2015-08-09, 21:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
Mitt fetade.
Kan du förtydliga hur polisen upplevde beteendet, dom med?

Mp tyckte och polisen tyckte sammantaget att personerna betedde sig på ett avvikande sätt.
2015-08-09, 21:52
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
"Motvärnet" betyder inte att de uppträdde aggressivt mot MPS. Handbojorna är inte långt borta när polisen tar misstänkta mördare.
Du förnekar dig då inte. Rycker ut snabbt som s*tan så fort man man är och talar om litauerna.
Tjänstgör du som nån slags andra advokat åt människorna eller vad fan är det frågan om?
Skumt är det.

Nåväl, har man nu inte betett sig som några arga idioter mot Missing People-folket
så kanske de gjorde det istället mot besökarna från polismyndigheten varför det ansågs
nödvändigt att plocka fram bojorna. Det förefaller rätt troligt faktiskt.
2015-08-09, 21:55
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Du förnekar dig då inte. Rycker ut snabbt som s*tan så fort man man är och talar om litauerna.
Tjänstgör du som nån slags andra advokat åt människorna eller vad fan är det frågan om?
Skumt är det.

Nåväl, har man nu inte betett sig som några arga idioter mot Missing People-folket
så kanske de gjorde det istället mot besökarna från polismyndigheten varför det ansågs
nödvändigt att plocka fram bojorna. Det förefaller rätt troligt faktiskt.
Advokat? Inbillar du dig att du sitter i en domstol?

Litauer har kanske inte samma förtroende för poliser som du har och följer inte med direkt när de blir ombedda. Det, och lite språkförbistring, kan räcka för att det ska råka hamna lite stål runt handlederna.
2015-08-09, 21:58
Medlem
Pre 1914s avatar
Vad ansåg sig bröderna ha att vinna på att stanna kvar på jobbet och i bygden. Varför stack de inte, vad kunde få dem att tro att de inte hade lämnat några spår alls och att de inte förr eller senare skulle bli misstänkta , så länge de satt still i båten?
Men inte satt de ens still i båten om de började bråka mps, istället för att fiska eller titta på tv hemma.

Min slutsats är som tidigare, att antingen är de stendumma och/eller oskyldiga eller för all del jättesmarta och oskyldiga.

Editerat...
Senast redigerad av Pre 1914 2015-08-09 kl. 22:12.
2015-08-09, 22:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pre 1914
Vad ansåg sig bröderna ha att vinna på att stanna kvar på jobbet och i bygden. Varför stack de inte, vad kunde få dem att tro att de inte hade lämnat några spår alls och att de inte förr eller senare skulle bli misstänkta , så länge de satt still i båten?
Men inte satt de ens still i båten om de började bråka mps, istället för att fiska eller titta på tv hemma.

Min slutsats är som tidigare, att antingen är de stendumma eller oskyldiga.

Kan de inte vara stendumma även om de skulle vara oskyldiga?
2015-08-09, 22:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Jo, men inte bra alls om så skett. Jag tyckte det var nog illa om det skulle handla om ladan då de nämner magasin.

Från det ena till det andra. Detta har har jag totalt missat (det fetade). Kommentaren om att det är den den dömde mannen som skapade klippet alltså. Vem var det som diskuterades - har glömt det med, minns du?

" Någon har använt sig av användarnamnet Lisa Holm. Lars Johansson har redan bekräftat att man känner till filmen och även granskar den. Enligt uppgifter till SLA är det just den dömde mannen som ska ligga bakom filmklippet.
http://sla.se/skovde/2015/06/11/polisen-utokar-sokomradet?refresh=true

Kanske puck 15 på denna, men det står ju inte att det är polisen som bekräftar att den dömde ligger bakom, utan det står "enligt uppgifter till SLA". Dvs, vem som helst kan ha ringt/mailat SLA och sagt att det är så, utan att ha bevis för det. Och SLA bara snaskar på så att säga.
2015-08-09, 22:04
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Advokat? Inbillar du dig att du sitter i en domstol?

Litauer har kanske inte samma förtroende för poliser som du har och följer inte med direkt när de blir ombedda. Det, och lite språkförbistring, kan räcka för att det ska råka hamna lite stål runt handlederna.
Man kan ju nästan tro det när du är igång och tjafsar. Att vi är mitt uppe i förhandlingar.

Rörande omsorg om balterna uppvisas det i alla fall och det är din bag.
Nej, dom har nog lika lite förtroende för snuten som du också verkar ha.

Tack för ordet. Nu är det för min del sluttjafsat om "aggressivt beteende" och "handbojor"
och föreställningar om var diskussionen äger rum någonstans.
2015-08-09, 22:07
Bannlyst
Citat:

Min slutsats är som tidigare, att antingen är de stendumma eller oskyldiga.
Eller jättesmarta & oskyldiga.
2015-08-09, 22:11
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Ja, jag skrev också på följande vis när saken fördes på tal igen:
Varför i så fall detta påstådda aggressiva beteende gentemot teamet från Missing People?

Jag garderade mig alltså för den händelse uppgiften visar sig inte vara överensstämmande
med verkliga förhållanden.
Hur som helst föranledde brödernas beteende den kvällen att polisens intresse väcktes
och snart fick de och frun besök i stugan. Det sattes till motvärn uppenbarligen.
Gripandena skedde inte friktionsfritt om man säger så.
http://www.exponerat.net/wp-content/uploads/2015/06/Lisa_Holm_gripande.jpg
http://x.cdn-expressen.se/images/76/a3/76a320b05ec74a78a0776cc3b8e7fefe/16x9/645@70.jpg

Martin Fredman (insatschef) uppger: (videointervju)
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article20960617.ab

Det sägs tyvärr inte specifikt något om hur bröderna betett sig annorlunda/avvikande, men man kan ju baka in faktumet att den yngre brodern som deltog i konfrontationen, är frisläppt med sänkt misstankegrad - simultant med att teknisk bevisning stärkte misstanken mot den äldre brodern.

Öppna frågor jag därmed har är:
Vad pekar på att den yngre brodern haft vetskap om vad storebror nu sitter häktad för?
Bestod orsaken till konfrontationen/kontakten i fyndet MPS gjorde, eller annan orsak?
2015-08-09, 22:14
Medlem
Ydriks avatar
Citat:
Varför skulle flyktrisken vara större för kvinnan? Männen borde väl ha mer att vinna på en flykt.

Undrade också över detta men vid åklagarens häktningsframställan med blanketten för ifyllda orsaker, som finns att läsa någonstans här i tråden, hittade han en orsak att kryssa i just den rutan med "Flyktfara" på bara hennes blankett så någon anledning måste han ju haft. Och jag undrar fortfarande varför.
Senast redigerad av Ydrik 2015-08-09 kl. 22:30.
2015-08-09, 22:21
Medlem
Gusselbys avatar
En grej:

Det talas en del om språkförbistring här, nu och tidigare och att mgm kanske inte förstått vad som pågick (vilket måste vara svårt att undgå oavsett språk).

Eftersom de inte talade svenska något vidare enligt vad som sagts och grannar uttryckt att de var vänliga och trevliga men var svåra att tala med så undrar man om de inte talar engelska eller om inte grannarna gör det eller om mgm:s arbetsgivare Ar*e Jö*sso* talade litauiska eller engelska eller annat språk med dem. På något sätt måste de ha kommunicerat. Bara undrar lite vad de kan ha förstått av det som hände omkring dem och inte. Angående spekulationer om språkförbistring.
2015-08-09, 22:26
Medlem
Pre 1914s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gusselby
En grej:

Det talas en del om språkförbistring här, nu och tidigare och att mgm kanske inte förstått vad som pågick (vilket måste vara svårt att undgå oavsett språk).

Eftersom de inte talade svenska något vidare enligt vad som sagts och grannar uttryckt att de var vänliga och trevliga men var svåra att tala med så undrar man om de inte talar engelska eller om inte grannarna gör det eller om mgm:s arbetsgivare Ar*e Jö*sso* talade litauiska eller engelska eller annat språk med dem. På något sätt måste de ha kommunicerat. Bara undrar lite vad de kan ha förstått av det som hände omkring dem och inte. Angående spekulationer om språkförbistring.
De förstod nog rätt bra vad det var frågan om, men i ren dialog där varje ord har sitt värde kom de till korta.

Gissar att det inte var oproblematiskt för AJ att ha dem anställda, men att det i längden ändå fungerade bra.
Givetvis kunde de lite engelska från början och ordförrådet fylls på allteftersom.
Hade de varit andra litauiska individer på en annan mer social arbetsplats hade storebrodern säkert pratat flytande svenska vid det här laget, men tydligen inte i detta fallet.
Senast redigerad av Pre 1914 2015-08-09 kl. 22:32.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in