2015-08-06, 00:22
Medlem
Tjena, jag bor i Skåne. Är det ok att kliva in i någons ko-hage och fota deras kossor?
Citera
2015-08-06, 00:25
Medlem
mirandakerrs avatar
Nope, du får fråga först. På allmänna platser får du fota hur mycket du vill. Du får fota objekt som är på privat mark. Men du får inte stå på privat mark och fota.

Fråga bonden, jag tror inte han har något emot att du går in och gosar med kossorna.
Citera
2015-08-06, 00:26
Medlem
Sereenas avatar
Om du ska fota inne i hagen så ska du prata med markägaren/bonden först. Om inte annat för rent jävla hyfs.

Stå utanför staketet är dock helt okej.
Citera
2015-08-06, 00:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Om du ska fota inne i hagen så ska du prata med markägaren/bonden först. Om inte annat för rent jävla hyfs.

Okej tack!
Citera
2015-08-06, 00:40
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mirandakerr
Nope, du får fråga först. På allmänna platser får du fota hur mycket du vill. Du får fota objekt som är på privat mark. Men du får inte stå på privat mark och fota.

Fråga bonden, jag tror inte han har något emot att du går in och gosar med kossorna.
Man får väl fortfarande fota, även om fotandet leda till att man avvisas?
Sedan tror jag att det finns någon ny lag om kränkande fotografering, men tror inte det gäller kossor.
Samt undantag för skyddsobjekt osv.
Citera
2015-08-06, 00:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
Man får väl fortfarande fota, även om fotandet leda till att man avvisas?
Sedan tror jag att det finns någon ny lag om kränkande fotografering, men tror inte det gäller kossor.
Samt undantag för skyddsobjekt osv.

står du utanför privat mark och fotar utan att det anses inkräkta på privatlivet (läs typ villa i direkt bakgrund) så är det grönt ljus
Citera
2015-08-07, 06:12
Medlem
Paijters avatar
Hagar går i min värld under allemansrätten. Angående fotografering länkar jag hit.

I Skåne finns det naturreservat med betande kor. Korna är vana vid människor. Hovs hallar, vulkanen Jällabjär (hästar), gravfältet norr om Hovs kyrka.
Senast redigerad av Paijter 2015-08-07 kl. 07:07.
Citera
2015-08-07, 16:08
Medlem
BorgeHs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paijter
Hagar går i min värld under allemansrätten. Angående fotografering länkar jag hit.

I Skåne finns det naturreservat med betande kor. Korna är vana vid människor. Hovs hallar, vulkanen Jällabjär (hästar), gravfältet norr om Hovs kyrka.

Eftersom jag har kontakter på landet vet jag hur landsbygdsbefolkningen (bönder) uppfattar det hela. Allemansrätten är ingen lag, det är ingen rättighet. Det är en sedvänja och du har ingen som helst laglig rätt att störa eller påverka naturen eller jord- eller skogsbruk.

Exempel: Du får inte bryta kvistar av levande träd, gå eller rida igenom en skogsplantering, gå igenom ett fält med växande gröda (spannmål eller gräs). Du får tälta max ett dygn om ingen störs. Du får inte gå på någons tomtmark eller utnyttja någons brygga. Det är tveksamt om du får gå in i en kohage, möjligtvis om det är en stor naturhage och djuren inte märker dig. Men det var ju inte syftet...

Du måste om du går in i en hage vara mycket noga med att grindar inte står öppna eller staket inte förstörs. Kommer djuren ut och någon ser dig så blir du skadeståndsansvarig. Jag har sett vad nio kvigor gjorde med gräsmattan i en sommarstugeträdgård på 30 minuter. Det blev inte billigt att fixa...

Om du går in i hagen och skrämmer djuren så något händer blir du självklart ansvarig. Kor med små kalvar och tjurar är inte heller att leka med. Varje år dödas någon eller några bönder av kor. Jag hade inte gått in i en djurhage för att få bra fotovinklar! Du vet ju inte hur ilskna djuren är, en del tjurar är snabba, nyfikna och som sagt "tjuriga". Bönder som lever på tjuruppfödning går aldrig ensamma in i hagar om djuren är över ett år, en av dem brukar också ha med sig en påk eller järnrör...

Rätt som det är när du står där och fotar så kan det komma ett djur snabbt bakom dig när du inte ser det. Då är du körd...:
Senast redigerad av BorgeH 2015-08-07 kl. 16:19.
Citera
2015-08-08, 08:26
Medlem
Paijters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BorgeH
Eftersom jag har kontakter på landet vet jag hur landsbygdsbefolkningen (bönder) uppfattar det hela. Allemansrätten är ingen lag, det är ingen rättighet. Det är en sedvänja och du har ingen som helst laglig rätt att störa eller påverka naturen eller jord- eller skogsbruk.

Exempel: Du får inte bryta kvistar av levande träd, gå eller rida igenom en skogsplantering, gå igenom ett fält med växande gröda (spannmål eller gräs). Du får tälta max ett dygn om ingen störs. Du får inte gå på någons tomtmark eller utnyttja någons brygga. Det är tveksamt om du får gå in i en kohage, möjligtvis om det är en stor naturhage och djuren inte märker dig. Men det var ju inte syftet...

Du måste om du går in i en hage vara mycket noga med att grindar inte står öppna eller staket inte förstörs. Kommer djuren ut och någon ser dig så blir du skadeståndsansvarig. Jag har sett vad nio kvigor gjorde med gräsmattan i en sommarstugeträdgård på 30 minuter. Det blev inte billigt att fixa...

Om du går in i hagen och skrämmer djuren så något händer blir du självklart ansvarig. Kor med små kalvar och tjurar är inte heller att leka med. Varje år dödas någon eller några bönder av kor. Jag hade inte gått in i en djurhage för att få bra fotovinklar! Du vet ju inte hur ilskna djuren är, en del tjurar är snabba, nyfikna och som sagt "tjuriga". Bönder som lever på tjuruppfödning går aldrig ensamma in i hagar om djuren är över ett år, en av dem brukar också ha med sig en påk eller järnrör...

Rätt som det är när du står där och fotar så kan det komma ett djur snabbt bakom dig när du inte ser det. Då är du körd...:
Så din slutsats som min är att man inte är förbjuden att kliva in i en hage. En hage är trots allt inte tomt. Har du någonsin förstört staket, växter eller stört djur i en hage? Sätter en markägare upp ett förbud mot tillträde anmäler man till kommun eller landsting.
Senast redigerad av Paijter 2015-08-08 kl. 08:29.
Citera
2015-08-08, 10:09
Medlem
BorgeHs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paijter
Så din slutsats som min är att man inte är förbjuden att kliva in i en hage. En hage är trots allt inte tomt. Har du någonsin förstört staket, växter eller stört djur i en hage? Sätter en markägare upp ett förbud mot tillträde anmäler man till kommun eller landsting.

Jag tycker man ändå skall uppmana till stor försiktighet. Det är mycket lätt att oavsiktligt trampa ned spannmål, skogsplantor eller gräs och då är du ansvarig för skadegörelsen. Skrämmer du eller din hund djur så de skadas så får du betala: http://www.tidningenridsport.se/Nyhe...or-hundagaren/

Jag tror många inte inser att har de inte bra försäkringar så blir konsekvenserna stora...

Att gå in i en "ko-hage" för att fotografera rekommenderar jag absolut inte. Riskerna är för stora, både för att något händer med djuren och att man själv blir skadad. Djuren är inte att "leka med" eller att använda som rekvisita i naturbilder. Normalt är det inte "snälla" mjölkkor i hagar (som i Bregott-reklamen), de brukar vara nära ladugården. Det normala är ungdjur, tjurar eller köttdjur. De är mer vilda än tama. De burkar bli väldigt uppspelta och nyfikna om främmande människor kommer in i deras hagar. Fråga någon bonde som jobbar med djur så får du veta mer.

Vill man fotografera lantbruksdjur som kor så tycker jag det bästa rådet här är att åka fram till någon bondgård, knacka på och fråga lite vad bonden tycker. Har du tur kanske han hjälper till och är med!
Citera
2015-08-08, 11:28
Medlem
PiusXIIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena

Vad är det som säger att det inte är bonden som äger marken utanför hagen också. Det är hur som helst tillåtet att gå in i en hage. Varför det inte skulle vara tillåtet att fotografera korna i den förstår jag inte. Jag skulle tro att de flesta bönder har viktigare saker för sig än att ge tillstånd till folk som vill plåta hans kor.

Tänk på att kor inte är helt ofarliga djur, och att stänga eventuella grindar efter er.
Citera
2015-08-08, 11:30
Medlem
PiusXIIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BorgeH
Jag tycker man ändå skall uppmana till stor försiktighet. Det är mycket lätt att oavsiktligt trampa ned spannmål, skogsplantor eller gräs och då är du ansvarig för skadegörelsen.

I en hage? Har du någonsin varit utanför stadsgränsen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in