2015-08-05, 23:20
Medlem
Gynekologstols avatar
Jag tror inte att DÖ kommer att överges av nuvarande partiledningar bara för att SD närmar sig 30 procent i OU. Vad som krävs är att OU börjar visa att SD är det överlägset största partiet samt att alliansen hamnar så långt efter de rödgröna att det blir uppenbart att de aldrig kommer att få ut något av DÖ. Då kan det ske palatskupper inom delar av alliansen och då och endast då kan DÖ brytas.

Ett opinionsläge som skulle kunna innebära döden för DÖ är om SD stiger till runt 35 procent samtidigt som alliansen säckar ihop till 25 procent. Då skulle det eventuellt kunna finnas mindre liberala krafter inom M och KD som ser sin chans och agerar därefter. Troligtvis så behöver FP sjunka till 2-3 procent i OU för att något sådant skall kunna inträffa. Som jag ser det så borde SD med andra ord fokusera på att attackera alliansen. De borde i varje debatt dra upp Reinfeldts svek, Ullenhags lögner och den invandringsrelaterade korruption (skattepengar som via arbetsförmedlignen slussas till IS) som alliansen är ansvariga för.

Man får inte glömma att DÖ utarbetades med antagandet att SD inte skulle växa från sin dåvarande nivå på cirka 15 procent. Detta är ganska logiskt med tanke på att 7K alltid tror att SD har nått sitt tak. Det är ganska enkelt att föreställa sig hur 7K i december tänkte att de slutligen skulle kunna besegra SD genom att återuppliva det gamla argumentet om bortkastade röster. Sannolikt tog de Arnstads snack om glastaket runt 15 procent på allvar. Nu riskerar argumentet om bortkastade röster istället drabba alliansen och jag tror att det är det som slutligen kommer att döda DÖ.
Senast redigerad av Gynekologstol 2015-08-05 kl. 23:23.
2015-08-05, 23:47
Medlem
Powergirls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gynekologstol
Jag tror inte att DÖ kommer att överges av nuvarande partiledningar bara för att SD närmar sig 30 procent i OU. Vad som krävs är att OU börjar visa att SD är det överlägset största partiet samt att alliansen hamnar så långt efter de rödgröna att det blir uppenbart att de aldrig kommer att få ut något av DÖ. Då kan det ske palatskupper inom delar av alliansen och då och endast då kan DÖ brytas.

Ett opinionsläge som skulle kunna innebära döden för DÖ är om SD stiger till runt 35 procent samtidigt som alliansen säckar ihop till 25 procent. Då skulle det eventuellt kunna finnas mindre liberala krafter inom M och KD som ser sin chans och agerar därefter. Troligtvis så behöver FP sjunka till 2-3 procent i OU för att något sådant skall kunna inträffa. Som jag ser det så borde SD med andra ord fokusera på att attackera alliansen. De borde i varje debatt dra upp Reinfeldts svek, Ullenhags lögner och den invandringsrelaterade korruption (skattepengar som via arbetsförmedlignen slussas till IS) som alliansen är ansvariga för.

Man får inte glömma att DÖ utarbetades med antagandet att SD inte skulle växa från sin dåvarande nivå på cirka 15 procent. Detta är ganska logiskt med tanke på att 7K alltid tror att SD har nått sitt tak. Det är ganska enkelt att föreställa sig hur 7K i december tänkte att de slutligen skulle kunna besegra SD genom att återuppliva det gamla argumentet om bortkastade röster. Sannolikt tog de Arnstads snack om glastaket runt 15 procent på allvar. Nu riskerar argumentet om bortkastade röster istället drabba alliansen och jag tror att det är det som slutligen kommer att döda DÖ.

Vad har du tagit för något?
Undrar helt enkelt detta efter ditt påstående att SD närmar sig 30%. Vad grundar du det på? Inte ens Sentio kommer i närheten av den siffran. Gissar att de seriösa instituten hamnar betydligt under 20%. Men ok dröm vidare.
2015-08-06, 00:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Powergirl
Undrar helt enkelt detta efter ditt påstående att SD närmar sig 30%. Vad grundar du det på? Inte ens Sentio kommer i närheten av den siffran. Gissar att de seriösa instituten hamnar betydligt under 20%. Men ok dröm vidare.

Bokstavligt så närmar sig alla partier 30% bara de går uppåt i opinionssiffrorna. Även F! närmar sig 30% om de ökar från 2,1 till 2,2 % eftersom avståndet till 30 blir mindre.

Men allvarligt talat: Senaste uppgångarna har varit kraftiga och 23% är redan nått. Det betyder 10 procentenheter upp på de senaste 10 månaderna i Sentio. Sju procentenheter återstår och det går fortare och fortare.
Jag gissar att 30 procent kommer mycket fortare än vad trådens största optimister tror. Jag gissar på senast september. Det som måste komma, förr eller senare, är det socialdemokratiska jordskredet bestående av väljare som vill bevara välfärdsstaten. Där är vi förmodligen nära idag.
2015-08-06, 00:12
Medlem
Citat:
På tal om verkligheten. Av vad jag förstår så är dagens opinionsläge för SD, betydligt närmare 4% gränsen än dina drömmar om 20%. Dock förvånas jag inte av den fundamentala bristen på kunskaper i mattematik som du påvisar i ditt inlägg.

SD är snarare närmre 30% än 4% i opinionen
2015-08-06, 00:20
Medlem
Gynekologstols avatar
Citat:
Mitt inlägg var ett svar till de som hävdar att DÖ automatiskt spricker om SD blir större än alliansen. Jag har aldrig hävdat att SD har 30 procent idag, även om jag tror att de skulle få runt 25 procent om det vore val idag.
2015-08-06, 03:19
Medlem
Flor-Idas avatar
Citat:
Haha, du är för rolig. SD är betydligt närmare 30% än de av dig (och Rejdar) förutspådda under 4%.
SD ökar i en takt som saknar motstycke i svensk (och internationell?) politik. Att öka från 13% till dagens uppmätta ca 23% på mindre än ett år är inget annat än helt sensationellt. Att det sedan återstår mer än tre år till nästa ordinarie val gör att antaganden om >30% 2018 är i allra högsta grad relevant. Det är bara för dig att tugga i dig, Powergirl

PS. Skulle inte du sluta skriva här och i stället ägna dig åt "opinionsbildning" irl? Gick det inget bra på Östermalmstorgs T-banestation?
Senast redigerad av Flor-Ida 2015-08-06 kl. 03:24.
2015-08-06, 03:59
Medlem
Citat:
Gissar att de seriösa instituten hamnar betydligt under 20%.

Passar bara på att dra upp hur stor felmarginal alla institut hade i snitt för samtliga 9 partier som mättes under valet.

Sentio: 8.1%
Yougov: 11.4%
Novus: 12.6%
Demoskop: 12.9%
Skop: 13.2
United: 13.9%
Sifo: 14.4%
Ipsos: 15.3%

Detta var alltså den genomsnittliga felmarginalen i snitt per institut för samtliga 8 partier. Om man kollar enbart SDs resultat.

Sentio: 0.8%
United: 13.3% (1663% större felmarginal än Sentio)
Yougov: 13.3% (1663% större felmarginal än Sentio)
Sifo: 19.5% (2438% större felmarginal än Sentio)
Demoskop: 20.3% (2538% större felmarginal än Sentio)
Novus: 25% (3125% större felmarginal än Sentio)
Ipsos: 26.6% (3325% större felmarginal än Sentio)
Skop: 37.5% (4688% större felmarginal än Sentio)

Jag röstar inte på SD, men blir bara förbluffad när folk försöker säga att Sentio inte är ett pålitligt institut, framförallt när det gäller att mäta SD. Sentio var överlägset bästa institutet både i allmänhet och på att mäta SD korrekt. Hur styrker du din åsikt att Sentio inte är ett seriöst institut när de är ett av de största av de här instituten och det med bäst resultat?

Tycker att de "seriösa" instituten enligt dig har väldigt mycket att lära sig av Sentio. Kanske är det värt att undersöka hur det "oseriösa" institutet (ett utländskt institut som är helt opartiskt) är så överlägset mycket bättre på att mäta svenska val.
Senast redigerad av Misha33 2015-08-06 kl. 04:13.
2015-08-06, 04:04
Medlem
Aja Bajas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bohlwinkel
Nu hänger jag inte med. Menar någon att talmansvalet skulle vara beroende av DÖ? DÖ rör budgeten och hindrar i formellt avseende inte att SD tillsätter talman eller bildar regering. Mycket är oklart om SD skulle nå t.ex. 30 procent i nästa val.
Nej, jag menar inte att DÖ reglerar talmansvalet. Bara att de övriga partierna kommer fortsätta att samarbeta på alla möjliga sätt för att stänga ute SD.
2015-08-06, 09:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aja Baja
Nej, jag menar inte att DÖ reglerar talmansvalet. Bara att de övriga partierna kommer fortsätta att samarbeta på alla möjliga sätt för att stänga ute SD.
Någonstans går förstås smärttröskeln. Var den går är ju förstas svår att sia om, men SD runt 30% borde vara rimligt. Att S och M går ihop är ju förstås inget som kan fungera över någon längre period, de inser till och med pajaserna till partistrateger i dessa partier. Till syvende och sist tvingas man acceptera faktum, det går inte hindra SDs tillväxt med mindre än att man ger dem makt och inflytande i paritet till deras väljarunderlag.
2015-08-06, 09:46
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Misha33
Passar bara på att dra upp hur stor felmarginal alla institut hade i snitt för samtliga 9 partier som mättes under valet.

Sentio: 8.1%
Yougov: 11.4%
Novus: 12.6%
Demoskop: 12.9%
Skop: 13.2
United: 13.9%
Sifo: 14.4%
Ipsos: 15.3%

Detta var alltså den genomsnittliga felmarginalen i snitt per institut för samtliga 8 partier. Om man kollar enbart SDs resultat.

Sentio: 0.8%
United: 13.3% (1663% större felmarginal än Sentio)
Yougov: 13.3% (1663% större felmarginal än Sentio)
Sifo: 19.5% (2438% större felmarginal än Sentio)
Demoskop: 20.3% (2538% större felmarginal än Sentio)
Novus: 25% (3125% större felmarginal än Sentio)
Ipsos: 26.6% (3325% större felmarginal än Sentio)
Skop: 37.5% (4688% större felmarginal än Sentio)

Jag röstar inte på SD, men blir bara förbluffad när folk försöker säga att Sentio inte är ett pålitligt institut, framförallt när det gäller att mäta SD. Sentio var överlägset bästa institutet både i allmänhet och på att mäta SD korrekt. Hur styrker du din åsikt att Sentio inte är ett seriöst institut när de är ett av de största av de här instituten och det med bäst resultat?

Tycker att de "seriösa" instituten enligt dig har väldigt mycket att lära sig av Sentio. Kanske är det värt att undersöka hur det "oseriösa" institutet (ett utländskt institut som är helt opartiskt) är så överlägset mycket bättre på att mäta svenska val.
En skön käftsmäll.
Detta inlägg tycker jag att alla intresserade bör spara undan & klistra in i alla sammanhang där någon försöker förklara bort siffrorna från Sentio.
2015-08-06, 10:56
Medlem
Grevelesevis avatar
En liten uppdatering när nästa ou kan komma i AB.
Svarade just på ett utskick ifrån Inizio/Schibstedt.
2015-08-06, 11:15
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gynekologstol

Skulle SD få 30 % 2018 så är man antagligen största parti, att S och M som blivit åderlåtna av SD skulle låtsas som det regnar tror jag inte för för en sekund.
Det skulle bara leda till att SD fortsatte växa mot egen majoritet 2022.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in