2015-08-03, 01:22
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Absolut, kan CSI så kan svenska polisen. Eller är det fiction?

Länk till "beställning av undersökningar hos Statens kriminaltekniska laboratorium", f.d SKL.

http://nfc.polisen.se/Global/www%20och%20Intrapolis/SKL/Bestallningskatalog_2013_03_05.pdf

"K71 Växter och jord. Växtrester inklusive trä och jord. Söka och beskriva samt jämföra."
2015-08-03, 01:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MsHamilton
I ett läge där en ung tjej är försvunnen och hela grannskapet är ute och letar ser man det nog inte "bara" som en handske.

Men när var handsken i ladan och när började hela grannskapet leta?

Hur många sökte igenom ladan på söndagkväll?
2015-08-03, 01:24
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blackmolly123
Länk till "beställning av undersökningar hos Statens kriminaltekniska laboratorium", f.d SKL.

http://nfc.polisen.se/Global/www%20och%20Intrapolis/SKL/Bestallningskatalog_2013_03_05.pdf

"K71 Växter och jord. Växtrester inklusive trä och jord. Söka och beskriva samt jämföra."
Visst, men NFC, som SKL heter numera, måste ha något att jämföra med.
2015-08-03, 01:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GregorGreger
Men när var handsken i ladan och när började hela grannskapet leta?

Hur många sökte igenom ladan på söndagkväll?

Fler i omgivningarna började leta redan på söndagskvällen, det har diskuterats tidigare i tråden.
Eftersom jag är övertygad om att handsken lades där av GM bör det varit måndag morgon. Troligen vågade han sig inte dit unde natten pga pådraget.
2015-08-03, 01:28
Medlem
Citat:
Tror att Terrorbrott samt Landsföräderi kan ligga högre, dock inte säker

Terrorbrott finns inget prejudikat på, så det ska bli intressant att se vad som hände med de gripna i Göteborg.
Landsföräderi är jämnställt med mord i skalan.
2015-08-03, 01:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MsHamilton
Fler i omgivningarna började leta redan på söndagskvällen, det har diskuterats tidigare i tråden.
Eftersom jag är övertygad om att handsken lades där av GM bör det varit måndag morgon. Troligen vågade han sig inte dit unde natten pga pådraget.

Men hur många gånger söktes ladan igenom på Söndagkväll och av hur många? Hur stort var sökpådraget, i människor räknat under natten mot måndag?

Eftersök i mörker kräver pannlampor och ficklampor utav bättre sort för att ens kunna hitta en cykel i skogen. Det är inte effektivt att söka då. Därför som inte polishelikoptrar brukar vara ute och söka nattetid i mörker.
2015-08-03, 01:38
Medlem
Ttoclaws avatar
Var länge sedan jag läste om det här fallet. Vill någon ge en kort update? Vet man varför dom misstänkta är misstänkta?
2015-08-03, 01:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ttoclaw
Var länge sedan jag läste om det här fallet. Vill någon ge en kort update? Vet man varför dom misstänkta är misstänkta?

Den häktade är häktad på sannolika skäl misstänkt för mord.
Brodern är väl fortfarande misstänkt, om det är för mord eller annat vet jag ej.
Frun är väl misstänkt för skyddande av brottsling.
2015-08-03, 01:51
Medlem
Citat:
Men hur många gånger söktes ladan igenom på Söndagkväll och av hur många? Hur stort var sökpådraget, i människor räknat under natten mot måndag?

Eftersök i mörker kräver pannlampor och ficklampor utav bättre sort för att ens kunna hitta en cykel i skogen. Det är inte effektivt att söka då. Därför som inte polishelikoptrar brukar vara ute och söka nattetid i mörker.

Menar du att söket efter LH bara skedde vissa tider?

Funderar för jag kan meddela att jag hjälpt min granne leta efter hennes innekatt flera timmar i mörker :P Och ja vi hittade den Så det var effektivt den gången iaf Men då gällde det en katt och man kan tycka att folk borde leta mer engagerat om det gäller LH än en katt.

Om det är krisläge så kanske MP inte är ute och söker när det är mörkt men polis, hund och militär borde väl kunna söka i mörker?

Värmekamera på polishelikopter brukar väl fungera i mörker?
2015-08-03, 01:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Nej, det finns fler brott som kan leda till livstids fängelse. Man kan inte säga vilket brott av dessa som ligger under eller över eller bredvid mord.

Men det är resten av mitt inlägg som är intressantast. Åklagare bör begära häktning för alla brott som kan leda till häktning för att vara på den säkra sidan. Nu begärde hon inte häktning för våldtäkt, så antingen är hon säker på att bevisen för misstanke om mord räcker, eller så kan hon inte bevisa misstanke om våldtäkt.

Jag tror jag förstår vad du menar. Om du läst någon handbok för åklagare står det det som råd att all bevisning skall presenteras vid en häktning.
Om du deltagit i en utredning eller vid en häktning vet du också att i praktiken blir det så att om åklagaren yrkar på häktning för mord presenteras ett minimum att bevis. Precis lagom för att få vederbörande häktad. Detta för att försvaret inte ska få del av mer bevisning än nödvändigt.
2015-08-03, 01:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ulvan
Bra tankar, tror dock att om de tvättat kläderna så försvinner spåren. Både DNA och blodspår har jag för mig försvinner vid tvätt.

Om de ska var helt befriade får du nog lägga dem i kaminen eller den öppna spisen.
2015-08-03, 01:56
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av April62
Jag tror jag förstår vad du menar. Om du läst någon handbok för åklagare står det det som råd att all bevisning skall presenteras vid en häktning.
Om du deltagit i en utredning eller vid en häktning vet du också att i praktiken blir det så att om åklagaren yrkar på häktning för mord presenteras ett minimum att bevis. Precis lagom för att få vederbörande häktad. Detta för att försvaret inte ska få del av mer bevisning än nödvändigt.
Åklagaren tar en risk som inte presenterar all bevisning. Sen kan man tycka vad man vill om försvaret inte får ta del av bevisning. Hur ska det försvara sig?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in