Citat:
Ursprungligen postat av
starbound
Det är klart att om jag ljuger om att jag pratade med VD på telefon för 5 minuter sedan och han sa massa positiva saker om bolaget så är det väldigt klandervärt.
Detta. Detta har jag sett vid flertal tillfällen i diverse forum. Användare refererar till information som de på något sätt fått, de kan påstå att de haft ett samtal eller mejl. Jag kräver att de bevisar att så har skett, att de har fått information som kan vara kurspåverkande. Vid de tillfällen jag inte fått det har jag faktiskt anmält otillbörlig marknadspåverkan och det är jag stolt över. Människor som medvetet ljuger eller desinformerar i syfte påverka marknaden bör anmälas, sedan är det upp till finansinspektionen eller annan myndighet att avgöra om det är olagligt eller ej.
Och jag kan lägga till att i de fall jag fått se faktiska mejl eller där VD:n bekräftar att korrespondensen är riktig, understryker jag sakligt att de inte får sprida information hur som helst till enskilda. Har de kurspåverkande information så bör de underrätta marknaden snarast eller hålla den för sig själva tills det är läge att göra så.