2014-11-28, 23:48
Medlem
Flashshits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kroppskultur
Något dom flesta på detta forum vet är att RM8 är en vidareutvecklad P&W JT8D-1
Vill du spela Allan får du höja dig några snäpp.

Så du kan googla?
Edit:
Tydligen så var det inte så klart för personen jag citerade...
Vem spelar Allan mer än du?
Senast redigerad av Flashshit 2014-11-28 kl. 23:52.
Citera
2014-11-29, 00:13
Medlem
Ulvhamns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hippie
Det enda som driver acceleration är ökning av kraft.
Det enda som motverkar accelerationen är luftmotståndet.
Kraften som accelererar är inte oändlig utan begränsas av motorns kapacitet.
Luftmotståndet har ingen sådan begränsning.
Således kan ingenting gjort av människan verkande i ett medium accelerera under någon längre tid.
Snyggt Hippie, lite fysik skadar aldrig.
Många tankat kring J-35:an. Det var det första överljudsplanet och samtidigt en mycket speciell utformning så det är förståeligt att "gamla" J-28, J-29 piloter tycke det var svårt i början. De första planen hade dessutom problem vid landning vilket till en del skapade/ökade ryktet om dåliga flygegenskaper. Kommer inte ihåg på rak arm men tror det var att höjdrodret kunde "låsa" sig pga luftströmmarna från vingen. Det löste sig med hjälp av någon typ av utväxling på rodervajern.
Planets anfallsvinkel vid landning var hög vilket skulle försvåra landning. Vid start var det viktigt att få upp farten om inte rumpan skulle släpa i banan, tror till och med att det fanns ett stödhjul eller skrapplåt för att motverka skada på flygkropp. Jag har aldrig flugit J-35 eller något annat jaktplan men fått höra denna liknelse Som en velodromcykel ett helvete att starta och stanna, en dröm i bra fart.

Sen är det kanske omöjligt för 2000-talets att förstå att allt var analogt och elektromekaniskt, det fanns ingen APP att ladda ner helt enkelt.
Citera
2014-11-29, 00:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flashshit
Jag är långt ifrån någon expert, dock har jag haft flygcert sedan 1990 och tyvärr haft skiten som yrke de snart senaste 15 åren.
Jag menar precis det jag säger. Läs på lite om du vill förkovra dig, men jag tror inte du kan tillgodogöra dig den typen av matematik om du inte ens förstår uttrycket "utan teoretisk toppfart" .
Uttrycket "teoretisk toppfart" syftar på när du matematiskt beräknar när motståndskurvan skär dragkraftskurvan (enkelt uttryckt) något som aldrig kommer att ske med 35:an.
Dock så har den ju en praktisk toppfart, vilken inträffar när bränslet tar slut.

Det du "nästa tror" är detta:
Motorn ("med stort M") som sitter i 37:an är av samma slag som sitter/satt i md 80 fast med efterbrännkammare, licenstillverkad av VFM, så ovanlig var den.

Edit:
Ser att det är många här inne som inte, tror på/förstår det jag säger.
Som jag har sagt så finns det inget enkelt sätt att förklara detta på, men jag uppmanar er att försöka ta reda på fakta. Sök på nätet eller ta kontakt med någon som faktiskt VET, ett enkelt sätt är att höra av sig till SAAB. Dom som jobbar i Linköping är väldigt trevliga, och uppskattar att folk är intresserade av svensk flyghistoria.
Det är inte riktigt så enkelt som "Hippie" vill göra gällande.
I underljudsfart ökar motståndet kvadratiskt med hastigheten, sedan i det transonsika fartområdet förkommer vissa speciella störningar samt tex förflyttning av lyftkraftscentrum på vingen, när flygkroppen inträder i det supersoniska fartområdet så minskar motståndet avsevärt och lyftkraftscentrum börjar vandra tillbaka (framåt) igen, samt att motståndet återigen börjar öka men ej kvadratiskt denna gång.
Som sagt det är lite rörigt och går garanterat inte att enkelt förklara här.

Men tvivlar ni, så uppmanar jag er att söka sanningen..
Problemet med ditt resonemang är att dragkraftskurvan planar ut medan motståndkurvan inte gör det.

Motorn har en begränsning, det måste du väl ändå hålla med om.
Citera
2014-11-29, 01:20
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Problemet med ditt resonemang är att dragkraftskurvan planar ut medan motståndkurvan inte gör det.

RM8 i Viggen var dock lite speciell eftersom den normalt var ganska snål i underljudsfart, men drog väldigt mycket med ebk i gång. Men vid flygning på hög höjd med hög hastighet och tunn luft så kunde den ändå ge ganska mycket dragkraft med ebk på lägsta nivå eftersom motorn helt enkelt utnyttjade den extra luften i fläkten till ebk, ungefär som motorerna till sr71 och concorde gör men på mer komplicerat sätt med variabla insug mm.
Citera
2014-11-29, 01:40
Medlem
Flashshits avatar
Citat:

Som jag har sagt tidigare, det finns inte ett enkelt sätt att förklara detta.
Motståndskurvan planar inte bara ut, den minskar drastiskt när du passerar ljudhastigheten.
I underljudsfart ökar motståndet kvadratiskt med hastigheten, efter passage av det transonsika ströminingsskiktet avtar/faller motståndskurvan drastiskt. Detta är elementär fysik, vilket jag förutsätter att även du håller med om?
Men om du nu är matematiker/fysiker/aerodynamiker så föreslår jag att du fördjupar dig i just detta specifika exempel. Hör gärna av dig till Professorn på avdelningen för farkostteknik på KTH så kanske han kan förklara det för dig. Om han inte kan det så kan du höra av dig till den kvinnliga testflyg ingenjören hos SAAB, jag vet att hon kan.

En liten hint är vad en jetmotor gör.
En Jetmotor levererar en viss konstant max dragkraft vid ett statiskt prov, men vid ett dynamiskt prov så är max dragkraft ej längre statisk. Det betyder att om den "dynamiska effekten" på motorn ökar dragkraften mer vid ökad hastighet efter passage av det transoniska ströminiskskiktet (dvs i det supersoniska strömningsskiktet) än vad moståndskurvan ökar så kommer accelerationen att bestå.
Senast redigerad av Flashshit 2014-11-29 kl. 01:43.
Citera
2014-11-29, 01:43
Bannlyst
Din avlidne släkting och den andra snubben du snackade med vet ju detta betydligt bättre än någon här på forumet. Så det kan ingen här svara på även om de själva tro sig vara några jäva experter på J-35 Draken. Att kunna specifikationer betyder inte ett skit om du själv inte har flugit maskinen.

Jag skulle gissa på att den andra snubben var en mycket bättre pilot helt enkelt.
Citera
2014-11-29, 01:49
Medlem
Citat:
Motståndskurvan planar inte bara ut, den minskar drastiskt när du passerar ljudhastigheten.
I underljudsfart ökar motståndet kvadratiskt med hastigheten, efter passage av det transonsika ströminingsskiktet avtar/faller motståndskurvan drastiskt. Detta är elementär fysik, vilket jag förutsätter att även du håller med om?
Men om du nu är matematiker/fysiker/aerodynamiker så föreslår jag att du fördjupar dig i just detta specifika exempel. Hör gärna av dig till Professorn på avdelningen för farkostteknik på KTH så kanske han kan förklara det för dig. Om han inte kan det så kan du höra av dig till den kvinnliga testflyg ingenjören hos SAAB, jag vet att hon kan.

En Jetmotor levererar en viss konstant max dragkraft vid ett statiskt prov, men vid ett dynamiskt prov så är max dragkraft ej längre statisk. Det betyder att om den "dynamiska effekten" på motorn ökar dragkraften mer vid ökad hastighet efter passage av det transoniska ströminiskskiktet (dvs i det supersoniska strömningsskiktet) än vad moståndskurvan ökar så kommer accelerationen att bestå.
OK, jag har en ingenjörsutbildning och är intresserad av dylika fenomen så jag kanske forskar vidare på detta.
Det är förvisso specialfall men jag har aldrig hört talas om detta fenomen; det vore också konstigt om det endast gällde J-35.
Citera
2014-11-29, 01:58
Medlem
Flashshits avatar
Citat:
OK, jag har en ingenjörsutbildning och är intresserad av dylika fenomen så jag kanske forskar vidare på detta.
Det är förvisso specialfall men jag har aldrig hört talas om detta fenomen; det vore också konstigt om det endast gällde J-35.

Mig veterligen gäller det endast J-35, det är det som gör den så speciell (teoretiskt i alla fall).
Det är faktiskt väldigt intressant, om du vill ha namn på tidigare hintade personer så får du skicka PM.
Om du hittar ett enkelt sätt att förklara detta fenomen matematiskt i tråden så är du mer än välkommen att upplysa övriga tvivlare.
Citera
2014-11-29, 02:24
Medlem
Vet inte om du har facebook, men det finns en grupp där som heter j35 draken. Det är gamla piloter som pratar minnen. Där kan du garanterat få svar på dina frågor
Citera
2014-11-29, 02:50
Medlem
HumpingDogs avatar
Hyfsat svårfluget men kunde en del kul saker med rätt pilot. Du kan kolla vid 1,50

http://www.youtube.com/watch?v=jqiDEcfSnXs
Citera
2014-11-29, 03:05
Medlem
HumpingDogs avatar
Citat:
Tror inte ni skall lita för mycket på denna sida: http://www.militaryphotos.net/forums/archive/index.php/t-65940.html

Den observante ser att det står ”Or so the story goes”.

Men visst är det sant.
Citera
2014-11-29, 11:25
Medlem
Citat:

Att luftmotståndet minskar i överljudsfart betyder inte att planet saknar topphastighet, det är inte bara luftmotståndet det handlar om.
Jag tror att man blandar ihop det faktum att man aldrig lyckades uppnå konstant toppfart innan soppan tog slut med att det verkligen finns en.

Dynamiskt och statiskt är två motsatser, det är klart att dessa inte kan råda samtidigt, vad exakt vill du få sagt med denna mening?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in