2015-08-03, 00:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Det kan vara så, dock blåste det en hel del den där söndagen vad jag har förstått, om utrymmet där handsken hittades stod öppet så är det inte osannolikt att hunden skulle kunnat få vittring på den trots att den låg inomhus om hunden fick nosa runt hela byggnaden utvändigt ifrån olika vindriktningar, dock inte säkert att den hade förstått att doftkällan(handsken) låg inomhus beroende på att luftströmmar kan ta sig lite märkliga vägar i och kring byggnader.

Lägg därtill att pappan och kanske andra personer har varit i ladan och kring densamma innan hunden kom dit, färskare spår, vittring från handsken ointressant för hunden, i vilket fall som helst svårt för hundföraren att avgöra vad hunden vittrar, handske eller Lisas pappa.

Sant men hänger inte med på det där hur "vittring från handsken skulle vara/kunna bli ointressant för hunden"? I min tankebana såsom jag tror att det förhoppningsvis gick till så fick hunden först lukta på nåt som luktade LH. Och sen sa hundföraren till hunden att hitta den doften varvid hunden satt igång och jobbade och letade efter LH-doft då den visste att det var "jobb" och för att den trodde att den skulle bli belönad kanske med godis eller annat

PS har aldrig varit med vid sök så jag vet inte hur hundar jobbar men antar att om det finns tillhörighet från den försvunne får den lukta på det innan man sätter igång.
2015-08-03, 00:19
Medlem
Kriminalsökhundarnas arbete är att hitta döda kroppar eller vittring av döda kroppar och de
söker både på land och i vatten. Inget glamoröst jobb kan man tycka, men väldigt viktigt. Inte
bara för polisen och deras arbete, utan i synnerhet för anhöriga som annars kanske aldrig
skulle ha fått svar på vad som hänt med deras kära.

Utbildningen av likhundar är indelat i tre delar. Först får hunden lära sig att identifiera
”liklukt” i byggnader och terräng. Döda kroppar utsöndrar speciella doftmolekyler och i
träningen används klädesplagg som varit i kontakt med avlidna. I utbildningens andra del
tränas hunden i vattensök, både från båt och fritt simmande. När likhundarna arbetar från båt
sitter de längst fram i fören medan båten förs sakta och systematiskt fram över vattenytan.
Hundarna är ivriga och hänger nästan över relingen. När de får vittring av en död kropp,
markerar de genom att skälla, krafsa eller på annat sätt meddela sin förare om fyndet. I den
tredje och avslutande delen av utbildningen tränas hunden att söka på isbelagda sjöar.

Man har sett prov på att hundar hittat kroppar som legat så stora djup som 60 meter. Luft och
gaser från lungor och tarmar stiger upp till ytan med vittring som hunden kan känna. När en
hund markerar måste man ta hänsyn till vind och strömmar innan man börjar leta i vattnet. En
likhund hittade en gång en död kropp i sjön Lygnern på 28 meters djup efter två år.

Det är dock inte bara om en död kropp hittas att likhunden kan vara till nytta. Doftmolekyler
från död mänsklig vävnad eller blod fastnar på kontaktytor på en brottsplats. På så sätt kan
likhunden hjälpa polisen att ta reda på om ett mord har ägt rum. Så var fallet bland annat i det
omdiskuterade Hells Angels-målet i Göteborg. Två likhundar markerade, oberoende av
varandra, att en död kropp befunnit sig i en bar där man misstänkte att ett brott ägt rum. Detta,
tillsammans med fynd av blodspår och offrets DNA, ledde till Tingsrättens slutsats att mord
ägt rum i HA-baren, trots att ingen kropp kunde hittas.

http://ex-epsilon.slu.se:8080/archive/00001095/01/Hundens_betydelse_i_dagens_samh%C3%A4lle.pdf

3.12.4 sida 18 i uppsatsen hittas det där om likhundar,
2015-08-03, 00:20
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ulvan
Kräver inte vittring någorlunda vindstilla? Måste vara svårt för en hund att veta VAR handsken är om det blåser från olika håll utanför. Men har de haft hund i ladan vid sök så är jag 99.9% säker på att hunden hade hittat den.

Ja, jag har ju förklarat det, ju märkligare vägar luftströmmen tar mellan doftkällan och hundens nos desto svårare för hunden att hitta fram till objektet, särskilt om luftströmmarna ändrar sig. Något för hundföraren att ta hänsyn till. Rak luftström mellan källan och nosen är det enklaste.

Vi kan inte veta hur förhållandena var i och kring ladan den aktuella kvällen, endast spekulera, blir rätt meningslöst att sätta sannolikhetsprocent som du gör tycker jag.
2015-08-03, 00:22
Medlem
Citat:
Det kan vara så, dock blåste det en hel del den där söndagen vad jag har förstått, om utrymmet där handsken hittades stod öppet så är det inte osannolikt att hunden skulle kunnat få vittring på den trots att den låg inomhus om hunden fick nosa runt hela byggnaden utvändigt ifrån olika vindriktningar, dock inte säkert att den hade förstått att doftkällan(handsken) låg inomhus beroende på att luftströmmar kan ta sig lite märkliga vägar i och kring byggnader.

Lägg därtill att pappan och kanske andra personer har varit i ladan och kring densamma innan hunden kom dit, färskare spår, vittring från handsken ointressant för hunden, i vilket fall som helst svårt för hundföraren att avgöra vad hunden vittrar, handske eller Lisas pappa.

När gjordes detta förmodade sök ni nu diskuterar?
Söndag kväll låg inte handsken i ladan, måndag "hittades" den av MGM..
2015-08-03, 00:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Bra tänkt! En rimlig hypotes kan vara blodspår från offret på annan plats. Men jag skulle heller inte utesluta att det kan röra sig om att fyndplatsen i övrigt saknar spår från offret och samtidigt uppenbart inte blivit städad på länge. Risken finns nog tyvärr att mordplatsen är och kommer att förbli okänd

Mordplatsen kan ju vara där fynden hittades om nu Lisa sprang ifrån sin gm just där...
Senast redigerad av Nybromannen 2015-08-03 kl. 00:55.
2015-08-03, 00:25
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MsHamilton
När gjordes detta förmodade sök ni nu diskuterar?
Söndag kväll låg inte handsken i ladan, måndag "hittades" den av MGM..
Det är en trådsanning att pappan påstår att handsken inte låg i ladan på söndagen. Det kan vara sant, men han kan ha missat den.
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:
Om hunden letar saker så markerar den för det och inte spår. Men det verkar inte ens vara fastlagt om polisen sökte med hund i ladan innan det ökända morronmötet. Men hade handsken legat fritt så vill jag nog påstå att hunden hade hittat den. Men ladan är stor och det fanns mycket bråte i den så det försvårar ju en del. Här är en liten film som visar en polishund som söker efter narkotika men principen är ju liknande för saklet. Den här hunden verkar vara extremt bra och kan det mesta men det ger iaf ett hum om hur bra hundar är.

https://youtu.be/7zpILX1KWv0
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Bra tänkt! En rimlig hypotes kan vara blodspår från offret på annan plats. Men jag skulle heller inte utesluta att det kan röra sig om att fyndplatsen i övrigt saknar spår från offret och samtidigt uppenbart inte blivit städad på länge. Risken finns nog tyvärr att mordplatsen är och kommer att förbli okänd

Var det nu utomhus så har väl alla spår upplånats av allt regn...
2015-08-03, 00:26
Bannlyst
Citat:
Jag tycker mig läst det mesta som stått i media men jag har uppenbarligen missat något..
Vad har jag missat som pressen låter oss förstå att man tvekar på det motivet?

Borde inte MGM vara häktad på sannolika skäl för mord o c h grov våldtäkt då, om förundersökningen tyder på det? Men, det kanske kommer sen, när alla analyser är klara och eventuellt åtal väcks.
2015-08-03, 00:27
Medlem
Citat:
Ja, jag har ju förklarat det, ju märkligare vägar luftströmmen tar mellan doftkällan och hundens nos desto svårare för hunden att hitta fram till objektet, särskilt om luftströmmarna ändrar sig. Något för hundföraren att ta hänsyn till. Rak luftström mellan källan och nosen är det enklaste.

Vi kan inte veta hur förhållandena var i och kring ladan den aktuella kvällen, endast spekulera, blir rätt meningslöst att sätta sannolikhetsprocent som du gör tycker jag.

Om det inte framgick så betyder 99.9% att jag har stort förtroende för polishundar och dess nos/luktsinne. Vad jag menar är att har de fått söka "fritt" i ladan så har de hittat handsken om den var där vid tillfället. Om de bara har fått söka utanför ladan ser jag det inte alls lika sannolikt att de skulle ha hittat den i ladan alternativt markerat att den ville in i ladan.
2015-08-03, 00:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Det är en trådsanning att pappan påstår att handsken inte låg i ladan på söndagen. Det kan vara sant, men han kan ha missat den.

Nej, jag har väldigt trovärdig källa på att det är riktigt.
2015-08-03, 00:28
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Nej, jag har väldigt trovärdig källa på att det är riktigt.
Trovärdig källa på att pappan sagt det, eller att handsken inte låg i ladan?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in