Citat:
Så rent vetenskapligt består kvantmekanik både av "slump" SAMT förutsägbarhet. Det är som med Gud då.
Vi kan med Gud förutsäga ATT en aktion sannolikt kommer resultera i en REAKTION, men kan inte säga NÄR, HUR eller VAD som kommer hända. Bara att Gud kanske straffar de som inte följer hans bud.
Detta kan vi människor också göra statistiskt utfall på. Den som lever ett liv i synd har statistiskt sätt större risk att dö eller hamna i svårigheter. Därför bör vi hålla oss på den goda vägen. Och sannolikheten att göra det är nog störst om vi har kärlek (såsom Gud) i våra hjärtan.
Men jag tror inte jag kommer ge mig in i mer diskussioner om kvantmekanik i denna tråd... tills jag hittar fler sätt den kan bevisa Guds existens. Det kan väl finnas sådana, eller hur?
Vi kan med Gud förutsäga ATT en aktion sannolikt kommer resultera i en REAKTION, men kan inte säga NÄR, HUR eller VAD som kommer hända. Bara att Gud kanske straffar de som inte följer hans bud.
Detta kan vi människor också göra statistiskt utfall på. Den som lever ett liv i synd har statistiskt sätt större risk att dö eller hamna i svårigheter. Därför bör vi hålla oss på den goda vägen. Och sannolikheten att göra det är nog störst om vi har kärlek (såsom Gud) i våra hjärtan.
Men jag tror inte jag kommer ge mig in i mer diskussioner om kvantmekanik i denna tråd... tills jag hittar fler sätt den kan bevisa Guds existens. Det kan väl finnas sådana, eller hur?
Du får naturligtvis finna gud i kvantmekanik om du så önskar.
Min ringa mening är att du bör nog leta på andra ställen än kvantmekanik om du vill bygga en tro på en hypotetisk gud. Kvantmekaniken är falsifiserbar (d.v.s. testbar), det är inte gudshypotesen, så där finns det ingen analogi. Kvantmekaniken är byggd på indeterministiska processer, men dessa processer följer strikta precisa matematiska regler som producerar kvantifierbara precisa statistiska utfall, och om en hypotetisk gud skulle agera via kvantmekanik har hen lika lite handlingsutrymme som i deterministiska mekaniska processer. Därför har det lika lite betydelse för en hypotetisk guds handlingsutrymme oavsett om fysiken i grunden är indeterministisk kvantmekanik eller deterministisk mekanik.
Så helt korrekt finns det ingen anledning att diskutera kvantmekanik i denna tråd, eftersom kvantmekanik, i alla fall enligt dagens kunskap om hur kvantmekanik fungerar, inte säger någoting om en hypotetisk gud eller dennes existens. Enda andledningen till att jag diskuterar kvantmekanik var för att påvisa fundamentala skillnader mellan den och gudshypotesen.