2015-02-22, 01:06
Medlem
qbits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grelin1999
Så rent vetenskapligt består kvantmekanik både av "slump" SAMT förutsägbarhet. Det är som med Gud då.
Vi kan med Gud förutsäga ATT en aktion sannolikt kommer resultera i en REAKTION, men kan inte säga NÄR, HUR eller VAD som kommer hända. Bara att Gud kanske straffar de som inte följer hans bud.

Detta kan vi människor också göra statistiskt utfall på. Den som lever ett liv i synd har statistiskt sätt större risk att dö eller hamna i svårigheter. Därför bör vi hålla oss på den goda vägen. Och sannolikheten att göra det är nog störst om vi har kärlek (såsom Gud) i våra hjärtan.

Men jag tror inte jag kommer ge mig in i mer diskussioner om kvantmekanik i denna tråd... tills jag hittar fler sätt den kan bevisa Guds existens. Det kan väl finnas sådana, eller hur?

Du får naturligtvis finna gud i kvantmekanik om du så önskar.

Min ringa mening är att du bör nog leta på andra ställen än kvantmekanik om du vill bygga en tro på en hypotetisk gud. Kvantmekaniken är falsifiserbar (d.v.s. testbar), det är inte gudshypotesen, så där finns det ingen analogi. Kvantmekaniken är byggd på indeterministiska processer, men dessa processer följer strikta precisa matematiska regler som producerar kvantifierbara precisa statistiska utfall, och om en hypotetisk gud skulle agera via kvantmekanik har hen lika lite handlingsutrymme som i deterministiska mekaniska processer. Därför har det lika lite betydelse för en hypotetisk guds handlingsutrymme oavsett om fysiken i grunden är indeterministisk kvantmekanik eller deterministisk mekanik.

Så helt korrekt finns det ingen anledning att diskutera kvantmekanik i denna tråd, eftersom kvantmekanik, i alla fall enligt dagens kunskap om hur kvantmekanik fungerar, inte säger någoting om en hypotetisk gud eller dennes existens. Enda andledningen till att jag diskuterar kvantmekanik var för att påvisa fundamentala skillnader mellan den och gudshypotesen.
Citera
2015-02-22, 01:44
Medlem
DingusMcDucks avatar
Citat:
Syndafallet är baserat på sumeriska historier som antagligen har NÅGON sann bakgrund i sig. Om detta kan diskuteras på annan plats. Men visste du att mänskligheten för cirka 50 000 år sedan kanske endast bestod av cirka 3000-10000 personer? (Toba utbrottet) Mindre än småstaden jag bor i...

Du får gärna förklara hur syndafallet är baserat på sumeriska berättelser. Jag trodde faktiskt att berättelsen om Adam och och Eva var rätt unikt för texterna som utgör grunden för de monoteistiska religionerna.
Citera
2015-02-22, 12:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qbit
Du får naturligtvis finna gud i kvantmekanik om du så önskar.

Min ringa mening är att du bör nog leta på andra ställen än kvantmekanik om du vill bygga en tro på en hypotetisk gud. Kvantmekaniken är falsifiserbar (d.v.s. testbar), det är inte gudshypotesen, så där finns det ingen analogi. Kvantmekaniken är byggd på indeterministiska processer, men dessa processer följer strikta precisa matematiska regler som producerar kvantifierbara precisa statistiska utfall, och om en hypotetisk gud skulle agera via kvantmekanik har hen lika lite handlingsutrymme som i deterministiska mekaniska processer. Därför har det lika lite betydelse för en hypotetisk guds handlingsutrymme oavsett om fysiken i grunden är indeterministisk kvantmekanik eller deterministisk mekanik.

Så helt korrekt finns det ingen anledning att diskutera kvantmekanik i denna tråd, eftersom kvantmekanik, i alla fall enligt dagens kunskap om hur kvantmekanik fungerar, inte säger någoting om en hypotetisk gud eller dennes existens. Enda andledningen till att jag diskuterar kvantmekanik var för att påvisa fundamentala skillnader mellan den och gudshypotesen.

Jo visst men jag tycker ändå att kvantmekanik ger MÖJLIGHET för Guds existens på ett sätt som traditionell mekanisk fysik inte ger.

T.ex. kanske varje händelse som någonsin hänt i universum kan ha sparats genom kvantmekaniska "vågor" eller alternativa universum, och går att återupptäcka när vi kan se in i vågornas mysterium. Är det omöjligt enligt kvantmekanik? Jag skulle svara: nej. I en traditionell mekanisk världsbild hade däremot det varit omöligt.

Vad har detta då för konsekvens? Jo att våra handlingar faktiskt -- kanske -- spelar roll.
Citera
2015-02-22, 17:08
Medlem
Roger Rabbits avatar
Citat:
Jo visst men jag tycker ändå att kvantmekanik ger MÖJLIGHET för Guds existens på ett sätt som traditionell mekanisk fysik inte ger.

T.ex. kanske varje händelse som någonsin hänt i universum kan ha sparats genom kvantmekaniska "vågor" eller alternativa universum, och går att återupptäcka när vi kan se in i vågornas mysterium. Är det omöjligt enligt kvantmekanik? Jag skulle svara: nej. I en traditionell mekanisk världsbild hade däremot det varit omöligt.

Vad har detta då för konsekvens? Jo att våra handlingar faktiskt -- kanske -- spelar roll.

Ja ja, vad du tycker om kvantmekanik är ganska så irrelevant. Påminner mig om detta sköna kommentar av Lawrence Krauss, enjoy http://youtu.be/dnMiTyFbhcg?t=38m56s

Kan rekommendera vad Krauss har att säga om fri vilja också, orkar inte leta upp det nu dock.
Senast redigerad av Roger Rabbit 2015-02-22 kl. 17:10.
Citera
2015-02-22, 17:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roger Rabbit
Ja ja, vad du tycker om kvantmekanik är ganska så irrelevant. Påminner mig om detta sköna kommentar av Lawrence Krauss, enjoy http://youtu.be/dnMiTyFbhcg?t=38m56s

Kan rekommendera vad Krauss har att säga om fri vilja också, orkar inte leta upp det nu dock.

Har du nånsin några argument eller du bara bajsar ur dig "jag vet bäst"?
Citera
2015-02-22, 18:31
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Är du helt oförmögen att fatta argument?
Du verkar ju ofta sakna den förmågan helt.
Citera
2015-02-22, 18:33
Medlem
Roger Rabbits avatar
Citat:

Jo det har jag, är minnet ditt så kort? Där var det snarast Krauss vet bäst och han säger att du svamlar om saker du inte förstår dig på. Jag är knappast någon expert på kvantmekanik, men har sannolikt bättre koll på det än dig.
Citera
2015-08-07, 00:52
Medlem
Död o återfödds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RostigKreativitet.
Någon kraft finns det ju som har skapat detta Universum vi befinner oss i, och denna kraften kallar jag helt enkelt för Skapelsen, som jag inte på något sätt eller vis liknar vid eller tror är en skapar-gud likt den som beskrivs inom t.ex kristendomen eller islam

Skon är också en Skapelse, men vem är Skomakaren?

"Det är lika orimligt att tro på världen men förneka Gud, som att tro på skon men förneka skomakaren!"

- August Strindberg
Citera
2015-08-07, 01:07
Medlem
Död o återfödds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av huggan86
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/ateister-smartare-an-troende_8420756.svd

Nuff said!

Studien långt ifrån entydig:

http://www.christianpost.com/news/study-draws-skepticism-after-concluding-atheists-more-intelligent-than-their-religious-counterparts- 102158/

The study's use of intelligence only considered an analytic framework of intelligence and did not address the impact that other forms, such as creative and emotional intelligence, had on a person's overall aptitude in relation to an individual's religious identity. The study also narrowly defined a person's religious influence as one's involvement in part or all aspects of religious practice.

The study also noted that factors such as affluence, gender and educational experience did not seem to have any impact with regards to the correlation of one's intelligence and religious belief, which also led to skepticism of the review given the historical and cultural impact has on a person's religious beliefs and practice.

The review suggested that intelligence was tied to an individual's negation of religious identity and beliefs due to high association of those individuals and their development of ideas and actions surrounding personal control, but did not address the personal impact that faith and unexplained meta-physical occurrences has on shaping one's religious identity.

Kommentar?
Citera
2015-08-07, 01:33
Medlem
Död o återfödds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svart-rullstol
Universum skapar sig själv. Läs om multiversum-teorin.

Ingenting kan skapa sig själv, fullständigt ologiskt!

Materia har ingen självständig skapande kraft!

På samma sätt som leran inte självständigt kan skapa lerkrukor, så kan inte heller materien självständigt skapa himlakroppar!

Vad i Herrens Namn är det som får fullvuxna människor att tro på nåt så vansinnigt vrickat, som att universum skulle ha snickrat ihop sig själv, utan någon som helst intelligent styrning?

Materia kan inte skapa sig själv!

Ingenting i skapelsen kan skapa sig själv!

Någon måste ha skapat universum!

Ingen produkt utan producent, ingen skapelse utan skapare!

Planläggningen och struktureringen av universums superkomplexa perfekt lagbundna finkalibrerade intelligenta konstruktion, förutsätter och kräver en superintelligent konstruktör!

Systematiken, logiken och lagbundenheten i universums skeenden, motsäger totalt den sjukt absurda ateistiska hokuspokus-teorin att stendöda IQ-befriade stenflisor skulle ha designat och konstruerat mästerverket universum!

Att a priori utesluta en styrande intelligent kraft bakom universum, som icke-existerande, är en godtycklig icke-vetenskaplig ståndpunkt. Hade naturen haft en massa uppenbara felkonstruktioner, kunde man dragit slutsatsen att ingen intelligent konstruktör låg bakom!

Fulländad konstruktion kräver fulländad konstruktör, design kräver designer, intelligens i skapelsen kräver en intelligent skapare, det som finns i verkan måste alltså även finnas i dess orsak!

Krävdes stora mått av IQ, konstnärskap, skaparanda och skaparkrafter, för uppdraget att designa och konstruera vårt sinnrika, lagbundna, finkalibrerade, superkomplexa universum!

"Vad" har till skillnad från "Vem", inga som helst förmågor eller talanger att skapa ett endaste smack, inte så mycket som ens ett grässtrå eller en myra!

En extraordinär skapelse kräver en extraordinär Skapare!

Okej?
Senast redigerad av Död o återfödd 2015-08-07 kl. 01:41.
Citera
2015-08-07, 01:44
Medlem
Död o återfödds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SamVimes
Vetenskapligt trovärdiga belägg som är från de sista 30 åren för att etern existerar.....

Att etern - den klassiska kvintessensen, det femte elementet - inte skulle existera, råder det långtifrån konsensus kring i forskarvärlden.

Etern har nämligen både dielektricitetskonstant och magnetisk permeabilitet, som går att mäta med hjälp av ljushastighet, alltså två mätbara egenskaper.

Etern är det elektromagnetiska utbredningsmediet.

Om strålningen inte går ut i etern, vart går den då? Om ljuset inte är en vågrörelse i etern, i vad är den det då? Om eterkroppen med våra sju chakras (korrelerar med de primära endokrina körtlarna) inte är vår förbindelselänk mellan vår fysiska kropp och vårt medvetande, vad är det då?

På samma sätt som man kan förorena jorden, vattnet och luften (elden renar), så kan man även förorena etern, vilket exempelvis den skadliga mobilstrålningen är ett ypperligt bevis för.

För övrigt, utan etern skulle vi ju inte kunna ha etermedium, såsom Radio och TV.

Överens?
Citera
2015-08-07, 01:47
Medlem
Död o återfödds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
Det vet vi inte. Det enda vi vet något om är vad som hände omedelbart efter Big Bang.
Det innebär dock inte att allehanda magiska påhitt blir bevisade som en nödlösning. De kräver också bevisning.

Cirkelresonemang!

Hur vore det om du innan du tog ordet Big Bang i din mun, först såg till att ge oss åtminstone något litet bevis för att den har skett!

Planck-teleskopets sensationella rön från 2012 går ju dessutom totalt emot Big Bang-flummet!
Senast redigerad av Död o återfödd 2015-08-07 kl. 01:49.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in