2015-08-08, 23:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Som jag förstått, var litauerna mer eller mindre långtids-säsongsarbetare här, och inte av typen gästarbetare som drar runt i landet.
Vistas dom här så länge det går, utan att behöva medborgarskap?
Nu är ju folk olika, och gästarbetande balter har i min uppfattning bra sammanhållning, men jag hade nog inte velat bo en ihop med min bror (som man dessutom jobbar ihop med) och hans fru, även om vi är bra vänner. Det blir 24/7 umgänge, och om då tex ett lågbudget-torp som Hovsgärde, stått till förfogande, så blir det uthärdligt.

Hittade bästa tänkbara bild på hur ladan ser ut på insidan. Bild tagen 10/6:
http://imgur.com/xCmjCXT

Får rätta mig själv. Det är ingen traktorgrävare i ladan, utan en riktig grävmaskin.
I mina ögon, inga problem att handsken kan ha legat öppet, men ändå skymd där inne, beroende på betraktningsvinkel. Grävmaskinen, jordhögar, träskivor mm.

Ja, det blev nog en överraskning att polisen var såpass snabba, så funderingar kan mycket väl ha startat redan efter påknackningen..
Men han kände sig trängd ganska omgående kanske?
Polisen har haft bra fokus i områden han förmodat vistas i (förutom Martorp) dels genom egen närvaro, men också MPS närvaro.

Långtids-arbetare har jag också uppfattningen om, så vistas här så länge det går, så länge dom har arbetet. Nä, jag hade inte heller velat leva tätt inpå bror och fru 24/7 under en längre tid. Då hade det varit bra om ett annat boende fanns till låns för att avlasta varandra.

På bilden ser man ju att handsken blåst in och missats på söndagskvällen

Knappast någon god natts sömn efter och innan polisen knackade på dörren på natten. Om han har placerat handsken i panik...var det då fynden som var det väsentliga att ta hand om? Var det inte snarare det viktigaste fyndet?
2015-08-08, 23:09
Medlem
-tramS-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Som jag förstått, var litauerna mer eller mindre långtids-säsongsarbetare här, och inte av typen gästarbetare som drar runt i landet.
Vistas dom här så länge det går, utan att behöva medborgarskap?

Hört talas om Europeiska unionen? Litauen är medlem i unionen sen 11 år, vilket bl a betyder att deras medborgare kan flytta till vilken annat medlemsland som helst, t ex Sverige, och jobba.
2015-08-08, 23:12
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Det hänger ihop med att det är en urbota inskränkt site som totat ihop lite skit.

Dags också för självkritik: Det har under fortsatta studier i ämnet visat sig att många av de här bilderna är både roliga och träffsäkra – och det inkluderar även de bilder som en urbota inskränkt site publicerat med likaledes urbota inskränkta kommentarer. Tydligen fattar man inte bättre eftersom man tolkat så snett.

Kring den 12 juni fanns en cache att komma åt; det finns inte nu. – Den visade att NB var intresserad av snygga, lättklädda, tjejer, men inte mycket mer än så. Något egentligt underlag finns inte som säger att han skulle vara onormalt intresserad av hårdporr. Däremot verkar han hålla sig à jour med dagspolitiken; han har t.ex. publicerat två videoavsnitt som rör Ukraina/Ryssland. I övrigt verkar han vara mycket sport- motorintresserad och även ha ett intresse för musik, företrädesvis tekno, pop och rysk resp litauisk musik. - Men fortfarande ingen liten velourgosse; rättsväsendet kommer att få en match. det är således inte alls representativ för

Så bra att de fakta om MGM som legat tillgängliga för alla att se fått en del att inse detta enkla faktum att de fanns där för den som bara ville se. Mest intressant var nog ändå idiotvrålet när de de gjordes mer bekanta och straxt därefter försvann från facebook, det verkar ligga mycket intresse i det där.

Din länk är dock relativt urbota inskränkt i detta ämnet då det på de inlägg som kollats bara är postade av en "Ayelen Bilevicius" och Nerijus finns med i posten. Misstänkt mördares intresse för Tejpade småflickor

Korrekt är att facebookgrupper försvunnit efter att detta uppmärksammats, och då först börjar några med en gång skrika att det är desinformation utan att på något sätt kunna bevisa det. Vi visade att den misstänkte mördaren varit med i dessa grupper innan de stängdes. Så ingen behöver tveka på det.

Slutsatser och kommentarer kan man tycka vad man vill om men fakta är fakta och inget annat. De sajter som idag motsvara sajterna i den intressefåran skulle vara
http://demotyvacijos.tv3.lt/o-po-darbu-pamokos-1637614.html arkiv
här som också var en av källorna till facebooksgruppens bilder, vilket för övrigt står på en del av dem ganska tydligt. Just den bilder återpostades ett antal gånger till vår förvåning. Det skulle vara intressant om facebookgruppen återuppstår i originaltappning.

Den ryska varianten av demotivatiosposter har nog fler likheter med de bilder som gruppen postade även om jag inte känner igen mer än ett fåtal bilder bland annat den bilden vi valde att ta med i redigerat skick **nedsaggad flicka som ej ser glad ut**

Det är klart att jag förstår att verkligheten kan vara hotfull för de som inte kan acceptera på grunda anledningar de inte talar om öppet, vilket också visar sig när något börjar skrika desinformation rakt och och själv är den som desinformerar. Så är det klart.

Det jag reagerade för var just den dominanta lärartypen som står över någon som är bunden eller kvinnor och flickor som ramlar , jag har kanske sett ganska lite av rent allmänt sett, men inte just den typen av *tihi* åt flickor tillkortakommanden generellt.
2015-08-08, 23:34
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -tramS-
Hört talas om Europeiska unionen? Litauen är medlem i unionen sen 11 år, vilket bl a betyder att deras medborgare kan flytta till vilken annat medlemsland som helst, t ex Sverige, och jobba.

Haha, "medborgarskap" var en felformulering av mig där
Ursäkta otydligheten, men det är ett vanligt krav, att vid arbete inom annat EU-land behöva visa upp ett anställningsintyg och registrera sig hos kommunala myndigheter när 3 månader sammansatt passerar.
Nu har väl säkert dessa litauer fixat allt detta, och det som skulle understrykas var att dom säkerligen har anställningspapper hos AJ.
2015-08-08, 23:40
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av helsan
På bilden ser man ju att handsken blåst in och missats på söndagskvällen

Knappast någon god natts sömn efter och innan polisen knackade på dörren på natten. Om han har placerat handsken i panik...var det då fynden som var det väsentliga att ta hand om? Var det inte snarare det viktigaste fyndet?

Utveckla det fetade.
2015-08-08, 23:43
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ToZon
Att de for runt i olika byggnader blir liksom självklart om man framförallt kan initialt se eller bedöma att FP är förmodligen inte MP. Man dammsuger givetvis omgivningen och kanske hade indikation på några ställen på denna gård. Man spärrade även av en fastighet inte långt från Cafe't och då menar jag inte ladan. Man kontrollerar allt som kan ha koppling till dessa tre individer, platser, fordon, arbetsredskap och byggnader i sök för möjlig MP, hittar man intressant så kallas tekniker till platsen.

Sen vet ingen om polisen funnit alla tillhörigheter, det kan fortfarande saknas något.

Ja, det var det jag ville skulle framgå lite underförstått. (lite less på trådens upprepningar och tröghet)
Det går alltså inte att utröna i vilken del av Martorp-området kroppen påträffades - utifrån allmänna media-bilder.
Eftersom att vi sedermera fick uppgifterna om att FP inte är MP, så ter det sig ännu mer förklarligt att tekniker gick in överallt där minsta intresse fanns.

I en vidare indikation, kan man kanske uppfatta att polisen direkt uppfattade att FP inte var MP, eftersom att tekniker hade ett brett fokus under Fredagskvällen/natten.
2015-08-08, 23:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Utveckla det fetade.

Hältfen ironi, duger det?
2015-08-09, 00:01
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Det har funnits annat i andra mordfall som inte har gått "att förklara bort".
http://na.se/nyheter/hallsberg/1.2749717-advokat-kritisk-till-mordutredning

Dömd i TR, friad i HR. (FB) Misstänkt mord/dråp i villa, Sköllersta, Örebro 1/8 -13

Sköllerstafallet är klart intressant och det kan inte uteslutas att det kan finnas paralleller här i form av alternativa-GM som befunnis sig vid eller kan ha befunnit sig vid brottsplatsen och avsaknad av direkt bevisning för MGM:s koppling till själva mördandet. Som jag skrev i den tråden är det ett fall där jag kan förstå både resonemangen för att fälla och att fria. Man måste vara ödmjuk och inse att var man än drar gränsen för vilken bevisning som krävs för fällande dom så kommer det alltid att finnas fall som är på marginalen.

Det här är en jobbig aspekt hos verkligheten som man sällan ser en diskussion om. Man inser bättre vad det handlar om ifall man tänker sig ett större antal utredningar angående misstänkta för brott uppställda i ordning från svagaste bevisningen till starkaste bevisningen. Är det tillräckligt många så kommer vi att se väldigt små skillnader i bevisstyrka mellan de utredningar som ligger intill varandra. Ändå kräver "utom rimligt tvivel"-principen att vi drar en absolut, skarp skiljelinje nånstans på skalan. Vi tvingas göra en helt binär bedömning (skyldig/icke skyldig) av något som i verkligheten inte är binärt: Den samlade mängden omständigheter som talar för att någon är skyldig.

Min uppfattning om Sköllerstafallet är då som sagt att det ligger väldigt nära den här linjen och att det garanterat finns fall med ungefär samma bevisstyrka som lett till fällande dom. Man kan ju spekulera om HR hade gjort en annan bedömning om den döde inte hade varit en hustyrann och dömd pedofil, utan en tämligen normal farfar.

Däremot är det ett mycket typiskt exempel på ett fall där svårigheten att bevisa skulden i domstol inte ger skäl att börja spinna på alternativa teorier om gärningsman. I just det här fallet kan jag inte påstå att det får mig att ligga sömnlös på nätterna. Jag hoppas att det var en engångshändelse för GM:s vidkommande, utlöst av mycket speciella omständigheter och att han kommer att leva ett liv fritt från våld i framtiden.

Vi får se om detta fall kommer att dras med liknande problem i bevisningen när FUP kommer.
2015-08-09, 00:09
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av helsan
Hältfen ironi, duger det?

DET begrep jag...
Jag undrade däremot vad som gör att den inte skulle kunnat hamna i ladan?
Ojämn mark? Jordhögen? Gropen?
2015-08-09, 00:13
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av David-Hume
Ser ett roligt scenario framför mig där NB sitter i förhören och fäller yttranden som "statistiken säger att det rör sig om en man i BO:s ålder och som dessutom är bekant med henne, sök efter det istället" eller "har ni uteslutit att det rör sig om ett terrordåd?"

Synd att NB inte har tillgång till flashback. Han hade kunnat få många tips härifrån.

I Vatchareeya-fallet så kontaktade faktiskt en av de två stolligaste alternativteoretikerna advokaten inför rättegången med nån slags bevis (glömt vad) som hen tyckte var helt revolutionerande och utgick från att advokaten skulle dra fram i sin plädering. Vilket han till alternativteoretikerns stora besvikelse inte gjorde, jag tror inte ens hen fick svar på sitt mail.

Jag kan tänka mig att det skickades fler mail till advokaten som inte omnämndes i själva tråden om diverse små detaljer som ett litet men envist gäng i tråden hade snackat upp till enorma proportioner (Enligt en premiss som skulle kunna formuleras ungefär som att om det finns minsta lilla detalj som inte stämmer i en FUP på flera tusen sidor så är det skandal och tecken på en dålig utredning och att bevisningen inte håller)

Vi får väl se vad som händer när åtalet kommer. Jag är ju inte så positiv som en del andra kring åtalets styrka och om jag har rätt så lär det bli fart här inne. Har jag fel så blir det nog däremot en ganska snabb avtrappning.
2015-08-09, 00:19
Medlem
kejsarinnakanels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Vi tvingas göra en helt binär bedömning (skyldig/icke skyldig) av något som i verkligheten inte är binärt: Den samlade mängden omständigheter som talar för att någon är skyldig.

Jag hoppas att det var en engångshändelse för GM:s vidkommande, utlöst av mycket speciella omständigheter och att han kommer att leva ett liv fritt från våld i framtiden.

Vi får se om detta fall kommer att dras med liknande problem i bevisningen när FUP kommer.

"En binär bedömning" - nej bedömningen måste ta in alla aspekter men slutsatsen bör ligga så nära det "binära" som möjligt. En GM är antingen skyldig eller inte. Sedan kommer ställningstagandet till motiv, tid att besinna sig, förmågan att styra sina handlingar mm. Problemen är väl störst när MGM måste frias i brist på bevis och inga alternativa misstänkta finns?
2015-08-09, 00:20
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
I Vatchareeya-fallet så kontaktade faktiskt en av de två stolligaste alternativteoretikerna advokaten inför rättegången med nån slags bevis (glömt vad) som hen tyckte var helt revolutionerande och utgick från att advokaten skulle dra fram i sin plädering. Vilket han till alternativteoretikerns stora besvikelse inte gjorde, jag tror inte ens hen fick svar på sitt mail.

Jag kan tänka mig att det skickades fler mail till advokaten som inte omnämndes i själva tråden om diverse små detaljer som ett litet men envist gäng i tråden hade snackat upp till enorma proportioner (Enligt en premiss som skulle kunna formuleras ungefär som att om det finns minsta lilla detalj som inte stämmer i en FUP på flera tusen sidor så är det skandal och tecken på en dålig utredning och att bevisningen inte håller)

Vi får väl se vad som händer när åtalet kommer. Jag är ju inte så positiv som en del andra kring åtalets styrka och om jag har rätt så lär det bli fart här inne. Har jag fel så blir det nog däremot en ganska snabb avtrappning.
Här kommer du med påståenden om bodenfallet, inklusive ett som du har glömt vad det handlar om, och använder det som argument i denna tråd. Jag skulle gärna veta vad det är du försöker påstå, och framförallt vad det har i denna tråd att göra.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in