2015-08-07, 16:05
Medlem
wwrs avatar
Nyligen citerade jag Text-TV i tråden
(FB) Slutspel i Irak? ISIS och allierade erövrar Mosul

Text TV presenterade nyheten att IS intagit en strategiskt viktig stad i Syrien.

Jag skrev ingen kommentar till nyheten utan skrev bara källan.

Inlägget är ju definitivt on-topic, men det blev bortmodererat.

Är det inte tillåtet att bara citera viktiga nyheter och ange källan?
Citera
2015-08-07, 16:08
Moderator
Tinuviels avatar
Det bästa är om du PM:ar någon moderator i det delforum inlägget raderats och frågar varför inlägget raderades.
Citera
2015-08-07, 16:13
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tinuviel
Det bästa är om du PM:ar någon moderator i det delforum inlägget raderats och frågar varför inlägget raderades.

Jag gjorde det tidigare, gällande ett annat inlägg i den tråden. Jag väntade i några dagar och fick inget svar. Då PM:ade jag en admin och fick inget svar heller. Därför provar jag nu här istället.
Senast redigerad av wwr 2015-08-07 kl. 16:16.
Citera
2015-08-07, 16:17
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Jag gjorde det tidigare, gällande ett annat inlägg. Jag väntade i några dagar och fick inget svar. Då PM:ade jag en admin och fick inget svar heller. Därför provar jag nu här istället.
Det är sommar och såväl moderatorer som admins kan befinna sig på semester. Jag skulle avvakta lite till alternativt PM:a en annan moderator i samma delforum.

Edit: Ah, okej. Jag missförstod dig.

Du skrev det inlägg du undrar över idag. Då är min rekommendation ändå att du gör som förra gången och PM:ar en moderator i rätt delforum.
Senast redigerad av Tinuviel 2015-08-07 kl. 16:21.
Citera
2015-08-07, 16:37
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Det är sommar och såväl moderatorer som admins kan befinna sig på semester. Jag skulle avvakta lite till alternativt PM:a en annan moderator i samma delforum.

Edit: Ah, okej. Jag missförstod dig.

Du skrev det inlägg du undrar över idag. Då är min rekommendation ändå att du gör som förra gången och PM:ar en moderator i rätt delforum.

OK, jag testar igen.
Citera
2015-08-07, 16:43
Medlem
kjellkritisks avatar
Citat:

Text TV presenterade nyheten att IS intagit en strategiskt viktig stad i Syrien.

Detta står i en klistrad tråd (FB) Det är INTE tillåtet att citera hela verk eller artiklar utan tillstånd sedan såg jag att du kommenterade moderatorns åtgärd, vilket du inte får enligt reglerna. Så läs på reglerna och vad som står om vad som gäller för ett specifik forumsdel.
Citera
2015-08-07, 16:50
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kjellkritisk
Detta står i en klistrad tråd (FB) Det är INTE tillåtet att citera hela verk eller artiklar utan tillstånd sedan såg jag att du kommenterade moderatorns åtgärd, vilket du inte får enligt reglerna. Så läs på reglerna och vad som står om vad som gäller för ett specifik forumsdel.
Nja. Vad gäller SvT skriver de:
Citat:
Det publicerade materialet får dock återges, helt eller delvis enligt citaträtten, under förutsättning att källan anges.
http://www.svt.se/tittarservice/hitta-svar/foretagetsvt/upphovsratt-copyright

Så man kan nog argumentera att det ligger inom regelverket att publicera en kort text från text-tv i sin helhet.
Citera
2015-08-07, 17:17
Medlem
Vissa verk saknar upphovsrätt och kan användas fritt enligt 9 § upphovsrättslagen. När vi inte vet vad som publicerats så är det för närvarande omöjligt att svara frågan.
Citera
2015-08-07, 17:19
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T.H.G
Vissa verk saknar upphovsrätt och kan användas fritt enligt 9 § upphovsrättslagen. När vi inte vet vad som publicerats så är det för närvarande omöjligt att svara frågan.
Jag citerade en sida ur Text-TV. Det har alltid gått förut. Det var en stor nyhet dessutom.
Citera
2015-08-07, 17:27
Medlem
kjellkritisks avatar
Citat:
Nja. Vad gäller SvT skriver de:

http://www.svt.se/tittarservice/hitta-svar/foretagetsvt/upphovsratt-copyright

Så man kan nog argumentera att det ligger inom regelverket att publicera en kort text från text-tv i sin helhet.

Aha då var jag ute och cyklade på den punkten
Citera
2015-08-07, 19:10
Medlem
Xeliouss avatar
Jag tror det går under att det här är ett diskussionsforum, inte en länk-förmedling eller som nyhetskopiator. Hur ofta ser du att folk bara klistrar in text och länken till texten? Hur skulle det se ut om alla likt dig inte brydde sig om att kommentera utan bara klippte och klistrade?
Citera
2015-08-07, 21:17
Medlem
Jo, men eftersom det inte är en länktråd så måste du ju göra en kommentar om varför du tycker länken tillför något till diskussionen.

Citat:

Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in