Citat:
Ursprungligen postat av
rotesau
Kalla det span då, om du vill. Samt för ordningens och sansens skull placerar jag ut frågetecken, istället för kryptiska ord som: kan, möjligt, troligtvis och kanske
Det jag undrar först och främst är om området där dom första yttre fynden görs (mobildisplay+fodral), samt även vilka fastigheter/boenden som är närmast liggande dessa fyndplatser, har korsat spaningsledningens bord med start dagar innan fredagen?
Varför är det Räddningstjänsten som ombesörjer sök i brunnar etc, efter Måndagen?
Fick litauerna fortsätta deltaga i söken under Tisdagen och resten av veckan?
Om inte - Varför fick dom inte deltaga efter Måndagen?
Bör man anta att polisen inte samlar in namn, nr, adress samt arbetsplats på dom som närvarade vid handskfyndet på Måndagen? ( även kallat listning )
Varför stakar sig Fredman i frågan som berör detta "heta sökområde", och påbörjar en ny mening i intervjun han lämnar vid sambandscentralen.
Jag har inte läst mig till ett godtagbart svar i svart/vitt i nån media-artikel, så därför står jag utan argument i detta.
Ja, ovanstående är att betrakta som svammel rakt av, eftersom jag inte har svaren på dessa frågor.
Detta med sök och vara inblandad i brottet har en liten parallell i styckmordet Boden. Där deltog KJ (dömd gärningsman) i söken och vid första tillfället angav felaktigt namn då man inte behövde legitimera sig för att deltaga, han var sedan vid söken aningen ointresserad i terrängen men vid ledningsplatsen så hade han intresse av vilka områden (segment) som söktes eller skulle sökas. Han lämnade också klart två områden (segment) som genomsökta utan fynd, ett vid föräldrahemmet samt ett där sedan kroppsdelarna hittades.
Att denna MGM och broder har initialt varit "till hjälp" är att förmoda, de bor ju i området och jobbar där så det är naturligt för länsman att ta hjälp om byggnader etc. Nu hade de ett jobb att sköta och vilka order de hade av chef vet vi inte, hjälp till att söka eller bistå polis eller jobba som vanligt.
Bara en tanke som flyktade förbi är om de uttalat sig om byggnaderna där offret hittades, bara typ,
det har vi sökt igenom men där finns hon inte och något märkligt inträffar fredagens kväll upp mot det området (MPS fynd) och möjligen att MGM befann sig i dess närhet utan att ha där att göra.
KJ i styckmordet hade ingen vettig förklaring till varför han sökte ensam just området där Bangsuan återfanns.
Bara en tanke som kan fått länsman att reagera just denna fredag kväll med fullt pådrag.