2015-08-07, 19:55
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lobengula
Jag börjar faktiskt luta åt att det kan vara fråga om en "naturlig" död. Detta baserat på att polisen är så otydlig huruvida det är ett mord eller inte, de utreder det som ett mord och det måste de ju göra till dess att de kan avskriva det spåret.

BO motionerade och hade hög puls, belastning på hjärtat. Artärbråck (https://sv.wikipedia.org/wiki/Art%C3%A4rbr%C3%A5ck), stroke, hjärtfel är bara några möjliga orsaker för snabb död. Det händer då och då att idrottsmän plötsligt dör.

Om hon då ligger död vid spåret så är det endast en obduktion som kan fastställa orsaken och det tar ju några dagar. Under tiden måste givetvis polisen betrakta det som ett möjligt mord. Nu låg hon ju inte precis vid spåret men det kan förklaras med att hon började förlora medvetandet och då irrade in i skogen.
Vi får hoppas det, en lättnad för alla även om det är hårt för familjen.
Citera
2015-08-07, 19:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tap1on
Kan du skriva under på de uppgifterna? Har nämligen hört att det var året innan som hon flyttade därifrån för att studera i Umeå.

Men allvarligt - spelar det någon roll när hon flyttade upp till Umeå??
Citera
2015-08-07, 20:01
Medlem
Det där ryktet om ett spår i form av ett snöre, är det bekräftat, och vad skulle det ha använts till? Snubbeltråd? Strypsnara? Annat?
Citera
2015-08-07, 20:03
Medlem
SugaredThoughtss avatar
Citat:
Jag börjar faktiskt luta åt att det kan vara fråga om en "naturlig" död. Detta baserat på att polisen är så otydlig huruvida det är ett mord eller inte, de utreder det som ett mord och det måste de ju göra till dess att de kan avskriva det spåret.

BO motionerade och hade hög puls, belastning på hjärtat. Artärbråck (https://sv.wikipedia.org/wiki/Art%C3%A4rbr%C3%A5ck), stroke, hjärtfel är bara några möjliga orsaker för snabb död. Det händer då och då att idrottsmän plötsligt dör.

Om hon då ligger död vid spåret så är det endast en obduktion som kan fastställa orsaken och det tar ju några dagar. Under tiden måste givetvis polisen betrakta det som ett möjligt mord. Nu låg hon ju inte precis vid spåret men det kan förklaras med att hon började förlora medvetandet och då irrade in i skogen.

Polisen har hittils varit rätt otvetydig om att de anser det som mord.
Citera
2015-08-07, 20:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pythiae
Menar inte BMW-killen.
Har för mig att det fanns en annan kille som initialt hjälpte polisen leta i området ?
BMW killen åkte dit efter midnatt när han hörde helikoptern och hjälpte aldrig polisen leta eftersom han blev tagen in för förhör.

Citat:
Ursprungligen postat av CR22
Öh nej? Han har ju själv skrivit att han inte varit på något förhör. Eller ni kanske har hittat den "rätta" BMW-killen nu?

Ja, BMW- killen har talat ut i media om förhöret och bilen.
Artikel

Citat:
Ursprungligen postat av tap1on
Kan du skriva under på de uppgifterna? Har nämligen hört att det var året innan som hon flyttade därifrån för att studera i Umeå.
26 nov 2014 skriver IJ på twitter:
Citat:
Att förskolan jag jobbar på vann Stockholm stads kvalitetsutmärkelse känns helt fantastiskt. Så himla stolt

Hon arbetade alltså i Stockholm i höstas. Tror inte hon bodde i Umeå och pendlade till Sthlm .
Citera
2015-08-07, 20:05
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av laffe
Va ute med kidsen..plötsligt prasslar det till oväntat från skogskanten och en tatuerad, välklädd man i 40 års åldern kommer cyklandes raskt från ingenstans ur en stig vid Sanda och verkar orolig. Situationen blev konstig..han såg nästan påkommen ut.

Tillslut frågar han efter en adress vid Honda? Försvinner sen.

Tror ni på en cyklist i småstigar?

Jaa, vilka kan cykla? Jag tror att det finns kulturella skäl till att detta slutade med mord. Det fodras riktigt mycket övervåld innan livet släcks på en ung människa.
Citera
2015-08-07, 20:07
Medlem
Det var også snakk om at politet ba folk ikke bruke ørepropper i ørene.. Ble hun funnet med 1 evt 2 propper i ørene? Lå øreproppene ved siden av, ødelagt?
Jeg tror noen har angrepet henne bakfra.
Med ørepropper hører hun ingenting.
Gjerningspersonen kan da med litt kunnskap lett gå for en såkalt rear naked choke( https://www.google.no/search?q=rear+naked+choke&client=safari&rls=en&sou rce=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0CAcQ_AUoAWoVChMImZD1ys eXxwIVx5QsCh1pXwhx&biw=1590&bih=896 )

Gjerningsperson er kanskje en jogger som plutselig så sjangsen fordi hun hadde musikk i ørene?

Er det kanskje et dyr? Lite sannsynlig.
Senast redigerad av MMAnia 2015-08-07 kl. 20:09.
Citera
2015-08-07, 20:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MMAnia
Det var også snakk om at politet ba folk ikke bruke ørepropper i ørene.. Ble hun funnet med 1 evt 2 propper i ørene?
Jeg tror noen har angrepet henne bakfra.
Med ørepropper hører hun ingenting.
Gjerningspersonen kan da med litt kunnskap lett gå for en såkalt rear naked choke( https://www.google.no/search?q=rear+naked+choke&client=safari&rls=en&sou rce=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0CAcQ_AUoAWoVChMImZD1ys eXxwIVx5QsCh1pXwhx&biw=1590&bih=896 )

Er det kanskje et dyr? Lite sannsynlig.

God poäng!
Om polisen inte lutade mot att IJ blev mördad skulle de troligtvis inte så pass tidigt gå ut med att det såg ut som ett mord och därefter varna allmänheten för att använda sig av hörlurar i motionspåren, när de blev frågade av media om allmänheten bör vara `orolig`.
Citera
2015-08-07, 20:10
Medlem
Troians avatar
Citat:

Jag tycker kommunikationen och uttalandena från polisen pekar på att det troligast är mord. De har även gått ut och sagt att det inte finns något som pekar i annan riktning. Hade det funnits en tvekan hade man antagligen uttryckt sig mer svepande - "Vi avvaktar den rättsmedicinska undersökningen. Det finns en del frågetecken."
Citera
2015-08-07, 20:11
Medlem
SugaredThoughtss avatar
Hade det funnits minsta antydning till att det kunde vara ett djur hade polisen aldrig gått ut så tidigt med mord-teorin.
Citera
2015-08-07, 20:19
Moderator
Lobengulas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Jag tycker kommunikationen och uttalandena från polisen pekar på att det troligast är mord. De har även gått ut och sagt att det inte finns något som pekar i annan riktning. Hade det funnits en tvekan hade man antagligen uttryckt sig mer svepande - "Vi avvaktar den rättsmedicinska undersökningen. Det finns en del frågetecken."

Ja alltså om en mycket ung frisk kvinna ligger död vid ett motionsspår så är givetvis "fult spel" något som måste utredas som prio 1. Polisen måste utreda det som ett mord till dess att de vet något annat.

Åklagaren har varit ganska vag. Han säger att misstankarna om mord inte har minskat och så är det ju, endast en rättsmedicinsk undersökning kan avgöra det. Hade BO haft knivhugg så kunde han ha sagt att det (sannolikt) är mord men det tror jag inte han har gjort?

Vidare så sa han att vi kanske får veta mer nästa vecka, jag antar att det är just den rättsmedicinska undersökningen han menar.
Citera
2015-08-07, 20:19
Medlem
sephines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Det är inte helt säkert att det finns DNA på kroppen. Har hon utsatts för sexuellt våld är det i praktiken helt säkert, men jag är inte alls övertygad om att det är så. Har hon "bara" blivit huggen med kniv, exempelvis, är det mer osäkert.

Hur som helst - att börja topsa folk utan några vidare misstankar ligger nog några steg bort. Typ om ett par månader eller så.

Jo, men h*n skrev de som redan är topsade. Finner man annans DNA på BO så gör ju en sån slagning eller vad man kan kalla det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in