2015-07-31, 16:42
Medlem
Mercinhos avatar
Citat:
FINGERPRINT CARDS
EJ MED I ZTE V3-MODELLER MIG VETERLIGEN- VD (Direkt)
2015-07-31 16:13
STOCKHOLM (Direkt) Fingerprint Cards vd Jörgen Lantto känner inte till att bolaget har varit engagerade i något projekt med ZTE angående de tre modeller, i V3-serien, som annonserades på torsdagen.

Det uppger han för Nyhetsbyrån Direkt.

"Vi är inte med i de modellerna mig veterligen. Det skulle förvåna mig om vi var det. Just vad det gäller touchsensorer, där vi är just nu, innebär det alltid någon form av arbete för oss och då brukar vi veta vilka modeller våra sensorer finns i", säger han.

På fredagen bekräftade emellertid Fingerprint Cards att bolagets touchsensor FPC1025 har integrerats i ännu en modell från Huawei, modellen MaiMang 4 som annonserades på torsdagen.

Det är den senaste i raden av smartphonemodeller som lanseras med en FPC-sensor. Intäkterna från de modeller som Fingerprint Cards har bekräftat de senaste månaderna ingår i bolagets försäljningsprognos för helåret 2015, som i mitten av juni höjdes till cirka 2,2 miljarder kronor.

"I samband med första kvartalsrapporten sade vi att vi var engagerade i ett 30-tal projekt. Sedan dess har vi gått ut med knappt tio. Det finns mer som kommer under hösten i år. Men vi kör också projekt nu som ska resultera i modeller som ska ut under 2016", säger Jörgen Lantto.

Vidare bedömer han att Fingerprint Cards håller sin position i linje med bolagets mål om att ha 50 procent av marknaden för mobiltelefoners touchsensorer utanför Iphone under 2015.

"Vad gäller antal modeller så gör vi det med råge. Det är väldigt få modeller som har lanserats med någon konkurrent. Sedan är det ju en volymfråga", säger han.

Samsungs Galaxy S6, som Fingerprint Cards inte är sensorleverantör till, säljer i stora volymer.

"Marknaden är stor nog med eller utan Samsung. Det är bra för oss att de kinesiska telefontillverkarna tar andelar", säger han.

På aktiemarknaden har kursrusningen i Fingerprint Cards fortsatt och på torsdagen handlades aktien över 200-kronorsnivån för första gången. På fredagseftermiddagen handlades B-aktien till 211 kronor, vilket summerar uppgången hittills i år till över 500 procent.

Fia Forsman +46 8 5191 7923
Nyhetsbyrån Direkt

Källa:https://www.avanza.se/placera/telegram/2015/07/31/fingerprint-cards-ej-med-i-zte-v3-modeller-mig-veterligen-vd.html

Så det finns en hel del kvar att se från FPC. Ca 20 kundprojekt kvarstår.
2015-07-31, 17:05
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Mercinho
Så det finns en hel del kvar att se från FPC. Ca 20 kundprojekt kvarstår.
Kanske lite naivt men han hänvisar till att dom sa det i kvartalsrapporten. Vilket man kan tyda som att så inte längre är fallet. Så antingen en minskning eller ökning och det mesta talar väl för en ökning. Ska bli riktigt intressant att läsa halvårsrapporten snart.
2015-07-31, 17:24
Medlem
Fråga till Zorb:

Hur tror du företaget skulle hantera/klara att en konkurrent gör ett uppköp av Precise Biometrics? Är inte FPC beroende av deras algoritmer?
2015-07-31, 19:54
Medlem
Vet inte om det här har tagits upp tidigare men vad tycker ni om det här uttalandet av Christer Fåhraeus:

"Just nu är det väldigt hett med sensorer, alltså kislet. Det finns en brist på det på marknaden vilket öppnar ett skördefönster under ett till två år framåt. Den som råkar sitta på en bra sensor nu kan nog tjäna pengar. Men efter det har kineserna och taiwaneserna kommit i kapp."
2015-07-31, 21:08
Medlem
Harry_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tmez2005
Fråga till Zorb:

Hur tror du företaget skulle hantera/klara att en konkurrent gör ett uppköp av Precise Biometrics? Är inte FPC beroende av deras algoritmer?

tror inte dom har råd
Precise Biometrics hänger på tack vare Fingerprint
Senast redigerad av Harry_ 2015-07-31 kl. 21:50.
2015-07-31, 21:25
Medlem
Mercinhos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RunePettersson
Vet inte om det här har tagits upp tidigare men vad tycker ni om det här uttalandet av Christer Fåhraeus:

"Just nu är det väldigt hett med sensorer, alltså kislet. Det finns en brist på det på marknaden vilket öppnar ett skördefönster under ett till två år framåt. Den som råkar sitta på en bra sensor nu kan nog tjäna pengar. Men efter det har kineserna och taiwaneserna kommit i kapp."
Vet inte hur hur det ska tolkas men jag gissar på att han hänvisar till mera konkurrenter... Det är mycket möjligt. Patenter existerar inte riktigt i Kina.
2015-07-31, 22:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mercinho
Vet inte hur hur det ska tolkas men jag gissar på att han hänvisar till mera konkurrenter... Det är mycket möjligt. Patenter existerar inte riktigt i Kina.

Ja det förstår jag också att han menar. Jag undrar mer hur folket här ser på det här. Om det skulle kunna vara så att FPC kommer ha sin storhetstid under några för att sen se vinsten uppäten av billigare kinesiska alternativ?
2015-08-01, 13:58
Medlem
zorb89s avatar
ZTE V3

Jag har idag läst och forskat angående ZTE V3 aka STAR 3 som tydligen inte kört på vår sensor.

Vi får låta tiden gå så vi får fram fler pusselbitar men möjliga teorier är dessa:

* Silead sades ha säkrat order ifrån ZTE och Coolpad i November. Möjligt är att V3 var den ordern men att FPCs superbetyg och omdöme på marknaden fått både ZTE och COOLPAD att köra på FPC istället men att denna telefon redan var "klar" för Silead.
* ZTE utvärderar flera leverantörer för att finna den bästa, även andra biometriska lösningar som ögon scanning kanske vi ser av senare.
* ZTE väljer att köra med fler leverantörer beroende på om de ska säljas endast i kina eller internationellt.

================================================== ==========

Lenovo

Lenovo är ännu ej fastställd som vår kund men det känns väldigt sannolikt och nu har det läckt ut 2st olika lurar med sensor!

Lenovo beställer troligtvis ifrån O-film:
http://www.o-film.com/View.aspx?ClassID=4&NewsID=219

"utveckla Huawei, ZTE, Lenovo, Yulong, hirs, Meizu, Gionee, musik, andra kunder;"

Vi har samarbete med O-film.

Nedan finner ni jämförelse mellan våra sensorer och de läckta bilderna på Lenovo, bedöm själva vad ni tror.

Lenovo Zuk Z1:
http://www.ladda-upp.se/bilder/yogrcdardhjhav/

Lenovo Vibe P1:
http://www.ladda-upp.se/bilder/ttargtwzhkerj/

http://www.gizchina.com/2015/08/01/lenovo-vibe-p1-specs-include-a-4900mah-battery/
================================================== ===
Marknadsandelar

Självklart käkar vi inte upp hela marknaden själva men det är tokigt att inte se vad som sker.

50% av marknaden utanför Apple räknar FPC med och Samsung kör med sensorer i nästan alla lurar nu vilket är vansinniga volymer. Försök räkna och se vilka volymer vi har tagit!!!

"Vidare bedömer han att Fingerprint Cards håller sin position i linje med bolagets mål om att ha 50 procent av marknaden för mobiltelefoners touchsensorer utanför Iphone under 2015."

Marknaden är ENORM och man behöver inte mycket för att det ska bli stora volymer.

================================================== ====
Aktiekursen - Utvecklingen

Ja jösses, 500% upp under lite drygt ett år är ju helt tokigt!! Men hur nedtryckt var kursen inte under förra året? När Huawei Mate 7 lanserades borde kursen dragit mot ~80kr och det hade den säkerligen också gjort OM inte insiderhärvan/Media/blankningsattacken slagit till. Då hade vi haft ca 150% uppgång iår istället för 500%, så det är bara en siffra och inget man bör lägga sin vikt på.

Börsvärdet är nu 11miljarder vilket är tokhögt också utan att ha visat vinst och endast 140mln i Q1 med prognos runt 2200mln för helåret. Men har de som anser det högt gjort ett tillräckligt omfattande arbete med att utvärdera bolaget för helåret?

Jag känner att jag har gjort det och att det bör ge motiverad aktiekurs mellan 220-350kr beroende på vad den verkliga omsättningen blir för iår. Detta kommer jag kunna räkna ut mer eller mindre när Q2 släpps och jag vet omsättningsprognosen för Q3 och ser att BM börjat bli bättre.

Så jag tycker verkligen det är självmord att gå ut som Anders/DI utan att motivera sig med ett enda logiskt förklarande mer än att kursen gått upp 500%. Han är ju för bövelen journalist(LÄS förtroende)!! Sen påstå att alla order kanske blivit inställda då telefoner rullat ut som aldrig förr med FPC inside.

Skickade faktiskt ett mail till han med lite frågor och där jag förklarade läget, hoppas få ett svar så man kan förstå hur man vågar gå ut sådär så tätt inpå rapport där vinsten kommer. Om inte ett svar ges kan jag lova ALLA att han blivit mutad till att gå ut och jiddra om bubblor, vi vet att Cadian blankat och nu ligger kraftigt back(över 20% back över ett par 100.000st aktier) så det finns folk som skulle betala för en sån onödigt dum "analys".

Folk läser och tror för mycket på DI och övriga tidningar, läs och lyssna inte på dom utan gör er egna analys som blir 100% bättre än lögner och gissningar.
2015-08-01, 14:12
Medlem
trustmeiamadoctors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zorb89

Så jag tycker verkligen det är självmord att gå ut som Anders/DI utan att motivera sig med ett enda logiskt förklarande mer än att kursen gått upp 500%. Han är ju för bövelen journalist(LÄS förtroende)!! Sen påstå att alla order kanske blivit inställda då telefoner rullat ut som aldrig förr med FPC inside.

Skickade faktiskt ett mail till han med lite frågor och där jag förklarade läget, hoppas få ett svar så man kan förstå hur man vågar gå ut sådär så tätt inpå rapport där vinsten kommer. Om inte ett svar ges kan jag lova ALLA att han blivit mutad till att gå ut och jiddra om bubblor, vi vet att Cadian blankat och nu ligger kraftigt back(över 20% back över ett par 100.000st aktier) så det finns folk som skulle betala för en sån onödigt dum "analys".

Folk läser och tror för mycket på DI och övriga tidningar, läs och lyssna inte på dom utan gör er egna analys som blir 100% bättre än lögner och gissningar.

Håller helt med dig om DI-podden. Riktigt pinsamt.

Skönt att övrig media börjar luckras upp gällande sitt rapporterande om FPC nu, förr var det ju bara negativt vinklade artiklar, nu har faktiskt en hel del positiva kommentarer kommit ut. Ska bli kul att se om det blir annat ljud i skällan efter 20e aug!

Kan passa på att tipsa om ett väldigt bra inlägg av Crowhater på Di Börssnack gällande prognosen för 2016.
http://borssnack.di.se/Default.aspx?t=2281525&f=1

Ni som är negativt inställda till aktien - var så goda att ha detta som en grundplåt att slå hål på gällande aktiens potential.
2015-08-01, 14:13
Medlem
En riktig nybörjar fråga, börsen är ju stängd under helgen så jag antar att fings kurs står still till måndag morgon? Så på måndag när börsen öppnar igen kommer alla ordrar som lagrats under helgen att genomföras och då drar kursen vanligtvis ganska mycket upp eller ner?
2015-08-01, 16:34
Medlem
Nvm

Nvm
Senast redigerad av LogitechLion 2015-08-01 kl. 16:46. Anledning: NVm
2015-08-01, 17:04
Medlem
Jag tycker Zorb gör en bra analys.
Men det han missar är ju dom enorma riskerna som den i dagsläget höga värderingen innebär.

Observera att jag inte säger att aktiekursen inte kan gå upp. Men som det ser ut nu är den så övervärderad att det inte ens finns ord för det. Dock säger jag inte att bolaget i framtiden kan leva upp till det.
Men i kort framtid är det helt orealistiskt.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in