2015-08-08, 13:36
Medlem
SugaredThoughtss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Piggekott
Minns inte när och var, men jag tror något BO hann dö av kvävning instängd i bagageutrymmet på sin egen bil för att polisen missade att kolla det häromåret.

Jo det är kanske det mest troliga. Hade bara för mig att polisen någonstans meddelat att ett spår de följde var något de hittat i bilen. Tänkte mig något i stil med addressbok eller något anna av kvinnans tillhörigheter. Handväska kanske.

Kanske minns fel.
Citera
2015-08-08, 13:36
Medlem
fernebos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel-Ben-ny
Är Prästtorpsvägen 3,5,7 bebodda för de ligger rätt nära? F.ö. är det väl inte mer än 3-400 meter att gå rakt över skogen från starten?

Ja där ligger ju de närmsta bostäderna där det bor folk, men inte särskilt troligt att gärningsmannen håller till där. Däremot så kan han mycket väl ha passerat förbi där på väg till eller från mordplatsen.
Citera
2015-08-08, 13:37
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SugaredThoughts
Uppgifter i media gör nu gällande att kvinnan hade sin mobiltelefon på sig när hon hittades, och att man lyckades pejla in området med hjälp av den. Jag vet inte hur exakt en sådan pejling kan vara, men det borde betyda att polisen hade en annan anledning att slå in rutan på hennes bil.

Vad kan det ha varit polisen var ute efter i bilen?

Jag har inget bra svar på din fråga, om varför de slog sönder fönstret, någon skrev att det kanske var för att de ville försäkra sig om att hon inte låg i bagageutrymmet.

Just nu antar jag att bilen undersöks för att eventuellt finna spår av någon annan (i händelse av att hon hämtat upp sällskap på vägen till motionsspåret). Tror inte man har några större förhoppningar om att det kommer ge något, men det är väl lika bra att kolla.
Citera
2015-08-08, 13:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SugaredThoughts
Jo det är kanske det mest troliga. Hade bara för mig att polisen någonstans meddelat att ett spår de följde var något de hittat i bilen. Tänkte mig något i stil med addressbok.

Kanske minns fel.

Det var nog en journalistspekulation lika god som våra...
Citera
2015-08-08, 13:42
Medlem
Hur var relationer till hennes ex och liknande? Vad för sidor var hon reggad vid, stalker etc...
hur många våldsbrottslingar med liknande "brott" i sitt register finns i närområdet.
Citera
2015-08-08, 13:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Potifar2
Du har helt rätt och man bör vara försiktig ett bra tag framöver, får de inte fast honom inom närmaste veckorna, kommer han sannolikt att se det som en lyckad aktion och kanske försöka slå till igen på samma sätt.

Idag sprang tjejerna två och två i vårt löpspår, ingen sprang ensam. Tror denna händelse påverkar många tjejer som löper i skogen. Tyvärr.

Jag springer förvisso med en medelstor hund så har iaf något med mig hon gillar inte främlingar så mycket. sen har jag överfallsspray. Inte för att de är så mycket till hjälp men har man tur kanske man hinner få upp den och prickar rätt. Har aldrig hörlurar på mig heller sen försöker jag alltid hålla mig i spår bland mycket folk, barnfamiljer, hundmänniskor osv. det är ganska mycket folk här förutom på vissa ställen på hemvägen. Men jag tror absolut han kommer göra de igen om han lyckaskomma undan och det är nog liten chans att det kommer vara samma skog utan snarare lär det bli en annan del av stockholm. Har två mord någonsin skett på samma ställe lixom av samma gärningsman?
Citera
2015-08-08, 13:46
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Piggekott
Men varför mörda om risken att bli igenkänd är minimal. "Östeuropeisk" är ju inget höjdarsignalement precis.

Känns lite som att diskussionen i tråden nästan utgår från att vi har att göra med ett sexualbrott. Så behöver det absolut inte vara, dödandet kan ha varit själva målet. Det finns flera sådana exempel i Sverige, bara de senaste fem-tio åren.

Men om vi nu tänker oss att det rör sig om ett sexualrelaterat mord (vilket kanske faktiskt ändå är det mest troliga) så kan mordet skett för att få tyst på henne. Eller att GM inte klarade av att se hennes skräck- och panikslagna ansikte - han ville helt enkelt så att säga ha bort henne. Alltså ett helt irrationellt mördande, snarare än att försvåra utredningen.
Citera
2015-08-08, 13:46
Medlem
Godlesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Det här är nog varken friluftsmänniska eller motionär. Tror snarare att GM använt bil/cykel och då kommit via Prästtorpsvägen.

Hade GM kommit med bil via Prästtorpsvägen hade de boende förmodligen uppmärksammat detta, då vägen mig veterligen endast leder till några få privata fastigheter. Knappast vältrafikerad mao.
Men jag tycker öht att det är rimligare att anta att GM tagit sig från parkeringen vid Runbyskolan, då det är det naturliga sättet att ta sig till och från motionsspåret.
Om han sedan rört sig till fots, på cykel eller med bil är naturligtvis en öppen fråga...
Citera
2015-08-08, 13:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jäija
Jag springer förvisso med en medelstor hund så har iaf något med mig hon gillar inte främlingar så mycket. sen har jag överfallsspray. Inte för att de är så mycket till hjälp men har man tur kanske man hinner få upp den och prickar rätt. Har aldrig hörlurar på mig heller sen försöker jag alltid hålla mig i spår bland mycket folk, barnfamiljer, hundmänniskor osv. det är ganska mycket folk här förutom på vissa ställen på hemvägen. Men jag tror absolut han kommer göra de igen om han lyckaskomma undan och det är nog liten chans att det kommer vara samma skog utan snarare lär det bli en annan del av stockholm. Har två mord någonsin skett på samma ställe lixom av samma gärningsman?

Beror på vad du menar med samma ställe, men om vi utgår ifrån att motivet ifrån början inte var mord, utan överfallsvåldtäkt, så har vi t ex "Hagamannen" som ifrån sitt jobb höll uppsikt över parkerna kring just Haga. Hur pass vanligt det är att överfallsvåldtäktsmän opererar inom samma area vet jag dock inte.
Citera
2015-08-08, 13:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Känns lite som att diskussionen i tråden nästan utgår från att vi har att göra med ett sexualbrott. Så behöver det absolut inte vara, dödandet kan ha varit själva målet. Det finns flera sådana exempel i Sverige, bara de senaste fem-tio åren.

Men om vi nu tänker oss att det rör sig om ett sexualrelaterat mord (vilket kanske faktiskt ändå är det mest troliga) så kan mordet skett för att få tyst på henne. Eller att GM inte klarade av att se hennes skräck- och panikslagna ansikte - han ville helt enkelt så att säga ha bort henne. Alltså ett helt irrationellt mördande, snarare än att försvåra utredningen.

Ja, om man utgår från statistiken gällande kvinnor som överfalls i löpspår är det inte konstigt att diskussionerna rör våldtäkt. Hade fallet rört en 50-åring man på stan (även i löpspåret)är jag säker på att diskussionen tagit en annan vändning.
Citera
2015-08-08, 13:51
Medlem
SugaredThoughtss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Godless
Hade GM kommit med bil via Prästtorpsvägen hade de boende förmodligen uppmärksammat detta, då vägen mig veterligen endast leder till några få privata fastigheter. Knappast vältrafikerad mao.
Men jag tycker öht att det är rimligare att anta att GM tagit sig från parkeringen vid Runbyskolan, då det är det naturliga sättet att ta sig till och från motionsspåret.
Om han sedan rört sig till fots, på cykel eller med bil är naturligtvis en öppen fråga...

Att ta sig invia prästtorpsvägen på cykel måste ha varit fullt möjligt och går väl ihop med närboendes observationer. Plus att man slipper risken att bli sedd av personer eller kamerer vid parkeringen.
Citera
2015-08-08, 13:52
Medlem
Wajis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Godless

Tror att GM smugit sig fram och planerat detta och tagit sig in på spåren från en plats vi inte kan tänka sig. Har man sett ett mörkhyad man i områden runt skogen så är jag säker på att man kan GM. Men att GM hade planerat att döda är jag säker på.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in