2015-07-31, 23:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XavvonZac
Om AJ säger till en av sina anställda att plocka upp en handske tror du då att den anställde inte lyder AJ?

Varför bortser du från maktförhållandet mellan AJ och hans anställda?
Vem har fördelar i rättsprocessen pga social status och samhällsställning? Varför bortser du från denna kunskap?

Men om du lyssnar på AJ när han beskriver hur det gickt till så säger han att de fick syn på en del av klädseln och att han omeldelbart tar upp den och går till polisen, andra gången säger han att någon annan tog upp den. Därefter MGM och sen tog han själv handsken och gick till polisen
2015-07-31, 23:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av henkess
Det må så vara. Men hon uttryckte sig i skrift på deras fb sida, minst lika bedrövligt. Utan att visa någon speciell hänsyn till det inträffade. CAFET ÖPPET IGEN! All avspärrning runt cafets område har tagits bort! Välkomna! Nästan komiskt dåligt och nonchalant. Verkar inte vara den bästa chefen som finns.

Bättre att hålla käften i massmedia och hålla öppet diskret istället. Blir lite konstigt faktiskt att uttala sig sådär...
2015-07-31, 23:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Det är inte min uppfattning att en majoritet av de aktiva skribenterna skulle tro på alternativteorier om godsägare, godsägares söner, pappor eller finniga ynglingar på fyrhjulingar som seglat under radarn, samtidigt som all bevisning mot den misstänkte är tillfälligheter eller rena fel.

Dessutom tror jag du får räkna med att det ligger i sakens natur att personer som inte håller med om "den officiella versionen" tenderar att vara mer aktiva i en tråd (oavsett forum) än personer som helt eller i stort sett håller med. Bland alla passiva läsare som inte skriver själva är jag övertygad om att majoriteten tror att det troligen är rätt man som sitter.

Sen är det ju en annan sak att även många av oss som menar att det är i stort sett uteslutet att denne litauer skulle vara helt oskyldig menar att det finns många obesvarade frågor och även känner osäkerhet inför om det verkligen går att få till ett vattentätt åtal. Det är en naturligt följd av att vi vet relativt lite men att mycket pekar mot att det kommer att vara mer indirekt bevisning och att den medmisstänkte yngre brodern kan vara ett problem när det gäller att utesluta annan GM om man i gärningsbeskrivningen vill påstå att det är klarlagt att den äldre brodern begick mordet ensam.

Och det är precis det folk ska tro, enkelt, lätt och så enkelt att lösa, det enda som saknas är att han MG ställt sig på toppen av Kinnekulle och skrikit ut, det var jag😱
2015-07-31, 23:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Kalla det span då, om du vill. Samt för ordningens och sansens skull placerar jag ut frågetecken, istället för kryptiska ord som: kan, möjligt, troligtvis och kanske

Det jag undrar först och främst är om området där dom första yttre fynden görs (mobildisplay+fodral), samt även vilka fastigheter/boenden som är närmast liggande dessa fyndplatser, har korsat spaningsledningens bord med start dagar innan fredagen?

Varför är det Räddningstjänsten som ombesörjer sök i brunnar etc, efter Måndagen?
Fick litauerna fortsätta deltaga i söken under Tisdagen och resten av veckan?
Om inte - Varför fick dom inte deltaga efter Måndagen?

Bör man anta att polisen inte samlar in namn, nr, adress samt arbetsplats på dom som närvarade vid handskfyndet på Måndagen? ( även kallat listning )

Varför stakar sig Fredman i frågan som berör detta "heta sökområde", och påbörjar en ny mening i intervjun han lämnar vid sambandscentralen.

Jag har inte läst mig till ett godtagbart svar i svart/vitt i nån media-artikel, så därför står jag utan argument i detta.
Ja, ovanstående är att betrakta som svammel rakt av, eftersom jag inte har svaren på dessa frågor.

Detta med sök och vara inblandad i brottet har en liten parallell i styckmordet Boden. Där deltog KJ (dömd gärningsman) i söken och vid första tillfället angav felaktigt namn då man inte behövde legitimera sig för att deltaga, han var sedan vid söken aningen ointresserad i terrängen men vid ledningsplatsen så hade han intresse av vilka områden (segment) som söktes eller skulle sökas. Han lämnade också klart två områden (segment) som genomsökta utan fynd, ett vid föräldrahemmet samt ett där sedan kroppsdelarna hittades.

Att denna MGM och broder har initialt varit "till hjälp" är att förmoda, de bor ju i området och jobbar där så det är naturligt för länsman att ta hjälp om byggnader etc. Nu hade de ett jobb att sköta och vilka order de hade av chef vet vi inte, hjälp till att söka eller bistå polis eller jobba som vanligt.

Bara en tanke som flyktade förbi är om de uttalat sig om byggnaderna där offret hittades, bara typ, det har vi sökt igenom men där finns hon inte och något märkligt inträffar fredagens kväll upp mot det området (MPS fynd) och möjligen att MGM befann sig i dess närhet utan att ha där att göra.

KJ i styckmordet hade ingen vettig förklaring till varför han sökte ensam just området där Bangsuan återfanns.

Bara en tanke som kan fått länsman att reagera just denna fredag kväll med fullt pådrag.
2015-07-31, 23:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Poppsan
Och det är precis det folk ska tro, enkelt, lätt och så enkelt att lösa, det enda som saknas är att han MG ställt sig på toppen av Kinnekulle och skrikit ut, det var jag😱

Suck, sluta kolla på film, snälla, det funkar inte så!
De stora sakerna som verkar saknas i utredningen är ett motiv och ett erkännande, resten verkar finnas!
2015-07-31, 23:32
Medlem
hasselmuzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Nej. Däremot kan den vara nära till hands eller långsökt, kunnig eller okunnig, logiskt sammanhängande eller osammanhängande. Och den kan vartefter visa sig vara rätt eller fel.

Det finns med andra ord bättre och sämre spekulationer.

Spekulation betyder fritt tänkande, funderingar. Undrar om det kan vara rätt eller fel?
2015-07-31, 23:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GregorGreger
Men är det hemligstämplad information vilka som jagat på ägorna? Eller vem som känner caféägarinnan. Vilka sitter i rätten? Tror du inte de får redogöra för kännedom och kunskap om samtiliga personer involverade i det här fallet?

Du påstod att den "dömande makten" var granskad. Jag svarade att ingen granskat den dömande makten än.

Hur började detta ärende? Domaren i den första häktningsförhandlingen Björn Danielsson är mångårig fd kollega med åklagaren Lars-Göran Wennerholm. Jäv/korruption?
2015-07-31, 23:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vallero
Jag har skrivit det förut, men jag minns tydligt en intervjuad polis som bestämt uttryckte att de arbetade efter att Lisa fanns i närområdet. Detta bör har varit på onsdagen (kanske t.om. på tisdagen). Jag minns det för att jag reagerade starkt på polisens inställning. Då fanns det ingenting utåt sett som uteslöt att någon utomstående dumpat tillhörigheterna från Lisa från en bil och dragit långt därifrån.

Undrar om inte handsken var det avgörande i detta. Lisas pappa + militärkompisar (eventuellt även polis) hade redan genomsökt ladan på söndagkvällen, och alla kunde svära på att handsken inte låg där då.
Sedan råkar MGM(!) hitta handsken på måndagen, tar i den och överlämnar den till AJ.
Där och då tror jag polisen riktade allt mot MGM.
Ursäktar om detta varit uppe i tråden förut, men om jag vore polis så skulle jag gjort precis likadant.

Sedan tror jag även andra objekt hittats på redan genomsökta platser, och att polisen som sagt haft saker och ting ganska klart för sig från början.
Äntligen en vettig människa! Jag vet egentligen inte så mycket mer än någon annan här i tråden.. men vissa saker kan jag få bekräftade ibland från säkra källor. Och det här som du skriver ligger väldigt rätt.
2015-07-31, 23:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Poppsan
Men om du lyssnar på AJ när han beskriver hur det gickt till så säger han att de fick syn på en del av klädseln och att han omeldelbart tar upp den och går till polisen, andra gången säger han att någon annan tog upp den. Därefter MGM och sen tog han själv handsken och gick till polisen

Jo, han ändrar sina uppgifter av någon anledning. Det är intressant i sig.
2015-07-31, 23:38
Medlem
Citat:
Nu handlar det inte om ett "perfekt samhälle" det handlar om att rättsväsendet ska vara objektivt. Människor begår inte brott för att det finns brister inom rättsväsendet. Rättsväsendet ska påverka samhället i övrigt i positiv riktning, inte tvärtom och upprätthålla orättvisor. Det handlar om att människor behandlas olika av rättsväsendet pga etnicitet, kön, social status etc. Ett rättsväsende ska korrigera för de orättvisor som finns i samhället genom att vara kunniga, objektiva, sakliga, opartiska och neutrala. Resultatet av detta arbete ska t ex kunna ses i polisens utredningar genom förutsättningslösa förhör.

Bortse inte från att det är skillnad på vilka "sociala grupperingar" i samhället som anmäls och dom som anmäls, åtalas och döms. Vissa "sociala grupperingar" åtalas och döms alltså inte i samma omfattning som andra, det sker alltså inte en lika-behandling.

Precis. Och nu sitter denna Litauiske medborgare häktad för att?
Medlem
Citat:
Du påstod att den "dömande makten" var granskad. Jag svarade att ingen granskat den dömande makten än.

Hur började detta ärende? Domaren i den första häktningsförhandlingen Björn Danielsson är mångårig fd kollega med åklagaren Lars-Göran Wennerholm. Jäv/korruption?

Och vad har dessa män gemensamt med Lisa Holms död? Var ligger deras intresse att sätta fast balterna? Ni beter er som wannabe deckarförfattare när ni håller på så här!
Snurrigare än Agatha Christies sista böcker bannemig!
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chrisemil
Suck, sluta kolla på film, snälla, det funkar inte så!
De stora sakerna som verkar saknas i utredningen är ett motiv och ett erkännande, resten verkar finnas!

Jag är så glad att inte alla sväljer allt med hull och hår, att det finns folk som vågar säga när något inte stämmer, medan vissa är så naiva att man får kramp!

Vad är det som finns menar du, Spår av DNA?? Du tror inte att det finns mer DNA på dessa prylar eftersom åklagaren inte vill svara på den frågan?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in