2015-08-08, 21:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Varför "förenklar" då inte NB saken och talar om hur det egentligen var och pekar ut
rätt GM? Det borde väl vara tillrådligt i en situation där man sitter rätt kasst till och
ett långt frihetsberövande hotar?
Varför ska han sitta och hålla tyst om de rätta förhållandena kring offrets hädangång?
För att man hotar hans familj ifall han talar ut?
Tror du på det själv? I så fall kan man väl se till att familjen kommer under beskydd så
avlägsnas en sån hotbild.
Så är det bara att leverera den verkliga sanningen. Och så släpps han väl förmodligen.

Så vida han inte fick bra betalt för att städa undan, detta!
Om detta va en beställningsjobb?
Tror inte han va hotad, eller hans fam!
Senast redigerad av LA-B 2015-08-08 kl. 21:19.
2015-08-08, 21:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Det där är inte riktigt sant. Han friades i TR och HR, men när nya bevis framkom blev han dömd i HR. Men det är första fasen vi ska jämföra med, då han satt häktad i fem månader med en mycket kaxig åklagare.

Men, för all del, visst finns det fall där personer friats i TR och fällts i HR: (FB) Esa Rano mördad med skott i skallen (23-åring dömd i HovR)

Men det motsäger inte att åklagare kan ha mindre på fötterna än vad det låter som när man lyssnar på hen före rättegången.

Det viktiga är att folk döms oavsett hur många rundor som behövs. Och i Marinafallet blev mördaren dömd och det är just detta som räknas. Och den första åklagaren hade då alltså helt rätt redan från början trots GMS nekande.

I det här fallet finns det ju DNA som gör att det mycket väl kan bli svårt för advokaten att förklara bort.
Senast redigerad av zebop 2015-08-08 kl. 21:22.
2015-08-08, 21:18
Medlem
Tamborinos avatar
Citat:
Varför "förenklar" då inte NB saken och talar om hur det egentligen var och pekar ut
rätt GM?
Det borde väl vara tillrådligt i en situation där man sitter rätt kasst till och
Varför ska han sitta och hålla tyst om de rätta förhållandena kring offrets hädangång?
Tror du på det själv? I så fall kan man väl se till att familjen kommer under beskydd så
Så är det bara att leverera den verkliga sanningen. Och så släpps han väl förmodligen.

Exakt , jo för att inte ens NB kan hitta på en alternativ GM pga det finns ingen .
2015-08-08, 21:19
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LA-B
Så vida han inte fick bra betalt för att städa undan, detta!
Om detta va en beställningsjobb?
Och den "bra betalningen" är värd att sitta kanske 15, 20 år i fängelse för?
2015-08-08, 21:20
Medlem
Citat:
Och den "bra betalningen" är värd att sitta kanske 15, 20 år i fängelse för?

Om han nu klarar sig?
Vad vet du? och vad vet jag?
2015-08-08, 21:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ToZon
Jag tror du är nära sanningen och fetat lite som jag tycker är mest sannolika.

Han befinner sig i området, om det är en slump eller planerat är svårt att veta men hon hamnade på hans radar. Jag tror att han befunnit sig i mopedens närhet, kanske sittande i en trädgårdsstol på baksidan och precis som du skriver, söker kontakt men blir avvisad och hela proppskåpet brinner. Berusad och känner sig kränkt av en lite brud och så gör man inte mot honom.

Hon sms'ar ca 18.23 och om uppgifterna stämmer så lämnar hennes mobil nätet 18.30. Det rör sig om sju minuter så hon var högst sannolikt i hans våld inom dessa sju minuter.

På något sätt finns då bara två alternativ, hon mördades bakom cafe't genom strypning för att tysta henne vid närmandet, lämnades där vid container eller bakom utbyggnaden (doldes). Hämtade fordon som stod i närheten och därefter hämtade offret.
Det andra är att hon på något sätt lurats över till ladan men jag finner det tveksamt, vad skulle kunna lura henne att gå dit (inga nycklar är aktuella), hon har inte låst för kvällen och ville hem.

Finns spår utöver handsken i ladan så har hon passerat där och det kan vara dit hon fraktades i ett fordon medan hjärnkontoret hos GM funderar, va fan gör jag nu.

Vad har man hittat på baksidan och ikring cafe't som man inte yppat, finns det spår av henne/honom på annan plats än vid mopeden, hittade man hela displayglaset ute vid fältet, kan man hittat rester av glaset på baksidan eller möjligen i ladan mittemot. Brukar ofta vara sådana små detaljer som stärker länsman i hur händelseförloppet varit.

En intressant sak är om Martorp hade grovt genomsökts av polis eller annan och inget funnet där fast hon fanns där men dold och utan vovve kanske omöjlig att upptäcka. Hur har dessa bröder eventuellt varit inblandad i söken och på vilket sätt, AJ ställde ju sin personal till polisens förfogande.

Jag tänker lite på styckmördaren i Boden som lämnade området där VB hittades som klart till polisledningen. Har dessa fått begäran om att söka igenom Martorp och lämnat klart men något uppdagades på fredagens em/kväll och polletten trillade ner hos länsman.

Att rätt gubbe sitter är jag övertygad men utan vad polisen vet vilket är 95% mer än vad vi vet så blir det svårt att få ihop ett möjligt förlopp.

Den som verkligen blev förtjust i flickan är enligt egen utsaga AJ. Intressant att du väljer just det uttrycket.
2015-08-08, 21:21
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
rätt GM? Det borde väl vara tillrådligt i en situation där man sitter rätt kasst till och
Han kanske inte vet sanningen. Likt sköllerstafallet, där den misstänkte kom till villan när BO redan var död, kanske inte NB vet vem som är skyldig.

Vad jag tror saknar betydelse. Hur ska han kunna se till att familjen kommer under beskydd?
2015-08-08, 21:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zebop
Han satt väl nånstans och skakade. Det är nämligen inte alla som har nerverna i styr.
Det mest oroande att vi år 2005 fortfarande har människor som kan ta död på en annan människa.

Väldigt enkelt. Det var som han som mer betrodd av AJ. Och samtidigt han som blev skuldbelagd av AJ.
2015-08-08, 21:25
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Tamborino

Men hur skulle NB kunna vara oskyldig till att ha haft med brottet att göra .
Hans DNA finns ju på LH personliga tillhörigheter !!!

Det finns inget med DNA på tillhörigheter som bevisar att denne varit i kontakt med vederbörande såvitt jag känner till. Rent tekniskt är vad det bevisar ju bara att dennes DNA varit och är i kontakt med tillhörigheterna.

Det är väl så man får tolka Advokatens inlaga när hon skriver:
”Teknisk bevisning är inte enkel. Hypotetiskt vore det inte omöjligt för en eller flera, som agerat för att sätta dit min klient för mordet att skaffa spår från honom och plantera dessa”,
2015-08-08, 21:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Han kanske inte vet sanningen. Likt sköllerstafallet, där den misstänkte kom till villan när BO redan var död, kanske inte NB vet vem som är skyldig.

Vad jag tror saknar betydelse. Hur ska han kunna se till att familjen kommer under beskydd?

Kan ligga något i det också!
2015-08-08, 21:26
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LA-B
Men det va väl lillebror, som åkte på det!
http://www.expressen.se/gt/brodernas-mamma-jag-kan-inget-ata/
Citat:
För tio år sedan när den äldre brodern arbetade för en budfirma så försvann en tv under en transport. Han anklagades och fick betala en mindre summa böter.
2015-08-08, 21:29
Medlem
David-Humes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tamborino
Exakt , jo för att inte ens NB kan hitta på en alternativ GM pga det finns ingen .
Ser ett roligt scenario framför mig där NB sitter i förhören och fäller yttranden som "statistiken säger att det rör sig om en man i BO:s ålder och som dessutom är bekant med henne, sök efter det istället" eller "har ni uteslutit att det rör sig om ett terrordåd?"

Synd att NB inte har tillgång till flashback. Han hade kunnat få många tips härifrån.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in