2015-08-07, 14:33
Medlem
b00b00s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pythiae
Jag minns något om en ung man som `hjälpt` polisen att leta i området tidigt på kvällen.
Inte sonen till BMW ägaren som gick dit när han hörde helikoptern, utan en annan ung man som polisen tagit till hjälp.
Någon som har mer info om hur det kom sig och vem han var ? Var det en kusin ?
Brukar han motionera där ? Hade han haft kontakt med henne under dagen och visste var/hur hon skulle motionera ?

När du minns klart, återkom gärna med fakta. Varför insinuerar du att det är en kusin? Vill du elda på de rasistiska fördomar som finns, gällande kusiner?
Citera
2015-08-07, 14:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sephine
Killen som hjälpte polisen att leta efter BO är troligtvis inte GM men kan eventuellt vara släkt med BO.

Om den teorin skulle visa sig stämma så är det också därför BMW-killen är avskriven. Att han varit kvar hos polisen hela natten är inte pga av att han är misstänkt.

Ta inte ovanstående för en sanning, det är en möjlighet som kan stämma in till c:a 20%.

Hur kom det sig att han hjälpte polisen leta ?
Citera
2015-08-07, 14:35
Medlem
Att han ger sig på en tjej i fullt dagsljus på en populär motionsslinga tyder som någon skrev på mod. Och kanske erfarenhet? Det är knappast ett förstagångsbrott? Han känner sig hemtam i området tror jag dessutom, han bor i närheten och har gått eller cyklat dit och ifrån. Inga skrik tyder väl på att det hela gick snabbt. Gissar på klassikern: Hon började skrika och då ströp han henne när hon inte verkade vilja sluta och då blev det tyst på henne.
Citera
2015-08-07, 14:36
Medlem
b00b00s avatar
Citat:

(FB) Kvinna spårlöst försvunnen, hittad död vid motionsspår *Upplands-Väsby* 2015-08-05

(FB) Kvinna spårlöst försvunnen, hittad död vid motionsspår *Upplands-Väsby* 2015-08-05
Senast redigerad av b00b00 2015-08-07 kl. 14:40. Anledning: Mer vaselin
Citera
2015-08-07, 14:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Potifar2
Hur springer man vilse i en motionsslinga? Man följer ju liksom en preparerad slinga....

Hon kanske brukade röra sig utanför slingan ? Och därför valde en med mycket skog runtomkring , men som hon inte kände särskilt väl ?
Citera
2015-08-07, 14:39
Medlem
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av b00b00

Menar inte BMW-killen.
Har för mig att det fanns en annan kille som initialt hjälpte polisen leta i området ?
BMW killen åkte dit efter midnatt när han hörde helikoptern och hjälpte aldrig polisen leta eftersom han blev tagen in för förhör.
Citera
2015-08-07, 14:40
Medlem
SugaredThoughtss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pex666
Intervju med mannen som togs in till förhör i expressen

13.57

Undrar hur han hade trott att polisen skulle ta inblandning?
Citera
2015-08-07, 14:43
Medlem
SugaredThoughtss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Potifar2
Hur springer man vilse i en motionsslinga? Man följer ju liksom en preparerad slinga....

Det där handlade uppenbarligen om spekulation från polisen att hon kanske valt att springa någon anna väg, inte inne på spåret.

Ska man dra någon slutsats av polisens första uttalanden känns det mest som att de var tidigt intresserade av flickan, antagligen för att föräldrarna var snabba att ringa klockorna.
Citera
2015-08-07, 14:46
Medlem
Citat:
Nu berättar mannen i 30-årsåldern - som inte misstänks för brott - att han begav sig till området för att assistera i sökandet efter den försvunna kvinnan.
– Jag körde fram till avspärrningen med ficklampa frågade polisen om det gick att hjälpa till i sökandet. Då blev de nojiga och i stället tog de bilen, säger mannen.

Citat:
Mannen har erfarenhet från både hemvärnet och arbete inom vården och säger att han under mordnatten begav sig en kortare sträcka till Runbyskogen för att erbjuda hjälp i sökningsarbetet efter kvinnan, som vid tidpunkten betecknades som försvunnen.
– Detta är en skog jag brukar träna i och jag vet hur viktigt det är med lokalkännedom när man söker i en skog, säger han.
Men planen fick motsatt effekt.
När han anlände med en ficklampa i handen blev poliserna på plats misstänksamma.
– Poliserna var från Södermalm och visste inte att det fanns en bilväg där jag kom ifrån. De uppfattade det som att jag kom inifrån skogen, säger han.

Citat:
Mannen berättar att han fördes i polisbil till polisstationen i Sollentuna, där han fördes in i ett förhörsrum. Han uppfattade det aldrig som att han misstänktes för något brott, utan mer hördes upplysningsvis.
– Det var ett kort förhör som kanske tog tio minuter. De ville veta vad jag hade gjort under kvällen och kollade i min ryggsäck där jag hade packat första förband, ficklampa, varselväst och sådana saker, säger han.
Därefter följde en lång väntan i förhörsrummet medan polisen kontrollerade alla de uppgifter som han uppgett, bland annat att han befunnit sig på sin arbetsplats fram till klockan 21.30 på mordkvällen och därefter handlat mat.

Citat:
Det finns enligt polis och åklagare inga misstankar riktade mot mannen i mordärendet.

http://www.expressen.se/nyheter/ville-hjalpa-polisen--togs-in-till-forhor/
Citera
2015-08-07, 15:05
Medlem
mikkelbergs avatar
Till er som använder slingan.

Möter man joggare i båda riktningarna el oftast "motsols", som börjar med att springa norrut(utgångspunkt skolan)??
Citera
2015-08-07, 15:07
Medlem
crillecrilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mikkelberg

Möter man joggare i båda riktningarna el oftast "motsols", som börjar med att springa norrut(utgångspunkt skolan)??
Det har kommenterats tidigare. Intrycket jag har fått av de med lokalkännedom är att det inte är något ovanligt med motionärer i båda riktningarna. Som på alla andra öppna motionsspår alltså.
Citera
2015-08-07, 15:10
Medlem
mrjockezs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mikkelberg

Skulle vilja påstå att de allra flesta springer norrut och sen väljer man att endera förlänga varvet genom att ta öglan eller så tar man den korta vägen.

Där spåret startar norrut sitter även en trä-port vill jag minnas som det står "start" på, möjligt att den är borta.

Anledningen till det är att det finns en liten grusväg upp till "starten" och du lår gå samma väg om du ska springa åt andra hållet om du inte ska krossa gräsmattan.

Finns även ett spår rakt upp i skogen som går direkt till öglan och backen om man löper rakt upp från gräsfältet. Så det går att genskjuta om man vill.
Senast redigerad av mrjockez 2015-08-07 kl. 15:14.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in