Citat:
Ursprungligen postat av
Ferry31
Jag tror NB kan ha planerat att möta Lisa, men inte planerat något brott. Jag vet att det låter konstigt, men tänk själva. Han kan ha sett henne innan, blivit förtjust i henne och vet ungefär när hon slutar. När hon är ensam kvar efter att de andra har lämnat så tar han sin chans att prata med henne. Ni kanske undrar varför han skulle uppvisa ett sånt konstigt beteende. Det kanske är så att han lever sitt skitliv, trött på sin fruga och när han får syn på en ung, svensk blondin så bestämmer han sig för att vid något tillfälle ta sin chans att prata med henne. Det tillfället kom lämpligt nog för första gången i samband med när hon försvinner. Annars blev hon skjutsad dit och tillbaka vid sina tidigare arbetsdagar. Det är ganska lite tid mellan att de andra arbetarna på caféet lämnar och när hennes mobil slutar fungerar, så frågan är om det är en slump att GM bara råkar finnas i närheten? Avgör själva.
Sen varför något spårar ur är svårt att säga. Skulle tro att GM är full som fan, vilket gör honom mer kapabel att använda våld. Troligtvis så nobbar LH honom också och det kanske triggar honom och gör honom mer aggressiv och motiverad att erövra. Fortfarande oklart om det ligger ett sexualbrott bakom, det är högst osäkert faktiskt. Lika osäkert är det om NB är skyldig, men i nuläget finns det inte så mycket annat att utgå ifrån. Det är även oklart varifrån hon försvinner. Bland teorierna som flödat här har folk spekulerat om ladan (som hon troligtvis lockats över till) eller precis vid anslutning till mopeden. Ladan känns ju rimligast. Det är skymt där om NB inte vill ha något vittne och finns det sexuellt motiv bakom så vill han definitivt vara ifred. Fast att påsen och nyckeln är kvar vid mopeden talar för att Lisa inte lämnar platsen frivilligt. Kan hon ha blivit slagen i huvudet, slocknat och sedan blivit dragen över vägen och in i ladan av GM? Nja, det låter komplicerat. Upphittade handsken är svår att bedöma. Kan både tyda på att hon varit där och att den tappats, eller att den planterats där för att vilseleda polisen från verkliga brottsplatsen.
Jag tror du är nära sanningen och fetat lite som jag tycker är mest sannolika.
Han befinner sig i området, om det är en slump eller planerat är svårt att veta men hon hamnade på hans radar. Jag tror att han befunnit sig i mopedens närhet, kanske sittande i en trädgårdsstol på baksidan och precis som du skriver, söker kontakt men blir avvisad och hela proppskåpet brinner. Berusad och känner sig kränkt av en lite brud och så gör man inte mot honom.
Hon sms'ar ca 18.23 och om uppgifterna stämmer så lämnar hennes mobil nätet 18.30. Det rör sig om sju minuter så hon var högst sannolikt i hans våld inom dessa sju minuter.
På något sätt finns då bara två alternativ, hon mördades bakom cafe't genom strypning för att tysta henne vid närmandet, lämnades där vid container eller bakom utbyggnaden (doldes). Hämtade fordon som stod i närheten och därefter hämtade offret.
Det andra är att hon på något sätt lurats över till ladan men jag finner det tveksamt, vad skulle kunna lura henne att gå dit (inga nycklar är aktuella), hon har inte låst för kvällen och ville hem.
Finns spår utöver handsken i ladan så har hon passerat där och det kan vara dit hon fraktades i ett fordon medan hjärnkontoret hos GM funderar, va fan gör jag nu.
Vad har man hittat på baksidan och ikring cafe't som man inte yppat, finns det spår av henne/honom på annan plats än vid mopeden, hittade man hela displayglaset ute vid fältet, kan man hittat rester av glaset på baksidan eller möjligen i ladan mittemot. Brukar ofta vara sådana små detaljer som stärker länsman i hur händelseförloppet varit.
En intressant sak är om Martorp hade
grovt genomsökts av polis eller annan och inget funnet där fast hon fanns där men dold och utan vovve kanske omöjlig att upptäcka. Hur har dessa bröder eventuellt varit inblandad i söken och på vilket sätt, AJ ställde ju sin personal till polisens förfogande.
Jag tänker lite på styckmördaren i Boden som lämnade området där VB hittades som klart till polisledningen. Har dessa fått begäran om att söka igenom Martorp och lämnat klart men något uppdagades på fredagens em/kväll och polletten trillade ner hos länsman.
Att rätt gubbe sitter är jag övertygad men utan vad polisen vet vilket är 95% mer än vad vi vet så blir det svårt att få ihop ett möjligt förlopp.