Citat:
Ursprungligen postat av
A1HORNYLAD
Jag nämnde detta tidigare i ett långt inlägg som troligen ingen orkade läsa, men är inte detta helt centralt för den nya händelsen i målet?
http://www.expressen.se/gt/lisa-holms-misstankte-mordare-kartlaggs/
Mitt fetade.
Utredningen ska alltså bedöma återfallsrisk och eventuell frivårdande påföljd. Det kan inte jag få till annat än att det nu råder tvivel om att MGM kommer att dömas för mord.
Det hela var "till gagn" för den misstänkte, sa advokaten.Jag är benägen att hålla med.
Läs vad expertisen (t ex Bergakungen) skriver istället. Detta är en standardåtgärd som kan sättas in vid olika tillfällen i processen. Den görs även för grova brott som mord (t ex fas 1 av Marina-utredningen). Tolka "om" precis som ett "om" ska tolkas: Ifall omständigheterna i övrigt är sådana att frivårdande påföljd kan komma ifråga. Dina tolkningar om en nära förestående svängning i utredningen till litauerns fördel är helt grundlösa. Eller tror du att såna här utredningar för att "avgöra påföljdsfrågan" (citat från lagtexten) bara får tillsättas vid lindriga brott?
Eftersom det tydligen är tingsrätten som begärt utredningen så är det rimligt att anta att man räknar med att det kommer att bli ett åtal här. En slutsats som inte är särskilt djärv med tanke på att vi nu sett flera omhäktningar, varav de två senaste meddelats på längre tid enligt undantagsregeln i Rättegångsbalken. Den senaste f ö inte överklagad av den misstänkte.
Att allt talar för åtal innebär också att oddsen för fällande dom rent statistiskt har gått upp ytterligare. Hur mycket är svårt att säga, men utan hänsyn till andra faktorer så säkert 85% eller så.