2015-08-08, 20:20
Medlem
Tamborinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Den frågan får du nog ställa till advokaten, men hon får inte svara.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article21227755.ab

Du rör bara till det hela .
Hur har NBs DNA hamnat på LH personliga tillhörigheter ?
Kan du inte bara svara på det , snälla !
2015-08-08, 20:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ferry31
Jag tror NB kan ha planerat att möta Lisa, men inte planerat något brott. Jag vet att det låter konstigt, men tänk själva. Han kan ha sett henne innan, blivit förtjust i henne och vet ungefär när hon slutar. När hon är ensam kvar efter att de andra har lämnat så tar han sin chans att prata med henne. Ni kanske undrar varför han skulle uppvisa ett sånt konstigt beteende. Det kanske är så att han lever sitt skitliv, trött på sin fruga och när han får syn på en ung, svensk blondin så bestämmer han sig för att vid något tillfälle ta sin chans att prata med henne. Det tillfället kom lämpligt nog för första gången i samband med när hon försvinner. Annars blev hon skjutsad dit och tillbaka vid sina tidigare arbetsdagar. Det är ganska lite tid mellan att de andra arbetarna på caféet lämnar och när hennes mobil slutar fungerar, så frågan är om det är en slump att GM bara råkar finnas i närheten? Avgör själva.

Sen varför något spårar ur är svårt att säga. Skulle tro att GM är full som fan, vilket gör honom mer kapabel att använda våld. Troligtvis så nobbar LH honom också och det kanske triggar honom och gör honom mer aggressiv och motiverad att erövra. Fortfarande oklart om det ligger ett sexualbrott bakom, det är högst osäkert faktiskt. Lika osäkert är det om NB är skyldig, men i nuläget finns det inte så mycket annat att utgå ifrån. Det är även oklart varifrån hon försvinner. Bland teorierna som flödat här har folk spekulerat om ladan (som hon troligtvis lockats över till) eller precis vid anslutning till mopeden. Ladan känns ju rimligast. Det är skymt där om NB inte vill ha något vittne och finns det sexuellt motiv bakom så vill han definitivt vara ifred. Fast att påsen och nyckeln är kvar vid mopeden talar för att Lisa inte lämnar platsen frivilligt. Kan hon ha blivit slagen i huvudet, slocknat och sedan blivit dragen över vägen och in i ladan av GM? Nja, det låter komplicerat. Upphittade handsken är svår att bedöma. Kan både tyda på att hon varit där och att den tappats, eller att den planterats där för att vilseleda polisen från verkliga brottsplatsen.
Tror mer på att de haft besök av några andra litauer/polacker som också är arbetare. De har druckit och suttit i bilen. De hotade NB att hjälpa dem röja bort kroppen och hotade mörda hans familj om han avslöjade dem.
2015-08-08, 20:36
Medlem
Pre 1914s avatar
Räcker spår av dna för fällande dom? Ponera att gm tog en kraftig vinterjacka som hängde på en spik i ladan, som mgm använde när det blåste snålt på taket. Att han tog den och använde den och la över lh och bar in henne i sin bil.

Då skulle hon få spår av hans dna på sig men troligen ingen riktigt stark kontaminering.
Kan kriminalteknikerna avgöra om dna kommer från direkt beröring eller om det kommit dit via en främmande sekundär källa?

Orsaken till att använda jackan behöver inte vara att lägga misstankarna på ett annat håll utan bara för att minska hennes möjligheter att göra sig fri.
2015-08-08, 20:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Diskussionen om MGM:s motiv (eller snarare svårigheten att finna ett sådant) är naturlig. Risken är dock att den lider av samma grundläggande problem som brukar anföras mot teorin om s.k intelligent design: Om livet är för komplext för att ha kunnat uppstå av sig självt utan kräver en "skapare", vem var det i så fall som skapade denne skapare, som ju måste vara väldigt komplex för att kunna skapa något så komplext? (Who designed the designer?)

Tänker man efter lite så inser man naturligtvis att det inte besvarar någon fråga, utan bara förflyttar den ett steg bort. Vem skulle ha ett "rimligt" motiv för att döda en 17-årig flicka som ska åka hem från jobbet och sen gömma kroppen någonstans på en lantbruksfastighet några kilometer därifrån? När det uppenbarligen inte verkar finnas någon svartsjuk nuvarande eller fd pojkvän (om nu en sån kan anses ha ett "rimligt" motiv)

Är motivet ändå sexuellt? Som LKVN skriver behöver av flera skäl inte ett sexuellt övergrepp efterlämna tydliga fysiska spår. Vi har också spekulationerna som funnits från början om ett närmande med sexuella motiv som på något vis "spårat ur" före fullbordat brott och istället lett till att MGM dödat offret. Dessutom vet vi ju faktiskt inte vad man egentligen hittat vid obduktionen, även om uttalandet från FU-ledningen kan tolkas som att otvetydiga spår på sexuellt övergrepp saknas.

Jag är ändå böjd att tro att svaret är JA. Inte nödvändigtvis för att det känns oerhört sannolikt, utan mer för att övriga diskuterade motiv känns mer långsökta. Men att vi skulle få ett svar på frågan genom utredningen som tillfredsställer alla som törstar efter ett klart och tydligt motiv tror jag tyvärr inte är särskilt sannolikt.

Det som stör mig i denna tråd som jag visserligen endast läser med ett öga är den hidöst låga nivån,
speciellt beträffande att man tror sig få alla svar då rättsintyget anländer. Det är liksom inte Jovan Rajs som är rättsläkaren här. Såklart kommer en del svar i o m rättsutlåtandet som består av tre
delar bakgrundsinformation, undersökningsprotokoll och utlåtande.

Rättsläkaren har så att säga en mall att utgå ifrån av typen "kan tala för, förenligt, icke förenligt" eller "talar starkt för, talar för eller talar möjligen för" o s v. Direkta svar fås inte alltid, kan naturligtvis så fås men i detta fall så tror jag att den tekniska bevisningen är det avgörande. Det är också där åklagaren "läcker" trots yppandeförbud. Åklagaren får trots allt omhäktningar och får man omhäktningar så brukar domstol kräva "fakta" om så än ifrån den preliminära obduktionen för du kan inte som åklagare hålla en person häktad endast med att poängtera att obduktionen ger svaret/tar tid, brukar endast hålla i cirka en omhäktning fastän trycket på rättsläkare är hårt. Teknisk bevisning bör vara det som binder GM i detta fall till mordet gissar jag, sätt således inte för stort hopp på rättsintyget.
2015-08-08, 20:38
Medlem
Ett problem helt klart med DNA är att det finns många sätt ett DNA spår kan hamna på någon utan att personerna träffats förut.
2015-08-08, 20:41
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tamborino
Du rör bara till det hela .
Hur har NBs DNA hamnat på LH personliga tillhörigheter ?
Kan du inte bara svara på det , snälla !

Ett alternativt scenario är att den verklige GM, efter att ha tagit Lisa av daga, funderar på vad han ska göra med hennes tillhörigheter som ligger spridda. Han får den lysande idén att gnida några av dem mot insidan av en arbetsrock som hänger där på en krok (huruvida GM känner till att det är NB:s rock spelar här ingen roll). Alltid kan det bli ett villospår. Han kontaminerar dock inte kroppen på samma sätt, den är han fast bestämd att tvätta helt ren i mjölkrummet.
2015-08-08, 20:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av greyhoundbus
Tror mer på att de haft besök av några andra litauer/polacker som också är arbetare. De har druckit och suttit i bilen. De hotade NB att hjälpa dem röja bort kroppen och hotade mörda hans familj om han avslöjade dem.

Kan vara så? Eller inte?
Den teorin, har ju inte varit uppe i tråden förut!
Senast redigerad av LA-B 2015-08-08 kl. 20:46.
2015-08-08, 20:43
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tamborino
Så här är det , det går inte att förklara bort
Det har funnits annat i andra mordfall som inte har gått "att förklara bort".
http://na.se/nyheter/hallsberg/1.2749717-advokat-kritisk-till-mordutredning
Citat:
Åklagaren har lagt fram bevisning som pekar mot 24-åringen. Det finns ett kartlagt händelseförlopp före och efter det att 24-åringen besökte villan under kvällen då den äldre mannen mördades. 24-åringen var bland annat på ICA Tybble innan han åkte till Sköllersta. Då hade han en stor backpack-ryggsäck på sig visar övervakningskameror.
[...]
Advokaten menar också att den tekniska bevisningen är bristfällig och att den inte kan slå fast att det var 24-åringen som bragde livet om den äldre mannen.
Dömd i TR, friad i HR. (FB) Misstänkt mord/dråp i villa, Sköllersta, Örebro 1/8 -13
2015-08-08, 20:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ferry31
Jag tror NB kan ha planerat att möta Lisa, men inte planerat något brott. Jag vet att det låter konstigt, men tänk själva. Han kan ha sett henne innan, blivit förtjust i henne och vet ungefär när hon slutar. När hon är ensam kvar efter att de andra har lämnat så tar han sin chans att prata med henne. Ni kanske undrar varför han skulle uppvisa ett sånt konstigt beteende. Det kanske är så att han lever sitt skitliv, trött på sin fruga och när han får syn på en ung, svensk blondin så bestämmer han sig för att vid något tillfälle ta sin chans att prata med henne. Det tillfället kom lämpligt nog för första gången i samband med när hon försvinner. Annars blev hon skjutsad dit och tillbaka vid sina tidigare arbetsdagar. Det är ganska lite tid mellan att de andra arbetarna på caféet lämnar och när hennes mobil slutar fungerar, så frågan är om det är en slump att GM bara råkar finnas i närheten? Avgör själva.

Sen varför något spårar ur är svårt att säga. Skulle tro att GM är full som fan, vilket gör honom mer kapabel att använda våld. Troligtvis så nobbar LH honom också och det kanske triggar honom och gör honom mer aggressiv och motiverad att erövra. Fortfarande oklart om det ligger ett sexualbrott bakom, det är högst osäkert faktiskt. Lika osäkert är det om NB är skyldig, men i nuläget finns det inte så mycket annat att utgå ifrån. Det är även oklart varifrån hon försvinner. Bland teorierna som flödat här har folk spekulerat om ladan (som hon troligtvis lockats över till) eller precis vid anslutning till mopeden. Ladan känns ju rimligast. Det är skymt där om NB inte vill ha något vittne och finns det sexuellt motiv bakom så vill han definitivt vara ifred. Fast att påsen och nyckeln är kvar vid mopeden talar för att Lisa inte lämnar platsen frivilligt. Kan hon ha blivit slagen i huvudet, slocknat och sedan blivit dragen över vägen och in i ladan av GM? Nja, det låter komplicerat. Upphittade handsken är svår att bedöma. Kan både tyda på att hon varit där och att den tappats, eller att den planterats där för att vilseleda polisen från verkliga brottsplatsen.

Jag tror du är nära sanningen och fetat lite som jag tycker är mest sannolika.

Han befinner sig i området, om det är en slump eller planerat är svårt att veta men hon hamnade på hans radar. Jag tror att han befunnit sig i mopedens närhet, kanske sittande i en trädgårdsstol på baksidan och precis som du skriver, söker kontakt men blir avvisad och hela proppskåpet brinner. Berusad och känner sig kränkt av en lite brud och så gör man inte mot honom.

Hon sms'ar ca 18.23 och om uppgifterna stämmer så lämnar hennes mobil nätet 18.30. Det rör sig om sju minuter så hon var högst sannolikt i hans våld inom dessa sju minuter.

På något sätt finns då bara två alternativ, hon mördades bakom cafe't genom strypning för att tysta henne vid närmandet, lämnades där vid container eller bakom utbyggnaden (doldes). Hämtade fordon som stod i närheten och därefter hämtade offret.
Det andra är att hon på något sätt lurats över till ladan men jag finner det tveksamt, vad skulle kunna lura henne att gå dit (inga nycklar är aktuella), hon har inte låst för kvällen och ville hem.

Finns spår utöver handsken i ladan så har hon passerat där och det kan vara dit hon fraktades i ett fordon medan hjärnkontoret hos GM funderar, va fan gör jag nu.

Vad har man hittat på baksidan och ikring cafe't som man inte yppat, finns det spår av henne/honom på annan plats än vid mopeden, hittade man hela displayglaset ute vid fältet, kan man hittat rester av glaset på baksidan eller möjligen i ladan mittemot. Brukar ofta vara sådana små detaljer som stärker länsman i hur händelseförloppet varit.

En intressant sak är om Martorp hade grovt genomsökts av polis eller annan och inget funnet där fast hon fanns där men dold och utan vovve kanske omöjlig att upptäcka. Hur har dessa bröder eventuellt varit inblandad i söken och på vilket sätt, AJ ställde ju sin personal till polisens förfogande.

Jag tänker lite på styckmördaren i Boden som lämnade området där VB hittades som klart till polisledningen. Har dessa fått begäran om att söka igenom Martorp och lämnat klart men något uppdagades på fredagens em/kväll och polletten trillade ner hos länsman.

Att rätt gubbe sitter är jag övertygad men utan vad polisen vet vilket är 95% mer än vad vi vet så blir det svårt att få ihop ett möjligt förlopp.
2015-08-08, 20:44
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av greyhoundbus
Du har redan en gästarbetare av litauisk härkomst misstänkt för mordet och man har
DNA-träff med mera som bygger upp misstankarna, men lik förbannat känns det troligare
att andra av samma ursprung eller nu polacker som du lyckas peta in också, ska
ha skulden till flickans död. Är det inte märkligt säg?

Det är tydligen bra svårt det där med att undvika att komplicera saker och ting för somliga.
Senast redigerad av Grandioso 2015-08-08 kl. 20:48.
2015-08-08, 20:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Du har redan en gästarbetare av litauisk härkomst misstänkt för mordet och man har
DNA-träff med mera som bygger upp misstankarna, men lik förbannat känns det troligare
att andra av samma ursprung eller nu polacker som du lyckas peta in också, ska
ha skulden till flickans död. Är det inte märkligt säg?

Det är tydligen bra svårt det där med att undvika att komplicera saker och ting för somliga.

Det är väl inget, man kan utesluta? Eller!
2015-08-08, 20:57
Medlem
Tamborinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ToZon
Jag tror du är nära sanningen och fetat lite som jag tycker är mest sannolika.

Han befinner sig i området, om det är en slump eller planerat är svårt att veta men hon hamnade på hans radar. Jag tror att han befunnit sig i mopedens närhet, kanske sittande i en trädgårdsstol på baksidan och precis som du skriver, söker kontakt men blir avvisad och hela proppskåpet brinner. Berusad och känner sig kränkt av en lite brud och så gör man inte mot honom.

Hon sms'ar ca 18.23 och om uppgifterna stämmer så lämnar hennes mobil nätet 18.30. Det rör sig om sju minuter så hon var högst sannolikt i hans våld inom dessa sju minuter.

På något sätt finns då bara två alternativ, hon mördades bakom cafe't genom strypning för att tysta henne vid närmandet, lämnades där vid container eller bakom utbyggnaden (doldes). Hämtade fordon som stod i närheten och därefter hämtade offret.
Det andra är att hon på något sätt lurats över till ladan men jag finner det tveksamt, vad skulle kunna lura henne att gå dit (inga nycklar är aktuella), hon har inte låst för kvällen och ville hem.

Finns spår utöver handsken i ladan så har hon passerat där och det kan vara dit hon fraktades i ett fordon medan hjärnkontoret hos GM funderar, va fan gör jag nu.

Vad har man hittat på baksidan och ikring cafe't som man inte yppat, finns det spår av henne/honom på annan plats än vid mopeden, hittade man hela displayglaset ute vid fältet, kan man hittat rester av glaset på baksidan eller möjligen i ladan mittemot. Brukar ofta vara sådana små detaljer som stärker länsman i hur händelseförloppet varit.

En intressant sak är om Martorp hade grovt genomsökts av polis eller annan och inget funnet där fast hon fanns där men dold och utan vovve kanske omöjlig att upptäcka. Hur har dessa bröder eventuellt varit inblandad i söken och på vilket sätt, AJ ställde ju sin personal till polisens förfogande.

Jag tänker lite på styckmördaren i Boden som lämnade området där VB hittades som klart till polisledningen. Har dessa fått begäran om att söka igenom Martorp och lämnat klart men något uppdagades på fredagens em/kväll och polletten trillade ner hos länsman.

Att rätt gubbe sitter är jag övertygad men utan vad polisen vet vilket är 95% mer än vad vi vet så blir det svårt att få ihop ett möjligt förlopp.

En liten detalj som inte skrivits mycket om här är att tydligen var bara NB som var med på arbetsmötet i ladan på måndagsmorgonen !
Var lillebror så uppriven och knäckt över det han vet , så att han inte orkar vara med ?
Gjorde han något annat på morgonen , isf vad och var !

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in