2015-08-03, 13:09
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Den kan ha blåst omkring på ladugårdsområdet, för att sedan fastna inne i ladan; dock inte från baksidan av kaféet, det låter orimligt. Vidare låter det lite konstigt att inte pappan, hans kompisar resp. de poliser som kom till platsen under söndagskvällen inte skulle ha uppmärksammat handsken, var den än befunnit sig, men läget kan antas ha varit kaotiskt och det var mycket att genomsöka på kort tid. - Frånsett själva kaféet och husen därikring borde byggnaderna mitt emot ha undersökts. - AJ bör ha anlänt till platsen för att låsa upp de byggnader som man vid sin sökning funnit var låsta. - LS bör ha varit den första på platsen och hon låste efter allt att döma upp själva kaféet.

När de började fokusera på ladan som brottsplats (vilket det verkar som på söndag efter Lisa hittats) har de nog övergett den inledande blås-teorin...

Ja, jag antar han kontaktades (efter en halvtimme som han själv sa) beroende på t.ex. ladan eftersom närliggande byggnader ingår att granska i det direkta närområdet via MSO. Annars ser jag ingen anledning att kontakta den gamle mannen vid den tiden.

LS var på plats c:a 21.30 med pappan så hon låste nog upp cafét som du skriver.
Senast redigerad av develi 2015-08-03 kl. 13:14.
2015-08-03, 13:17
Bannlyst
Ni får det som att låta att handsken ligger mitt på golvet. Troligen var NB mer noggrann när han lettade. Och varför in i helvete skulle han plantera en handske när det finns poliser i området?
2015-08-03, 13:19
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
/.../ LS var på plats c:a 21.30 med pappan så hon låste nog upp cafét som du skriver.
Inte "nog"; hon öppnade kaféet för genomsökning.
2015-08-03, 13:21
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZeroTranquility
Ni får det som att låta att handsken ligger mitt på golvet. Troligen var NB mer noggrann när han lettade. Och varför in i helvete skulle han plantera en handske när det finns poliser i området?
Självklart inte; däremot kan han ha förbisett den under söndagen.
2015-08-03, 13:25
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Trots allt är det en mc-handske så den väl inte värst liten i bemärkelsen "liten och nätt" antar jag..
I likhet med Adidasbyxorna och jeansen kan den ha varit svart; det skulle också matcha jackan. Men en mopedhandske är "fyllig" och inte så svår att upptäcka. - Hjälmen har vad jag kunnat se inte beskrivits närmare. - Svart?
2015-08-03, 13:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MsHamilton
Fler i omgivningarna började leta redan på söndagskvällen, det har diskuterats tidigare i tråden.
Eftersom jag är övertygad om att handsken lades där av GM bör det varit måndag morgon. Troligen vågade han sig inte dit unde natten pga pådraget.
Menar du att GM tappat handsken eller lade han den i ladan avsiktligt?
2015-08-03, 13:32
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Den verkar inte ligga så värst dold.

"..och när vi står och pratar där så och så vidare så helt plötsligt ser vi en del av klädseln som låg på golvet inne.."
http://www.tv4.se/nyheterna/artiklar...a9f671f6000076

"...så diskuterade vi dom vanliga arbetena som skulle göras under dagen och då låg där helt plötsligt en handske nere på marken mitt inne i ladan..."
http://sverigesradio.se/sida/artikel...rtikel=6185594

" Dagen efter, på måndagen, var Arne Jönsson tillsammans med de anhållna bröderna, samt en annan man. När de tittade in i ladan mittemot kaféet upptäckte de plötsligt Lisa Holms handske."
http://www.expressen.se/gt/markagaren-det-ar-en-sadan-tragedi/

Sammanfaller väl med inledande funderingen från polis om den blåst rätt in:

" – Vi jobbar med hypotesen att handsken blåst in i byggnaden, säger Christer Fuxborg, polisens presstalesman för region väst."
http://www.gp.se/nyheter/vastsverige/1.2741500-polisen-gar-ut-med-bild-pa-forsvunna-17-aringen
Det råder delade meningar om var handsken låg.
http://www.expressen.se/gt/missing-people-redo-att-hjalpa-till-i-sokandet/
Citat:
På måndagseftermiddagen hittade polisen en handske i en spannmålstork belägen i en lada tio meter från flickans arbetsplats. Ladan var för tillfället satt under renovering och användes inte och ett ganska stort område i anslutning till ladan har spärrats av.
Och ska vi gå vidare på den långsökta hypotesen att handsken har blåst in i ladan kan det ha skett efter att pappan sökte igenom och innan NB hittade den.
2015-08-03, 13:36
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
I likhet med Adidasbyxorna och jeansen kan den ha varit svart; det skulle också matcha jackan. Men en mopedhandske är "fyllig" och inte så svår att upptäcka. - Hjälmen har vad jag kunnat se inte beskrivits närmare. - Svart?
http://www.expressen.se/gt/polisen-angelagen-var-ar-mopedhjalmen/
Citat:
Hjälmen, som polisen är intresserade av att hitta, beskrivs av arbetskamraten som diskret i mönstret. Den är försedd med både hakskydd och visir.
2015-08-03, 13:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av matematiker

Lagts där avsiktligt. Som andra fynd som funnits på platser som redan av avsökta.
2015-08-03, 13:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Det där tror jag inte ens att du själv tror på. Martorp är ju en gigantiskt stor gård. Att fullständigt utesluta att mordet skett där verkar jäkligt osannolikt. MGM har haft fem dygn på sig att städa upp också. Om nu rapporterna om att polisen inte har genomsökt Martorp på hela veckan stämmer.

Fast med rätt verktyg-såsom vissa UV lampor går det ändå snabbare att se hitta blod/kropps vätskor osv - eller e jag ute o cyklar?
2015-08-03, 13:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av matematiker

Självklart så genomsöktes ladan på söndagskvällen och hade handsken legat där på söndagskvällen så hade fadern eller någon annan militär hittat handsken och skulle det varit ett låst utrymme så hade de aldrig gett sig förrän utrymmet öppnats.
Det var ju inga malajer som var på plats utan yrkeskillar
2015-08-03, 13:41
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZeroTranquility

Ja, i och med att AJ uppger detta x 2 i intervjuer. Annars ljuger han.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in