Citat:
Ursprungligen postat av
FranzLisztBlevEj75
Nästan rätt.
Siffrorna jag postade är kvoten mellan SCBs "val idag", som viktar på parti i föregående val, och
"partisympati", som inte gör den viktningen (de viktar sedan 2011 däremot på andra saker så det är inte rådata, även om effekten av denna viktning påstås vara relativt liten).
De två undersökningarna "val idag" och "partisympati" skiljer sig visserligen på några punkter förutom viktning på föregående val, men data de utgår ifrån är densamma. Att titta på deras förhållande (kvoten) över tid ger därför en inblick i hur effekten av att vikta på föregående val förändras över mandatperioden.
Det är dock felaktigt att SCB "bestämmer sig" för dessa vikter, de finns implicit i datamaterialet. Att deras "val idag" fungerar bättre för SD precis efter ett val än innan beror, enligt mig, till stor del på mina punkter 1 och 2 ("minnesfel" och "svårmätta partier som gjort stora förändringar i opinionen").
Jag litar förstås på din expertis, även om jag inte förstår varför kvoten skiljer så mycket som 2,09 i första mätningen efter valet 2010 till 1,61 i första mätningen efter valet 2014. Beror det på att SD växt kraftigare nu än då?
För annars blir partisympatisiffran rätt intressant om man tittar på den parallellt med Sentio, menar jag.
I maj 2014 hade SD en partisympati på 6% - vilket med en fördubbling låg helt i linje med Sentios 11,7% och även valresultatet.
En fördubbling av partisympatierna från 10% i maj i år till cirka 20% i opinion känns också som en sannolik nivå och var i närheten av Sentios 19,7%.
Är det inte rätt bestickande att en fördubblad partisympatisiffra från SCB tycks harmoniera mycket väl med både valresultat och Sentio, som är bra att pricka valresultatet - och att sambandet faktiskt verkar hålla i sig över tid?