2015-07-31, 09:20
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Fagro
För att någon skall kunna dömas för mord, måste det finnas bevis att personen begått brottet.
Ja det begriper alla!
Citat:
Vad är det för bevis som du anser finns mot gästarbetaren, som gör honom skyldig till mordet på Lisa ?
Eftersom att inget från den pågående utredningen delges allmänheten så vet vi inget om vad som åklagaren har som talar mot den häktade.
2015-07-31, 09:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Vet du ens vad en militär är för något? Känner du till hur regelverket ser ut kring Försvarsmaktens stöd till det civila samhället?

Nej, det finns ingen rättviseaspekt vad gäller alla försvunna tonårsflickors rätt att hittas av militär personal ur Försvarsmakten.

Polisen bestämmer om man vill begära stöd ifrån Försvarsmakten som i sin tur självständigt bestämmer om man kan lämna det begärda stödet.

Varje anställd inom Försvarsmakten har rätt att leta efter vem de vill när de inte är i tjänst. Det är naturligt att be släkt, vänner, grannar men även arbetskamrater om hjälp i en svår situation, det gäller civila som militärer.

Att pappan är militär gör då att de arbetskamrater som hjälper till förmodligen är militärer per definition, vad är konstigt med det?

Om arbetskamraterna under sin lediga tid har uppträtt i sina arbetskläder vet inte jag, dock så har de lämplig klädsel och utrustning för att röra sig i alla typer av terräng och miljöer, dessutom har många svenska militärer utbildning och erfarenhet av att hantera situationer som till exempel ett försvinnande.

Ja, militär arbetstagare får efter eget val bära uniform utom tjänsten med några få undantag som jag citerar här nedan.

Citat;

1.1.7 Begränsningar i användning av uniform
Den som deltar i en politisk demonstration, är frihetsberövad eller är avstängd från arbetet får inte bära
uniform. Uniform får inte bäras i samband med marknadsföring utan tillstånd av chef för organisa‐
tionsenhet. I tveksamma fall ska juridiska avdelningen vid HKV kontaktas för råd.

Källa:Försvarsmaktens uniformsbestämmelse.

Precis så är det, polisen begär hjälp av militär vilket sker lite då och då vid försvinnanden då militär har fordon, helikoptrar och ytfartyg som kan lämpa sig i ett sök. Sen personellt så om möjligt bistår försvaret om de kan, hemvärn eller anställd personal.

Som exempel så användes militär helikopter när söken drog igång efter Bangsuan i Boden. När man sedan hittar benen i ödehuset (MPS) så kallar man in endast militär personal som gör nya skallgångar och det var militär som hittade resterande del av offret.
2015-07-31, 09:25
Bannlyst
Citat:
Du påstår att det skall väckas åtal och bli rättegång mot gästarbetaren, men det finns väl ingen mening att väcka åtal om det inte blir en fällande dom för mord.
Min bäste Herre! Det är åklagaren som säger att åtal kommer att väckas mot den häktade.
Citat:
Som jag nämt tidigare måste det finnas bevis att den misstänkte har begått brottet om det är möjligt att fälla honom i en rättegång för mord.
Därför ställer jag frågan igen, vad är det för bevis du menar finns mot den misstänkte ?
Det återstår att se. Fup:en när den släpps kommer att ge svar på din fråga som du inte behöver ställa fler gånger.
2015-07-31, 09:35
Medlem
Jag tror inte att polisen haft någon större span-verksamhet på bröderna från måndagen, som diskuterats
Polisen intresserade sig först för en annan man, det framkommer i artikeln nedan,
Polisen kan i och för sig ha haft span samtidigt som man utreder denna man, som jag misstänker är AJ son?
I alla fall kan detta ge bröderna möjlighet att flytta Lisa, sprida hennes tillhörigheter i ett större tidsperspektiv
Källa: http://www.expressen.se/gt/polisen-granskar-tidigare-domd-man/
2015-07-31, 09:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zambora
Ja det begriper alla!
Tidigare har du påstått i massor med inlägg att det måste finnas dödsorsak för att kunna dömas för mord.
Det måste ses som positivt att du fått klart för dig att det måste finnas bevis att personen begått brottet för att kunna dömas för mord.
Tilläggas kan att en mördad person är alltid död.
2015-07-31, 09:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ka7700
Jag tror inte att polisen haft någon större span-verksamhet på bröderna från måndagen, som diskuterats
Polisen intresserade sig först för en annan man, det framkommer i artikeln nedan,
Polisen kan i och för sig ha haft span samtidigt som man utreder denna man, som jag misstänker är AJ son?
I alla fall kan detta ge bröderna möjlighet att flytta Lisa, sprida hennes tillhörigheter i ett större tidsperspektiv

Nej, detta handlar om den i denna tråden uthängde mannen som delade nakenbilder av sig själv på nätet, men som visade sig vara oskyldig.
2015-07-31, 09:59
Medlem
TigerKids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
/.../
Hela tiden uppgavs att de letade efter en levande tjej - med tiden emot sig ju längre det dröjer om hon varit skadad eller inlåst nånstans. På fredag em uppges att sökandet ska fortgå under helgen. De har med andra ord ingen tanke på att hon ska återfinnas inom en snar framtid. Att MGM skulle tillåtas skutta runt och s.a.s möjligen "leda dem till källan" finner jag därmed otroligt. Rent vansinnigt om det gått ännu längre tid med hög fara för hennes liv om hon levt - vilket de hela tiden utgick från eller hoppades.
Jag minns att polisen några dagar in i sökandet gick ut i media gick ut med att man ämnade genomsöka fastigheter i området (minns inte var/källan dessvärre men jag tror det var muntligt, dvs i radio/eller TV).

Då det varit sparsamt med info från polisen i detta fall misstänker jag att de kanske hade ett syfte med att gå ut med detta. T ex att man hoppades att GM skulle bli stressad att flytta kroppen och därmed avslöja sig. Eventuellt fanns det några som man höll ögonen lite extra på.

Antag, om vi ska spekulera, att polisen dels bedömer att hon finns i närområdet, dels har man m h a Missing People gjort mycket sökningar i terrängen och man dessutom börjar luta åt att hon inte är vid liv. Om polisen trodde att hon var kidnappad och vid liv så kanske man inte skulle vilja riskera att stressa GM på det sättet.

Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Tack, jag har lyssnat (igen) och det är vad han säger ja.
Men det är inte låst på något vis, utan det är mer en förhoppning.

Det är nog inte så djävla lätt att stå och redogöra för att man också utgår från att hon kan vara avliden, ens för en insatschef.
I vilket fall är detta inte speciellt relevant.

Fokuset har primärt legat på att hon finns i närområdet, vid liv, eller ej, båda scenarios är medräknade varav det ena är lite grann under locket/tabu eller kalla det vad du vill.

Eller såhär,, skulle han istället stå och säga att fokus ligger på att hon även kan vara avliden? Vad vore det för slags bränsle till den totala insatsen?
Polisens media-uttalanden är en salig blandning av taktik och medmänsklighet, samt att lägga fram vad man anser borde vara det bästa, mest givande bränslet för insatsen.
Ja, det är ju rimligt. Minns t ex när Anna Lindh blev mördad, att läkaren fick kritik för att inte genast ha gått ut med att hur illa skadad hon var. Han hänvisade då till att hon hade minderåriga barn att ta hänsyn till. Dels vill man väl inte föra fram budskapet alltför brutalt utan låta de anhöriga ha hoppet tills det är helt kört. Dels så kan man inte i media gå ut med att man antar att hon sannolikt inte lever innan man talat med anhöriga om saken.
Senast redigerad av TigerKid 2015-07-31 kl. 10:17.
2015-07-31, 10:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tomato
Jag får hålla med dig!
Hon och AJ's intervjuver är väldigt märkliga.
Möjligen kan LS's förklaras med att hon är i något slags chocktillstånd, men knappast AJ's?
Men det falerar lite med tanke på att hon känner Lisas Mamma, samt att mamman även jobbat på caféet.
Även om hon skulle vara aningens okänslig kan man tycka att det hör saken till att beklaga sig och oroa sig över att Lisa är försvunnen, och framhålla familjens situation. Men det ju möjligt att journalisternas frågeställningar i stort rört de anställdas och Lenas känslor så att hon är inne i något slags flow gällande detta?

Det skulle samtidigt kunna vara tänkbart att hon vill hålla modet uppe för föräldrarnas skull, och inte visa sin oro över det uppenbara att något väldigt hemskt kan ha inträffat Lisa?
Det är inte omöjligt att jag skulle gjort något liknande, men i så fall varit hoppfull utåt trots mina tvivel, men absolut inte skönmålat situationen med snack om trevlig samvaro och det fina vädret.
Förmodligen skulle jag ändå framstått som en idiot efter 25 intervjuver.
Kan hon tagit något lugnande?

AJ beskriver dessutom handskfyndet på två helt olika sätt, första gången säger han att de fick syn på handsken och att han omedelbart tog upp den och gick till polisen, två dagar senare säger han att det var någon annan som tog upp den och därefter tog gästarbetaren i den och först därefter tog AJ handsken och gick bort till polisen. Både AJ och LS pratar om en tragedi dag ett, Lena S bakar vidare och AJ sticker iväg för att fira midsommar dagarna efter man hittat ett mördat barn i en av hans byggnader och hans anställda blivit häktade. Det är konstigt värre
2015-07-31, 10:00
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ka7700

Det går väl att påpeka att sådant är standardförfarande i alla polisutredningar och -spaningar: Finns det någon vi borde intressera oss för omgående - eftersom vi har information som inte gemene man har i vår ASP? Det visar sig vanligen att de personerna har fullgott alibi, men då är poängen att man inte spiller mer tid på dem.

Tråden visar indirekt på vilka energier som förbrukas om man inte snabbt och resolut reder ut vilka det INTE kan vara, av de som av någon anledning är intressanta. För de i tråden som misstänkliggör till exempel pappan, familjen eller andra personer runt brottsoffret (som vi troligen inte ens känner till att de utretts) så kan man normalt sett vara lugna, polisen är inte dumma eller har tabun av den arten.
2015-07-31, 10:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vierstein
Du har själv med säkerhet skrivit att MGM är helt oskyldig och att häktningen är ett skämt. Vad har du för bevis om MGMs oskuld och för att kunna påstå att häktningen är ett skämt?
Dessutom har du påstått att mordet var utfört av proffs tillhörande en organisation och var noga planlagt och att det krävdes finansiering. Bevis för det påståendet, tack! Magkänsla räcker inte eftersom du är helt säker på din sak.

Tror att den häktade mannen är oskyldig och det grundar jag på
* Spår klart och tydligt utlagda så att det leder till honom
* Tiden, det är för kort tid helt enkelt om det stämmer att han var i affären 19,30
*Kroppens fyndplats också en tråd som utan tvekan leder till ett fåtal och däribland MGM
* Avsaknad på bevis på kroppen men ändå DNA på saker som placerades i terrängen

Ingen är så dum att man gömmer en kropp och sen tar saker från denna kropp och slänger ut lite här o där och ingen är så dum att man gömmer en kropp på sin arbetsplats när man kan lägga den i diket utanför Martorp och lägga misstankarna åt vilket håll som helst. Att häktad GM skulle vara skyldig är för bra för att vara sant helt enkelt
2015-07-31, 10:15
Medlem
TigerKids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nopomil
Absolut. Det är inte det som är poängen här.
Om 17-åriga "knarkande Frida" försvinner tex i Karlstad kommer ingen militärhelikopter.
Om "knarkande Frida" försvinner finns det naturliga förklaringar. Det kanske ingår i hennes, och andra missbrukares, beteendemönster att vara lite opålitliga och att inte alltid redovisa var man uppehåller sig. I ett sådant fall är det mer sannolikt att hon stuckit iväg för att umgås med likasinnade och dyker upp efter några dagar/någon vecka. Om hon har en 29-årig missbrukande pojkvän skulle jag leta där först.

I Lisas fall fanns inga naturliga förklaringar till att hon går upp i rök och att mopeden hittas med nyckel i låste. Denna nyckel uppfattar jag som ganska avgörande, tillsammans med övriga omständigheter.
2015-07-31, 10:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vierstein
Du har själv med säkerhet skrivit att MGM är helt oskyldig och att häktningen är ett skämt. Vad har du för bevis om MGMs oskuld och för att kunna påstå att häktningen är ett skämt?
Dessutom har du påstått att mordet var utfört av proffs tillhörande en organisation och var noga planlagt och att det krävdes finansiering. Bevis för det påståendet, tack! Magkänsla räcker inte eftersom du är helt säker på din sak.
Jag anser om gästarbetarna hade varit Lisas gärningsmän måste de ha transporterat Lisa eller kroppen, därför det är 1,3 km från mopeden där hon försvann och till Martorp där kroppen hittades.
Det skulle ha funnits spår och DNA i deras bil eller de bilar och släpkärror som de hade tillgång till om någon sådan transport ägt rum.
Om det framkommer att polisen har hittat DNA och spår från Lisa i deras bil eller bostad, kommer jag omedelbart ändra mig och säga jag hade gjort en förhastat total felbedömning.
Sedan om gästarbetarna är gärningsmän måste det finnas en brottsplats, det som framkommit har inte någon sådan hittats.
Pizzaköpet som skall ha varit 19.30 kvällen när Lisa försvann är lämpligare att vänta till Fub:en.
En mycket viktig sak det fanns inget motiv från gästarbetarna att mörda Lisa.
Om DNA eller spår hittats i gästarbetarnas bil eller bostad det skulle ha blivit bindande bevis till brottet och sannolikt varit kört för dem.
Senast redigerad av Fagro 2015-07-31 kl. 11:02.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in