2015-08-08, 14:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Nej, det är så jag menar. Det är ju beroende på vart fynden hittades - och vad det är (gällande klädesplagg).
Klädesplagg har nämnts som det sk " avgörande fyndet" - sen är det väl handsken vi vet och utöver detta några kommentarer i tråden om fynd i trakten kring grusvägen som väl får tas med en nypa salt. Samtidigt har de nämnt att det är flertal små fynd i denna trakt om jag inte missminner mig. Om nåt enstaka av dem är ett plagg är ju oklart.
Men skulle hon inte haft byxor på så hade de väl sett en tydligare motiv (eller DNAsvar) tycker jag - men försök till våldtäkt som misslyckas innan det fullbordas tar jag för troligt. Att det gått överstyr och hon dött dess innan.

Japp, tror vi har en hyfsat enig teori om detta!
Det jag tänkt är att om man försökt göra sig av med kroppen så har man säkert tagit av kläderna.
Ser inte det otroligt att en av teorierna här om att man hittade kroppen i en gödselhög i en lada är sann. Och att man kanske hittade kläder och övriga tillhörigheter inne i baracken och i "nybygget" på Martorp. (Gula byggnaden http://y.cdn-expressen.se/images/87/b5/87b58735cf1b4ae3b7e3e0068251d730/16x9/645@70.jpg)
Senast redigerad av chrisemil 2015-08-08 kl. 14:39.
2015-08-08, 14:39
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chrisemil
Japp, tror vi har en hyfsat enig teori om detta!
Det jag tänkt är att om man försökt göra sig av med kroppen så har man säkert tagit av kläderna.
Ser inte det otroligt att en av teorierna här om att man hittade kroppen i en gödselhög i en lada är sann. Och att man kanske hittade kläder inne i baracken och i nybygget på Martorp. (Gula byggnaden http://y.cdn-expressen.se/images/87/b5/87b58735cf1b4ae3b7e3e0068251d730/16x9/645@70.jpg)

Där avviker enigheten något, hehehe. Att ta av kläderna från kroppen handlar om planerad eller påbörjad styckning antar jag ? ---- och det är så vidrigt att jag backar på den spekulationen och inväntar FUP, men visst är det en anledning att plocka av kläderna. Dock ser jag inget rim och reson i att flytta dem från henne och ränna runt på grusvägen* så de hittas (dvs om man tänkt hon ska gömmas bra som en styckning indikerar..)
Ett fynd sägs ha varit i en lada - tror på högra ladan med maskinhall. Sen lär boden varit signifikant då den transporterats bort för ytterligare kontroll. Jag tror hon hittades i den. Jag tycker den där gula byggnaden avviker då den sägs vara lunchrum och lär vara väl använd isf?

Edit: * att försöka göra sig av med dem alltså efteråt. Jag menar att styckning indikerar på välplanerat och omständigt. Resten med fynden verkar så förvirrade.
Senast redigerad av develi 2015-08-08 kl. 14:42.
2015-08-08, 14:46
Medlem
Citat:
Där avviker enigheten något, hehehe. Att ta av kläderna från kroppen handlar om planerad eller påbörjad styckning antar jag ? ---- och det är så vidrigt att jag backar på den spekulationen och inväntar FUP, men visst är det en anledning att plocka av kläderna. Dock ser jag inget rim och reson i att flytta dem från henne och ränna runt på grusvägen så de hittas (dvs om man tänkt hon ska gömmas bra som en styckning indikerar..)
Ett fynd sägs ha varit i en lada - tror på högra ladan med maskinhall. Sen lär boden varit signifikant då den transporterats bort för ytterligare kontroll. Jag tror hon hittades i den. Jag tycker den där gula byggnaden avviker då den sägs vara lunchrum och lär vara väl använd isf?

Ok, ja "Hyfsat enig teori"
Som du säger, vi kan bara tro en massa.
Men en styckningsplan känns inte långt borta för mig.
De/personen vill ha bort kroppen från området, och enklast är ju att minimera platsen en kropp tar, faktiskt. Hittar ingen information om att kroppen var illa tilltygad nu, men vill minnas att det sagts/skrivits något sådant innan.
Är väl mest det som hänger kvar i min skalle och gör att min teori landar där den gör.
2015-08-08, 14:48
Medlem
develis avatar
Citat:
Ok, ja "Hyfsat enig teori"
Som du säger, vi kan bara tro en massa.
Men en styckningsplan känns inte långt borta för mig.
De/personen vill ha bort kroppen från området, och enklast är ju att minimera platsen en kropp tar, faktiskt. Hittar ingen information om att kroppen var illa tilltygad nu, men vill minnas att det sagts/skrivits något sådant innan.
Är väl mest det som hänger kvar i min skalle och gör att min teori landar där den gör.

Hur förklarar/tänker du kring spridningen av fynden i området kring grusvägen då?
(fattar inte iom det jag skrev, men övertyga mig gärna, hahhahha)
2015-08-08, 14:51
Bannlyst
Citat:
Att åklagaren inte ser något uppenbart motiv (från vad denne säger) måste betyda att en våldtäkt är utesluten!
Om det rört sig om en utförd våldtäkt brukar rättsläkare kunna se detta rätt så omgående. (Vilket vi inte vet förrän vi får ta del av FUP).

Ett försök som gått snett står jag fast vid. Mest troliga motivet är våldtäkt/sex-relaterat!

Kan absolut vara ett försök till våldtäkt som gått snett men att säga att en rättsläkare kan se en våldtäkt rätt omgående är inte korrekt, tvärtom brukar det vara svårt att se om det inte är en massa skador på underlivet vilket det inte alls behöver bli efter en våldtäkt. Rättsläkare brukar begära hjälp av gynekologer och gynekologens bedömning om vad som sedan är aktuellt/rimligt måste noggrant övervägas av en rättsläkare innan pränt på rättsintyget då gynekologen inte alls har samma "krav" på sig som en rättsläkare har. Så det gäller att ha på fötterna för en rättsläkare då rättsintyget ofta har stor betydelse för utgången, vilket en rättsläkare är väl medveten om. Vill försvaret så kan dom anlita en annan rättsläkare från t ex från Danmark säg med mer erfarenhet då rättsläkare inom det egna landet inte uttalar sig om en annans slutsatser p g a kollegiala skäl.
2015-08-08, 14:52
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Lisa hade kanske problem med att starta mopeden, den häktade råkade vara i närheten och fixade moppen, de samtalar och han vill ha något i gengäld, kan det vara en möjlighet?

Jag tror att anledningen till att Lisa hör av sig till hemmet är att hon tänker sig att föräldrarna kan bli oroliga om hon inte är hemma när hon borde varit det, skriver då att hon strax ska köra hem. Pappan vet kanske hur lång tid det tar att köra, att han ganska omgående blev orolig tyder på det, inkluderat att Lisa inte svarade i telefonen.

Så kan det förstås vara, men jag har mer anledning att tro att den där mopeden var i topptrim.
En pappa som har det garaget samt fritidssyssla han har, ser inte skruvandet/servandet/ägandet av fordon som ett jobb, eller en nödvändighet.. Det är förmodligen kul,, och även med högre ställda krav på ett fordons funktionalitet än gemene motorist.
Från ett motorhuvud till ett annat..

Med tanken på den förhållandevis långa och småkrångliga mopedresan, så håller jag det troligt att någon slags kontakt mellan LH - föräldrarna var överenskommet, både ditresan på morgonen och hemresan, inte för att dom nödvändigtvis är bekymrade över Lisa´s körvana, utan mer att det finns andra faktorer som kan utgöra fara för en oskyddad mopedåkare.
Pappan eller bägge föräldrar har helt säkert full koll på hur lång tid resan bör ta. Att oron infinner sig när hemresan drar över tiden med en halvtimma+ = helt naturligt.
2015-08-08, 14:59
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LKVN
Kan absolut vara ett försök till våldtäkt som gått snett men att säga att en rättsläkare kan se en våldtäkt rätt omgående är inte korrekt, tvärtom brukar det vara svårt att se om det inte är en massa skador på underlivet vilket det inte alls behöver bli efter en våldtäkt. Rättsläkare brukar begära hjälp av gynekologer och gynekologens bedömning om vad som sedan är aktuellt/rimligt måste noggrant övervägas av en rättsläkare innan pränt på rättsintyget då gynekologen inte alls har samma "krav" på sig som en rättsläkare har. Så det gäller att ha på fötterna för en rättsläkare då rättsintyget ofta har stor betydelse för utgången, vilket en rättsläkare är väl medveten om. Vill försvaret så kan dom anlita en annan rättsläkare från t ex från Danmark säg med mer erfarenhet då rättsläkare inom det egna landet inte uttalar sig om en annans slutsatser p g a kollegiala skäl.

Det var mer detta jag menade med att den preliminära visar skador, men detaljerna kommer väl i den slutgiltiga. Däremot - om hon inte haft byxor på så hade de väl sett en tydligare motiv (eller DNAsvar) tycker jag?

Det låter luddigt detta:
"– Vi får efter hand en allt klarare bild av det som hänt, men motivet är svårt att ange, säger Annette Olsson."
http://www.skaraborgslanstidning.se/article/dna-pekar-mot-misstankt/
2015-08-08, 15:03
Medlem
Citat:
Hur förklarar/tänker du kring spridningen av fynden i området kring grusvägen då?
(fattar inte iom det jag skrev, men övertyga mig gärna, hahhahha)

Edit: * att försöka göra sig av med dem alltså efteråt. Jag menar att styckning indikerar på välplanerat och omständigt. Resten med fynden verkar så förvirrade.

Det talas väl om att det rör sig om tillhörigheter? Mobilskal, mobilskärm etc?
Kläder kanske, men inget jag har en aning om, eller läst om.
Antagligen har man slängt saker utmed vägen då man trott att ingen kommer hitta något på en åker/i högt gräs etc. Mest troligt i panik eftersom man vet att man tagit livet av någon.
Tror inte den som gjort detta haft för avsikt att döda, så chocken lär ha varit svår.
Man tänker nog inte rationellt då. Så att det ligger tillhörigheter som typ leder fram till MGM's bostad är inte konstigt enligt mig.

Sen om det skulle röra sig om försök till styckning så hade man rätt så lång tid på sig tycker jag, man sökte mestadels runt kaféet med hjälp av MPS from tisdag 16.00.
Man var inte direkt i närheten av Martorp förrän typ torsdag.
Man kan ha förvarat kroppen i baracken ett tag, men sen försökt gömma den, t.ex i en gödselhög.

Vill inte övertyga någon Jag framför bara min teori om vad jag tror hänt efter döden fram till det att kroppen hittas.
2015-08-08, 15:11
Medlem
develis avatar
Citat:
Det talas väl om att det rör sig om tillhörigheter? Mobilskal, mobilskärm etc?
Kläder kanske, men inget jag har en aning om, eller läst om.
Antagligen har man slängt saker utmed vägen då man trott att ingen kommer hitta något på en åker/i högt gräs etc. Mest troligt i panik eftersom man vet att man tagit livet av någon.
Tror inte den som gjort detta haft för avsikt att döda, så chocken lär ha varit svår.
Man tänker nog inte rationellt då. Så att det ligger tillhörigheter som typ leder fram till MGM's bostad är inte konstigt enligt mig.

Sen om det skulle röra sig om försök till styckning så hade man rätt så lång tid på sig tycker jag, man sökte mestadels runt kaféet med hjälp av MPS from tisdag 16.00.
Man var inte direkt i närheten av Martorp förrän typ torsdag.
Man kan ha förvarat kroppen i baracken ett tag, men sen försökt gömma den, t.ex i en gödselhög.
Vill inte övertyga någon Jag framför bara min teori om vad jag tror hänt efter döden fram till det att kroppen hittas.

Ja, vissa fynd men ett avviker markant (kanske fler ute på åkern och inte i vägkanten) och kan ju inte ha kastats ur bilen?
Café=logisk och smart och för bort henne
Grusväg=komplett irrationell
Martorp= logisk, kall, äckligt utstuderad vid styckningshypotes

GM får en konstig gärningsmannaprofil
2015-08-08, 15:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LKVN

Men en våldtäkt är ofta påtvingad, och en våldtäkt ger därför skador i underlivet.
Väldigt sällan man hör om en överfallsvåldtäkt där GM använt sig av glidmedel eller kondom. Och om så är fallet, så hittar man just glidmedel vid en undersökning.
Något man säkert kollar upp rätt så omgående, även om man får ta in en gynekolog.
2015-08-08, 15:17
Medlem
Citat:
Ja, vissa fynd men ett avviker markant (kanske fler ute på åkern och inte i vägkanten) och kan ju inte ha kastats ur bilen?
Café=logisk och smart och för bort henne
Grusväg=komplett irrationell
Martorp= logisk, kall, äckligt utstuderad vid styckningshypotes

GM får en konstig gärningsmannaprofil

Absolut, men det finns 3 misstänkta
Det kan mycket möjligt varit kvinnan som lämnat fynden på åkrar/vid vägkanten t.ex.
Varför hon misstänks för skyddande av brottsling, grovt brott.
Sen kan det ha varit båda bröder som fixat vid Martorp och kaféet.
Varför den yngre misstänks för inblandning.
Med betoning på "kan"
2015-08-08, 15:24
Medlem
develis avatar
Citat:
Absolut, men det finns 3 misstänkta
Det kan mycket möjligt varit kvinnan som lämnat fynden på åkrar/vid vägkanten t.ex.
Varför hon misstänks för skyddande av brottsling, grovt brott.
Sen kan det ha varit båda bröder som fixat vid Martorp och kaféet.
Varför den yngre misstänks för inblandning.
Med betoning på "kan"

Ja, men då har de inte bara ha kastats ur bilen på vägen till Martorp - det var väl mer det jag reagerade på.
jag begriper iaf inte även om man blandar in henne. Att stycka handlar väl om att försöka dölja brottet väldigt väl?
Alltså.. om han anförtror hustrun att ränna runt med ägodelar som verkligen riskerar hittas (vilket de gjort) om de nu finns kvar hos den döde - varför i hela friden flytta dem från Lisa i så fall?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in