Citat:
Ursprungligen postat av
Paijter
Hagar går i min värld under
allemansrätten. Angående fotografering länkar jag
hit.
I Skåne finns det naturreservat med betande kor. Korna är vana vid människor. Hovs hallar, vulkanen Jällabjär (hästar), gravfältet norr om Hovs kyrka.
Eftersom jag har kontakter på landet vet jag hur landsbygdsbefolkningen (bönder) uppfattar det hela. Allemansrätten är ingen lag, det är ingen rättighet. Det är en sedvänja och du har ingen som helst laglig rätt att störa eller påverka naturen eller jord- eller skogsbruk.
Exempel: Du får inte bryta kvistar av levande träd, gå eller rida igenom en skogsplantering, gå igenom ett fält med växande gröda (spannmål eller gräs). Du får tälta max ett dygn om ingen störs. Du får inte gå på någons tomtmark eller utnyttja någons brygga. Det är tveksamt om du får gå in i en kohage, möjligtvis om det är en stor naturhage och djuren inte märker dig. Men det var ju inte syftet...
Du måste om du går in i en hage vara mycket noga med att grindar inte står öppna eller staket inte förstörs. Kommer djuren ut och någon ser dig så blir du skadeståndsansvarig. Jag har sett vad nio kvigor gjorde med gräsmattan i en sommarstugeträdgård på 30 minuter. Det blev inte billigt att fixa...
Om du går in i hagen och skrämmer djuren så något händer blir du självklart ansvarig. Kor med små kalvar och tjurar är inte heller att leka med. Varje år dödas någon eller några bönder av kor. Jag hade
inte gått in i en djurhage för att få bra fotovinklar! Du vet ju inte hur ilskna djuren är, en del tjurar är snabba, nyfikna och som sagt "tjuriga".

Bönder som lever på tjuruppfödning går aldrig ensamma in i hagar om djuren är över ett år, en av dem brukar också ha med sig en påk eller järnrör...
Rätt som det är när du står där och fotar så kan det komma ett djur snabbt bakom dig när du inte ser det. Då är du körd...: