2015-07-30, 13:38
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Det var nog många som inte lydde Hitler och blev straffad för det. Varför tror du att alla som följer order , gör det utan tvivel?
Jag tror inte. Jag vet! Människor är rädda, fördomsfulla och lätta att styra. Människan vill helst inte ta ansvar för sin egen handling och låter gärna andra utföra handlingen för att sedan säga. Nej jag har inget gjort, jag tittade på bara, ville ej bli indragen osv, osv.
Hota med döden är ett mycket bra medel att få en människa att utföra det mest vidriga som finns, till och med att döda för att ej bli dödad själv.
Du måste vara otroligt stark och orädd och ej rädd för att dö för att ens våga kämpa emot ondska.
Ja det var många som kämpade emot Hitler. Men det var tyvärr fler som gick bredvid honom och lydde order och det hur sjuka order han än gav.
Citera
2015-07-30, 13:38
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Nja,du tror Gud hoppas att folk ska lyssna på sitt samvete och ändra sig , samtidigt som du påstår att Gud vet ALLT. Alltså vet Gud om dom kommer ändra sig eller inte. Du får gärna förklara hur det går ihop.
Vad tror du själv?
Citera
2015-07-30, 13:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goran744
Vad tror du själv?
Sluta nu! Ditt påstående , inte mitt. Jag tror ju inte alls på detta.
Citera
2015-07-30, 13:49
Medlem
Citat:
Jag tror inte. Jag vet! Människor är rädda, fördomsfulla och lätta att styra. Människan vill helst inte ta ansvar för sin egen handling och låter gärna andra utföra handlingen för att sedan säga. Nej jag har inget gjort, jag tittade på bara, ville ej bli indragen osv, osv.
Hota med döden är ett mycket bra medel att få en människa att utföra det mest vidriga som finns, till och med att döda för att ej bli dödad själv.
Du måste vara otroligt stark och orädd och ej rädd för att dö för att ens våga kämpa emot ondska.
Ja det var många som kämpade emot Hitler. Men det var tyvärr fler som gick bredvid honom och lydde order och det hur sjuka order han än gav.
Du får tänka att det inte gick att få tag på info på den tiden. Ingen Tv , inget internet. Bara radio och tidning , som folk naturligtvis trodde på. Men nu är vi rejält off topic.....
Citera
2015-07-30, 13:53
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Också människor som sket i humana handlingar och följde galningen Hitler och utan att använda varken hjärna eller hjärta.
Hade människan sagt: vad i helvetet är det du säger gubbfan och kastat in honom i en grotta med dubbla lås så hade det ej hänt eventuellt.

Fast nu handlade det ju om guds signaler. Jag är säker på att om gud uppenbarade sig i all sin prakt och bad Hitler et consortes att tagga ner så hade de gjort det.
Jag är rätt övertygad om att även den mest inbitna hardcoreateist hade lyssnat på gud om han verkligen hade uppenbarat sig.
Citera
2015-07-30, 14:07
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av proconsul
Fast nu handlade det ju om guds signaler. Jag är säker på att om gud uppenbarade sig i all sin prakt och bad Hitler et consortes att tagga ner så hade de gjort det.
Jag är rätt övertygad om att även den mest inbitna hardcoreateist hade lyssnat på gud om han verkligen hade uppenbarat sig.
Ja så kan det vara. Jag vet faktiskt inte hur Gud kontaktar var och en eller om HEN ens gör det..
Mycket troligt!
Citera
2015-07-30, 14:12
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Du får tänka att det inte gick att få tag på info på den tiden. Ingen Tv , inget internet. Bara radio och tidning , som folk naturligtvis trodde på. Men nu är vi rejält off topic.....
Även om det idag finns TV, info, radio och tidningar så vet jag egentligen inte om det är sanningen som visas.
Det är trots allt jag som måste gallra i all information. Och se vad som kan vara sant eller som går helt emot både etik och moral.
Det finns människor som har kameran med sig och filmar en människa på nära håll som håller på att svälta ihjäl eller dö.
Sedan åker den hem igen. Kunde den ha gjort mer än att filma dödskampen?
Jag kan tro att den absolut närmaste kontakt/signaler man kan få till Gud är samvetet men det finns också människor helt utan samvete, moral och etik.
Vet ärligt talat inte.
Citera
2015-07-30, 14:43
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Även om det idag finns TV, info, radio och tidningar så vet jag egentligen inte om det är sanningen som visas.
Det är trots allt jag som måste gallra i all information. Och se vad som kan vara sant eller som går helt emot både etik och moral.
Det finns människor som har kameran med sig och filmar en människa på nära håll som håller på att svälta ihjäl eller dö.
Sedan åker den hem igen. Kunde den ha gjort mer än att filma dödskampen?
Jag kan tro att den absolut närmaste kontakt/signaler man kan få till Gud är samvetet men det finns också människor helt utan samvete, moral och etik.
Vet ärligt talat inte.

Är det inte så att samvetet oftast hör av sig efter fait accompli så att säga? De är först efteråt man tänker att ´så där kanske jag inte skulle ha gjort`. Och då är det ju så dags.

Det finns också människor med en mycket hög moral och en välutvecklad etik som inte är det minsta troende.
Citera
2015-07-30, 15:00
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Är det inte så att samvetet oftast hör av sig efter fait accompli så att säga? De är först efteråt man tänker att ´så där kanske jag inte skulle ha gjort`. Och då är det ju så dags.

Det finns också människor med en mycket hög moral och en välutvecklad etik som inte är det minsta troende.
Jo så är det i de flesta fallen att samvetet klappar en på axeln. Kanske det då är av vikt att ej göra om saken.
Kan jag säga att har fått många klappar på min axel och en del grejer har jag lämnat bakom mig men en del är svårare att lämna bakom sig.
Man kan även innan tänka, usch, detta bör jag ej göra eller varför vågar jag inte säga ifrån med mera.
Vet att det finns enormt många fina människor som ej tror på någon Gud eller något. De blir dömda ändå av vissa troende och enbart för att de ej tror på deras GUD.
Jag har varit ateist men trots det varit full av både etik och moral. Däremot har jag aldrig kallat en troende för idiot.
Om vi ej hade samvete så skulle förmodligen ej människan finnas till. Utrotat varandra.
Om sedan samvetet är signal från Gud, vet jag inte helt säkert men jag tror så.
Citera
2015-07-30, 15:14
Medlem
Lubrixs avatar
Citat:
Hur kan man strunta i signaler från gud? Om gud hade signalerat till mig så nog fan hade jag lyssnat.
"Hallå det är gud, gör si eller så". "Nej det tänker jag inte alls göra". Knappast.

Du som kan prata med gud, kan du inte kolla varför han inte skickade några signaler till Hitler?
Du kanske har fått signaler av gud? Du kanske bara inte vet om de. Sen kommer inte bara gud och säger det är gud här. Utan det tog ett tag för mig att inse det. Sen vill jag fråga om du har haft mycket problem i ditt liv osv? Gud kanske bara inte har haft nån riktig anledning att hjälpa dig? Börja tänk efter själv så kanske du hittar svaret.

Hur kommer Hitler in i det hela? Tror du jag kan få alla värdens svar? lol
Senast redigerad av Lubrix 2015-07-30 kl. 15:16.
Citera
2015-07-30, 15:28
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lubrix
Du kanske har fått signaler av gud? Du kanske bara inte vet om de. Sen kommer inte bara gud och säger det är gud här. Utan det tog ett tag för mig att inse det. Sen vill jag fråga om du har haft mycket problem i ditt liv osv? Gud kanske bara inte har haft nån riktig anledning att hjälpa dig? Börja tänk efter själv så kanske du hittar svaret.

Hur kommer Hitler in i det hela? Tror du jag kan få alla värdens svar? lol

Om nu gud vill ge mig signaler så har han naturligtvis den intelligensen att han kan göra det så att jag fattar. Ska man behöva tveka? "Hmm, undrar om det här var en signal från gud?" Låter inte så smart. Om gud vill nåt så är han välkommen att höra av sig på ett lättfattligt sätt som inte kan missförstås. Framför allt inte höra av sig via mina egna tankar. Det är så folk blir sinnessjuka vettu, "gud styr mina tankar".

Jo, jag har haft det bra men det finns tusentals, hundratusentals människor som ber till gud i sin nöd, krig, torka, svält osv utan att gud skickar dem en enda jävla signal.

Ang. Hitler så tänkte jag bara att eftersom du kan prata med gud så vore det intressant att veta varför gud inte skickade honom några SIGNALER.
Citera
2015-07-30, 15:37
Medlem
Lubrixs avatar
Citat:
Om nu gud vill ge mig signaler så har han naturligtvis den intelligensen att han kan göra det så att jag fattar. Ska man behöva tveka? "Hmm, undrar om det här var en signal från gud?" Låter inte så smart. Om gud vill nåt så är han välkommen att höra av sig på ett lättfattligt sätt som inte kan missförstås. Framför allt inte höra av sig via mina egna tankar. Det är så folk blir sinnessjuka vettu, "gud styr mina tankar".

Jo, jag har haft det bra men det finns tusentals, hundratusentals människor som ber till gud i sin nöd, krig, torka, svält osv utan att gud skickar dem en enda jävla signal.

Ang. Hitler så tänkte jag bara att eftersom du kan prata med gud så vore det intressant att veta varför gud inte skickade honom några SIGNALER.
Allt tar sin tid min vän Som sagt så tog det ett tag innan jag förstod att det var gud. Gud styr inte mina tankar heller, han ger mig bara tips och försöker hjälpa mig. Sen tar jag verkligen vara på den chansen jag får av gud nu. Jag har fortfarande en lång process att gå. Sen vill jag också veta om du behöver hjälp med något? Vill du ha hjälp av gud med något? Om du tänker efter vad vill du att gud skulle göra för dig? Hur vet du att gud inte skicka signaler till de som är i krig?
Senast redigerad av Lubrix 2015-07-30 kl. 15:39.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in