2013-07-30, 00:29
Medlem
Jag är nyfiken på vem Thomas Nydahl är?

Det verkar vara en sorgsen ensamvarg på ett sätt som jag inte riktigt förstår. Jag får intrycket av en viss självgodhet som jag inte heller får grepp om. Återkommande depressioner? Asocial? Mer inbundet med ökad ålder? Alltid egensinnig? Sorg över livets gång och att han snart försvinner bort? Många frågor förlåt. Jag funderade på att eposta honom och fråga vad han tänker på om sig själv, men valde att fråga här. Jag gillar att han umgås med sina barn och barnbarn. Även jag värderar det högst. Samt det är alltid okej att gå sin egen väg. Thomas är synnerligen ödmjuk mot sin nästa. Tror jag i alla fall.

Hemsida:
http://nydahlsoccident.blogspot.se/

Enligt mig är Thomas Nydahl en relativt känd och modig samhällskritiker. Författare. Bloggare. Pensionerad kulturjournalist.
Citera
2013-07-30, 05:04
Medlem
Buskalles avatar
Thomas Nydahl tycker jag verkar vara en ruskigt intressant människa intresset väcktes när jag läste hans bok långsamhetens nej vilken jag tyckte mycket om faktum är att Nydahl verkar vara en mycket sympatisk man som är extremt påläst .
Citera
2015-08-03, 08:57
Medlem
Gunnilas-bulles avatar
Hittade denna recension från 2005.

Citat:
Han åkte gång på gång till Albanien. Han for till Palestina bjuden av PLO, och skrev självfallet hyllningsartiklar om PLO när han återvänt hem. Sedan bjöds han in till Israel och skrev hyllningar till staten Israel. Sedan var det PLO:s tur igen. Nya artiklar. Nya skrifter. Nya hyllningstal. Han har själv erkänt att han varit antisemit, fast det hette då att det inte var hans eget fel. Det var på något egendomligt sätt vänsterns fel att han inte tyckte om judar.

Om jag inte är ute och cyklar är väl ISIS sufister?

Citat:
Och nu, i sin nya bok, skriver Nydahl att man möter hinder om man försöker "diskutera eller kritisera en totalitär ideologi – vilket jag menar att islam är". All form av islam? Är varje yttring av denna världsreligion utslag av en "totalitär ideologi"? Sufismen också? Eller är det så illa att Thomas Nydahl bara bytt hatobjekt – judar mot araber?

http://www.ystadsallehanda.se/dahlstroms-kaseri/en-intellektuell-aladab-utan-ryggrad/

Läste förra sommaren halva och fortsatte denna sommar med resterande delen av "Solitär i nyspråkets tid". Av det jag läst hatar han inte araber eller judar utan ser med en betraktares ögon omdaningen av det svenska samhället. Nydahl har även åsikter om katoliker och återger Sven Stolpes syn på katoliker (sid 105) men berättar även innan om sina egna barndomsupplevelser av Missionskyrkan (sid 104).

Kanske bör tillägga att jag inte läst hans blogg.
Citera
2015-08-03, 10:22
Medlem
Mortarions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gunnilas-bulle
Hittade denna recension från 2005.

Om jag inte är ute och cyklar är väl ISIS sufister?

IS är sunniter, extrema sådana.
Citera
2024-01-28, 13:52
Medlem
Slottsherres avatar
Nydahls hälsa är extremt risig efter ett hjärtstopp förra året.
Hans flitiga bloggande verkar ha tystnat efter ett sista (hoppas inte) ödesmättat inlägg vid nyår:

http://nydahlsoccident.blogspot.com/2023/

Jag har just läst hans Inre frihet, en volym "anteckningar och dagbokstexter" från 2006.
Gillar hans rättframma personliga stil, inte minst när det gäller drickandet:

Efter en lång vinperiod går jag in i första dygnets avstående och finner att allt är klarhet, skarpa konturer och intensiva dofter. Det är först när abstinensen kommer på andra dygnet som jag tror mig kunna vara utan klarheten, konturerna och dofterna.
Citera
2024-01-28, 16:03
Moderator
evilhoneys avatar
Kändisskvaller --> Litteratur
/Moderator
Citera
2024-01-28, 19:18
Medlem
Nisse Gandhis avatar
Nydahl är en intressant kulturbärare vars blogg jag gärna läser. Han kritiserar både höger- och vänsterideologier och har åsikter om allt mellan himmel och jord. Han är projudisk och hyser inga högre tankar om islam.
I sin blogg skriver han i bland om mycket personliga saker,som han senare ångrar och raderar.

Som kuriosa kan nämnas att han har en fäbless för portugisiska viner.
Citera
2024-01-29, 05:52
Medlem
Tråkigt att höra om Nydahls sjukdom.

Men han har gjort intryck som skribent. Han var en av få vänstermän som för tio år sedan vågade stå upp mot mångkulturalismen.

I boken Black Country (2012) skildrade han mångkulturens haveri i Birgminghamområdet. Denna del av nordvästra England är ”The Black Country”, så kallat pga de gruvor och den stålindustri som traditionellt funnits där. Nu är regionen ett never-never-land av postindustrialism, massinvandring och vilsenhet.

Boken är en reseskildring. En reportageresa. En rapportbok i gammal god vänsterstil.

Se där en lyckad mix av vänsterattityd och nymornad mångkulturkritik.

Nydahl generellt är en modernt formad samhälls- och kulturperson, kanske utan andligt djup, men med civilkurage och stilvilja litterärt. Så hans böcker har sitt värde.

Jag har några i bokhyllan. Kanske mer om dem senare. Men återigen: hans ställningstagande mot massinvandring och mångkultur var det som på senare år definierade honom. Han hamnade därmed ute i kylan, han blev ifrågasatt av mainstreamen. Men han fick också nya läsare, såsom mig och en del andra inom alternativsfären.
Citera
2024-02-08, 10:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kilo98
Tråkigt att höra om Nydahls sjukdom.

Men han har gjort intryck som skribent. Han var en av få vänstermän som för tio år sedan vågade stå upp mot mångkulturalismen.

I boken Black Country (2012) skildrade han mångkulturens haveri i Birgminghamområdet. Denna del av nordvästra England är ”The Black Country”, så kallat pga de gruvor och den stålindustri som traditionellt funnits där. Nu är regionen ett never-never-land av postindustrialism, massinvandring och vilsenhet.

Boken är en reseskildring. En reportageresa. En rapportbok i gammal god vänsterstil.

Se där en lyckad mix av vänsterattityd och nymornad mångkulturkritik.

Nydahl generellt är en modernt formad samhälls- och kulturperson, kanske utan andligt djup, men med civilkurage och stilvilja litterärt. Så hans böcker har sitt värde.

Jag har några i bokhyllan. Kanske mer om dem senare. Men återigen: hans ställningstagande mot massinvandring och mångkultur var det som på senare år definierade honom. Han hamnade därmed ute i kylan, han blev ifrågasatt av mainstreamen. Men han fick också nya läsare, såsom mig och en del andra inom alternativsfären.
Jag står ännu för detta. Och ska man nämna fler av de nyare böckerna, ska man porträttera "den nye Nydahl", från 2012 och fram, då blir det så här.

Som antytt i mitt förra inlägg var Black Country (2013) en märkeshändelse -- för Nydahl, för svensk debatt i stort.

För här tog en inbiten vänsterman bladet från munnen och sa NEJ till mångkultur. Han diskuterade, debatterade, slaktade heliga kor.

+++

Detta ska aldrig glömmas. Och han hamnade alltså ut i kylan av detta. Inte så att han dessförinnan var ett affischnamn i systemmedia. Men han blev misstänkliggjord, han blev en smärre paria.

Efter det fortsatte Nydahl med Identitärt från 2014. Detta är en relativt öppen och fri läsning av nyhögertexter av folk som Tom Sunic, Jonas de Geer, Oskorei och andra. Det är en journalistisk produkt, lite ytlig, men den är iaf Nydahls eget projekt från början till slut. Han var, som frihetlig vänsterman, nyfiken på nyhögern. Och Identitärt är resultatet.

Sedan var det slut med nydaningen anser jag. Antecknat i krigstid (2014) är till exempel sedvanlig vänsternoja inför krig, i en tid som inte alls är så krigisk. Det är bara om man läser systemmedia den framstår som det. Det är ångest inför Syrienkriget, ett begränsat krig om något. En lättförglömlig bok.

Sedan har han skrivit memoarer (Ett barn är fött på Sevedsplan, 2015). Detta är i stort sett en läsbar memoartext, en ärlig text. Nydahl kan generellt föra pennan och det kommer honom till godo här. Det är stilviljan som här spelar in. Driften att skriva något mer än rapport och protokoll. Och Nydahls texter ger som bäst uttryck för en sådan stilvilja.

+++

Nästa bok jag vill behandla inom vinkeln "den nye Nydahl" är denna: Från All My Loving till Allahu Akbar (2019). Detta är ett slags reenactment av succén med Black Country, nu med Liverpool i fokus.

Black Country är Birmingham, hårdrock, industri. Liverpool är pop, handel, hamnstad.

Ny succé då...? Nja, det hela blir lite mycket reseskildring med inbyggd indignation. Nydahl har åkt till Liverpool och han gillar inte stans nedgångna karaktär. Och så där håller det på hela boken -- inget ljus, bara mörker och depression. Visst finns här även pophistoria och poesihistoria. Men boken livar inte direkt upp sin läsare. Men OK, ett ärligt försök i den politiska reseboksgenren 2019. Nydahl kan någorlunda teckna miljöer etc, detaljarbetet är förhållandevis gott. Och det är detaljerna man minns, detaljerna man njuter av vid omläsning.

+++

In toto, Nydahls texter har sin "staying power" om idé och stil gifter sig. Om idén fallerar står man dock inför tämligen likgiltig rapportprosa med indignationen som ledstjärna, av sedvanligt svenskt vänsterslag.

Men om Nydahl tar ställning i nya riktningar kan det bli tidlös essäkonst.

Då blir han en banbrytare -- en vänsterman som inte upphör att vara vänster, men som ifrågasätter en del vänsterståndpunkter. Se där en attityd som kanske kan få efterföljare i debatten i vårt arma land.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in