Hur skriver man ens en sådan bestämmelse? Är det om jag ger intryck i min blogg att jag tänker äga i minst 5 år men sen säljer direkt när den stigit 20 % på kort tid? Alltså att jag defecto ljuger/vilseleder.
Ska domstolen bedöma kvaliteten i min analys?
Om jag hade skrivit att man ska blanka Nokia när första Iphone släpptes hade jag kunnat bli dömd för det om jag hade tjänat pengar på det?
Det är klart att om jag ljuger om att jag pratade med VD på telefon för 5 minuter sedan och han sa massa positiva saker om bolaget så är det väldigt klandervärt.
Men om jag skriver en analys på information som är tillgängligt för alla så tycker jag man ska få ljuga hur mycket som helst. Om jag vilseleder och skriver att bolagets skuld är 50 miljoner när den är i själva verket är 500 miljoner, då tycker jag det är allas ansvar att vara källkritiska och dubbelkolla om de vill vara säkra.
Ni tycker inte folk ska vara skyldiga att dubbelkolla vad Valfrid skriver om hur stor skuld bolag X har?
Citat:
Ursprungligen postat av
trustmeiamadoctor
För att dra en liknelse - mobiltelefonförsäljarna som står på köpcentrum och lurar på pensionärer mobiltelefonabonnemang som är extremt överprisade. De utnyttjar dessas okunskap för att själva tjäna pengar och undviker att belysa de kostnader som tillkommer.
Olagligt? Nej. Omoraliskt? Tveklöst.
Det där är verkligen omoraliskt men här handlar det ju om ett fysiskt möte. Och säljaren har också möjlighet att få en bild av hur mycket kunskap pensionären besitter.