Citat:
Ursprungligen postat av
Dripatologi
Jag är 100% på att MGM döms för mord, tror att åklagaren redan skissar på åtalet
Det är inte så klokt att vara 100% säker på fällande dom i nuläget när vi har så lite att utgå ifrån. Om åklagaren vill åtala MGM ensam för mordet så måste han bl a leda i bevis att inte den andre brodern kan vara den skyldige istället. Kom ihåg att DNA på sakerna bara binder MGM till att ha hanterat mordoffrets tillhörigheter (om vi bortser från hypoteser om avsiktlig eller oavsiktlig kontamination som säkert kommer att föras fram här). Det är ett starkt och bra indicium, men om det finns en annan misstänkt som åklagaren inte lyckats avföra (Vilket han ju inte gjort i nuläget) så kan försvaret hävda att det bara handlade om att "röja upp" som hjälpsam och lojal storebror. Då blir det en fråga om hur väl åklagarens övriga bevisning pekar mot MGM utan att samtidigt eller alternativt peka mot brodern.
Har vi ett mordvapen med spår från MGM eller spår på kroppen kommer saken givetvis i ett annat läge. Men vi har inte fått veta något om att det finns såna bevis.
Kom ihåg också att oavsett vad du och jag tror om hans skuld (Att han är inblandad är jag säker på) så ska han inte fällas i en rättsstat om det inte går att reda ut dessa saker. Och jag hävdar fortfarande att flertalet i tråden verkar blinda för detta problem - man gräver antingen ner sig i fantasier om alternativa gärningsman eller vilar trygg i att det måste vara MGM ensam som begick mordet. Utan att egentligen ha något på fötter för det.