Citat:
Ursprungligen postat av
Zurfarn08
36000-38000? Jag räknade ut bruttolönerna som 50000/0,7 dvs drygt 70000 eller 35000 var. Har ingen betydelse dock annat än som jämförelse med Sbabs gränser.
Jag räknade på ett lån på 2,5, vilket du angav som rimligt. Men nu säger du alltså att 3 mkr är rimligt? Ok, du jämkar uppåt när du märker hur orimligt dina krav slår på verkligheten. Det är ju bara ett annat sätt att säga att du har fel.
Du tycker alltså att det är rimligt av en barnfamilj att välja sina barns uppväxtvillkor - för det gör man när man väljer boende, det hänger ihop med både skola o vilka kompisar de får - utifrån högst teoretiska antaganden om att ränteavdraget avskaffas utan övergångsperiod, samtidigt som räntan drar iväg? Det är rimligt tycker du att ta avgörande beslut om barnens uppväxt utifrån worst worstcase-scenario? Jag tycker det är mycket mer ansvarslöst än bolån, måste jag säga. Som sagt, att snåla kan straffa sig jävligt mycket. Kul när ungen lär sig bryta bilar i 12-årsåldern...
Massa oväsentliga känsloargument, det bästa man kan ge en unge är självkänsla, då behöver han inte bryta bilar eller punda för att vara tuff.
Lånar du 3 milj så kan du köpa radhus eller villa några mil från Sthlm i bra områden.
Tok belånar sig familjen Svensson så får ungarna lida den dagen räntorna drar och priserna sjunker istället, eller Herr och Fru Svensson som på ålders höst sitter med mångmiljonlån, kraftigt sänkt inkomst och i värsta fall stigande boendekostnader!
Vad gör dom då? Bor i bilen?