Citat:
Ursprungligen postat av
RAMMVOGEL
Vem avgör det?Du?
Jag gör den bedömningen, på samma sätt som jag kan göra bedömningen att teorin "Imorgon kommer det i Stockholm att snöa" är sämre än teorin "Imorgon kommer det i Stockholm att vara soligt".
Om du påstår att teorin att hon blev påkörd med en cykel, varpå ett tjafs uppstod och hon blev ihjäl slagen är
lika god, det vill säga
lika sannolikt som att det rör sig om ett sexualmord, ja då har du helt enkelt fel. Påstår du att det är lika troligt att det imorgon i Stockholm kommer snöa som att det kommer vara soligt har du också fel.
Vad bygger jag det på? Eftersom det inte finns något som helst som talar för att det imorgon kommer snöa, men de senaste dagarnas väder samt meteorologernas prognoser talar tvärtom för att det blir en ganska solig dag.
När man väger "sexualmord" mot "cykelpåkörning med efterföljande bråk och mord" mot varandra så kan vi börja med att titta på de kända omständigheterna.
Finns det något som talar för cykelpåkörning? Nej, det gör det inte. Finns det något som talar för sexualmord? Nej, ärligt talat, egentligen inte. Inte vad vi vet om i alla fall. Då får man istället titta på ren statistik, och då vågar jag med säkerhet hävda att sexualmord är vanligare än mord som följer efter ett bråk vid en cykelolycka.
Är "GM är vänsterhänt" en lika god teori som "GM är högerhänt"? Nej, det senare är mer troligt, inte för att några direkta omständigheter talar för det, men för att högerhänthet är vanligare än vänsterhänthet.