2015-08-06, 10:03
Bannlyst
La upp denna tråd bland 'Aktuella brott...', men det är kanske större kunskap om detta i denna avdelning ?

http://www.affarsvarlden.se/hem/nyheter/article3921591.ece?extcmp=newsletter|15234600|2015 -08-06

Det här låter intressant. Två läkarstuderande har satsat 8 miljoner kronor i bolag och sedan 'bloggat' upp dom i sin blogg för att sedan sälja med vinst.

Vilka läkarstuderanden har 8 miljoner ?
Hur kommer det sig att deras blogg har sådan lyskraft att man kan påverka kursen ?

Vilka är det och vilka bolag handlar det om ?

Intressant fall !!
Citera
2015-08-06, 10:09
Medlem
Min första tanke när jag läste detta var vår kära forumkollega Valfrid. Inte att det är honom artikeln handlar om utan att han gör exakt samma sak. Hittar ett litet bolag ingen hört talas om, köper aktier och startar sedan en haussetråd på Flashback. Små bolag är lätta att driva kurserna i.
Citera
2015-08-06, 11:29
Medlem
OmneHomoMendaxs avatar
Löparn är ju en annan som gör samma sak, skulle inte förvåna mig om hen blev dömd eftersom hen till och med skyltat med "tillfälliga" försäljningar efter uppgång.
Citera
2015-08-06, 11:48
Medlem
starbounds avatar
Hoppas verkligen att de blir friade, annars borde lagen ändras.

Det är en sak om man lurar en rik bekant, som man träffar rent fysiskt, att driva upp kursen i en microaktie och sedan sälja. Det blir ju ett sorts bedrägeri. Men att vuxna människor inte ska behöva ta ansvar för riskerna kopplade till att köpa aktier i microbolag efter att ha läst ett tips av en främling på internet.

Vilket trams!

Hölls det en pistol mot någons huvud och de blev tvingade att köpa?

Det här är lika tramsigt som när börspoddaren blev fälld.

Ser inget omoraliskt i pump and dump över internet och tycker det ska vara tillåtet.

Bedrägeri ska dock naturligtvis vara otillåtet. En av de stora skillnaderna är man inte riktar sig mot en specifik person eller viss grupp.
Senast redigerad av starbound 2015-08-06 kl. 11:53.
Citera
2015-08-06, 11:49
Medlem
starbounds avatar
.
Citera
2015-08-06, 11:52
Medlem
storatuttars avatar
Troligtvis två rikemansgossar från stadens finare delar
8 miljoner känns lite väl mycket att spekulera i för ett par studenter.
Citera
2015-08-06, 11:54
Medlem
Tycker man sett mycket allvarligare saker på högre nivå, dvs banker och andra experter som sätter riktkurser eller ger råd på ansedda sajter och sedan själva agerar tvärtom.
Citera
2015-08-06, 11:54
Medlem
trustmeiamadoctors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av starbound
Ser inget omoraliskt i pump and dump.

Omoraliskt anser jag att det tveklöst är. Man försöker utnyttja andras okunskap för att själv tjäna pengar, hur kan du inte klassa detta som låg moral?

Sen om det är olaglig marknadspåverkan är en annan femma.

För att dra en liknelse - mobiltelefonförsäljarna som står på köpcentrum och lurar på pensionärer mobiltelefonabonnemang som är extremt överprisade. De utnyttjar dessas okunskap för att själva tjäna pengar och undviker att belysa de kostnader som tillkommer.

Olagligt? Nej. Omoraliskt? Tveklöst.
Citera
2015-08-06, 11:55
Medlem
P.Gs avatar
De har köpt för totalt 8 miljoner, vilket inte behöver innebära att de totalt hade 8 miljoner.
Citera
2015-08-06, 11:59
Medlem
Citat:
Hoppas verkligen att de blir friade, annars borde lagen ändras.

Det är en sak om man lurar en rik bekant, som man träffar rent fysiskt, att driva upp kursen i en microaktie och sedan sälja. Det blir ju ett sorts bedrägeri. Men att vuxna människor inte ska behöva ta ansvar för riskerna kopplade till att köpa aktier i microbolag efter att ha läst ett tips av en främling på internet.

Vilket trams!

Hölls det en pistol mot någons huvud och de blev tvingade att köpa?

Det här är lika tramsigt som när börspoddaren blev fälld.

Ser inget omoraliskt i pump and dump över internet och tycker det ska vara tillåtet.

Bedrägeri ska dock naturligtvis vara otillåtet. En av de stora skillnaderna är man inte riktar sig mot en specifik person eller viss grupp.
Tror inte det är svensson man främst försöker skydda utan aktiehandelns trovärdighet i stort.
Citera
2015-08-06, 12:13
Medlem
starbounds avatar
Hur skriver man ens en sådan bestämmelse? Är det om jag ger intryck i min blogg att jag tänker äga i minst 5 år men sen säljer direkt när den stigit 20 % på kort tid? Alltså att jag defecto ljuger/vilseleder.

Ska domstolen bedöma kvaliteten i min analys?

Om jag hade skrivit att man ska blanka Nokia när första Iphone släpptes hade jag kunnat bli dömd för det om jag hade tjänat pengar på det?

Det är klart att om jag ljuger om att jag pratade med VD på telefon för 5 minuter sedan och han sa massa positiva saker om bolaget så är det väldigt klandervärt.

Men om jag skriver en analys på information som är tillgängligt för alla så tycker jag man ska få ljuga hur mycket som helst. Om jag vilseleder och skriver att bolagets skuld är 50 miljoner när den är i själva verket är 500 miljoner, då tycker jag det är allas ansvar att vara källkritiska och dubbelkolla om de vill vara säkra.

Ni tycker inte folk ska vara skyldiga att dubbelkolla vad Valfrid skriver om hur stor skuld bolag X har?

Citat:
Ursprungligen postat av trustmeiamadoctor
För att dra en liknelse - mobiltelefonförsäljarna som står på köpcentrum och lurar på pensionärer mobiltelefonabonnemang som är extremt överprisade. De utnyttjar dessas okunskap för att själva tjäna pengar och undviker att belysa de kostnader som tillkommer.

Olagligt? Nej. Omoraliskt? Tveklöst.

Det där är verkligen omoraliskt men här handlar det ju om ett fysiskt möte. Och säljaren har också möjlighet att få en bild av hur mycket kunskap pensionären besitter.
Citera
2015-08-06, 12:44
Medlem
P.Gs avatar
Citat:
Hur skriver man ens en sådan bestämmelse? Är det om jag ger intryck i min blogg att jag tänker äga i minst 5 år men sen säljer direkt när den stigit 20 % på kort tid? Alltså att jag defecto ljuger/vilseleder.

Ska domstolen bedöma kvaliteten i min analys?

Om jag hade skrivit att man ska blanka Nokia när första Iphone släpptes hade jag kunnat bli dömd för det om jag hade tjänat pengar på det?

Det är klart att om jag ljuger om att jag pratade med VD på telefon för 5 minuter sedan och han sa massa positiva saker om bolaget så är det väldigt klandervärt.

Men om jag skriver en analys på information som är tillgängligt för alla så tycker jag man ska få ljuga hur mycket som helst. Om jag vilseleder och skriver att bolagets skuld är 50 miljoner när den är i själva verket är 500 miljoner, då tycker jag det är allas ansvar att vara källkritiska och dubbelkolla om de vill vara säkra.

Ni tycker inte folk ska vara skyldiga att dubbelkolla vad Valfrid skriver om hur stor skuld bolag X har?

Det där är verkligen omoraliskt men här handlar det ju om ett fysiskt möte. Och säljaren har också möjlighet att få en bild av hur mycket kunskap pensionären besitter.
Nåja, nu är ju pump&dump egentligen en form av bedrägeri och olagligt? I stort sett alla bedrägerier går väl att avslöja om man gör en egen faktakoll, men det betyder inte att bedrägeri är lagligt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in