2015-08-06, 23:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
.. Intressant. Det är detta jag funderade kring gällande oberoende vittnesuppgifter som finns om mörk alternativt svart bil vid vägen. Kollas det öht eller kollas det senare.

Genom att det var så tidigt och inringt och kan vara Sista Kontakt så kollas det givetvis omgående.
Fast vi får väl se om det vittnet som sett det ringt in och bekräftat det när FUP kommer, var det ute innan kropp hittades eller efter?
2015-08-06, 23:39
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av matsqq
Snarare så här:

Broinspektörerna har 7 olika broar att välja mellan att rekommendera .

Efter lång och noggrann analys så rekommenderar de bro nummer 5.
Då kommer Xenia som inte alls har en bråkdel av informationen som inspektörerna har och dessutom inte alls varit med under analysen och säger att , nej, ni har ju inte undersökt alla andra broar . Stopp där ! För hon har sett en bro på internet som liknar en av de andra broarna och där stod det att den verkade väldigt säker eftersom en kille på flashback har sagt det ...

Sen håller jag med Mr Fold att dina andra teorier att gärningsmannen ville att kroppen skulle hittas och fredas från vilda djur verkar minst sagt krystade och märkliga ...

Det där sista har jag iofs inte sagt. Jag finner inte teorin som sådan orimlig, däremot får jag inte ihop den med DNA:t från NB. Jag ser heller inte att de fakta vi har (bortsett från DNA:t då) utesluter att det hela var en panikhandling för att temporärt placera kroppen på ett säkrare ställe innan MGM slutligen kunde göra sig av med den - ett tillfälle som aldrig kom pga handlingsförlamning, rädsla för upptäckt och sen det stora sökuppbådet som i praktiken omöjliggjorde alla såna manövrar.

Man ska också komma ihåg att säkra uppgifter om omständigheterna runt kroppsfyndet saknas. Men låt säga att någon av ryktena nedgrävd i gödselhög eller intryckt i ett skåp med kroppen dubbelvikt, illa skadad och utan kläder på underkroppen skulle stämma: I det läget far naturligtvis Xenias hypotes all världens väg. Alldeles bortsett från DNA:t då.

Jag tror själv på panikhandling (mer eller mindre)
2015-08-06, 23:40
Medlem
Ydriks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
Jag vill helst av allt att Lisas död var en olyckshändelse och att det gick fort. För hennes skull. Om MGM eller någon alternativ GM orsakade olyckan, spelar för mig ingen roll. Bara rätt person döms i så fall.

Här kommer en olycksteori som i liknande form varit uppe tidigare.
Visst var en hiss under konstruktion inne i ladan? Har bestämt för mig att det nämnts. Ladan skulle byggas om till spannmålstork, men det var mer arbete som pågick där.

Lisa gick in i ladan och fick hissen över sig varvid hon avled omedelbart. Där står konstruktören NB utanför arbetstid och har sysslat med säkerhetsklassade arbetsmoment. Det blir svårt att förklara för såväl polis som försäkringsbolag. Han ringer brorsan (kanske), resten är historia...

Ockham nickar nådigt och instämmande men funderar och ser då att LH kunde faktiskt ha snubblat handlöst ned i en av de meterdjupa groparna, brutit nacken och avlidit omedelbart.
NB inser att han som ansvarig för arbetsområdets säkerhet inte satt ut någon slags varning eller spärrat av området.

Han inser att han genom försummelse vållat hennes död och att följderna blir katastrofala för hans huvarande ekonomi och framtida försörjningsmöligheter.

Han inser möjligheten att få olyckan att se ut som något annat.
2015-08-06, 23:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Hur vet du det? Och var något av polisens undersökning av dina uppgifter inriktat på någon annan GM än KJ? Ja eller nej duger.

Analogin med lisafallet är relevant, jag vidhåller att polisen koncentrerar sig på att hitta bevis mot misstänkt.

Hur jag vet det är för att jag läst FUP och datum när det kontrollerades.
Kan varken svara ja eller nej på den andra frågan.

Det är inte jag som satt dit KJ, har ej vittnat mot honom, ej heller mot MB.
2015-08-06, 23:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av T34Panzer
Jag för min del tycker att det är tur att yppandeförbudet använts i detta fall.
Vilken cirkus det hade riskerat bli i media annars.
Med tanke på den uttalandeglada, och i mina ögon lätt aggressiva advokat som tillförordnats MGM så hade det nog blivit en del snyftreportage.

Och det är ju bra om vittnena, och de andra två medmisstänkta bara känner till de detaljer som de lämnat sina egna utsagor.

Och till de som kontrar med att åklarsidan har fördel här så måste jag säga att de har varit mycket sparsamma med detaljer. Och ni som gnäller om förbudets möjlighet att mörka saker, tänk efter lite...det kommer en FUP så småningom.

Men i trippelmordet vet vi när dom dog, att dom blev skjutna , i LH fall vet man att hon gick till sin moped och hittade död 5 dagar senare, inget mer. Många har mördats efter henne och där vet man också var och ungefär när. Varför är det så tyst i detta fallet och varför är allt så mystiskt från början till slut
2015-08-06, 23:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
Angående den här bilden på en ung tjej med tejpad mun och händer som flera påstår skulle vara en bild som MGM tyckte om på sin facebook, denna bild är ju daterad 28 Juni 2015, altså 2 veckor EFTER att MGM häktades !

Så HUR hänger det ihop?

http://urbotainskrankthet.spotlife.se/2015/07/30/tejp-i-stallet-for-att-limma-socialt-rum-i-forminskning/

Datum går att ändra datum på bilder, men känns mindre troligt att det är gjort.

För övrigt tycker jag att tjejerna i den där "artikeln" ser unga ut, dvs att det är barn med tejpade munnar Någon som har kollat vad det är för grupp på facebook? Är verkligen MGM med i den? Om nu bilderna eller likande bilder finns på facebook så fattar inte ens hur facebook kan tillåta sådana bilder (där barn utnyttjas eller att det på bild framstår att barn utnyttjas). I USA är väl dessutom folk omyndiga till de är 21 så jag tycker de borde reagera från facebooks håll om det är grupper med sådana bilder.
2015-08-06, 23:47
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
"Ingenting sopas bort före det är kontrollerat". Inte en chans, jag tror du är bekant med vatchareeyafallet. Läs sekvensen med dörrknackningar i FUP. Många tips blev inte kollade, polisen sorterar grovt, med inriktning på den häktade.
Ibland råkar det sig kanske så att man tidigt kan ringa in en speciell person och ju mer
man granskar denne och dennes förehavanden vid tidpunkten för brottets begående
ju starkare blir misstankarna. Rentav tung teknisk bevisning kan säkras rätt omgående.
Är det fullständigt otänkbart att man emellanåt hittar precis rätt man eller för delen kvinna?
Närmast med en gång?
Så att andra utredningsinsatser egentligen är helt bortkastade. För man har fångat
en oantastlig sanning om ett brott och en gärningsman. Som kan ledas i bevis.
Men ändå ska man utreda? Som ett självändamål? Utreda för utredandets egen skull?
Är det så det ska vara?

Det finns en radda med tidigt solklara fall från senare år. Även om jag är medveten om
att dessa högar med oförtröttliga alternativteoretiker möjligen kan anmäla avvikande
uppfattningar därvidlag.
Senast redigerad av Grandioso 2015-08-06 kl. 23:59.
2015-08-06, 23:52
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Ibland råkar det sig kanske så att man tidigt kan ringa in en speciell person och ju mer
man granskar denne och dennes förehavanden vid tidpunkten för brottets begående
ju starkare blir misstankarna. Rentav tung teknisk bevisning kan säkras rätt omgående.
Är det fullständigt otänkbart att man emellanåt hittar precis rätt man eller för delen kvinna?
Närmast per omgående?
Så att andra utredningsinsatser egentligen är helt bortkastade. För man har fångat
en oantastlig sanning om ett brott och en gärningsman. Som kan ledas i blytung bevisning.
Men ändå ska man utreda? Som ett självändamål? Utreda för utredandets egen skull?
Är det så det ska vara?

Det finns en radda med tidigt solklara fall från senare år. Även om jag är medveten om
att dessa högar med oförtröttliga alternativteoretiker möjligen kan anmäla avvikande
uppfattningar därvidlag.
Jovisst, i de flesta fall är det rätt person som ringas in, och det påverkar givetvis polisens arbetssätt. Varför söka efter någon annan?
2015-08-06, 23:52
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GregorGreger
Genom att det var så tidigt och inringt och kan vara Sista Kontakt så kollas det givetvis omgående.
Fast vi får väl se om det vittnet som sett det ringt in och bekräftat det när FUP kommer, var det ute innan kropp hittades eller efter?

Ja, jag hoppas det är med...
Det ena kom i tråden från en som aktiv - vore intressant att veta mer iom det du skriver.
Det andra var tidigt (skrevs 8/6) där denne berättar om anmälan som gjorts ang iakttagelsen.
2015-08-06, 23:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Ja, jag hoppas det är med...
Det ena kom i tråden från en som aktiv - vore intressant att veta mer iom det du skriver.
Det andra var tidigt (skrevs 8/6) där denne berättar om anmälan som gjorts ang iakttagelsen.

Då bör det ha beaktats av intresse, för det måste ju vara första vittnesiaktagelsen, eller så är det en ruskigt snygg plantering i tråden. Vid liknande fall har ju faktiskt sådana bilar efterfrågats via medier att de skall höra av sig till polisen.
2015-08-07, 00:00
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Poppsan
Men i trippelmordet vet vi när dom dog, att dom blev skjutna , i LH fall vet man att hon gick till sin moped och hittade död 5 dagar senare, inget mer. Många har mördats efter henne och där vet man också var och ungefär när. Varför är det så tyst i detta fallet och varför är allt så mystiskt från början till slut

Men det var väl en haltande jämförelse? De hittas en halv natt efter de sågs/hördes att de levde - och Lisas slutliga obduktionsprotokoll har inte ens kommit. De kan väl inte uttala sig mer konkret och det är väl en väldig´skillnad om det är 5 dygn hon varit saknad än bevisligen död i drygt 5 timmar.
Likheten ligger i stort mediapådrag - komplicerat fall gällande yppandeförbudet. Det är inte mer tyst i detta fall för övrigt.
Senast redigerad av develi 2015-08-07 kl. 00:29.
2015-08-07, 00:02
Medlem
Citat:
Jovisst, i de flesta fall är det rätt person som ringas in, och det påverkar givetvis polisens arbetssätt. Varför söka efter någon annan?

Kanske på grund av att "LHs" brottsutredning enligt svensk lag måste bedrivas på ett förutsättningslöst och objektivt sätt?

Eller kanske på grund av att polis och åklagaren i LH-fallet är skyldiga att enligt svensk lag utreda och föra fram även omständigheter som är till MGMs fördel?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in