivet, det finns inte ett spår som visar vad som hände vid moppen eller hur hon fraktades

I det ena fallet fanns blodiga kläder med Elins blod på och som sagt det drällde av bevis och detvtog bara två dagar att häkta den här killen med full bevisning serverad

1. Hur vet du att det inte finns en dödsorsak?
2. Hur vet du att det inte finns DNA på kroppen?
3. Ge mig länken där åklagaren påstår att det är svårt att se motivet?
4. Hur vet du att det inte finns spår vid moppen som visar vad som hände?
5. Hur vet du att det inte finns bevis hur hon fraktades?

Du har uppgett direkt felaktigheter som varken du eller andra ha insyn i pga yppandeförbud
2015-08-10, 00:18
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:
Kan hon ha sett ett annat mord, eller någon som flyttar en kropp till slaktrummet , det kanske är fråga om trafficking och ett antal flickor från Litauern tagits hit, gömts och används för att roa herrar, kanske tom någon sexsekt, flickor som inte är saknade för att redan är prostituerade. Det skulle förklara varför det grävdes så mycket i ladan, man kanske har hittat blod men inte från LH
Oavsett alternativ teori när det gäller att BO råkade se något hon inte borde se så finns det en stor sak som talar mot det och det är det korta tidsfönstret. Varför skulle någon komma bärande på ett lik precis när kafeet stänger? Klockan var ju bara lite över 1800. Nej jag är väldigt tveksamt inställd till såna se-teorier mitt på ljusa dan.
2015-08-10, 00:24
Medlem
bokfodrals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Lite mer om Hovsgärde då..

Bild från ett twitterflöde 13/6:
http://imgur.com/xPSF6lG

Till denna bild hör texten:
"Carola Svensson och Camilla Lundqvist tänder ett ljus för Lisa Holm vid gården där hon hittades i natt"

Google Maps-bild på Hovsgärde:
https://www.google.se/maps/@58.540042,13.364524,3a,15y,92.74h,89.17t/data=!3m6!1e1!3m4!1stvokF4QprJ0pEDWiqaKv1Q!2e0!7i1 3312!8i6656

Observera fastigheternas placeringen.
Fotografen (Oskar Forsberg -ab) har alltså stått och fotat ur vinkeln att Martorp-gård är dolt bakom träden i bakgrunden.

Hmm....lite tankar här då...

Att kvinnorna sitter precis vid Hovsgärde, syns ju tydligt.
Det jag spontant tänker, är att hur kan ett försvinnande och mord på en ung flicka, dessutom då sökpådraget drog igång i princip direkt, föranleda avspärrningar på så många ställen?

Avspärrningar med fullt pådrag och skällande hundar och rusande poliser vid Säteriet, fullt pådrag samma kväll även vid Martorp, tekniker befinner sig på flera ställen vid Martorp gård, byggboden fraktas bort osv....

Nästan så att jag får tankar om att det har hittats fynd tillhörande andra fall, än bara Lisas....

Jag menar, jag tänker så här, att så här många avspärrningar, så här många olika byggnader...?
2015-08-10, 00:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kellywoman
1. Hur vet du att det inte finns en dödsorsak?
2. Hur vet du att det inte finns DNA på kroppen?
3. Ge mig länken där åklagaren påstår att det är svårt att se motivet?
4. Hur vet du att det inte finns spår vid moppen som visar vad som hände?
5. Hur vet du att det inte finns bevis hur hon fraktades?

Du har uppgett direkt felaktigheter som varken du eller andra ha insyn i pga yppandeförbud

Åklagat säger att det finns DNA på tillhörigheter , varför skulle hon säga det om det också fanns DNA på kroppen?
Det var i det sista uttalandet av åklagaren och FU får leta länk själv
Flera gånger sa man inte det inte fanns några spår vid mopeden eller tecken på att något hänt där
Jag går enbart på det jag läser och lite kul att just du hänvisar till yppandeförbudet då som skriker ut att GM har erkänt mord och att det ska komma i tidningen dagen efter

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in