2015-07-30, 15:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lubrix
Allt tar sin tid min vän Som sagt så tog det ett tag innan jag förstod att det var gud. Gud styr inte mina tankar heller, han ger mig bara tips och försöker hjälpa mig. Sen tar jag verkligen vara på den chansen jag får av gud nu. Jag har fortfarande en lång process att gå. Sen vill jag också veta om du behöver hjälp med något? Vill du ha hjälp av gud med något? Om du tänker efter vad vill du att gud skulle göra för dig? Hur vet du att gud inte skicka signaler till de som är i krig?
Ingen vet om Gud skickat signaler till människor i krig. Men jag är ganska säker på att miljontals människor bett till Gud om att få överleva i sådana situationer , utan att få hjälp. Är dock svårt att intervjua döda människor,så detta baserar jag på att många människor tror på någon slags gud.
Citera
2015-07-30, 20:50
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Allt tar sin tid min vän Som sagt så tog det ett tag innan jag förstod att det var gud. Gud styr inte mina tankar heller, han ger mig bara tips och försöker hjälpa mig. Sen tar jag verkligen vara på den chansen jag får av gud nu. Jag har fortfarande en lång process att gå. Sen vill jag också veta om du behöver hjälp med något? Vill du ha hjälp av gud med något? Om du tänker efter vad vill du att gud skulle göra för dig? Hur vet du att gud inte skicka signaler till de som är i krig?

Det tog ett tag.......varför skulle gud vara otydlig?
Nej, jag behöver inte hjälp med något.
Jag menar att om gud uppenbarat sig för tex Hitler och vänligen bett honom avstyra kriget så är jag säker på att han hade gjort det. men han kanske skickade otydliga signaler? Så otydliga att Hitler inte fattade? Isf, vad fan är vitsen med det?
Citera
2015-07-30, 21:09
Medlem
Lubrixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av proconsul
Det tog ett tag.......varför skulle gud vara otydlig?
Nej, jag behöver inte hjälp med något.
Jag menar att om gud uppenbarat sig för tex Hitler och vänligen bett honom avstyra kriget så är jag säker på att han hade gjort det. men han kanske skickade otydliga signaler? Så otydliga att Hitler inte fattade? Isf, vad fan är vitsen med det?
Japp det tog ett tag för dig där Han vill inte skärma dig min vän, sen kan inte JAG svara varför på sånt, det får du ta med gud själv.

Om vi säger så här, gud kanske försökte stoppa Hitler, men efter som Hitler var ond så brydde han sig inte om vad gud sa. Onda mänskor är onda, gud hjälper dom goda.
Citera
2015-07-30, 23:45
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Japp det tog ett tag för dig där Han vill inte skärma dig min vän, sen kan inte JAG svara varför på sånt, det får du ta med gud själv.

Om vi säger så här, gud kanske försökte stoppa Hitler, men efter som Hitler var ond så brydde han sig inte om vad gud sa. Onda mänskor är onda, gud hjälper dom goda.

Vilket är ett icke-svar, från ett underlag av "det kanske kan vara så".
Citera
2015-07-31, 01:34
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Svårt att förklara.

Ja men det kanske kan bli svårt att hjälpa alla och livet är inte så rättvist. Nu lever ju inte jag i krig och även om jag hade varit med i kriget så hade jag ju ändå kunna dött lätt även fast jag hade haft gud på min sida. Jag kan även dö lätt idag om nån skulle mörda mig eller nåt liknade. Det handlar inte om att jag får speciella krafter som det låter på dig, utan bara vägledning. Så sluta för fan och överdriv och börja blanda in krig i det hela.
Ja tänk vad alla cancersjuka skulle följa Guds vägledning bara de vart friska...
Tänk va livet skulle bli lättare för dem...

Du är fortfarande ett psykfall.
Citera
2015-07-31, 01:48
Medlem
Lubrixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeanME
Ja tänk vad alla cancersjuka skulle följa Guds vägledning bara de vart friska...

Ja, men vissa som har cancer bli ju friska och få bra liv, jag tror även dom skulle uppskatta om om gud försökte förbättra deras liv.

Varför är jag ett psykfall? Jag har iallafall inte kollat på allt som handlar om illuminati
Citera
2015-07-31, 07:44
Medlem
proconsuls avatar
Citat:

Om gud hade försökt stoppa Hitler hade han lyckats. Han är ju för fan allsmäktig. Om gud hade manifesterat sig i all sin härlighet och bett Hitler lägga av så är jag helt övertygad om att Hitler hade backat.
Men nej, gud skickar signaler, så otydliga att man inte ens vet om de finns, så vaga att man lätt kan missta dem för nåt annat. För att inte skrämmas. Ja, tänk om Hitler hade blivit skrämd, det hade ju varit hemskt. Gud låter 70 miljoner människor dö bara för att han inte vill skrämma stackars Adolf.
Citera
2015-07-31, 08:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av proconsul
Om gud hade försökt stoppa Hitler hade han lyckats. Han är ju för fan allsmäktig. Om gud hade manifesterat sig i all sin härlighet och bett Hitler lägga av så är jag helt övertygad om att Hitler hade backat. Men nej, gud skickar signaler, så otydliga att man inte ens vet om de finns, så vaga att man lätt kan missta dem för nåt annat. För att inte skrämmas. Ja, tänk om Hitler hade blivit skrämd, det hade ju varit hemskt. Gud låter 70 miljoner människor dö bara för att han inte vill skrämma stackars Adolf.

Gud måste hålla allas frihet helig, det är viktigare än 70 miljoner människors lidande och död. Om bara en enda människa blir tvingad till något av Gud kommer alla andra att lämna honom. Det är ett mysterium som vi måste acceptera och följa i tro. Gud skrämmer bara människor genom att låta dem skada sig själva och andra, istället för att låta dem ta konsekvenserna direkt av sina handlingar, och det är en metod som vinner i längden.
Citera
2015-07-31, 10:22
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeanME

Citat:
Ja, men vissa som har cancer bli ju friska och få bra liv, jag tror även dom skulle uppskatta om om gud försökte förbättra deras liv.

Goddag ... yxskaft.

Hur får du in 'gud' i ekvationen? Förtydligande, tack.

Citat:
Ursprungligen postat av MenaMe

Citat:
Varför är jag ett psykfall?

För min del granskar jag gärna detta tillsammans med dig på tråden: "Religion ... en mentalsjukdom".

Citat:
Jag har iallafall inte kollat på allt som handlar om illuminati

Man kan ju givetvis inte kolla allt, men det är inte det samma som att använda okunskap som självberöm.
Citera
2015-07-31, 10:25
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AndersEldebrink
Gud måste hålla allas frihet helig, det är viktigare än 70 miljoner människors lidande och död. Om bara en enda människa blir tvingad till något av Gud kommer alla andra att lämna honom. Det är ett mysterium som vi måste acceptera och följa i tro.

Ja, det låter ju vackert att kalla det ett "mysterium". I rationalismens perspektiv betyder detta dock: "Jag vet inte vad jag talar om, men det är för mig inget hinder för att fortsatta svamla".
Citera
2015-07-31, 10:53
Medlem
iSlashs avatar
Citat:
Varför är jag ett psykfall? Jag har iallafall inte kollat på allt som handlar om illuminati

Ska man vara petig är du antagligen ingen psykfall som sådant, däremot ligger du förstås i riskzonen.

Vanligtvis, men inte alltid, utlöses "röster i huvudet" av någon form av trauma. Rösterna behöver inte alls vara obehagliga eller störande. I ditt fall kan jag iofs tycka att det är lite oroväckande att du saknar insikt om vad rösterna egentligen är, då du inbillar dig att de kommer från en högre makt. Ökar rösterna i intensitet eller om dess "budskap" ändras bör du absolut kontakta psykiatrin för en utvärdering.
Citera
2015-07-31, 13:49
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AndersEldebrink
Gud måste hålla allas frihet helig, det är viktigare än 70 miljoner människors lidande och död. Om bara en enda människa blir tvingad till något av Gud kommer alla andra att lämna honom. Det är ett mysterium som vi måste acceptera och följa i tro. Gud skrämmer bara människor genom att låta dem skada sig själva och andra, istället för att låta dem ta konsekvenserna direkt av sina handlingar, och det är en metod som vinner i längden.

Vem har pratat om att bli tvingad? Jag säger det igen, om gud visat sig i all sin prakt , vem hade kunnat motstå honom? Inte ens Hitler. Även Adolf hade naturligtvis kapitulerat inför guds härlighet och villigt överlämnat sig utan att bli det minsta tvingad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in