2015-08-06, 03:31
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ydrik
De är alltså detta kommunikationsprotokoll som avses:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Skype#Funktion

Citat:

"Funktion
Skype är ett program för IP-telefoni, som använder sitt eget hemliga protokoll. Man behöver ha programmet Skype installerat på sin dator eller sin mobiltelefon..."

Och varför skulle de betala dyra teleräkningar helt i onödan?

Har du nån aning om hur snabbt resultat av en masttömning/basstation kan erhållas? Det ser inte ut att gå fort i alla fall.
Detta är skrivet 12 juni kl 16:

" Åklagaren har också tagit beslut om att göra en så kallad masttömning över mobiltelefontrafiken i området vid tidpunkten för försvinnandet.
– Det kommer ta tid innan vi får besked på det och vi har inte hittat Lisa Holms mobiltelefon. "

http://www.dn.se/nyheter/lisa-holm-efterlyst-av-interpol/
2015-08-06, 03:35
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FritzDaCat
Det som hittades på fredagsmorgonen bör ha varit någon typ av plagg typ byxor eller jacka. eftersom det efteråt sades att man trodde Lisa fanns i närområdet.
Plagget hittades nog hyfsat nära litauernas bostad, eftersom man då sökte i just det området.

" Det var vid en pressträff vid polisens ledningscentral på plats i Blomberg som polisen ska ha uppgett att föremålet man hade hittat tydde på att den försvunna flickan var kvar i omgivningen.
Något som polisen nu dementerar.
– Det måste ha blivit ett missförstånd för det stämmer inte. Jag vet vad det är för fynd och det går inte att dra några sådana slutsatser av det, säger Stefan Gustafsson, presstalesperson vid polisen i Västra Götaland."

2015-08-06, 03:41
Medlem
Ydriks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Har du nån aning om hur snabbt resultat av en masttömning/basstation kan erhållas? Det ser inte ut att gå fort i alla fall.
Detta är skrivet 12 juni kl 16:

" Åklagaren har också tagit beslut om att göra en så kallad masttömning över mobiltelefontrafiken i området vid tidpunkten för försvinnandet.
– Det kommer ta tid innan vi får besked på det och vi har inte hittat Lisa Holms mobiltelefon. "

Ingen aning men jag vet att teleleverantörerna inte kan läsa av mobildatatrafiken som går via Skype.
Vill åklagaren analysera dessa data får han vända sig till FRA eller NSA i så fall.
2015-08-06, 03:51
Medlem
develis avatar
Citat:
Ingen aning men jag vet att teleleverantörerna inte kan läsa av mobildatatrafiken som går via Skype.
Vill åklagaren analysera dessa data får han vända sig till FRA eller NSA i så fall.

Ok, tack. Jag avrundar med slutsatsen att de inte kunnat ha minsta koll på dem via mobil eller ip-telefoni då.
2015-08-06, 03:57
Medlem
Citat:
Ok, tack. Jag avrundar med slutsatsen att de inte kunnat ha minsta koll på dem via mobil eller ip-telefoni då.

Tillägg: Även om de använde skype så kan de mycket väl också haft mobiltelefon med kontaktkort, så tex AJ lätt kunde nå de osv. Jag känner ingen som bara har skype och samtidigt lever utan mobil :P

PS. Det går väl att kolla på "position" och inte samtalslista
Senast redigerad av ulvan 2015-08-06 kl. 04:00.
2015-08-06, 04:04
Medlem
Ydriks avatar
Citat:

Nja, nog för att de anses korkade men att de skulle använda vanlig mobiltelefoni som teleleverantörerna kan ge uppgift om förefaller mer än lovligt korkat om de var här för att spara pengar.

Skype kan ersätta alla normala telebehov såväl för lokala telefonsamtal som internationella videosamtal vilket är i pricip gratis inom en Wi-Fi-zon och med normala eller oftast lägre trafikavgifter där Wi-Fi saknas.
2015-08-06, 04:13
Medlem
Ydriks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ulvan
Tillägg: Även om de använde skype så kan de mycket väl också haft mobiltelefon med kontaktkort, så tex AJ lätt kunde nå de osv. Jag känner ingen som bara har skype och samtidigt lever utan mobil :P

PS. Det går väl att kolla på "position" och inte samtalslista

Varför skulle de ha mobiltelefon med kontantkort när AJ och alla andra lika väl kan nå dem på eget nr hos Skype.

Teleleverantörerna kan inte kolla vare sig position eller trafikinnehåll i ett samtal som gått via Skype.
2015-08-06, 04:15
Bannlyst
Citat:
Nja, nog för att de anses korkade men att de skulle använda vanlig mobiltelefoni som teleleverantörerna kan ge uppgift om förefaller mer än lovligt korkat om de var här för att spara pengar.

Skype kan ersätta alla normala telebehov såväl för lokala telefonsamtal som internationella videosamtal vilket är i pricip gratis inom en Wi-Fi-zon och med normala eller oftast lägre trafikavgifter där Wi-Fi saknas.

Krypterade mobiler, wifi mm, visa det ni påstår, annars är ni feta felpostare som ska bort på direkten i tråden, orkar inte se mer skit som inte har substans, annars skriv gissning ellervad det nu är, gör det inte till sanning
2015-08-06, 04:17
Medlem
Citat:

Känns som MGM kan ha arbetat på platser utan Wi-Fi. Kontantkort är också billigt, typ gratis
Abonnemang tror jag inte de hade, om de inte redan var uppbundna på sånt hemifrån. Ingen aning vad det kostar i Litauen men har fått för mig att svenska priser är höga om man jämför med andra länder. Men kontantkort är som sagt gratis och då är man nåbar, vilket man vill vara om man vill ha jobb osv.

Jag tror Skype var nog mer för internationella samtal och skedde vad jag tror från mammans dator till brödernas dator.
2015-08-06, 04:23
Bannlyst
Citat:
Varför skulle de ha mobiltelefon med kontantkort när AJ och alla andra lika väl kan nå dem på eget nr hos Skype.

Teleleverantörerna kan inte kolla vare sig position eller trafikinnehåll i ett samtal som gått via Skype.

dags att resignera ? gör det, kom tillbaka med bättre insikt, rättfärdiga inte din dumhet hela tiden, blir bara skruvat till slut som nu...........vi har har alla fel ibland, bara inse
2015-08-06, 04:23
Medlem
Citat:

Tror du att det är mest vanligt att gästarbetare från Litauen har kontantkortsmobil eller IP-telefoni? Jag har erfarenhet av att de har kontantkortstelefon varvid jag också ser det som mer troligt att bröderna också hade det. Men vi vet ju inte. Känns iaf som IP-telefoni inte fungerar så bra i skog eller när man drar ut och fiskar osv. Området de bodde och arbetade på passar bättre för kontankortsmobil då det inte finns "internet/WIFI" överallt osv.
2015-08-06, 04:28
Medlem
Ydriks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ballabananen
Krypterade mobiler, wifi mm, visa det ni påstår, annars är ni feta felpostare som ska bort på direkten i tråden, orkar inte se mer skit som inte har substans, annars skriv gissning ellervad det nu är, gör det inte till sanning

Du har redan fått en länk som visar vad jag påstår men jag inser att det kan bli för mycket av fakta i en tråd som helt ägnas åt fantasier. Du är ursäktad.
Senast redigerad av Ydrik 2015-08-06 kl. 04:30.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in