2015-08-06, 04:28
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ydrik
De är alltså detta kommunikationsprotokoll som avses:

https://sv.wikipedia.org/wiki/Skype#Funktion

Citat:

"Funktion
Skype är ett program för IP-telefoni, som använder sitt eget hemliga protokoll. Man behöver ha programmet Skype installerat på sin dator eller sin mobiltelefon..."

Och varför skulle de betala dyra teleräkningar helt i onödan?

det du citerar är ju inte ens bananmos i en utredning, är du på riktigt ?
2015-08-06, 04:36
Medlem
Onkel-Ben-nys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ulvan
Tror du att det är mest vanligt att gästarbetare från Litauen har kontantkortsmobil eller IP-telefoni? Jag har erfarenhet av att de har kontantkortstelefon varvid jag också ser det som mer troligt att bröderna också hade det. Men vi vet ju inte. Känns iaf som IP-telefoni inte fungerar så bra i skog eller när man drar ut och fiskar osv. Området de bodde och arbetade på passar bättre för kontankortsmobil då det inte finns "internet/WIFI" överallt osv.
Det är full täckning med 4G hos både Tele2 och Telenor vart de än de rört sig.
2015-08-06, 04:40
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel-Ben-ny
Det är full täckning med 4G hos både Tele2 och Telenor vart de än de rört sig.
För appen skype ja, vad vill ni få ut av den här spåningen ? det lär knappast vara till mgm fördel iaf eller hur har ni tänkt här ?
2015-08-06, 04:43
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ballabananen
För appen skype ja, vad vill ni få ut av den här spåningen ? det lär knappast vara till mgm fördel iaf eller hur har ni tänkt här ?
äh, jag menar, kan likväl användas som bevis som nåt annat, finns inget med denna spåningen som visar på mgm oskuld, kan livkäl vara ytterligare en spik i kistan
2015-08-06, 04:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Det ultimata vore om nån i denna röra bryter ihop och erkänner så att allt blir lagt på bordet. Det kan inte vara en lätt utredning. Så oklart som det varit under veckan, så stort område - så mycket fynd och troligen okänd brottsplats. Sen ska ett händelseförlopp presenteras. Motiv..indiciekedja.
Jag hoppas att de inte driver på för fort så att allt blir väl utrett.
Det är förhörsledarna som skall komma med bevis som gör att en misstänkt erkänner, om det finns bindande bevis mot en misstänkt finns det väl ingen mening med att neka.
Om en misstänkt skall åtalas och fällas för mord, måste det finnas bindande bevis.
Att någon skulle erkänna ett mord som inte personen begått kommer inte att fungera, därför det kontrolleras om det är möjligt att personen har kunnat begå brottet.
Om sådant vore möjligt skulle personer kunna erkänna och ta straff mot hög betalning för den som verkligen begått brottet.
Senast redigerad av Fagro 2015-08-06 kl. 05:15.
2015-08-06, 04:51
Medlem
ME077s avatar
Citat:
Jag har aldrig skrivit att hon är jagad söderut. Skriv rätt om du ska argumentera mot mig. Jag funderar på hon blivit bortförd i bil och om vissa av fynden har med detta att göra. Några utkastade och beroende på vart (och vad) övriga fynden är så har jag funderat på om hon släpats ur bilen eller försökt fly.
Det är du som anser mjölkrummet som brottsplatsen - inte jag - så du lär inte få ihop de teorierna.
Hypoteser är gissningar tills de rett ut vad som hänt. De har betraktat fynden och funderat om Lisa eller GM kastat dem. Vad vet du vad som är släppt eller inte i en förundersökning?
Jag har inte skrivit att du påstår att Lisa jagats söderut - jag hänvisade till en diskussion mellan Gusselby och dig, en diskussion där Gusselby spekulerade över om Lisa blivit jagad bort från caféet av GM, och du svarade hen med bl a citat från polisen med deras dåvarande fundering om Lisa själv spridit ut sina tillhörigheter på fyndplatserna. (Fyndplatserna ligger söderut från caféet). Borde förstås ha citerat hela ditt inlägg för att undvika missförstånd.
2015-08-06, 05:39
Medlem
Theforeigners avatar
Angående den här bilden på en ung tjej med tejpad mun och händer som flera påstår skulle vara en bild som MGM tyckte om på sin facebook, denna bild är ju daterad 28 Juni 2015, altså 2 veckor EFTER att MGM häktades !

Så HUR hänger det ihop?

http://urbotainskrankthet.spotlife.se/2015/07/30/tejp-i-stallet-for-att-limma-socialt-rum-i-forminskning/
2015-08-06, 05:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ballabananen
vad jag förstått brukar du säga så här i olika trådar om mordfall, i din värld är alla oskyldiga ? bara konspirationer hit o dit, har du någon gång varit bergfast o tyckt att någon ska åka dit ?
De enda trådar som jag är intresserad av är där jag anser den misstänkte är oskyldig.
För min del är det helt ointressant där en misstänkt gärningsman är skyldig.
I det här Lisa fallet anser jag det som har mycket stor betydelse är obduktionsprotokollet.
En stor nackdel är att det finns ingen brottsplats som utredningen känner till.
2015-08-06, 06:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fagro
De enda trådar som jag är intresserad av är där jag anser den misstänkte är oskyldig.
För min del är det helt ointressant där en misstänkt gärningsman är skyldig.
I det här Lisa fallet anser jag det som har mycket stor betydelse är obduktionsprotokollet.
En stor nackdel är att det finns ingen brottsplats som utredningen känner till.
Vet du vad utredningen känner till om brottsplats?
2015-08-06, 06:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Om ryktet stämmer att MGM tog i handsken i
ladan så är den nog förbrukad som bevis, åtminstone gällande MGM.

MGM tog inte i handsken
Dom var tre karlar inne i ladan
A hittade och tog upp handsken, B tog handsken och gick iväg för att lämna den till polisen, C stod kvar men rörde inte handsken
(A = xx som arbetade på gården
B = Storbonden
C = den äldre brodern MGM)
2015-08-06, 06:32
Medlem
Gusselbys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Du har ju lokalanknytning om jag fattat saken rätt. Jag har utifrån mina studier av Google Maps-bilder svårt att ta till mig idén om att hon skulle ha flytt en lång sträcka till fots. Det ligger ju ett antal villor längs den stora vägen och flera på vägen in mot Blomberg. Är det f ö inte ganska många hundra meter hon i så fall skulla ha sprungit för att själv i flykten ha kastat ut mobilskal mm? Och varför springa av den stora vägen där ju ändå hjälp var mer sannolik att komma?
(Jag bor i Skövde och har sommarstuga åt karlsborgshållet, mer anknytning är det inte än så till området mer än att det ligger i Skaraborg. Blir ingen vidare sightseeing i trakterna dumt nog. Men räknar ändå hela Skaraborg som min hemtrakt.)

Håller med om att det är svårt att få ihop en sådan lång flykt till fots. Funderar bara. Fynden får mig att tänka på något slags strid bara. Som flera har påpekat så skulle det kunna vara så att hon lyckats slita sig någonstans i närheten av dessa fynd, men blivit upphunnen och fångad igen.
Hon kan även ha försökt få uppmärksamhet från boende i husen som ligger utmed landsvägen men inte vågat stanna och kanske var ingen hemma där hon i så fall knackade/bultade/ringde på. Är nyfiken på vilka som var hemma av de boende i just dessa hus. Försökt tänka mig in i hur jag själv skulle ha gjort om jag hade lyckats fly tillfälligt från en livshotande fara i form av människa och tror att jag skulle försöka gömma mig och förflytta mig en bit i taget, och om möjligt försöka få uppmärksamhet från boende i närheten. Obs Obs Obs - bara funderingar.
Citat:
Ursprungligen postat av ME077
Det som talar emot är väl detta med mjölkrummet, och att hundar möjligen skulle fått upp spår isf?
Är inte helt övertygad om att det där förbenade mjölk-/slaktrummet har använts av gm. Kan ha varit avspärrat av andra skäl. Kanske är det fortfarande avspärrat - med samma ynkliga band som senast sågs.
Och javisst har du rätt i att spårhundar borde ha fått vittring.
Hursomhelst så är nog hela min idé galen.

Citat:
Du är inte tokigare än polisen isf ...för de har ju också funderingar på om Lisa efterlämnat sig sakerna. Även jag (fast jag tror att en bil är inblandad) funderar i liknande termer.

"– Fynden som gjorts har funnits utmed vägarna och därför vill vi säkra upp.
Är det en flyktväg vi pratar om här? Man pratar ju om en råd tråd gällande fynden...
– Jag har sett de spekulationerna och avhåller mig från att delta i dem. Vi vet ju inte hur sakerna har hamnat där, om det är Lisa själv eller någon annan..."

http://sverigesradio.se/sida/gruppsida.aspx?programid=97&grupp=22199&artikel=61 88429

" – Vi har hittat saker mellan olika avstånd. Om det är flickan eller någon gärningsman som lämnat dem är omöjligt att säga, säger insatsledaren Martin Fredman."
"– Fynden har inte gjorts i direkt anslutning till varandra, men det finns trots allt en röd tråd i det hela. Nu måste vi reda ut varför de är där och hur de hamnat där, säger Stefan Gustafsson."

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article20945009.ab
En bil är nog inblandad som du säger.

Tack för snälla svar.
2015-08-06, 06:38
Medlem
Gusselbys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Undrar om du inte är något på spåret där.

Är det inte så att vi i det samtalet kan börja skönja lite förberedande lögner? Hur var det broderns fiskande? Och va det inte i detta samtalet som MGM uttryckte farhågor om att bli gripna utifrån att de var Litauer.

Trött nu: Blandar jag ihop samtal/dagar, eller är jag rätt ute?
Jo, du är rätt ute. Så kommer jag ihåg det. Tror jag, är för trött för att kolla och ska försöka sova lite till innan jobbet börjar.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in