2015-08-04, 13:27
Medlem
Jag tycker att det är helt rätt med tiden att porträttera tiggare som parasiter. Det är överflödiga människor som inte behövs och som inte gör någon nytta i överhuvudtaget för någon, det är snarare så att de gör världen en sämre plats att leva på (fattiga människor i överlag).
Jag hoppas att SD går ännu längre och porträtterar även svältande Afrikaner precis likadant, överbefolkning är ju trots allt en av de absoluta grundanledningarna till all invandring som sker till I-länder idag.
Detta kanske låter cyniskt men när det föds över 350 000 människor varje dag samtidigt som hälften av världens vilda djur har förintats under de senaste 40 åren så är dessa värderingar befogade.
Senast redigerad av Jamienoble 2015-08-04 kl. 13:50.
2015-08-04, 13:29
Medlem
Socialkonservativs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LBeria
T-banekampanjen är ett misstag. SD har växt månad för månad utan att behöva anstränga sig eller konfronteras med någon eller något. Det har räckt med verkligheten. Men T-kampanjen och den uppståndelse den gett är en konfrontation med de oskrivna normer som säger att man inte ska sparka på den som ligger, dvs i det här fallet fattiga romer. Det spelar ingen roll hur väl SD argumenterar för sin rätt till att "beskriva verkligheten" eller "bekymra sig för bilden av Sverige". Media kastar sig nu över SD och kommer snart att associera till Gyllene Gryning, gasugnar och dylikt.

SD har agerat "osvenskt" och de tröga presumtiva väljare som sneglar på partiet gillar inte det här. De förtjusta rop som hörs i tråden kommer från redan frälsta och det var väl inte meningen med kampanjen.

För mig som är relativt ny SD-röstare (2014) innebär detta att jag blivit lite lite fundersam.

Varför skulle kampanj mot tiggeri, när en majoritet av folket vill förbjuda tiggeri, leda till ett minskat väljarstöd?
2015-08-04, 13:45
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
För mig som är relativt ny SD-röstare (2014) innebär detta att jag blivit lite lite fundersam.

Kanske blir någon enstaka nytillkommen SD-väljare tveksam, men samtidigt så lär det strömma till ännu fler SD-väljare. De romska tiggarna är ju något som irriterar väldigt många svenskar, och SD är det enda parti som vill göra något åt saken. Så att ha en kampanj kring detta är ju helt naturligt.
2015-08-04, 13:51
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
T-banekampanjen är ett misstag. SD har växt månad för månad utan att behöva anstränga sig eller konfronteras med någon eller något. Det har räckt med verkligheten. Men T-kampanjen och den uppståndelse den gett är en konfrontation med de oskrivna normer som säger att man inte ska sparka på den som ligger, dvs i det här fallet fattiga romer. Det spelar ingen roll hur väl SD argumenterar för sin rätt till att "beskriva verkligheten" eller "bekymra sig för bilden av Sverige". Media kastar sig nu över SD och kommer snart att associera till Gyllene Gryning, gasugnar och dylikt.

SD har agerat "osvenskt" och de tröga presumtiva väljare som sneglar på partiet gillar inte det här. De förtjusta rop som hörs i tråden kommer från redan frälsta och det var väl inte meningen med kampanjen.

Jag tror precis tvärtom. Så nu blir det ju ännu mer spännande att invänta nästkommande opinionsundersökningar.
2015-08-04, 13:59
Medlem
Nostradumbasss avatar
Citat:
T-banekampanjen är ett misstag.

Nej det tror jag inte. Opinionssiffrorna som vi tjatar om i den här tråden gäller riksdagsval. Det här verkar vara en lokal kampanj, som drevs av SD Stockholm, det stog så på "den stora SD skylten" som nu är borttagen... SD Stockholm... så denna kampanj tror jag inte drevs från riksplanet utan från SDs lokalavdelning.

Det har ingen betydelse, eller så ger det ökat stöd på riksplanet också. Det är vad jag tror.
2015-08-04, 14:02
Medlem
Menveds avatar
Det är ett tag sedan jag bodde i Stockholm men då tyckte jag inte att stockholmarna var annorlunda än vi andra och i de kretsar jag umgicks i visades bara förakt för vänstern och deras upptåg.

Jag är jävligt nyfiken på vad dessa stockholmare tycker om att Sveriges andra största parti inte kan annonsera i tunnelbanan utan att vänstern tycks ha fått ett slags veto över vilka budskap som får framföras. Jag tror det kan ge en hel del nya väljare.
2015-08-04, 14:10
Medlem
Citat:

Röstade du verkligen på SD med flit? Du låter som någon som låtsas vara SD:are och som nu blivit "tveksam" till att rösta på SD. Ja ja, den tror vi på?

Kanske är det dags att kolla opinionen i Sverige. En klar majoritet av svenskarna vill inte ha tiggeriet. Vill du ha det så kanske det är dags att gå "tillbaka" till MP igen.
2015-08-04, 14:27
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av delernen
En klar majoritet av svenskarna vill inte ha tiggeriet.

Det stämmer. Exempelvis så vill en klar majoritet av svenskarna förbjuda tiggeriet:

Citat:
När frågan ”Är det ett bra eller ett dåligt förslag att förbjuda tiggeri?” ställdes i september 2014 svarade 36 procent att det är ett bra förslag. I den senaste mätningen, genomförd den sista veckan i mars, var andelen 49 procent.

Andelen mot ett sådant förslag har under samma period sjunkit från 46 procent till 36 procent.

http://www.svd.se/varannan-vill-forbjuda-tiggeri

Så SD har ganska många röster att plocka på denna fråga. Ungefär hälften av Sveriges befolkning har alltså så "extrem" åsikt i denna fråga att de till och med vill förbjuda företeelsen helt och hållet.
2015-08-04, 14:50
Medlem
lirareflashbacks avatar
Citat:

Bara nastkommande OU och de som kommer i September visar om SD gjorde ratt eller ej.
Men TYVARR maste jag halla med dig. Jag tror ocksa att kampanjen ar ett taktiskt misstag.
Hoppas jag har fel.
Man behover inga sadana kampanjer utan allt flyter pa som det ska utan nagon pr kupp.
Risken finns att folk sympatiserar med tiggarna istallet, alternativt att kampanjen inlededdes for tidigt. Man kunde gott vantat tills man blivit officiellt andra storsta parti i en av pk maffian erkand OU.
Nasta OU kommer nu att bli (extra) oerhort intressant att jamfora med September manads OUs.
Senast redigerad av lirareflashback 2015-08-04 kl. 14:54.
2015-08-04, 14:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av delernen
Röstade du verkligen på SD med flit? Du låter som någon som låtsas vara SD:are och som nu blivit "tveksam" till att rösta på SD. Ja ja, den tror vi på?

Kanske är det dags att kolla opinionen i Sverige. En klar majoritet av svenskarna vill inte ha tiggeriet. Vill du ha det så kanske det är dags att gå "tillbaka" till MP igen.

Till dig och övriga som ogillade mitt inlägg om T-banekampanjen:

Nej, jag gillar inte tiggeriet. Jag har aldrig röstat Mp. Jag röstade SD vid EU- och riksdagsval förra året.

Men ämnet var här opinionen och T-banekampanjen. Den kan te sig osmaklig för nya väljare och för folk i allmänhet och en lyckad kampanj ska vara en kampanj för att fånga nya väljare, inte glädja de man redan har. Se mit ttidigare inlägg.

Tänk på att en stor del av svenska folket är övertygade om eller i alla fall tror att romer är alldeles förträffliga människor och bär en färgstark kultur. De har bara otur med att i sitt hemland bli förföljda av rasistiska rumäner. Sådan är den givna bilden. När SD nu kampanjar direkt mot dessa "utsatta" med affischering tycker folk i allmänhet inte om det. Det hade varit bättre att på sedvanligt sätt fortsätta driva frågan om tiggeriförbud i TV-debatter och riksdagsdebatter, gärna i en anda av att dessa människor behöver all hjälp de kan få, men hjälpen ska ske i hemlandet.

Men gör som jag: Lyssna på jobbet vad de som röstar på sjupartiet tycker. På mittt jobb finns flera som sneglar på SD, svär åt migrationen, som idag bara sa usch åt kampanjen, speciellt som SvT framställde den i värsta dager.
2015-08-04, 15:08
Medlem
Citat:
Tänk på att en stor del av svenska folket är övertygade om eller i alla fall tror att romer är alldeles förträffliga människor
Det där tror jag inte ett skit på.
De flesta önskar nog att zigenare, både våra inhemska och nytillkomna, försvinner för gott.
2015-08-04, 15:15
Medlem
snigel1s avatar
Citat:
Till dig och övriga som ogillade mitt inlägg om T-banekampanjen:

Nej, jag gillar inte tiggeriet. Jag har aldrig röstat Mp. Jag röstade SD vid EU- och riksdagsval förra året.

Men ämnet var här opinionen och T-banekampanjen. Den kan te sig osmaklig för nya väljare och för folk i allmänhet och en lyckad kampanj ska vara en kampanj för att fånga nya väljare, inte glädja de man redan har. Se mit ttidigare inlägg.

Tänk på att en stor del av svenska folket är övertygade om eller i alla fall tror att romer är alldeles förträffliga människor och bär en färgstark kultur. De har bara otur med att i sitt hemland bli förföljda av rasistiska rumäner. Sådan är den givna bilden. När SD nu kampanjar direkt mot dessa "utsatta" med affischering tycker folk i allmänhet inte om det. Det hade varit bättre att på sedvanligt sätt fortsätta driva frågan om tiggeriförbud i TV-debatter och riksdagsdebatter, gärna i en anda av att dessa människor behöver all hjälp de kan få, men hjälpen ska ske i hemlandet.

Men gör som jag: Lyssna på jobbet vad de som röstar på sjupartiet tycker. På mittt jobb finns flera som sneglar på SD, svär åt migrationen, som idag bara sa usch åt kampanjen, speciellt som SvT framställde den i värsta dager.
Du behöver inte förklara för merparten av deltagarna i detta forum hur SD ska föra sin politik i tiggerifrågan. De har redan visat en uppfinningsrikedom av sällan skådat slag. Hur många brännande frågor fick man med på en gång. Minst tre troligen flera. Tiggeri. Romer. PISA resultat. MSM likriktning. Twittermobb mm.
Seså var inte rädd. Ta Mp's valsedel nästa gång.
Blir intressant att se kommande OU.
Senast redigerad av snigel1 2015-08-04 kl. 15:17.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in