Citat:
Ursprungligen postat av
emapti
Jag hade problem att få min uppgradering att komma igång. Först startade den inte alls, då ändrade jag till automatiska uppdateringar i w update, startade om flera gånger och fick uppdateringar varje gång, sen började den tanka ner och jag fick att uppgradering var schemalagd till i går natt. I går morse så var det dags, ikonen var borta och jag klickade på 'sätt igång', det stod att den skulle kolla något i några sekunder, efter tre timmar tryckte jag på avbryt, sedan omstart och provade igen men den bara stod och tuggade och redan där blev jag spyfärdig av de snurrande prickarna. Först när jag ändrade tillbaka att inte få automatiska uppdateringar så funkade det, då kunde jag klicka på 'en viktig uppdatering' i windows update varpå det uppgraderades utan andra problem än att det gick fasligt sakta. Efteråt så fungerade allt utom pekplattan men t ex chrome var mer eller mindre oanvändbart. Så jag säkerhetskopierade och drog in en ren installation och nu funkar allt klockers. Hade 54 gb ledigt på systempartionen innan jag började uppgraderingen och då hade jag rensat allt jag kunde innan jag satte igång, nu har jag 104 gb.
Har en knappt tre år gammal asus som hade originalinstallationen av w7 samt all asus-specifik programvara kvar, märker inga problem alls med drivrutiner(nvidia geforce). Ljudenheten blev krångligare genom att den inte switchar mellan lurar och högtalare när jag sätter i kontakten, det är det enda jag märkt, än så länge.
Mitt chrome blev väldigt tråkigt efter uppgraderingen men jag gkorde en ren installation och då fungerar det som vanligt.
Det verkar som om den här uppdateringsmetoden inte fungerar för många. Risken är att felet med Windows Update i Win7 finns kvar i Win10 om man kör över sin befintliga Win7. Man får nog börja från noll och installera Win7 först.
Den har hittills misslyckats tre gånger med felkod 80240020.
Citat:
Failure Content Install Installation Failure: Windows failed to install the following update with error 0x80240020: Uppgradera till Windows 10 Pro
Koden betyder:
Citat:
This problem occurs if the Automatic Updates service cannot impersonate the logged-on user to finish downloading and installing the update.
De kan tydligen inte imitera mig, den inloggade användaren.
Kan de inte fjärrstyra min dator alltså? Är F-secure ivägen?
Man har ju lärt sig hur man skall läsa Windows update loggen iallafall:
https://support.microsoft.com/en-us/kb/902093
Windows 10 är inget att ha. Surt sa räven om rönnbären.