2015-08-08, 16:26
Medlem
Hej då jag ska flytta till spanien och ska ha med mig min dator undrar jag hur jag ska göra för att datorn ska ta så lite skada som möjligt.
Datorn ska åka lastbil fyi.
Funderar på att plocka isär hela datorn men då jag inte är så insatt vill jag fråga fb först.
Jag har kvar alla kartonger och tillbehör.
Tacksam för svar
mvh jocke
Citera
2015-08-08, 16:28
Medlem
tap1ons avatar
Det du kan göra är ju att paketera datorn på samma sätt som datorer fraktas inrikes när de skickas ihopmonterade. Svårare än så är det ju faktiskt inte. Ta ur hårddisken om du är orolig, allt annat kommer garanterat att klara sig om du packar det väl i någon kartong så den inte ligger och "skramlar".
Citera
2015-08-08, 16:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tap1on
Det du kan göra är ju att paketera datorn på samma sätt som datorer fraktas inrikes när de skickas ihopmonterade. Svårare än så är det ju faktiskt inte. Ta ur hårddisken om du är orolig, allt annat kommer garanterat att klara sig om du packar det väl i någon kartong så den inte ligger och "skramlar".

Är det säkert 100% att göra så?
Då jag byggde ihop datorn för någon månad sen är jag inte så jättetaggad på att lägga ut 10 000 igen för att jag packade dåligt
Citera
2015-08-08, 16:34
Medlem
tap1ons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jhybners
Är det säkert 100% att göra så?
Då jag byggde ihop datorn för någon månad sen är jag inte så jättetaggad på att lägga ut 10 000 igen för att jag packade dåligt

Ja det är inga problem alls, det lovar jag dig!
Citera
2015-08-08, 16:34
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Stor låda med frigolit och plast som skyddar för stöttar. Och jag instämmer med föregående - monterar bort HDD och lägg detta i en ESD-påse.

Ett bra tips är om du besöker te.x Postnord. Snacka lite med någon erfaren postnisse så lär du får lite fler tips.
Citera
2015-08-08, 17:40
Medlem
x12s avatar
Lägg datorn på sidan, så moderkortet ligger platt neråt, grafikkort, processor mm stående/uppåt.
Det hindrar brytningar på t.ex grafikkortssockeln om det är ett tungt kort och det hindrar en tung processorkylare från att bryta i sina fästen och i värsta fall trilla ner eller knäcka moderkortet.

I övrigt, använd originalkartongen till chassiet och det hela bör gå bra.
Citera
2015-08-08, 18:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jhybners
Hej då jag ska flytta till spanien och ska ha med mig min dator undrar jag hur jag ska göra för att datorn ska ta så lite skada som möjligt.
Datorn ska åka lastbil fyi.
Funderar på att plocka isär hela datorn men då jag inte är så insatt vill jag fråga fb först.
Jag har kvar alla kartonger och tillbehör.
Tacksam för svar
mvh jocke

Bara grafikkortet och en stor luftkylare som inte skall fraktas i en dator, allt annat är rätt safe i chassit.
Finns väl undantag som om du sitter på en massa vattenkylning men eftersom att din budget var 10 000 låter det inte som det.

Annars kan du sälja chassit, lägga alla delar i varsin kartong, helst original, och köpa nytt chassi där nere.
Citera
2015-08-08, 18:33
Medlem
x12s avatar
Inga problem alls att frakta MED monterad kylare och grafikkort, om man gör det rätt. d.v.s datorn liggande på sidan och inte stående.
Behöver inte ta ur hårddiskarna heller. Behöver absolut inte sälja chassiet, det är väl knappast så att lastbilen ska volta ner för ett flera hundra meter högt stup och bli påkörd av ett höghastighetståg i botten av ravinen..
Citera
2015-08-08, 18:59
Medlem
Bonnatorps avatar
Har man tur klarar datorer förvånansvärt mycket stryk. Var en snubbe som hivade sin stationära speldator i backen utanför min lägenhet och trots att moderkortet t.o.m var en smula böjt så fungerar allt felfritt.
Blev en utmärkt dator till lillsyrran.

För säkerhets skulle skulle jag nog ändå lägga hårddiskar och grafikkort i separat förpackning.
HDD:s är väldigt känsliga för fysiska smällar och större grafikkort utövar en hel del belastning på PCIe-porten om det inte är välmonterat.
Citera
2015-08-08, 19:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av x12
Inga problem alls att frakta MED monterad kylare och grafikkort, om man gör det rätt. d.v.s datorn liggande på sidan och inte stående.
Behöver inte ta ur hårddiskarna heller. Behöver absolut inte sälja chassiet, det är väl knappast så att lastbilen ska volta ner för ett flera hundra meter högt stup och bli påkörd av ett höghastighetståg i botten av ravinen..

Förmodligen så är det inga problem men det finns ändå en risk där grafikkortets gränssnitt bryts om det blir för hård belastning, CPU-kylaren lär aldrig gå av om den är korrekt monterad men den kommer att dra i moderkortet när den vill iväg i samband med svängar eller kraftiga inbromsningar.

3kg i 100km/h och hård inbromsning tär på gränssnittet tillräckligt för att det skall gå av. för ett monterat grafikkorts skull skall chassit helst vara stående.

CPU-sockeln skall helst vara i färdriktningen om kylaren är monterad.
Citera
2015-08-08, 20:14
Medlem
x12s avatar
Citat:
risk där grafikkortets gränssnitt bryts om det blir för hård belastning
Man får aldrig till de belastningarna om chassiet ligger ner. Stående, däremot, då är det stor risk för det.

Citat:
3kg i 100km/h och hård inbromsning tär på gränssnittet tillräckligt för att det skall gå av
Man kommer aldrig upp i sådana g-krafter vid en inbromsning.

Citat:
för ett monterat grafikkorts skull skall chassit helst vara stående.
Absolut inte, för då får man belastningen neråt i chassiet och där blir det brytningar i sockel mm.

Det stora problemet med transporter är när det skumpar ordentligt, särskilt en lastbil, där kan grejorna t.o.m lätta ett par centi om det vill sig illa, det är dom smällarna som skakar sönder grejorna om man lastat fel.
Just därav att man lägger chassiet på sidan.
Man ska samtidigt ha i åtanke, om hårddiskar mm, att de överlevt transporten från taiwan till sverige via båt, hamnlastning, lastbil, tåg och allt möjligt, hantering med truck osv. Det är verkligen inte skakfritt. Läsarmarna i så gott som samtliga diskar byggda de senaste 10-15 åren har ett parkeringsläge där läsarmarna lämnar skivytan och ställer sig mot en plastbit vid kanten.

Det här gäller all transport, oavsett det är i flyttlass 400 mil eller om det är till nåt lan ett par mil bort.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in