Citat:
Ursprungligen postat av
proconsul
Är det inte så att samvetet oftast hör av sig efter fait accompli så att säga? De är först efteråt man tänker att ´så där kanske jag inte skulle ha gjort`. Och då är det ju så dags.
Det finns också människor med en mycket hög moral och en välutvecklad etik som inte är det minsta troende.
Jo så är det i de flesta fallen att samvetet klappar en på axeln. Kanske det då är av vikt att ej göra om saken.
Kan jag säga att har fått många klappar på min axel och en del grejer har jag lämnat bakom mig men en del är svårare att lämna bakom sig.
Man kan även innan tänka, usch, detta bör jag ej göra eller varför vågar jag inte säga ifrån med mera.
Vet att det finns enormt många fina människor som ej tror på någon Gud eller något. De blir dömda ändå av vissa troende och enbart för att de ej tror på deras GUD.
Jag har varit ateist men trots det varit full av både etik och moral. Däremot har jag aldrig kallat en troende för idiot.
Om vi ej hade samvete så skulle förmodligen ej människan finnas till. Utrotat varandra.
Om sedan samvetet är signal från Gud, vet jag inte helt säkert men jag tror så.