2014-11-29, 11:32
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FittansMamma
Din avlidne släkting och den andra snubben du snackade med vet ju detta betydligt bättre än någon här på forumet. Så det kan ingen här svara på även om de själva tro sig vara några jäva experter på J-35 Draken. Att kunna specifikationer betyder inte ett skit om du själv inte har flugit maskinen.

Jag skulle gissa på att den andra snubben var en mycket bättre pilot helt enkelt.
De piloter som flugit både Draken, Viggen och nu Gripen säger att Draken krävde att piloten fokuserade huvuddelen av sin kapacitet på att just flyga planet.
Viggen var betydligt " snällare" och mer energi kunde läggas på annat än att flyga även om Viggen med krävde fokus.
Gripen är omvänt jmf Draken, dvs där kan piloten fokusera på uppdraget betydligt mer än själva flygandet.
Det betyder inte att Draken var ett dåligt flygplan för sin tid, tvärtom en luftracer som togs fram för att jaga i kapp och skjuta ned ryska attackföretag på höjd.

Det vackraste flygplanet FV haft tycker jag.
Citera
2014-11-29, 13:38
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kroppskultur
Att luftmotståndet minskar i överljudsfart betyder inte att planet saknar topphastighet, det är inte bara luftmotståndet det handlar om.
Jag tror att man blandar ihop det faktum att man aldrig lyckades uppnå konstant toppfart innan soppan tog slut med att det verkligen finns en.

Dynamiskt och statiskt är två motsatser, det är klart att dessa inte kan råda samtidigt, vad exakt vill du få sagt med denna mening?

Man måste dock komma håg att luften som går in i jetmotorn alltid har underljudshastighet. Det innebär att om man flyger fortare än ljudet så bromsas luften in till skillnad från tex ett statiskt prov där luften sugs in. Motorns varvtal skiljer sig också dvs vid flygning i hög hastighet på låg höjd så går motorn på lägre varv eftersom den stora luftmängden inte behöver komprimeras lika mycket.
Citera
2014-11-29, 14:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Man måste dock komma håg att luften som går in i jetmotorn alltid har underljudshastighet. Det innebär att om man flyger fortare än ljudet så bromsas luften in till skillnad från tex ett statiskt prov där luften sugs in. Motorns varvtal skiljer sig också dvs vid flygning i hög hastighet på låg höjd så går motorn på lägre varv eftersom den stora luftmängden inte behöver komprimeras lika mycket.
Naturligtvis ändras förutsättningarna när motorn rör sig genom luften, jag skulle dock bli förvånad om man inte provar jetmotorer i vindtunnlar där man försöker efterlikna verkliga förhållanden.

Edit, insugets utformning är naturligtvis viktigt, vad jag förstått är att det knappt finns säkra teoretiska beräkningar hur ett flygplan kommer bete sig i överljudsfart.

Jag har läst strömningslära för vätskor i bl.a rör, inte ett dugg om farkoster som rör sig i atmosfären men vad lärt mig är att det är väldigt komplicerat då gaser komprimeras.
Senast redigerad av kroppskultur 2014-11-29 kl. 14:31.
Citera
2014-11-29, 14:15
Medlem
Citat:
Luftens kompressiblitet (Boyles lag) säger att linjärt med trycket minskar volymen dvs även hastigheten(trycket ökar i motorns inlopp), i underljud så räknas luftmotståndet på hela flygplanets yta medan i överljud pga luftens kompressiblitet räknas bara den projicerade front arean(eller nåt liknande)
Någon stans tar det stopp

http://www.ipmsstockholm.org/magazine/2004/03/stuff_eng_x15.htm
Senast redigerad av Gimbal 2014-11-29 kl. 14:22.
Citera
2014-11-30, 18:46
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Flashshit
Jag är långt ifrån någon expert, dock har jag haft flygcert sedan 1990 och tyvärr haft skiten som yrke de snart senaste 15 åren.
Jag menar precis det jag säger. Läs på lite om du vill förkovra dig, men jag tror inte du kan tillgodogöra dig den typen av matematik om du inte ens förstår uttrycket "utan teoretisk toppfart" .
Uttrycket "teoretisk toppfart" syftar på när du matematiskt beräknar när motståndskurvan skär dragkraftskurvan (enkelt uttryckt) något som aldrig kommer att ske med 35:an.
Dock så har den ju en praktisk toppfart, vilken inträffar när bränslet tar slut.

Det du "nästa tror" är detta:
Motorn ("med stort M") som sitter i 37:an är av samma slag som sitter/satt i md 80 fast med efterbrännkammare, licenstillverkad av VFM, så ovanlig var den.

Edit:
Ser att det är många här inne som inte, tror på/förstår det jag säger.
Som jag har sagt så finns det inget enkelt sätt att förklara detta på, men jag uppmanar er att försöka ta reda på fakta. Sök på nätet eller ta kontakt med någon som faktiskt VET, ett enkelt sätt är att höra av sig till SAAB. Dom som jobbar i Linköping är väldigt trevliga, och uppskattar att folk är intresserade av svensk flyghistoria.
Det är inte riktigt så enkelt som "Hippie" vill göra gällande.
I underljudsfart ökar motståndet kvadratiskt med hastigheten, sedan i det transonsika fartområdet förkommer vissa speciella störningar samt tex förflyttning av lyftkraftscentrum på vingen, när flygkroppen inträder i det supersoniska fartområdet så minskar motståndet avsevärt och lyftkraftscentrum börjar vandra tillbaka (framåt) igen, samt att motståndet återigen börjar öka men ej kvadratiskt denna gång.
Som sagt det är lite rörigt och går garanterat inte att enkelt förklara här.

Men tvivlar ni, så uppmanar jag er att söka sanningen..
Beträffande motor så visst det var en standardmotor from MD80, helt rätt det var därför SAAB valde den då dom kunde åka till SAS och låna av dom vid problem

En dragster har samma motor som en cheva, men det vet du också eller hur, samma kolvar, ventiler osv osv bara flytta över vid behov
Citera
2014-11-30, 18:56
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Flashshit
Jag är långt ifrån någon expert, dock har jag haft flygcert sedan 1990 och tyvärr haft skiten som yrke de snart senaste 15 åren.
Jag menar precis det jag säger. Läs på lite om du vill förkovra dig, men jag tror inte du kan tillgodogöra dig den typen av matematik om du inte ens förstår uttrycket "utan teoretisk toppfart" .
Uttrycket "teoretisk toppfart" syftar på när du matematiskt beräknar när motståndskurvan skär dragkraftskurvan (enkelt uttryckt) något som aldrig kommer att ske med 35:an.
Dock så har den ju en praktisk toppfart, vilken inträffar när bränslet tar slut.

Det du "nästa tror" är detta:
Motorn ("med stort M") som sitter i 37:an är av samma slag som sitter/satt i md 80 fast med efterbrännkammare, licenstillverkad av VFM, så ovanlig var den.

Edit:
Ser att det är många här inne som inte, tror på/förstår det jag säger.
Som jag har sagt så finns det inget enkelt sätt att förklara detta på, men jag uppmanar er att försöka ta reda på fakta. Sök på nätet eller ta kontakt med någon som faktiskt VET, ett enkelt sätt är att höra av sig till SAAB. Dom som jobbar i Linköping är väldigt trevliga, och uppskattar att folk är intresserade av svensk flyghistoria.
Det är inte riktigt så enkelt som "Hippie" vill göra gällande.
I underljudsfart ökar motståndet kvadratiskt med hastigheten, sedan i det transonsika fartområdet förkommer vissa speciella störningar samt tex förflyttning av lyftkraftscentrum på vingen, när flygkroppen inträder i det supersoniska fartområdet så minskar motståndet avsevärt och lyftkraftscentrum börjar vandra tillbaka (framåt) igen, samt att motståndet återigen börjar öka men ej kvadratiskt denna gång.
Som sagt det är lite rörigt och går garanterat inte att enkelt förklara här.

Men tvivlar ni, så uppmanar jag er att söka sanningen..
Jag har lärt mig så mycket av livet att de som valt att ha ett yrke som användare inte kan så mycket om hur det hela fungerar jämfört med de som valt ett yrke som utvecklare
Citera
2014-12-01, 04:11
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
De piloter som flugit både Draken, Viggen och nu Gripen säger att Draken krävde att piloten fokuserade huvuddelen av sin kapacitet på att just flyga planet.
Viggen var betydligt " snällare" och mer energi kunde läggas på annat än att flyga även om Viggen med krävde fokus.
Gripen är omvänt jmf Draken, dvs där kan piloten fokusera på uppdraget betydligt mer än själva flygandet.
Det betyder inte att Draken var ett dåligt flygplan för sin tid, tvärtom en luftracer som togs fram för att jaga i kapp och skjuta ned ryska attackföretag på höjd.

Det vackraste flygplanet FV haft tycker jag.

Man hade underdimensionerade roderservon också. Planet klarade inte tvära manövrer i hög fart varför det hände att planen kunde gå rakt i backen med överljudsfart eller närapå.

Men vackert var det och dess roll var att jaga ifatt 1950-talets bombplan för att sätta en robot i det. (Eller snarare i närheten). Därefter åkte man hem - eller hoppade om soppan var slut.

Det var farten som var dimensionerande när planet togs fram.
Citera
2014-12-01, 10:37
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eerieye
Man hade underdimensionerade roderservon också. Planet klarade inte tvära manövrer i hög fart varför det hände att planen kunde gå rakt i backen med överljudsfart eller närapå.

Men vackert var det och dess roll var att jaga ifatt 1950-talets bombplan för att sätta en robot i det. (Eller snarare i närheten). Därefter åkte man hem - eller hoppade om soppan var slut.

Det var farten som var dimensionerande när planet togs fram.
Fast Draken var inte byggt för att kurva i hög hastighet, det är tveksamt om något flygplan idag fixar det.
Att Draken i början hade vissa brister berodde mer på att man låg i framkant på utvecklingen och inte riktigt hade koll på hur en kärra med den prestandan skulle uppföra sig.
Inte så konstigt med tanke på den extremt snabba utvecklingen som skedde från 1940-1960.

1940 så bestod huvuddelen av vårt jaktflyg av en dubbeldäckare som med maxgas precis kunde ta sig förbi 400 km/h, beväpningen utgjordes av 4 st ksp.
Stridsledningen av i bästa radioanrop som byggde på rätt färska optiska iakttagelser.

1960 så kunde stridspiloterna nå 1600-1700 km/h och snabbare om då krävdes.
Egen radar fanns tillgänglig och eldledning via radar var införd.
Beväpningen bestod av automatkanon och jaktrobotar om än inte så värst effektiva för strid mot andra jaktflyg.
Citera
2014-12-01, 15:03
Medlem
Gällande huruvida Draken var svårflugen inne tror jag att det handlar mycket om man var en Lansen-pilot som flyttade till Draken eller en Draken pilot som flyttade till Viggen.

Viggen utvecklades nämligen i större utsträckning i samarbete med vanliga flygare än Draken och ska enligt uppgift ha varit oerhört mycket lättare att hantera än sina föregångare. För den som vill djupdyka i ämnet rekommenderar jag följande artikel: http://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:13266/FULLTEXT01.pdf

Gällande Drakens maxhastighet så regleras den precis som alla andra överljudsflygplan av motståndsekvationen (http://upload.wikimedia.org/math/9/9/a/99a6015b6a230860c9b1517b238e5de9.png). Det är inget magiskt flygplan som bryter mot den regeln.
Citera
2014-12-02, 14:45
Medlem
ekerilars avatar
En av mina bästa vänner är f d. österrikisk stridsflygare. Han talar alltid lyriskt om draken, och kan inte förstå hur den i Sverige kallades för "den flygande likkistan". Han sa upp sig när österrikiska flygvapnet bytte till "Eurofightern" istället för Gripen.
Citera
2014-12-02, 19:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ekerilar
En av mina bästa vänner är f d. österrikisk stridsflygare. Han talar alltid lyriskt om draken, och kan inte förstå hur den i Sverige kallades för "den flygande likkistan". Han sa upp sig när österrikiska flygvapnet bytte till "Eurofightern" istället för Gripen.

?? nja det var väl "Caproni Ca.313" som kallades för "den flygande likkistan"

http://sv.wikipedia.org/wiki/Caproni_Ca.313
Citera
2015-08-03, 11:23
Medlem
Teleslingas avatar
Citat:
Hur kommer det sig? Att luften bromsas ner alltså?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in