2015-08-06, 12:59
Medlem
Valfrids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av _Baste_
Min första tanke när jag läste detta var vår kära forumkollega Valfrid. Inte att det är honom artikeln handlar om utan att han gör exakt samma sak. Hittar ett litet bolag ingen hört talas om, köper aktier och startar sedan en haussetråd på Flashback. Små bolag är lätta att driva kurserna i.

Vad sitter du och skriver? Det du håller på med är olaga förtal!
Citera
2015-08-06, 13:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Valfrid

Förtal mot vem?
Är inte du en anonym person eller?
Citera
2015-08-06, 13:19
Medlem
OmneHomoMendaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av starbound
Det är klart att om jag ljuger om att jag pratade med VD på telefon för 5 minuter sedan och han sa massa positiva saker om bolaget så är det väldigt klandervärt.

Detta. Detta har jag sett vid flertal tillfällen i diverse forum. Användare refererar till information som de på något sätt fått, de kan påstå att de haft ett samtal eller mejl. Jag kräver att de bevisar att så har skett, att de har fått information som kan vara kurspåverkande. Vid de tillfällen jag inte fått det har jag faktiskt anmält otillbörlig marknadspåverkan och det är jag stolt över. Människor som medvetet ljuger eller desinformerar i syfte påverka marknaden bör anmälas, sedan är det upp till finansinspektionen eller annan myndighet att avgöra om det är olagligt eller ej.

Och jag kan lägga till att i de fall jag fått se faktiska mejl eller där VD:n bekräftar att korrespondensen är riktig, understryker jag sakligt att de inte får sprida information hur som helst till enskilda. Har de kurspåverkande information så bör de underrätta marknaden snarast eller hålla den för sig själva tills det är läge att göra så.
Senast redigerad av OmneHomoMendax 2015-08-06 kl. 13:23.
Citera
2015-08-06, 14:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Valfrid

Jaså, utveckla gärna.

Jag kanske kom åt en känslig punkt?
Citera
2015-08-06, 17:33
Medlem
massepojkens avatar
Jag har hört att grabbarna var "stejkade", vilket oxå förefaller logiskt med tanke på deras ålder och summorna.
Citera
2015-08-07, 07:15
Medlem
Vilka bloggar/bloggare rör det sig om?
Citera
2015-08-07, 08:51
Medlem
starbounds avatar
Problem med nätskribenter. Att aktiehandeln i småbolag styrs i allt för hög grad av anonyma och vilseledande nätskribenter är ett problem, enligt Aktietorgets marknadsövervakningschef. (DI)

https://www.avanza.se/placera/redaktionellt/2015/08/07/anonyma-natskribenter-problem-for-aktiehandeln.html

Jag håller inte med om detta. Aktiehandel skulle bli tråkigare utan aktieforum där man kunde läsa om de aktier man äger.

Lite som att det roligt att läsa forumtrådar om den tv-serie man följer.
Citera
2015-08-07, 09:54
Medlem
Citat:
Problem med nätskribenter. Att aktiehandeln i småbolag styrs i allt för hög grad av anonyma och vilseledande nätskribenter är ett problem, enligt Aktietorgets marknadsövervakningschef. (DI)

https://www.avanza.se/placera/redaktionellt/2015/08/07/anonyma-natskribenter-problem-for-aktiehandeln.html

Jag håller inte med om detta. Aktiehandel skulle bli tråkigare utan aktieforum där man kunde läsa om de aktier man äger.

Lite som att det roligt att läsa forumtrådar om den tv-serie man följer.

Du förutsätter en massa som det absolut inte stå någonting om! Att det är problem med anonyma och vilseledande nätskribenter betyder inte att man fundera på att förbjuda aktieforum eller ens förbjuda anonyma skribenter. Aktieforum få gärna finnas, anonyma skribenter få gärna finnas. Det som inte borde finnas, vilket jag håller helt med om, är ljugande kursmanipulatörer. Det stå däremot ingenting om att man tänker förbjuda de två första för att sätta stop för det tredje vilket t.o.m jag tycker det vore olämplig men det tredje är fortfarande ett problem!

I fallet med bloggande läkarstudenter så vet vi ingenting om vad de har skrivit. De kanske skrev något som bevisar med 100% att de ljög och manipulerade kursen och tjänade pengar på det? Du verkar förutsätta att de bara skrev något upphaussande om aktien som vem helst kunde gjort?

Förutsätt inte en massa saker som du inte vet om!
Citera
2015-08-07, 10:09
Medlem
Det är minst sagt skenheligt när Dagens Industri skriver om att aktiebloggar skulle skapa problem för aktiehandeln samtidigt som man själv driver Börssnackforumet. Vilket utgör själva nervcentret för aktiespekulationer kring den här typen av bolag.

Personligen har jag om jag minns rätt bara skrivit om små läkemedelsutvecklande bolag 2 ggr.

Ett inlägg om de generella riskerna och varför det är så farligt att lyssna på haussande analyser: http://aktieingenjoren.blogspot.se/2012/12/att-investera-i-sma-lakemedelsbolag.html

Samt ett inlägg där jag analyserar Moberg Derma som jag tycker är bäst i klassen av de små läkemedelsbolagen men där de allmänna riskerna fick mig att avstå ett köp: http://aktieingenjoren.blogspot.se/2013/01/analys-moberg-derma-bast-i-klassen.html

Eftersom jag inte följer Dagens Industri slaviskt utan bara gratisläser på flyget så har jag inte sett alla deras analyser. Men mig veterligen så har de aldrig någonsin hjälpt läsare att analysera risk och potential lika noggrannt som jag gjort. Däremot skulle jag bli oerhört glad om någon identifierar vilka skribenter det är som har åkt dit, om vi kan visa att de främst marknadsfört sina analyser via Börssnack skulle det bli hysteriskt roligt.
Senast redigerad av Aktieingenjoren 2015-08-07 kl. 10:12.
Citera
2015-08-07, 11:09
Medlem
starbounds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aktieingenjoren
driver Börssnackforumet. Vilket utgör själva nervcentret för aktiespekulationer kring den här typen av bolag.

Undra om det fortfarande gör det. Läste där för 5-6 år sedan men nu tycker jag det är alldeles för spretigt. Det är ju inte en samlad tråd för varje bolag utan det är ju bara trådar som är typ ett dygn gamla som är aktiva. Men det kanske passar bättre för daytraders.
Citera
2015-08-07, 13:13
Medlem
Citat:
Hoppas verkligen att de blir friade, annars borde lagen ändras.

Det är en sak om man lurar en rik bekant, som man träffar rent fysiskt, att driva upp kursen i en microaktie och sedan sälja. Det blir ju ett sorts bedrägeri. Men att vuxna människor inte ska behöva ta ansvar för riskerna kopplade till att köpa aktier i microbolag efter att ha läst ett tips av en främling på internet.

Vilket trams!

Hölls det en pistol mot någons huvud och de blev tvingade att köpa?

Det här är lika tramsigt som när börspoddaren blev fälld.

Ser inget omoraliskt i pump and dump över internet och tycker det ska vara tillåtet.

Bedrägeri ska dock naturligtvis vara otillåtet. En av de stora skillnaderna är man inte riktar sig mot en specifik person eller viss grupp.

Ta dina borgarfasoner någon annanstans. Klart staten ska se till att dåligt beteende inte främjas. Dessa högerpolitiker, alltså...
Citera
2015-08-07, 13:19
Medlem
Citat:
Undra om det fortfarande gör det. Läste där för 5-6 år sedan men nu tycker jag det är alldeles för spretigt. Det är ju inte en samlad tråd för varje bolag utan det är ju bara trådar som är typ ett dygn gamla som är aktiva. Men det kanske passar bättre för daytraders.
Det drar mycket folk och taktiken verkar vara att slänga upp sina analyser och vänta på ryggdunkar.

Vilka andra populära ställen finns det förrresten förhoppningsbolagshaussare numera? Skulle vara intressant att se vilka som ligger bakom.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in