2015-08-02, 13:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Qwart
Vad jag minns av livesändningen från Martorp, så blev det pådrag vid boden senare på kvällen när det var mörkt, och det var vitklädda tekniker som gick in och ut där.

Nån mer som såg livesändningen och kan bekräfta eller dementera?

Jag såg livesändningen och jag kommer ihåg att det var mörkt 😊
2015-08-02, 13:42
Medlem
Qwarts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kleopatra2013
Jag såg livesändningen och jag kommer ihåg att det var mörkt 😊

Att det var mörkt då det blev pådrag när de gick in i boden vid Martorp alltså?
2015-08-02, 13:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Det var "Vanstyretstid" som reagerade lite känslomässigt över det jag skrev om det lilla torpet bakom skogsdungen
Anledningen att jag taggade med dig, var att du de facto också undrat över detta torpet, samt om detta var en plats som litauerna haft tillgång till.

Nej, du har med största säkerhet inte alls varit ute och svängt! Det är snarare mina brister i att uttala mig, som resulterat i osäkerhet, och det är jag som varit ute och svängt..
I min tröghet tog det fram till idag, att inse att "siamgaro" kanske (troligtvis) bakat in lite av sina egna slutsatser i sina inlägg, då beträffande var konfrontationen skett... Mao - Missuppfattat.
Det är en offentlig smäll på fingrarna för min del, och det får jag bjuda på, samtidigt som jag ber om ursäkt att jag krånglat till detaljer i onödan.

Det fetade:
Det större huset, närmst landsvägen, har jag uppgifter på att det hyrts av en man, som mer eller mindre flyttat därifrån. För utredningen - ointressant, så det behöver nog inte ordas om.

Det jag vill komma till med det andra mindre huset är, OM litauerna hade tillgång till detta lilla torp, bakom skogsdungen, så vore det finfint om någon med insyn kunde redogöra med trådinfo om det, helst utan att bjuda på Vanstyriga pussar, även om det är kanske är uppfriskande.

Både "Qwart" och "Vanstyretstid" (+fler?) har berört detta lilla torp tidigare.
Jag berör det också, eftersom det kanske är förklaringen till varför litauerna var där dom var,, och instämmer med dig "helsan", att det vore bra att få klarhet i.

Jag såg det du skriver i ditt första stycke redan igår och kanske borde ha smällt till dig på fingrarna igår Det gör inget, min egna bild av vad som hände känns samständig med hur Fredman redogjort vad som hände på fredagen, så den rubbades inte igår och det var det jag menade med att jag inte varit ute och svängt som det kanske lät. Det var på nåt försynt sätt att ge dig klarhet, vad som inte riktigt stämde med Siamagro's inlägg tex..

Om huset hyrts ut till den yngre brodern och om det då ger förklaringen till varför litauerna var där dom var, hur tänker du vidare om det?
2015-08-02, 14:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Qwart
Precis, och det kom spontant.
MGM och hans fru bodde iaf där de greps.

Ok, det vore inte konstigt om den yngre brodern hyr ett annat hus om man säger så. Vilket hus det är med säkerhet är väl frågan då.
2015-08-02, 14:02
Medlem
Skaraborg2s avatar
Sexuellt motiv - som jag ser det.

Citat:
Ursprungligen postat av Kleopatra2013
Jag tror att du rör till det litegrand...?

Jag undrade över motivet - därför ställde jag frågan: om Lisa hade varit en 17-årig finnig pojke hade han då blivit mördad?

Mitt svar på min fråga är: nej

Och där finns motivet som vi alla kommer att spekulera i eftersom GM aldrig kommer att erkänna

Jag tror inte det heller och motivet kan knappast ha varit något annat än ett sexuellt sådant och som kom att sluta med ond bråd död tyvärr. Som jag ser det.

Nej det kommer knappast att komma något erkännande vad än åklagaren än kommer att lägga fram som bevisning. Blir 35-åringen dömd så blir det mot hans idoga nekande.
Senast redigerad av Skaraborg2 2015-08-02 kl. 14:05.
2015-08-02, 14:14
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Det finns uppgifter i tråden om att konfrontationen skedde vid bostaden när litauerna letade efter sin katt. Det har fått mig att börja undra om vi har att göra med två konfrontationer mellan MPS och litauerna, en vid bostaden och en vid Martorp med några timmars mellanrum.

Diskussionen var den 17 juli - där jag då frågar dig vad du menar:
(FB) 17-åriga Lisa försvann 2015-06-07 i Lidköpingstrakten. (Sammanfattning i trådstart)

Jag har då en hel del frågor då sträckan mellan bostaden och Martorp är drygt 1.5 km. Jag undrade då om det var två fynd eller två MP-grupper. Likt du skriver nu - för jag ser inte ett solklart, tids- och avståndsmässigt logiskt sammanhang.

Då går Rotesau in i diskussionen som uppstått med detta:
(FB) 17-åriga Lisa försvann 2015-06-07 i Lidköpingstrakten. (Sammanfattning i trådstart)

... Och återkommer nu igen med samma påstående som citeras ur tråden - dvs:
"Nu vet inte jag exakt vad som ligger var, men MP rörde sig på en åker/ett gärde och närmade sig litauernas gård, alltså i riktning mot deras hus. Då går litauerna fram till MP-gruppen då de stannat upp vid fyndet för att ringa polisen och informera. "

Därav diskussionen som nu återkommer - men som avrundande kommentar får jag svar som vittnar om rena lågvattenmärket från vederbörande som själv lagt sig i denna diskussion jag inte får att gå ihop tidigare (...och frågan uppstår givetvis igen)

..Så som svar på frågan: antingen är det två fynd/två grupper annars begriper jag inte hur en åker och konfrontation vid litauernas bostad gått till när media talar om närhet till Martorp och fynd. Samt att polis åker ikapp dem efter 500 m.
2015-08-02, 14:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi

Jag har då en hel del frågor då sträckan mellan bostaden och Martorp är drygt 1.5 km. Jag undrade då om det var två fynd eller två MP-grupper. Likt du skriver nu - för jag ser inte ett solklart, tids- och avståndsmässigt logiskt sammanhang.

"Nu vet inte jag exakt vad som ligger var, men MP rörde sig på en åker/ett gärde och närmade sig litauernas gård, alltså i riktning mot deras hus. Då går litauerna fram till MP-gruppen då de stannat upp vid fyndet för att ringa polisen och informera. "

Därav diskussionen som nu återkommer - men som avrundande kommentar får jag svar som vittnar om rena lågvattenmärket från vederbörande som själv lagt sig i denna diskussion jag inte får att gå ihop tidigare (...och frågan uppstår givetvis igen)

..Så som svar på frågan: antingen är det två fynd/två grupper annars begriper jag inte hur en åker och konfrontation vid litauernas bostad gått till när media talar om närhet till Martorp och fynd. Samt att polis åker ikapp dem efter 500 m.

Jag har svårt att se att det skulle röra sig om två fynd. Fredman fick en fråga i en intervju om peronerna (mgm) varit i kontakt med mp tidigare och han svarar "nej, utan det sker där och då" och han säger detta i samband med fyndet som görs (fyndet som låg i samma avspärrning som Lisa hittades i).
2015-08-02, 14:27
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av helsan
Jag har svårt att se att det skulle röra sig om två fynd. Fredman fick en fråga i en intervju om peronerna (mgm) varit i kontakt med mp tidigare och han svarar "nej, utan det sker där och då" och han säger detta i samband med fyndet som görs (fyndet som låg i samma avspärrning som Lisa hittades i).

Jag håller med dig. Det var mer en fråga iom att detta återkommer som påstående i tråden. Hade nån gett mer belägg än att citera en andrahandsuppgift, hade det kanske kunnat förklarats. Frågan var öppen från mitt håll:
Men tyvärr återkommer inget mer.
2015-08-02, 14:27
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:

Jag svarade inte 17 juli för jag hade inget svar. Detsamma gäller nu, det kan vara två olika grupper, det kan ha varit bara en grupp som förflyttade sig mellan konfrontationerna, eller det kan ha varit bara en konfrontation.
2015-08-02, 14:29
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Jag svarade inte 17 juli för jag hade inget svar. Detsamma gäller nu, det kan vara två olika grupper, det kan ha varit bara en grupp som förflyttade sig mellan konfrontationerna, eller det kan ha varit bara en konfrontation.

Exakt. Skriv det då inte som ett faktum. Igen.
Hittar du däremot mer belägg så vore det bra - för klargörande om förlopp.
2015-08-02, 14:34
Medlem
kristerzs avatar
Bröderna åker till Sverige för att tjäna pengar. Tror ni inte dom delar på en hyra isf? Låter ju märkligt om dom inte skulle bo alla tre i huset.
2015-08-02, 14:34
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Exakt. Skriv det då inte som ett faktum. Igen.
Hittar du däremot mer belägg så vore det bra - för klargörande om förlopp.
Vad menar du att jag skulle ha skrivit som ett faktum?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in