2015-07-31, 11:45
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeMo_D
Hur eller var hittar jag min win10 key så att jag kan kopiera den för framtiden eller är det OEM om man uppgraderat?

Ladda ner Belarc Analyser så får du reda på allt om din dator.
Citera
2015-07-31, 12:03
Medlem
DeMo_Ds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Ladda ner Belarc Analyser så får du reda på allt om din dator.

okej tack
Citera
2015-07-31, 12:08
Medlem
Blåbärskungens avatar
Enda program som inte verkar fungera i Win10 är Sveriges Befolkning Portable(alla årtal 1880-1990).
Sveriges Befolkning som inte körs "portable" fungerar fint.
Citera
2015-07-31, 12:12
Avslutad
Någon idé att uppgradera från 8.1? Spelar, tittar på film och surfar enbart.
Citera
2015-07-31, 12:22
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av emapti
Jag hade problem att få min uppgradering att komma igång. Först startade den inte alls, då ändrade jag till automatiska uppdateringar i w update, startade om flera gånger och fick uppdateringar varje gång, sen började den tanka ner och jag fick att uppgradering var schemalagd till i går natt. I går morse så var det dags, ikonen var borta och jag klickade på 'sätt igång', det stod att den skulle kolla något i några sekunder, efter tre timmar tryckte jag på avbryt, sedan omstart och provade igen men den bara stod och tuggade och redan där blev jag spyfärdig av de snurrande prickarna. Först när jag ändrade tillbaka att inte få automatiska uppdateringar så funkade det, då kunde jag klicka på 'en viktig uppdatering' i windows update varpå det uppgraderades utan andra problem än att det gick fasligt sakta. Efteråt så fungerade allt utom pekplattan men t ex chrome var mer eller mindre oanvändbart. Så jag säkerhetskopierade och drog in en ren installation och nu funkar allt klockers. Hade 54 gb ledigt på systempartionen innan jag började uppgraderingen och då hade jag rensat allt jag kunde innan jag satte igång, nu har jag 104 gb.

Har en knappt tre år gammal asus som hade originalinstallationen av w7 samt all asus-specifik programvara kvar, märker inga problem alls med drivrutiner(nvidia geforce). Ljudenheten blev krångligare genom att den inte switchar mellan lurar och högtalare när jag sätter i kontakten, det är det enda jag märkt, än så länge.

Mitt chrome blev väldigt tråkigt efter uppgraderingen men jag gkorde en ren installation och då fungerar det som vanligt.

Det verkar som om den här uppdateringsmetoden inte fungerar för många. Risken är att felet med Windows Update i Win7 finns kvar i Win10 om man kör över sin befintliga Win7. Man får nog börja från noll och installera Win7 först.

Den har hittills misslyckats tre gånger med felkod 80240020.

Citat:
Failure Content Install Installation Failure: Windows failed to install the following update with error 0x80240020: Uppgradera till Windows 10 Pro

Koden betyder:
Citat:
This problem occurs if the Automatic Updates service cannot impersonate the logged-on user to finish downloading and installing the update.

De kan tydligen inte imitera mig, den inloggade användaren.
Kan de inte fjärrstyra min dator alltså? Är F-secure ivägen?

Man har ju lärt sig hur man skall läsa Windows update loggen iallafall:
https://support.microsoft.com/en-us/kb/902093

Windows 10 är inget att ha. Surt sa räven om rönnbären.
Citera
2015-07-31, 12:26
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blåbärskungen
Enda program som inte verkar fungera i Win10 är Sveriges Befolkning Portable(alla årtal 1880-1990).
Sveriges Befolkning som inte körs "portable" fungerar fint.

Det var då ren tur att inte min uppdatering fungerade. Utan de programmen har jag inte så stor användning av datorn.

Hejdå Windows 10.
Citera
2015-07-31, 13:04
Medlem
emaptis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av easy_dan
Någon annan som inte kan göra "two finger swipe" på pekplattan efter update? Sitter på en Asus.
Nu är jag inte säker på vad du menar med "two finger swipe" men in och utzoomning funkar med två fingrar, finns även alternativ att använda fler fingrar, tre och fyra, under musinställningar, men alla är inte ibockade.

Iaf på min asus med Elan-platta.
Citera
2015-07-31, 13:30
Medlem
4skins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pellets
Jag hade exakt samma bekymmer , men tryckte flertalet gånger på "manuellt aktivera"...

Till slut funkade det (efter 10 tal tryckningar) och nu har jag en aktiverad licens.

Hur fan gör du det? Genom att skriva i nyckeln igen? Det enda som händer är att jag får meddelande om att nyckeln är ogiltig. Eller vart hittar du manuell aktivering? Det vore så jävla gött att få bort den där waterprinten ^^
Citera
2015-07-31, 14:00
Medlem
PeterNosters avatar
Vicken jävvla grej. Jag gjorde detta och nu är det bara att installera enligt Windows Update.

Citat:
to correct error 0x8024402f you can try this :
open regedit and navigate to HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Windows\Curr entVersion\WindowsUpdate\OSUpgrade, then create a new value dword 32 and call it AllowOSUpgrade then put the value to 0x00000001 and launch windows update.

Varning, varning

Nu har jag inte provat än men i Windows Update så meddelas nu "Installera den senaste versrsionen av Windows nu" och det finns en "Kom igång" knapp.

Det som är lite misstänkt är att det står 2 595.5 MB i rutan. En Win10 Pro skall väl vara större?
Möjligen är den där regedit-patchen något som ändå skulle dykt upp om allt var nedladdat.
Vad anser experterna, hur stor är uppdateringen?
Senast redigerad av PeterNoster 2015-07-31 kl. 14:03.
Citera
2015-07-31, 14:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av plasticitet
Min scroller på musen slutade fungera och jag kollade musinställningar men hittar inte vart man ändrar?

EDIT: Jag har hittat det men allt är i kryssat som det ska. Men funkar ändå inte.

Vad är det för mus du har? Ska kanske överväga att ladda ner programvaran om det rör sig om en spelmus, eller en annan avancerad mus?
Känns konstigt att ditt scrollwheel inte funkar :/

Och till er som "klagar" på att ni inte får någon direkt förbättring i spel, ha tålamod!
Citat:
Windows 10 is out! DirectX 12 should make my games faster now, right?
Not so fast. Yes, Windows 10 is out next week, and yes, DirectX 12 is baked into its very core, and yes, you may even see some performance increases in your games—but it won’t be because of DirectX 12. At least not yet!

Software needs to be written specifically for DirectX 12 to take advantage of its features. While Futuremark’s aforementioned 3DMark benchmarking suite already has a tool for testing DX12 draw call performance, the first DirectX 12 games aren’t expected to hit the streets until the end of 2015. Remember how it took a while for DirectX 11 to become widely adopted after Windows 7’s debut? Crafting games takes a long time, especially when you’re wrapping your mind around a new API with new features.
http://www.pcworld.com/article/2952172/software-games/directx-12-faq-all-about-windows-10s-supercharged-graphics-tech.html
Senast redigerad av chrisemil 2015-07-31 kl. 14:05.
Citera
2015-07-31, 14:25
Medlem
Jag rekommenderar inte "media tool" personligen. Min dator havererade i går till följd av något som gick snett under installationen. Jag lyckades få tillbaka mitt gamla OS dock med hjälp av en reparation. Jag slösade mellan 90-120 minuter av min tid. Det säkraste är nog att vänta tills man får ett meddelande eller liknande att uppdatera, eller varför inte via Windows Update.
Citera
2015-07-31, 14:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chrisemil
Vad är det för mus du har? Ska kanske överväga att ladda ner programvaran om det rör sig om en spelmus, eller en annan avancerad mus?
Känns konstigt att ditt scrollwheel inte funkar :/

Och till er som "klagar" på att ni inte får någon direkt förbättring i spel, ha tålamod!

http://www.pcworld.com/article/2952172/software-games/directx-12-faq-all-about-windows-10s-supercharged-graphics-tech.html

Hur blir det med GTA V och andra spel som släpptes innan Win8/DX12?
Kommer det updates med DirectX 12?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in