2015-08-05, 22:53
Medlem
Gusselbys avatar
När jag ändå är igång och skriver:

Även om det är lite för långt för BO att ta sig, så tycker jag att allt blir lite lättare att få ihop med fynd utmed åkervägen och på åker om hon jagats dit av gm. Överfall och eventuellt även mordet (eller överfall och vidare transport till t ex Hovsgärde) kan ha varit i skogsdunge där hon blivit upphunnen. Ev handskfynd lämnar jag därhän, det har andra så bra åsikter om och jag har inte en susning om hur och varför den hamnat där.
Undanber mig vänligen men bestämt förlöjligande åsikter om denna min fundering. Från den envisa motvalls XOT t ex. Eller andra mer aggressiva postare. N V N V N Ä.
2015-08-05, 22:54
Medlem
bokfodrals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Exakt. Finns väl sen ingen anledning att sprida VISSA fynd?(angående det fetmarkerade)
Det finns inte ens anledning att sprida dem efteråt (vissa..) och flytta dem från där hon befinner sig. Rätt i trynet på MP och polis.
Fynden har haft en viss röd tråd i sydostlig riktning.
Ett fynd sägs dock avvika. De andra verkar ligga relativt i anslutning till grusvägen iom detta:
Polisen (som har sett fynden) har två funderingar - har GM eller Lisa lämnat spåren? Denna dag pratas det om skog, 100 m. från vägen. Tror det var på torsdag det fyndet hittades. Därför mina frågor om Gum gården - för detta är vad som nämns då (skog mellan Blomberg och Gum gården).
Gum egendom kallas AJs bostad, men Gum ses markerat på annat ställe via hitta.se?
Oavsett vart det återfanns - hur hamnade detta just fynd så avvikande från de andra?

Det fynd som avviker, är nog i så fall det som polisen säger sig ha hittat i utkanten av ett utökat sökområde, vet att det finns nån artikel där det sagts, men just nu tar jag det bara ur minnet. Dock har jag för mig att det var den 11:e.
2015-08-05, 22:55
Bannlyst
Citat:
Tre delar är väl inte bekräftat mer än skal och krossad display?
Angående det fetade: Skal ( strax innan dunge) är väl innan krossad display markerat på kartor eller vad menar du? Jag kanske fattade fel?

Ja, fynd ett o två är skal/display, min gissning är att mobil är nr 3, alltså det första mgm kastar ut som hittas sist på den slätten/åkern i ett dike, vilket bör vara naturligt om det är mobilen man vill göra sig av med, och då är det inte skalet man först skulle göra sig av med längs vägen.....
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ulvan
Vad är vad på kartan? Vilket område är hovsgärde osv?

http://www.hitta.se/kartan!~58.54014,13.37056,14z/tr!i=PXTfsvC3/search!i=2000474224!q=Hovsgärde!t=single!st=plc
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Har för mig att Blomberg 10 står tomt också och har varit avspärrat men Hovsgärde är nog mitt förstaval som mordplats om det nu inte är på Martorp.

Vilka har tillgång till Hovsgärde?

(ursäkta min dumma ? fråga)
2015-08-05, 22:56
Medlem
Citat:
Exakt. Finns väl sen ingen anledning att sprida VISSA fynd?(angående det fetmarkerade)
Det finns inte ens anledning att sprida dem efteråt (vissa..) och flytta dem från där hon befinner sig. Rätt i trynet på MP och polis.
Fynden har haft en viss röd tråd i sydostlig riktning.
Ett fynd sägs dock avvika. De andra verkar ligga relativt i anslutning till grusvägen iom detta:
Polisen (som har sett fynden) har två funderingar - har GM eller Lisa lämnat spåren? Denna dag pratas det om skog, 100 m. från vägen. Tror det var på torsdag det fyndet hittades. Därför mina frågor om Gum gården - för detta är vad som nämns då (skog mellan Blomberg och Gum gården).
Gum egendom kallas AJs bostad, men Gum ses markerat på annat ställe via hitta.se?
Oavsett vart det återfanns - hur hamnade detta just fynd så avvikande från de andra?

Har du någon tanke gällande varför ett fynd avviker? Försöker komma på vettiga förklaringar...
Är det möjligt att:
- Det blåste?
- Lisa rymde och sprang?
- Både GM och LH har varit på platsen då GM tänkte våldta där eller göra något annat på platsen?
- GM gömde hennes döda kropp där först då han inte ville ta henne till Mantorp på en gång utifall fru och bror skulle se?
- LH hade varit på platsen tidigare i annat ärende och då råkat tappat fyndet?

Mer tänkbara eller otänkbara förklaringar?
2015-08-05, 22:57
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ballabananen
japp, fast om jag minns det rätt så gjordes ett tredje o sista fynd på den slätt där man bekräftat displayen o skalet hittats, och att själva mob hittades sist är inte så konstigt, den är tyngre och borrar lättare sig ner i leran, nu slumpade det väl sig så att den hamnade i nåt dike på slätten/åkern och därför var mer svårfunnen, fast det är inte bekräftat, bara en gissning att den är hittad

En mobil borrar ner sig i leran genom ett kast?

Vet du vad lera är och dess egenskaper?

Ska du resonera dig fram till en rimlig slutsats så håll dig till verkligheten innan du drar förhastade slutsatser tycker jag. Vi kan väl inte resonera med felaktiga slutsatser som grund, vad leder det till?

Du är inte lantbrukare va?
2015-08-05, 22:57
Medlem
bokfodrals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Har för mig att Blomberg 10 står tomt också och har varit avspärrat men Hovsgärde är nog mitt förstaval som mordplats om det nu inte är på Martorp.

Det låg tydligen ute för försäljning men om det togs tillbaka eller blev sålt eller står tomt sen länge, har jag ingen aning om.
Nån avspärrning norr om caféet har också nämnts men jag tror mer på att det är de tre som jag nämnde, som är aktuella byggnader.
2015-08-05, 23:01
Medlem
bokfodrals avatar
Citat:
japp, fast om jag minns det rätt så gjordes ett tredje o sista fynd på den slätt där man bekräftat displayen o skalet hittats, och att själva mob hittades sist är inte så konstigt, den är tyngre och borrar lättare sig ner i leran, nu slumpade det väl sig så att den hamnade i nåt dike på slätten/åkern och därför var mer svårfunnen, fast det är inte bekräftat, bara en gissning att den är hittad

Det jag i så fall inte får ihop, är varför de inte gått ut med det, att hennes mobil är hittad? När de kan konstatera att skalet till den är hittad och är hennes.
2015-08-05, 23:02
Medlem
Citat:
har inte följt driptalogis framfart senaste veckan, men hen kan ha rätt med blodig mordplats eftersom polisen fattade intresse för mjölkrummet strax efter att Lisa hittades.......

Nu ska vi inte skapa en trådsanning med mjölkrummet som mordplats.
Vi vet att det varit avspärrat länge men mer vet vi inte.
Medlem
Gusselbys avatar
Någon mer än jag som tänker något om det inte så betydelsefulla men noterbara att mgm ringde sin mamma runt 19.30 på fredagen den 12 juni? Om det var svensk tid så borde det ha varit strax efter att polisen säkrade deras identiteter och alldeles precis innan polisen knackade på för hämtning till förhör. Om det var litauisk tid, vad säger det i så fall? Bara lite tankeväckande att det hur det än var, skedde så nära inpå deras gripande. Om man ska tro deras mamma alltså.
Medlem
develis avatar
Citat:
Ja, fynd ett o två är skal/display, min gissning är att mobil är nr 3, alltså det första mgm kastar ut som hittas sist på den slätten/åkern i ett dike, vilket bör vara naturligt om det är mobilen man vill göra sig av med, och då är det inte skalet man först skulle göra sig av med längs vägen.....

Ok. Nej, det är just det. Det borde vara det mest logiska - men fynd av skal kommer före krossad display enligt kartmarkeringar. Skal är i dungen strax innan vägen delar sig - sen kommer displayen. Om man kör från cafét.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in