2015-08-01, 15:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Floragatan
Man kan naturligtvis inte med säkerhet säga vad avsikten var, jag får dock intrycket att man med detta vill signalera att man tänker sluta att be om ursäkt och samtidigt ta över initiativet från MSM. Det är läge att få vanligt folk att förstå att när media slår på stora skandaltrumman, så är det inget annat än unken varmluft som kommer ut. Folk kan ju, som sagt, bilda sig en egen uppfattning numera och se att Ultima Thule bara står för oproblematisk svensson-nationalism.

SD har nått en punkt då det är opinionsmässigt farligare att hålla med ett impopulärt medialt etablissemang än att säga emot.

Det har ju varit min kritik mot SD - att man inte förstått sin roll som osårbar populistisk utmanare, som hela tiden ska ha klart för sig att det inte är den fientlige utfrågaren som är viktig - utan allmänheten i publiken.

En rabiat, aggressiv motpart som allmänheten avskyr och misstror är en tillgång att använda sig av. Rätt konflikter ska sökas, inte undvikas.
2015-08-01, 16:33
Medlem
FranzLisztBlevEj75s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vidr23
[/b]

Väntar med spänning

Kan det dock inte bli lite fel när man blandar partisympatier med "val idag"? Jag vet att det vanligtvis görs, t.ex. i "Svensk väljaropinions" "poll of polls" där skop är med, men vad händer om de verkliga sympatierna går från 15% till 20% under en viss tid, samtidigt som det verkliga "val idag"-svaren skulle gå från 20% till 22%?

Det är ju redan lite av ett problem med nuvarande Partimodell (och med OU generellt) att olika OI undersöker olika, men liknande, saker ("Vilket parti tycker du bäst om?", "Vilket parti skulle du rösta på om det var val idag?", osv). Man kan tänka sig att just vilket parti man "sympatiserar med" kan bli missvisande när man betraktar saker som stödröster eller ovanligt lågt eller högt valdeltagande för vissa partier.

Fördelen med att använda SCBs "partisympati" som ensamt ankare är som sagt att man kan modellera ev tidsberoenden för de systematiska felen hos de OI som viktar med valbeteendet (alla övriga). Jag gissar tex att en del av SDs uppgång under hösten 2014 faktiskt var falsk och istället berodde på tillgången till ett färskt valresultat (vilket initialt förbättrade viktningen på valbeteendet jämfört med innan valet, men eftersom SD växte så snabbt blev underskattningen snabbt större igen). Dessutom finns en klar risk att OI kommer underskatta SD mer och mer om de fortsätter växa (samtidigt som deras sympatisörer fortsätter att till del ljuga i OU, eller avstå att medverka). Det vore mycket intressant med en modell som kan fånga upp den typen av trender.

Det negativa är att SCBs "partisympati" är den enda undersökningen som inte viktar på valbeteendet, så modellen blir väldigt beroende av detta enda ankare. Tyvärr gör ju SCB dessutom bara en OU per halvår. Givet att kvoterna jag listade innan skiljer sig så pass mycket tror jag ändå att fördelarna överväger nackdelarna.
2015-08-01, 16:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FranzLisztBlevEj75
Min tanke är att skapa Partimodellen 2.0 där SCBs "partisympati" är det enda ankaret. Alla andra OIs systematiska fel kan vid behov ändras efter ett val. I Partimodellen antas dessutom att alla OI, ankare eller ej, ha konstanta systematiska fel som inte ändras över tid. Även detta vill jag åtgärda (för alla OI utom ankaret) genom att tillåta förändringar i tiden. Jag vill också ändra tidsdiskretiseringen från månad till dag. Utöver detta vill jag låta förändringar i väljarstöd mellan månader i avsaknad av OU-data, som tidigare var en random walk, beskrivas av en tidsberoende trend, som i sin tur är en random walk.

Jag vet inte riktigt om det är möjligt, men jag ska iaf göra ett försök.

Huvudmomenten i arbetet med modellen kommer att vara dessa:
  1. Datainläsning och formatering
  2. Formulering av modell
  3. Kalman filter
  4. Parameterestimering
  5. Smoothing
  6. Visualisering
2015-08-01, 16:55
Medlem
VonFanderblads avatar
Citat:

2. Formulering av modell
  3. Kalman filter
  4. Parameterestimering
  5. Smoothing
  6. Visualisering
Ser ut att bli bra det där. Hur mycket arbetsbelastning medför skapandet och underhållet av modellerna i ren tid?
2015-08-01, 17:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VonFanderblad
Ser ut att bli bra det där. Hur mycket arbetsbelastning medför skapandet och underhållet av modellerna i ren tid?

Har inte riktigt koll på hur mycket tid jag lagt, säkert för mycket.. Nuvarande Partimodellen kräver hursomhelst ganska lite tid att hålla uppdaterad nu när den är färdig.

Om jag gör en ny modell kan jag återanvända en hel del för punkterna 1, 4, och 6.
2015-08-01, 19:08
Medlem
S.Kandals avatar
Citat:
Har inte riktigt koll på hur mycket tid jag lagt, säkert för mycket.. Nuvarande Partimodellen kräver hursomhelst ganska lite tid att hålla uppdaterad nu när den är färdig.

Om jag gör en ny modell kan jag återanvända en hel del för punkterna 1, 4, och 6.

Bara lite nyfiken, är det ingen media utanför detta forum som eftersökt dina tjänster rörande opinionsmätningar!?

Hursomhaver, tack för allt jobb du lägger ner!
Senast redigerad av S.Kandal 2015-08-01 kl. 19:14.
2015-08-01, 19:09
Medlem
LeifD2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av in84ever
Annat vore det om Adolfs spelade på familjen Åkessons kräftskiva.

https://www.youtube.com/watch?v=xmAyvWFIooc
https://www.youtube.com/watch?v=F-u_RTSLoU4&list=RDF-u_RTSLoU4#t=180

Det där var fanemig det finaste jag hört sedan jag konfimerades!
2015-08-01, 19:10
Medlem
LeifD2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oyto
En rabiat, aggressiv motpart som allmänheten avskyr och misstror är en tillgång att använda sig av. Rätt konflikter ska sökas, inte undvikas.

Att vara med i Skavlan kanske inte var så dumt? Visserligen var Skavlan populär (men gjorde bort sig helt, han blev lynchad på facebook här i Norge), men ändå. Jimmie fick många med sig i den otäcka interjuvn och Skavlan kom ut som vänsterextrem.
2015-08-01, 19:24
Medlem
Menveds avatar
Höstens stora strid har börjat, nämligen den om ifall Moderaterna ska fälla DÖ på stämman i oktober. Det är detta den här tråden på sätt och vis handlar om för ju större SD blir desto större är sannolikheten för att DÖ faller.

Den här samlingen moderata debattörer kanske inte ser så imponerande ut men det är bara början och de kommer att få hjälp av Dagens Industri och av regeringens budget.

http://www.svd.se/do-later-v-stoppa-valfriheten-i-varden

En annan relevant koppling till tråden är att författarna explicit använder resultatet i Sentio som ett argument för att skrota DÖ.
Senast redigerad av Menved 2015-08-01 kl. 19:28.
2015-08-01, 19:50
Medlem
Mac-Arthurs avatar
Citat:

2. Formulering av modell
  3. Kalman filter
  4. Parameterestimering
  5. Smoothing
  6. Visualisering

Enligt SCB:s bortfallsredovisning svarade 6067 av 12091 tillfrågade vid maj månads OU!

31% anträffades ej
2,8% var för sjuka
15,7 ville ej delta

Dessutom var 16% osäkra!

Individbortfallet: 6067 / 12091 x 100 = 50,2 procent!!!

Det är därför synnerligen egendomligt att med en vetenskaplig täckmantel på trovärdighet presentera resultat som enligt den statistiska vetenskapen skall vara baserade på slumpmässigt sannolikhetsurval - även om antalet svarande 6067 är imponerande!!!

Bortfallet är därför sannolikt en bra förklaring till SCB:s prestationer vad gäller OU?

Man undrar givetvis vilka bortfall de mindre kända instituten har...

Men för att återgå till dina ambitiösa försök att åstadkomma realistiska resultat, särskilt för SD, är även Mac-Arthur imponerad! (Nyfiken: Intressant är din utbildnings längd i statistik)

För SD gäller givetvis den ytterligare komplikationen att man inte uppger, hitintills, att man sympatiserar med SD - för vilt främmande människor och institut!
2015-08-01, 20:19
Medlem
Mac-Arthurs avatar

Korrigering!

Individbortfallet är givetvis istället 49,8 procent!

12091 - 6067 = 6024 / 12091 = 49,8%

Ursäkta!
2015-08-01, 20:35
Medlem
volvo 240s avatar
Så vad säger Rejdar och Powergirl när SD snart har dubblat sig hos Sentio, det institut som var närmast i valet 2014. De bör således vara närmast även nu då andra inte verkar ha viktat om.

Kan SD närma sig 30% om ett år eller så?

Hörde i nåt politiskt program på radion att när ca 18% av folket stödjer en ié så riktas övriga partiers politik om i den riktningen.

Jag tror på en mycket ljus framtid för SD. Skönt att Jimpa är tillbaka nu med, precis lika vass som alltid!

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in