2015-08-07, 23:31
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kellywoman
Ja du har säkert helt rätt i att det är tunnelseende. Men är det inte märkligt när hon nu har en son och en svärdotter tillbaka hemma att hon inte är mer intresserad vad som egentligen hänt? Att liksom gå ut med felaktigheter är ju bara trist för den yngre brodern.
Men du har säkert rätt att hon griper efter halmstrån
Varför tror du hon inte är mer intresserad av vad som hänt?
2015-08-07, 23:32
Medlem
Theforeigners avatar
http://www.expressen.se/gt/familjens-kritik-mot-nya-bevisen/

Men familjen i Litauen är fortsatt övertygade om hans oskuld.
Och den 31-årige brodern är beredd att komma och vittna till hans fördel, berättar mamman.

Så om det är sant, då hänger det ju inte ihop att, som vissa tror/påstår, yngre brodern skulle ha angett sin storebror på något sätt.
2015-08-07, 23:34
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MAJSY
Hon fokuserar på det hon fått veta av sonen och det tror vill hon tro på. Vem hade inte gjort det? Jag hade nog silat bort det jag inte ville höra och haft tunnelseende. Så kan det inte ! vara. Inte mitt barn! Omöjligt! Så det där med DNA kopplar hon bort helt och hållet. Det är vad jag tror.

... Självklart är det så. Hon har väl svårt att ta till sig detta. Inte ett dugg konstigt om de varit så skötsamma som innevånare i byn, nuvarande grannar, AJ osv säger.
Hon verkar inte få nån info från advokaten - ens hur han mår. Lågt i mitt tycke då hon säger att hon skrivit 6 brev. Hon är mamma, hon är oinsatt och hon får inga besked.
2015-08-07, 23:35
Medlem
Kellywomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
En faktor som ev kanske kan spela in här är om de är blodsliga bröder; tycker inte att de är såvärst lika och enl en artikel som postats i tråden har familjen (förutom dessa bröder) tre adopterade barn, så något principiellt mot adoption verkar i vart fall inte föräldrarna ha.
Tänker att man kanske kan ha 'lättare' för att ange någon/alienera sig gentemot den men inte har 'verkligt' släktskap med.
Menar givetvis inte att det finns någon naturlag som säger att så skulle vara fallet och det mest betydande torde ju vara vilken relation/hur starka band man har med personen ifråga men kanske finns det forskning kring detta, om blod är starkare än viljan att vittna?

Det där om adopterade syskon var en nyhet för mig. Har du en länk till det?
Jag håller med om att det skulle vara himla intressant att ta del av forskning kring hur närstående vittnar
2015-08-07, 23:39
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
http://www.expressen.se/gt/familjens-kritik-mot-nya-bevisen/

Men familjen i Litauen är fortsatt övertygade om hans oskuld.
Och den 31-årige brodern är beredd att komma och vittna till hans fördel, berättar mamman.

Så om det är sant, då hänger det ju inte ihop att, som vissa tror/påstår, yngre brodern skulle ha angett sin storebror på något sätt.

Exakt.

Jag skrev nyss om bägges uttalande som inte verkar vittna om varken förtal i förhör, underdånighet/förtryck i relation och fan och hans moster...

(FB) 17-åriga Lisa försvann 2015-06-07 i Lidköpingstrakten. (Sammanfattning i trådstart)
2015-08-07, 23:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Varför tror du hon inte är mer intresserad av vad som hänt?

Vad tror du?
2015-08-07, 23:41
Medlem
Kellywomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av delta2
Mamman sitter hemma och fantiserar som vanligt . Hon har ju kommit med alibin tidigare som varit en aning spektakulära . Ingen har väl väntat sig nåt annat än att hon ska säga nåt liknande ... Att bröderna aldrig skulle ha sett flickan borde ju i så fall betyda att dom är blinda . Och hur två blinda snickare kan lägga på nytt tak på en sådan stor byggnad som ladan mittemot cafeét är ju lite svårt att förstå . Om jag får säga vad jag tror så har nog "pojkarna" spanat in tjejerna på cafeét så mycket att deras tumnaglar numera är helt blåslagna ....

det är skönt när folk vågar skriva vad alla andra tänker
2015-08-07, 23:44
Medlem
develis avatar
Citat:
det är skönt när folk vågar skriva vad alla andra tänker

Vaddå vad alla tänker? Jag tänker rakt inte i närheten av nåt sånt kring henne. Hon ter sig mer som en mycket orolig mamma som snarare är förtvivlad och har dålig koll - garanterat pga av brist på information (=ingenting från advokat vad det verkar) samt språket.
2015-08-07, 23:44
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MAJSY
Vad tror du?
Vad jag tror spelar ingen roll. Men eftersom jag vet att mammor till misstänkta inte får ta del av förundersökningen vill jag gärna veta varför #Kellywoman tycker det är märkligt att mamman inte är mer intresserad vad som egentligen hänt. Varför tror hon att mamman inte är mer intresserad?
2015-08-07, 23:49
Medlem
Kellywomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Vaddå vad alla tänker? Jag tänker rakt inte i närheten av nåt sånt kring henne. Hon ter sig mer som en mycket orolig mamma som snarare är förtvivlad och har dålig koll - garanterat pga av brist på information (=ingenting från advokat vad det verkar) samt språket.

tja nu syftade jag på vad du skrev om bröderna och deras synfält.

Men att du tror mamman har kass information tror jag mer handlar om ovilja att ta till sig info, då det är faktafel i artikeln som mamman sannolikt tagit del av oavsett språk. Hon har en son hemma som uppenbart vet massor.
2015-08-07, 23:49
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
En extremt intressant frågeställning!
Man brukar ju gå till sig själv och fråga sig hur hade du gjort i ett sådant fall? Jag misstänker starkt att de flesta av oss hade faktiskt inte kunnat medverka och "hjälpa till" för vi hade mått både psykiskt och fysiskt illa vid tanken. Men jag kan självklart ha fel.
En vidare tanke är ju om man nu som lillebror klarat av att hjälpa sin bror så är nästa steg om man klarar av att även ljuga i tuffa polisförhör? Någonstans så tar ju ens psyke stryk om man inte är en normal våldsdådare?
Kanske han klarat hjälpa sin bror med vissa saker men jag tror att han inte klarat polisförhören.
Vad tror du själv i en sådan är fråga?
Kanske som du säger går gränsen vid flickmord?
Nu är det ännu svårt att helt frigöra sig från misstanken att broder AB kan ha varit mer
än inbegripen i en efterbrottsprocess eftersom fortfarande är misstankar riktade mot honom.
Båda bröderna häktades ju också från början på samma misstankegrad.

Det blir inte direkt lättare att bortse från nån sorts inblandning
när man påminner sig den förtätade situationen på fredagskvällen då en konfrontation
skedde mellan bröderna och ett team från Missing People.
Om det bara hade varit häktade NB i det läget men nu var alltså BÅDA två på plats
och då kan man svårligen komma ifrån misstanken att AB har vetskap om brottet som skett
om man tillåter sig att utgå ifrån att de anmärkningsvärda reaktionerna har direkt
koppling till det mörka som kom att hemsöka idyllen med start på söndagen den 7 juni.
Det uppvisades visst aggression från båda alltså. De kände sig väl inträngda i ett hörn
och då vet man hur det kan reageras både bland människor och de fyrfota vännerna...
Inte för ett ögonblick betvivlar jag att AB visste vad brorsan gjort. Allra minsta detta.
Jag skulle inte bli direkt chockad ifall det så småningom framkom att de gemensamt gav
sig på Lisa.
Det är något oerhört redan att en tillåter sig något sådant. Men luttrad som man blivit
förvånar ingenting numera så att två bröder går samman om att göra en sån här
vedervärdig sak är absolut inte otänkbart. Mycket ovanligt förvisso men det har hänt
flera gånger tidigare. Särskilt i staterna.

När det gäller hur man själv hade gjort om det begränsar sig till handla om att hjälpa ett syskon
som förgått sig något fruktansvärt och tagit någon annans liv, avsiktligt eller ej, så för min
del hade det inte spelat någon roll hur mycket jag än hållit av detta syskon; jag hade tagit
avstånd och försökt förmå vederbörande att ange sig själv och berätta hela förloppet
rakt och upp ner. Något annat sätt att hantera en sån uppkommen situation har jag
väldigt svårt att se som en möjlighet; det hade blivit en börda för tung att bära i längden.
Jag hade också gjort detta syskon en otjänst genom att hålla honom eller henne om ryggen.
Det är ett mörker man inte vill stiga in gärna och inte låta den andre heller vara i längre
än nödvändigt. Att dela en hemlighet som handlar om mord eller dråp leder ofrånkomligen
bara in i fördärvet.

På tal om bröder: Här skriver brodern till en av våra mer omtalade personer de senare åren:

Vad som är svindlande djupt och destruktivt och skrämmande hos honom är vad som skrämmer dig hos dig själv. När jag skriver om honom skriver jag om mig själv och om – dig.
Men allt jag här har berättat vetter åt ett avgrundsdjup, och jag är höjdrädd. Jag önskar att jag hade sluppit skriva allt detta. Men jag är tacksam att jag har kunnat skriva det.
Jag har ju också fått säga mig själv någonting om mig själv.
Är det sant att vi har avgrundsdjup inom oss? Eller är det någonting som vi påstår därför att vi inte vet allt om oss själva och inte förmår ersätta ovetskap med tro eller trygga känslor?
Men ondskan, det våldsamma och ohyggliga, dödande och lemlästning – det ska vi kunna visa ifrån oss. Det behöver vi inte tro att vi bär inom oss.

https://sobergwall.wordpress.com/category/min-bror-thomas-quick/
Senast redigerad av Grandioso 2015-08-07 kl. 23:55.
2015-08-07, 23:50
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Dråp är också ett uppsåtsbrott.

Ja, absolut.
Dock är rubriceringen än idag "Mord" och det skulle förvåna stort mig om detta rubriceras ner längre fram.

Citat:
Ursprungligen postat av Poppsan
Åklagaren har sagt att hon inte tagit sitt eget liv utan dött pga av vad någon annan gjort

Men med uppsåt. Vilket helt och hållet utesluter olycka eller annat omedvetet.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in