2015-08-01, 14:29
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FritzDaCat
Det kan säkert vara så, men knappast att hundarna inte fått upp spår vid boden långt tidigare än 23.06.

Den står ju helt öppet och är knappast så välisolerad att den inte släpper ut lukter från ett lik på långt håll.
Det kan ha tagit tid innan polisen öht såg boden, den stod långt bakom ladan. Hundarna söker där de instrueras att söka, och skåp + bod kan ha isolerat rätt bra.
2015-08-01, 14:30
Medlem
develis avatar
Citat:
Och inte förrän efter midnatt gick de in med specialklädsel i boden. Det borde skett tidigare om det var där som kroppen funnits.

Sen kväll, men inte stupsvart.
Om man vet när solen gick ned 12 juni borde det gå att klargöra mer exakt. Jag har tyvärr för kort minne
http://i.imgur.com/CXcS8uV.jpg
http://i.imgur.com/f3tgr5W.jpg
2015-08-01, 14:35
Medlem
develis avatar
Citat:
Litauernas mamma har ju sannolikt gett upplysningen om att det var mitt i ladan som Lisa återfanns.
http://www.expressen.se/gt/brodernas-mamma-jag-kan-inget-ata/

"Verkstaden", bör vara boden och observationen handlat om incidenten med MP.
(Men visst finns risken att uppgiften kan ha missuppfattats någonstans i ledet.)

En till synes skruttig, minimal bod långt bort som verkstad på en så stor gård som Martorp? Med maskiner?
2015-08-01, 14:35
Medlem
Tamborinos avatar
Citat:
Men de kan ju även ha varit i ladan, eller hur?

Men jag tror inte att man sökt med hundar vid boden tidigare under kvällen , pga Polisen sökte i ladan tidigare .
Sen måste sökhundar vila mellan söken , annars funkar dom inte bra .
2015-08-01, 14:38
Medlem
FritzDaCats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Det kan ha tagit tid innan polisen öht såg boden, den stod långt bakom ladan. Hundarna söker där de instrueras att söka, och skåp + bod kan ha isolerat rätt bra.
Att de faktiskt sett boden, får man väl hoppas... Vad har vi poliser till?
Min gissning är att man haft flera hundar som sökt runt omkring den aktuella platsen.

Citat:
Ursprungligen postat av develi
Sen kväll, men inte stupsvart.
Om man vet när solen gick ned 12 juni borde det gå att klargöra mer exakt. Jag har tyvärr för kort minne
http://i.imgur.com/CXcS8uV.jpg
http://i.imgur.com/f3tgr5W.jpg
Det finns kameror som fixar mörker rätt bra.
Jag tycker mig minnas att uppgifterna om midnatt har angetts klart och tydligt.

Citat:
En till synes skruttig, minimal bod långt bort som verkstad på en så stor gård som Martorp? Med maskiner?
Jag tänkte mig även att språkförbistring gjort att man använt sig av ordet verkstad. Journalisten har väl försökt att tolka litauernas knaggliga engelska så gott det gick. Han visste nog själv inte vilken byggnad som avsetts.
Senast redigerad av FritzDaCat 2015-08-01 kl. 14:45.
2015-08-01, 14:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vanstyretstid
Vad var det sista spontana uttrycket Lisa gav?
Hon flyr inte, finns inga spår av flykt.
Hon har lämnat nycklarna för att gå till mötes
den/de som "kallar" troligen på den asfalterade vägen, inte i gruset ner mot ladan osv
Det har troligen gått väldigt fort, skåpbil låter mest praktiskt.
En som kör och lockar och en som drar in henne.
Säg att t.ex en Varubil stannar till:
Lisa känner igen chauffören.
-Hej och godkväll Lisa!
-Jag har lite varor som ska in till cafét!
Lisa anar ingen oråd och går fram och skjuter upp
sidodörren på Varu-bilen.
Det är bara att det står någon där i halvmörkret och drar in henne, och söver Lisa.
Det hela kan varit över på under 15-10 sekunder.
Allt annat är "prydligt planterat".

Att tiga är att vara medskyldig, någon har sett men inte berättat, eller berättat men blivit tystat...
Fler vet, men ingen vågar yppa
Orten är stum av chock, många vet betydligt mer
än vad som ens får yppas inom kåren.
Få svar, många frågor...

Antar att sådana här brott brukar vara ensam mördare. Men Helena mordet i Skövde pekade väl åt flera alltså mer än en. Dessa gm måste väl idag vara ca 40 + Vad säger att de inte fått för sig att slå till än en gång??
2015-08-01, 14:41
Medlem
Tomatos avatar
Citat:
Men de kan ju även ha varit i ladan, eller hur?
De bilder och Livebilder som kablades ut visade främst att teknikerna höll till i den gula byggnaden samt arbetsboden under mörkrets inbrott. Jag såg inga tekniker göra undersökningar vid ladugården under den tiden, vad jag kan minnas?
Sedan intresserade de sig för ladan vid cafét igen.
Senast redigerad av Tomato 2015-08-01 kl. 15:18.
2015-08-01, 14:47
Medlem
develis avatar
Citat:
Jag tänkte mig även att språkförbistring gjort att man använt sig av ordet verkstad. Journalisten har väl försökt att tolka litauernas knaggliga engelska så gott det gick.

Ja, det må vara en sak. Men att kalla den där skruttboden verkstad lät konstigt. Oavsett så säger det inte att det isf är ladan med maskinhall som undersöktes. 100 m från boden så hamnar man på hörnet vid ladan närmast.
Jag är fortfarande nyfiken på hur hon erhöll informationen? Advokaten? De anhållna lär hon väl inte fått prata med. Då lär det vara ganska korrekta angivelser.
2015-08-01, 14:49
Medlem
FritzDaCats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tomato
De bilder och Livebilder som kablades ut visade främst att teknikerna höll till i den gula byggnaden samt arbetsboden under mörkrets inbrott. Jag såg inga tekniker göra undersöknikgar vid ladugården under den tiden, vad jag kan minnas?
De bör ju ha varit inne i ladan och inte varit synliga för åskådare.
2015-08-01, 14:50
Medlem
develis avatar
Citat:
Att de faktiskt sett boden, får man väl hoppas... Vad har vi poliser till?
Min gissning är att man haft flera hundar som sökt runt omkring den aktuella platsen.
Det finns kameror som fixar mörker rätt bra.
Jag tycker mig minnas att uppgifterna om midnatt har angetts klart och tydligt.

Twitteruppgifterna med hundskall och stor aktivitet som uppstår på baksidan är väl innan midnatt?
Han står vid huvudentrén och ska då försöka ta sig dit.
2015-08-01, 14:53
Medlem
Citat:

Det man såg av fotot på boden så kan det inte varit verkstad. Man såg ett kök till vänster typ omklädningsskåp på mitten samt stolar till höger antagligen med ett bord. Storleken på boden kan kanske vara typ 15-20 kvm...
2015-08-01, 14:55
Medlem
FritzDaCats avatar
Citat:
Men att kalla den där skruttboden verkstad lät konstigt.
Ingen av dem hade ju varit inne i den.
Citat:
Oavsett så säger det inte att det isf är ladan med maskinhall som undersöktes.
Nej visst, men som sagt, de kunde ju använt ordet lada eller farmbyggnad etc.
Citat:
100 m från boden så hamnar man på hörnet vid ladan närmast.
Lite längre in faktiskt. Jag har för mig att det är ca 70 meter mellan boden och ladan.
Tänk på att ladan i sig är drygt 100 meter lång! Så både fyndplats och verkstad kan ha funnits i ladan.
Citat:
Jag är fortfarande nyfiken på hur hon erhöll informationen? Advokaten? De anhållna lär hon väl inte fått prata med. Då lär det vara ganska korrekta angivelser.
Jag gissar på Jönsson.
Senast redigerad av FritzDaCat 2015-08-01 kl. 15:04.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in