Citat:
Men nu lägger du väl ändå allt ansvar på gud? Du väljer fortfarande vad du ska göra själv i livet. Det finns ondska i värden som är väldigt stark också. Gud gör inte allt jobb åt oss mänskor, vi måste försöka själv, han kan dock ge dig styrka, visa vägen osv.. Men vill någon mörda någon annan så kan tyvärr bara gud försöka stoppa den personen, men om person verkligen vill så är det inte mycket att göra åt det.. Om gud hade försökt stoppa Hitler hade han lyckats. Han är ju för fan allsmäktig. Om gud hade manifesterat sig i all sin härlighet och bett Hitler lägga av så är jag helt övertygad om att Hitler hade backat.
Men nej, gud skickar signaler, så otydliga att man inte ens vet om de finns, så vaga att man lätt kan missta dem för nåt annat. För att inte skrämmas. Ja, tänk om Hitler hade blivit skrämd, det hade ju varit hemskt. Gud låter 70 miljoner människor dö bara för att han inte vill skrämma stackars Adolf.
Men nej, gud skickar signaler, så otydliga att man inte ens vet om de finns, så vaga att man lätt kan missta dem för nåt annat. För att inte skrämmas. Ja, tänk om Hitler hade blivit skrämd, det hade ju varit hemskt. Gud låter 70 miljoner människor dö bara för att han inte vill skrämma stackars Adolf.
Citat:
Tjena Slash. Jag vet vad du pratar om för röster, för jag har själv varit med om det, men det är inte samma sak som att veta när gud prata till en. Saken är om budskapet ändra så vet jag att det kan vara ondskan som börjar ta över, men ju mer du vet om gud kan du förhindra sånt Ska man vara petig är du antagligen ingen psykfall som sådant, däremot ligger du förstås i riskzonen.
Vanligtvis, men inte alltid, utlöses "röster i huvudet" av någon form av trauma. Rösterna behöver inte alls vara obehagliga eller störande. I ditt fall kan jag iofs tycka att det är lite oroväckande att du saknar insikt om vad rösterna egentligen är, då du inbillar dig att de kommer från en högre makt. Ökar rösterna i intensitet eller om dess "budskap" ändras bör du absolut kontakta psykiatrin för en utvärdering.
Vanligtvis, men inte alltid, utlöses "röster i huvudet" av någon form av trauma. Rösterna behöver inte alls vara obehagliga eller störande. I ditt fall kan jag iofs tycka att det är lite oroväckande att du saknar insikt om vad rösterna egentligen är, då du inbillar dig att de kommer från en högre makt. Ökar rösterna i intensitet eller om dess "budskap" ändras bör du absolut kontakta psykiatrin för en utvärdering.
Vill säga en sak till er som känner igen säg i det jag skriver. Om ni känner att gud vill er något försökt inte att förneka honom utan försök att lyssna på honom i stället. Jag lovar att det hjälper mycket.