2015-08-04, 20:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SweTech
Hur ser du på tappet av Lajunen? Inget av era nyförvärv är ju sådant att det täcker upp för just den förlusten som jag ser det. Tycker t.om att det är defensiven överlag i Växjö som fått sig en smäll under sommaren. Fel ute från min sida eller håller du med?

Backuppsättningen som spelade hem SM-guldet är intakt sånär som på Welch.
Visst, Erixon har ju också lämnat men han var ju tyvärr skadad stora delar av säsongen och han var utanför truppen i samtliga finalmatcher.

Visst, sen har man ju tappat Lajunen också som du säger. Men utöver det har väl Växjös försvar inte fått sig någon större smäll under sommaren?
Citera
2015-08-04, 20:26
Medlem
SweTechs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pebolmnpe
Backuppsättningen som spelade hem SM-guldet är intakt sånär som på Welch.
Visst, Erixon har ju också lämnat men han var ju tyvärr skadad stora delar av säsongen och han var utanför truppen i samtliga finalmatcher.

Visst, sen har man ju tappat Lajunen också som du säger. Men utöver det har väl Växjös försvar inte fått sig någon större smäll under sommaren?

Defensiven är ju mer än en backbesättning.
Som jag ser det så hade Lajunen en stor del i det defensiva spelet 5 mot 5 samt boxplay. Hans smarta centerspel gjorde det enkelt för backarna att ta bra beslut och det tror jag kommer visa sig i år. På samma sätt skapade hans centerspel frihet för hans kedjekamrater att föra en hög forecheckning, jag är tveksam om vare sig Hennessy eller Hilding klarar av att ge samma möjligheter.

Det ska bli kul att se hur Hallam ska tackla de förändringar i truppen som gjorts.
Hilding, Fröberg och Gynge skall ersätta Johnson, Lajunen, Rakhshani, Tambellini och Kallio.
Citera
2015-08-04, 21:07
Medlem
Citat:
Som jag ser det så hade Lajunen en stor del i det defensiva spelet 5 mot 5 samt boxplay. Hans smarta centerspel gjorde det enkelt för backarna att ta bra beslut och det tror jag kommer visa sig i år. På samma sätt skapade hans centerspel frihet för hans kedjekamrater att föra en hög forecheckning, jag är tveksam om vare sig Hennessy eller Hilding klarar av att ge samma möjligheter.

Det ska bli kul att se hur Hallam ska tackla de förändringar i truppen som gjorts.
Hilding, Fröberg och Gynge skall ersätta Johnson, Lajunen, Rakhshani, Tambellini och Kallio.

Ja, Växjö känns på förhand inte alls lika jämna i sitt lag som ifjol. Nu hade jag iofs ingen större koll på Växjöspelarnas istider, men tycker man hade fyra kedjor som alla kunde spela hockey i båda ändar av isen. Det spelade inte så stor roll vilka man slängde in.

I år tror jag att man får förlita sig mer på att top6 och i synnerhet förstakedjan går bra.

Tappet av Lajunen tror jag inte kommer märkas överdrivet mycket i serien, i ett eventuellt slutspel kan det däremot bli tyngre.
Citera
2015-08-04, 21:25
Medlem
Nehejs avatar
Inför en nästintill fullsatt Skelleftekraft Arena presenterades ikväll att Jimmie Ericsson återigen blir Skellefteå AIKs kapten under 2015/2016 säsongen. http://www.svt.se/nyheter/regionalt/vasterbotten/nara-6000-pa-skellefteas-ispremiar
Citera
2015-08-04, 21:56
Medlem
Thains avatar
Citat:
Hur ser du på tappet av Lajunen? Inget av era nyförvärv är ju sådant att det täcker upp för just den förlusten som jag ser det. Tycker t.om att det är defensiven överlag i Växjö som fått sig en smäll under sommaren. Fel ute från min sida eller håller du med?

Givetvis extremt surt att Lajunen lämnade men det var ju o andra sidan väldigt väntat. Dock är jag övertygad om att Peppe Lundh (som jag personligen anser är ett stort sparkapital, då han "endast lirade" fjärdeline i fjol) kommer komplettera Reddox och Hennessy i andrakedjan, dvs ersätta Lajunen.

Alltid väldigt svårt att säga på förhand gällande offensiv/defensiv. Inför föregående säsong trodde jag egentligen mindre på laget och dess förutsättningar på pappret, jämförelsevis med dagens laguppställning.

Backsidan är ju i princip intakt och även om Welch lämnat så tror jag inte det kommer ha en stor påverkan, eftersom Heiikinen mer eller mindre kommer fylla samma roll vid sidan av Murphy.

Är tvungen att ge det ett par omgångar innan jag kan bilda mig en uppfattning huruvida laget presterar på isen. Men återigen så anser jag att laget på pappret i år är starkare än hur det såg ut inför föregående säsongspremiär.
Senast redigerad av Thain 2015-08-04 kl. 22:02.
Citera
2015-08-04, 22:01
Medlem
Thains avatar
Citat:

Premiär mot HV 2014-09-11.

Förstalinan:
Rhett - Alex - Kallio
Andralinan:
Peppe - Rosén - Nick
Tredjelinan:
Reddox - Jani - Kiiskinen
Fjärdelinan:
Åslin - Josen - Malte.

Väntad(?) uppställning mot Luleå 2015-09-17
Förstalinan:
Kiiskinen - Rosén - Gynge
Andralinan:
Peppe - Hennessy - Reddox
Tredjelinan:
A. Johansson - Hillding - Fröberg
Fjärdelinan:
Söderquist - Josen - Rydahl

'15/'16 > '14/'15 om du frågar mig
Citera
2015-08-05, 00:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nehej
Inför en nästintill fullsatt Skelleftekraft Arena presenterades ikväll att Jimmie Ericsson återigen blir Skellefteå AIKs kapten under 2015/2016 säsongen. http://www.svt.se/nyheter/regionalt/vasterbotten/nara-6000-pa-skellefteas-ispremiar

Gratisfolket förnekar sig inte
Mer än på många hemmametcher alltså.

Är inte det väldigt konstigt
Citera
2015-08-05, 00:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trolltomten
Gratisfolket förnekar sig inte
Mer än på många hemmametcher alltså.

Är inte det väldigt konstigt
Hur är det konstigt? Du är ju inne på det själv; isträningar är gratis medan matcher kostar pengar.

Fint mottagande när Jimmie skrinnade in. Insåg just att han kommer gå om Mikalsån i antalet svartgula matcher denna säsong. Vem hade trott att han skulle ha denna karriär för 10 år sedan...
Citera
2015-08-05, 00:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av atreyeri
Hur är det konstigt? Du är ju inne på det själv; isträningar är gratis medan matcher kostar pengar...

Det var ironi

Medgångssupporters kallas det.

Kul dock med fullt hus.
Det är ändå det som räknas.
Citera
2015-08-05, 08:45
Medlem
SweTechs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thain
Givetvis extremt surt att Lajunen lämnade men det var ju o andra sidan väldigt väntat. Dock är jag övertygad om att Peppe Lundh (som jag personligen anser är ett stort sparkapital, då han "endast lirade" fjärdeline i fjol) kommer komplettera Reddox och Hennessy i andrakedjan, dvs ersätta Lajunen.

Alltid väldigt svårt att säga på förhand gällande offensiv/defensiv. Inför föregående säsong trodde jag egentligen mindre på laget och dess förutsättningar på pappret, jämförelsevis med dagens laguppställning.

Backsidan är ju i princip intakt och även om Welch lämnat så tror jag inte det kommer ha en stor påverkan, eftersom Heiikinen mer eller mindre kommer fylla samma roll vid sidan av Murphy.

Är tvungen att ge det ett par omgångar innan jag kan bilda mig en uppfattning huruvida laget presterar på isen. Men återigen så anser jag att laget på pappret i år är starkare än hur det såg ut inför föregående säsongspremiär.

Citat:
Ursprungligen postat av Thain
Premiär mot HV 2014-09-11.

Förstalinan:
Rhett - Alex - Kallio
Andralinan:
Peppe - Rosén - Nick
Tredjelinan:
Reddox - Jani - Kiiskinen
Fjärdelinan:
Åslin - Josen - Malte.

Väntad(?) uppställning mot Luleå 2015-09-17
Förstalinan:
Kiiskinen - Rosén - Gynge
Andralinan:
Peppe - Hennessy - Reddox
Tredjelinan:
A. Johansson - Hillding - Fröberg
Fjärdelinan:
Söderquist - Josen - Rydahl

'15/'16 > '14/'15 om du frågar mig

Peppe är duktig helt klart. Är dock tveksam till ifall Hennessy kan ersätta Lajunens centerspel men vi lär se när serien startar.

Ger dig helt rätt på den fetade texten.
Citera
2015-08-05, 10:49
Bannlyst
Citat:

Noa Welch var ju en viktig kugge i Lakers försvar och en stor del av framgången i fjol. Vad har man för ersättare till honom?

Vad står förresten årtalen som du ar i dina inlägg för? Kan inte alls komma på vilka som blev mästare det åren, vet att det inte för fotboll eller hockey i Sverige eller NHL.
Citera
2015-08-05, 11:08
Medlem
Citat:

Eftersom du inte nämner några defensiva tapp utöver Lajunen så tolkar jag det som att vi tycker samma sak. Nog för att Lajunen är ett förbannat tungt tapp men en spelare gör inte ett lag. Eller åtminstone försöker jag intala mig att det är så!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in