Citat:
Ursprungligen postat av
Hippie
Problemet med ditt resonemang är att dragkraftskurvan planar ut medan motståndkurvan inte gör det.
Motorn har en begränsning, det måste du väl ändå hålla med om.
Som jag har sagt tidigare, det finns inte ett enkelt sätt att förklara detta.
Motståndskurvan planar inte bara ut, den minskar drastiskt när du passerar ljudhastigheten.
I underljudsfart ökar motståndet kvadratiskt med hastigheten, efter passage av det transonsika ströminingsskiktet avtar/faller motståndskurvan drastiskt. Detta är elementär fysik, vilket jag förutsätter att även du håller med om?
Men om du nu är matematiker/fysiker/aerodynamiker så föreslår jag att du fördjupar dig i just detta specifika exempel. Hör gärna av dig till Professorn på avdelningen för farkostteknik på KTH så kanske han kan förklara det för dig. Om han inte kan det så kan du höra av dig till den kvinnliga testflyg ingenjören hos SAAB, jag vet att hon kan.
En liten hint är vad en jetmotor gör.
En Jetmotor levererar en viss konstant max dragkraft vid ett statiskt prov, men vid ett dynamiskt prov så är max dragkraft ej längre statisk. Det betyder att om den "dynamiska effekten" på motorn ökar dragkraften mer vid ökad hastighet efter passage av det transoniska ströminiskskiktet (dvs i det supersoniska strömningsskiktet) än vad moståndskurvan ökar så kommer accelerationen att bestå.