2015-08-08, 11:20
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klurigkluring
Åter ett onödigt och okunnigt uttalande av dig. GM hinner inte fly lång vid den explosionsartade brandförloppet som ditt knäppa förslag skulle resultera i.

Jag är inte insatt i Marina fallet, men ingen kan veta om det har funnits DNA spår från början, eller de har försvunnit p g a tidens tand. En fight om hur länge DNA kan finnas kvar får du ta med Hamilkar som kan det här.
Okunnigt? Ska kolla hur kunnig du är, hur långt hann GM i de här fallen?
http://www.helahalsingland.se/halsingland/bollnas/bensin-anvandes-vid-anlagd-brand
http://www.corren.se/nyheter/kinda-atvidaberg/bensin-som-bransle-vid-mordbrand-6861848.aspx

Det tog en hel natt innan den här branden upptäcktes. (FB) Misstänkt dubbelmord med mordbrand utanför Löttorp, Öland, 14/12 -12, m fl händelser. Hur långt hinner man på en natt? Inget DNA hittades.
2015-08-08, 11:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vierstein
Det är riktigt att hittills har inte några bindande bevis presenterats allmänheten. Du missade att jag skrev att förhoppnings skulle bindande bevis hittas, inte att några bindande bevis hade hittats.
Kommer du att acceptera att MGM döms om bindande bevis hittats? Eller kommer du fortfarande att hävda att mordet var välplanerat och begicks av proffs tillhörande en organisation och att MGM inte har någonting med saken att göra?
Om det finns bindande bevis mot en misstänkt gärningsman det är klart att den personen skall åtalas. Jag skulle tro att det blir mycket svårt att komma med några bindande bevis i det här fallet.
2015-08-08, 11:48
Medlem
klurigklurings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Okunnigt? Ska kolla hur kunnig du är, hur långt hann GM i de här fallen?
http://www.helahalsingland.se/halsingland/bollnas/bensin-anvandes-vid-anlagd-brand
http://www.corren.se/nyheter/kinda-atvidaberg/bensin-som-bransle-vid-mordbrand-6861848.aspx

Det tog en hel natt innan den här branden upptäcktes. (FB) Misstänkt dubbelmord med mordbrand utanför Löttorp, Öland, 14/12 -12, m fl händelser. Hur långt hinner man på en natt? Inget DNA hittades.
Dina länkar säger ingenting om hur snabb brandförloppet är när bensin används för att anlägga en brand besserwisser.
2015-08-08, 11:52
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Dina länkar säger ingenting om hur snabb brandförloppet är när bensin används för att anlägga en brand besserwisser.
"GM hinner inte fly lång vid den explosionsartade brandförloppet som ditt knäppa förslag skulle resultera i". Frågar igen, hur långt hann dubbelmördaren på Öland under den natt det tog innan branden upptäcktes?

Det har nu gått en halvtimme utan svar, så jag ställer en fråga till. Om bensin hade hällts på kroppen och antänts på den plats inomhus på Martorp där den påträffades, och dörren hade stängts, hur lång tid hade det tagit innan branden upptäcktes på den isolerade platsen? Skulle mördaren ha hunnit hem?

En fråga till hinner jag ställa, vem kallade du besserwisser?
Senast redigerad av XeniaOnatopp 2015-08-08 kl. 12:27.
2015-08-08, 12:14
Medlem
Overminds avatar
2 månader sedan Lisa försvann och fortfarande vet ingen HUR hon dog.

Vilket fiasko.
2015-08-08, 12:20
Medlem
madtops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Overmind

Vilket fiasko.

Att du inte vet hur hon dog betyder inte att ingen vet hur hon dog. Jag är ganska övertygad om att bla åklagaren vet hur hon dog.
2015-08-08, 12:25
Medlem
Tamborinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Overmind

Vilket fiasko.

Du menar att VI vet inte hur hon dog , riktigt .
Men dom som behöver veta det , alltså dom som arbetar med utredningen har nog full koll på det .
Vad är det som är ett fiasko ?
2015-08-08, 12:34
Medlem
klurigklurings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
"GM hinner inte fly lång vid den explosionsartade brandförloppet som ditt knäppa förslag skulle resultera i". Frågar igen, hur långt hann dubbelmördaren på Öland under den natt det tog innan branden upptäcktes?
I fallet Lisa var polis på plats redan någon timme efter försvinnandet. En brand väcker omedelbar misstanke om att det kan finnas ett samband.

Räddningstjänstens primära uppgift är att rädda liv och förhindra brandspridning, inte att fånga en eventuell förövare. Först när branden är släkt påbörjas utredning om brandorsaken. Visst, då kan förövaren vara väldigt långt borta.

Kan tillägga att brandsäkerhet, brandbelastning, brandförlopp m.m. ingår i min utbildning. Branden på Öland har börjat i ett garage (svårupptäckt), alltså en helt annan situation än om Lisas mördare skulle försöka elda upp kroppen med bensin. Din jämförelse är totalt ologisk och leder ingenvart, precis som många andra kommentarer av dig som bidrar till att göra den här tråden så svårläst.
2015-08-08, 12:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fagro
Jag anser att mordet på Lisa var ett planerat mord

Vad får dig att tro det? En säsongsarbetare som är här med sin fru och sin bror som helt plötsligt får för sig att planera och genomföra ett mord mitt i sommaren, i Sverige?

Dessutom helt utan motiv vad vi vet.
Senast redigerad av 8332 2015-08-08 kl. 12:40.
2015-08-08, 12:38
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
I fallet Lisa var polis på plats redan någon timme efter försvinnandet. En brand väcker omedelbar misstanke om att det kan finnas ett samband.

Räddningstjänstens primära uppgift är att rädda liv och förhindra brandspridning, inte att fånga en eventuell förövare. Först när branden är släkt påbörjas utredning om brandorsaken. Visst, då kan förövaren vara väldigt långt borta.

Kan tillägga att brandsäkerhet, brandbelastning, brandförlopp m.m. ingår i min utbildning. Branden på Öland har börjat i ett garage (svårupptäckt), alltså en helt annan situation än om Lisas mördare skulle försöka elda upp kroppen med bensin. Din jämförelse är totalt ologisk och leder ingenvart, precis som många andra kommentarer av dig som bidrar till att göra den här tråden så svårläst.
Jag tror att du missade mitt tillägg till förra inlägget. Hur lång tid hade det tagit att upptäcka en brand inomhus på Martorp, tre km från platsen för försvinnandet, som jag beskrev? Hade den branden varit lättare att upptäcka än branden på Öland? Hur långt hade GM hunnit?

För övrigt tog det över tre timmar för polisen att vara på plats vid kaféet.
2015-08-08, 12:41
Medlem
Overminds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av madtop
Att du inte vet hur hon dog betyder inte att ingen vet hur hon dog. Jag är ganska övertygad om att bla åklagaren vet hur hon dog.

Citat:
Ursprungligen postat av Tamborino
Du menar att VI vet inte hur hon dog , riktigt .
Men dom som behöver veta det , alltså dom som arbetar med utredningen har nog full koll på det .
Vad är det som är ett fiasko ?

Någon borde fått tag i informationen och läckt ut så att säga.

När tror vi att vi kan få en detaljerad rapport? Inom ett par månader?
2015-08-08, 12:41
Medlem
Tamborinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fagro
QUOTE=SnickeliSnack|54271558]Du har fel på så många punkter, men kul att du försöker.
Jag anser att mordet på Lisa var ett planerat mord och eftersom det inte kommit fram om utredningen känner till var brottsplatsen fanns och inte heller obduktionsprotokollet kommit ut, finns det ingen möjlighet att komma med någon teori om mordet.
Sedan är det motivet som är mycket viktigt vid alla mord.[/quote]

Vad skulle motivet vara ?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in