2015-07-31, 02:54
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Hittat!

Är det 2-4 personer utöver de litauiska bröderna? Är det bara män? Såg du någon man i ungefär Lisas ålder?
Och om så vore fallet att det finns det, en kille i ungefär Lisas ålder: ska han då pekas ut
som troligare GM bara för att den där statistiken visar på att det oftast är manspersoner
i ungefärlig ålder med offren som är förövarna? När det handlar om unga flickor som
mördats?

Då gäller det att hitta bevis mot en sån först hoppas jag innan några anklagelser börjar
hagla här. Statistik i all ära, bevis är bättre som påpekats förut.

Man kan inte tvinga på verkligheten sånt som aldrig hänt hur man än anstränger sig.

Hårda fakta: En 35-åring sitter häktad misstänkt för mord och man planerar redan
en rättegång fram i september. Det kanske säger lite om styrkan på det man alla redan har...
DNA och lite annat smått och gott...
Senast redigerad av Grandioso 2015-07-31 kl. 03:24.
2015-07-31, 03:05
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Nja, inte alla foliehattar, väl? Foliehattarna är de som är övertygade i skuldfrågan, trots att de inte vet något om bevisningen. Benet gillas av de som är övertygad om NB:s oskuld, inte de som är övertygade om hans skuld.
Då är frågan osökt: Hur i all världen skulle någon med sina sunda vätskor i behåll kunna
vara övertygad om vederbörandes oskuld mot bakgrund av det vi känner till?
Det förutsätter väl att man förhåller sig bortvänd inför det faktiska läget med
tillkännagiven DNA-bevisning och annat?

Tvivla är en sak, men kunna vara helt övertygad, nej, det blir liktydigt med att man
avhänder sig sitt förnuft och hänger sig åt rena rama önsketänkande.

Hårda fakta borde bita tag om en och vägleda en i fortsättningen.
Men vänder man nonchalant ryggen åt dem så kan man förstås inbilla sig vilka hisnande
saker som helst. Och få syn på grevar och baroner samt ynglingar...
Senast redigerad av Grandioso 2015-07-31 kl. 03:16.
2015-07-31, 03:29
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZeroTranquility
Han vart väl inte topsad innan han vart häktad? Och det skulle finnas tid för honom att dumpa tillhörigheterna i sjön eller bränna dem snabbt. Om han hinner med mord på så kort tid och håller sig i skinnet framför sin familj och polis. Men är det inte det rimligaste att han har plockat upp tillhörigheterna men släppt dem precis som han gjorde med handsken!

Och nu kommer det klurigaste VARFÖR MÖRDAR HAN? Han är inte kriminell han värkar inte supa han värkar inte ha något överdriven sexualdrift. Han beskrivits som Hårt arbetande och skötsam.
Han har endast sett lisa i en vecka. Grannarna har inte hört något bråk och han har inte en historia av överfall. Och sedan nämner advokaten att det har kommit in ny uppgifter som tallar till hans fördel vad kan detta vara? Annan DNA eller en annan gärningsman?

NB blev topsad i samband med att handsken hittades eftersom han tagit i den.
Senast redigerad av Mogna-Meloner 2015-07-31 kl. 03:32.
2015-07-31, 03:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Då är frågan osökt: Hur i all världen skulle någon med sina sunda vätskor i behåll kunna
vara övertygad om vederbörandes oskuld mot bakgrund av det vi känner till?
Det förutsätter väl att man förhåller sig bortvänd inför det faktiska läget med
tillkännagiven DNA-bevisning och annat?

Tvivla är en sak, men kunna vara helt övertygad, nej, det blir liktydigt med att man
avhänder sig sitt förnuft och hänger sig åt rena rama önsketänkande.

Hårda fakta borde bita tag om en och vägleda en i fortsättningen.
Men vänder man nonchalant ryggen åt dem så kan man förstås inbilla sig vilka hisnande
saker som helst. Och få syn på grevar och baroner samt ynglingar...

För att någon skall kunna dömas för mord, måste det finnas bevis att personen begått brottet.
Vad är det för bevis som du anser finns mot gästarbetaren, som gör honom skyldig till mordet på Lisa ?
2015-07-31, 03:53
Medlem
Tomatos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av katw
Det vet vi inte heller. Har blivit ännu en trådsanning att bara pappan åkte. I andra artiklar har det stått att båda föräldrarna åkte. Men "utred" du, tipsa polisen.
Det är bara pappan som har åkt enligt Lena i en intervju.
Mamman ringde Lena hemifrån kl. 20.15.
Lena åkte även upp och mötte pappan efter hon pratat med mamman.
https://skaraborgslanstidning.solidtango.com/video/oroliga-kollegar-samlades
2015-07-31, 04:06
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoogleSEO
Väldigt fåtalig information om förhållandena ja.

här är lite av den information jag har lyckats få fram "Radviliškio rajone" är regionen, de som uppges bo i närheten är skrivna i Skėmiai bland annat Romualda. Expressen i en artikel: Krakinava

Irinka stavar sitt namn olika verkar det som Irina verkar också gå bra, förvisso finns det en rysk minoritet sedan länge bosatt i litauen men hon förefaller vara rysk, antagligen till giftermålet med MGM
https://yandex.ru/search/?lr=114872&text=%22Irinka%20Skripeliova%22
Här ser vi tex en träff på denna utomordentligt svårsökta dam, av facebook adressen framgår ocskå det ryska prefixet- kontot dock nedstängt. angiven hemadress Irktusk och något med Angara vilket är en flod vid Irktusk. Antagligen har hon gift sig och i samband med det flyttat till Litauen, från Irktusk Sibirien. Men just att det finns så få spår ökade intresset. Någon som är bra på kyrilliska och kan söka på Yandex med korrekt kyrillisk bokstavering? Möjligt att de träffats på kontaktannons.

http://www.expressen.se/gt/brodernas-mamma-jag-kan-inget-ata/
http://www.expressen.se/gt/lattnad-i-litauen-alla-har-stod-bakom-dem/

https://www.youtube.com/watch?v=0aApDI9nAto
Bröderna bor i krakinavas utkanter när de är hemma förefaller det som
På höger sida 1.48 in så kommer 2 röda hus, i något av dem bor Bilevi.. familjen.
Tackar för det intressanta du fick fram där!

Råkade på denna gamla artikel på nattens googlevandringar:

Citat:
Den häktade 34-åriga kvinnan som är misstänkt för grovt skyddande av brottsling är uppvuxen i Visaginas. Staden ligger i östra Litauen nära vitryska gränsen.

I ett lummigt område med äldre, slitna betonghus bodde kvinnan med sin familj innan hon flyttade med sin make till Sverige.

Vi träffar hennes föräldrar samtidigt som häktningsförhandlingarna pågår i Skövde.

– Min dotter eller någon av de andra två kan inte ha någonting att göra med det som har hänt, säger mamman.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article20978608.ab

Visaginas: https://www.youtube.com/watch?v=GIlO3nYggi0
Senast redigerad av Grandioso 2015-07-31 kl. 04:33.
2015-07-31, 04:22
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fagro
För att någon skall kunna dömas för mord, måste det finnas bevis att personen begått brottet.
Vad är det för bevis som du anser finns mot gästarbetaren, som gör honom skyldig till mordet på Lisa ?
Jag ifrågasatte hur man skulle kunna vara övertygad om vederbörandes oskuld
när det är på väg att komma till stånd en rättegång framåt hösten.
Det måste du väl inse att man då måste ha jäkligt bra på fötterna om man redan
planerar det nu. Utifrån detta resonerar alltså jag.
Jag kan inte förstå hur man skulle kunna avfärda mannens skuld så utan vidare
med hänsyn tagen till det här.

Det innebär inte att det är garanti på en fällande dom. Det vet vi inte hur det blir med det.
Men en rättegång mot NB är alltså i sikte och det hade det inte varit ifall man bedömt
att bevisningen mot honom varit otillräcklig.
Klart att människan ligger väldigt pyrt till. Det måste du försöka förstå.
2015-07-31, 04:49
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tomato
Det är bara pappan som har åkt enligt Lena i en intervju.
Mamman ringde Lena hemifrån kl. 20.15.
Lena åkte även upp och mötte pappan efter hon pratat med mamman.

Jag såg denna Juni 9, 2015 intervju med Lena Svedung för första gången nu i natt, och jag måste medge at jag tycker att LS framstår väldigt märklig i denna intervju.

Som jag ser och hör det så ger LS inget som helst intryck av sorg eller förtvivlan, säger inte ett enda ord om att hon önskar och hoppas att Lisa ska hittas, men pratar bla. om att det är "viktigt at vi träffas och har en målsättning med hur vi ska gå vidare" och slutar av med at prata om" att få sitta här i det fantastiska vädret och få prata med varandra"
Jag har sett alla andra intervjuer med LS men har inte tidigare fått denna obehagliga känslan av att höra hennes intervjuer som jag får när jag hör denna Juni 9, 2015 intervju.

Lägg märke till hennes röst läge/pitch, det stemmer, enligt mig, inte als med den fasansfulla situationen.
Senast redigerad av Theforeigner 2015-07-31 kl. 04:53.
2015-07-31, 05:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Jag ifrågasatte hur man skulle kunna vara övertygad om vederbörandes oskuld
när det är på väg att komma till stånd en rättegång framåt hösten.
Det måste du väl inse att man då måste ha jäkligt bra på fötterna om man redan
planerar det nu. Utifrån detta resonerar alltså jag.
Jag kan inte förstå hur man skulle kunna avfärda mannens skuld så utan vidare
med hänsyn tagen till det här.

Det innebär inte att det är garanti på en fällande dom. Det vet vi inte hur det blir med det.
Men en rättegång mot NB är alltså i sikte och det hade det inte varit ifall man bedömt
att bevisningen mot honom varit otillräcklig.
Klart att människan ligger väldigt pyrt till. Det måste du försöka förstå.
Vad jag kan förstå av ditt inlägg finns det ingenting som du påvisar att gästarbetaren är skyldig till mordet på Lisa.
Du påstår att det skall väckas åtal och bli rättegång mot gästarbetaren, men det finns väl ingen mening att väcka åtal om det inte blir en fällande dom för mord.
Som jag nämt tidigare måste det finnas bevis att den misstänkte har begått brottet om det är möjligt att fälla honom i en rättegång för mord.
Därför ställer jag frågan igen, vad är det för bevis du menar finns mot den misstänkte ?
2015-07-31, 05:11
Medlem
Tomatos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
Jag såg denna Juni 9, 2015 intervju med Lena Svedberg för första gången nu i natt, och jag måste medge at jag tycker att LS framstår väldigt märklig i denna intervju.

Som jag ser och hör det så ger LS inget som helst intryck av sorg eller förtvivlan, säger inte ett enda ord om att hon önskar och hoppas att Lisa ska hittas, men pratar bla. om att det är "viktigt at vi träffas och har en målsättning med hur vi ska gå vidare" och slutar av med at prata om" att få sitta här i det fantastiska vädret och få prata med varandra"
Jag har sett alla andra intervjuer med LS men har inte tidigare fått denna obehagliga känslan av att höra hennes intervjuer som jag får när jag hör denna Juni 9, 2015 intervju.

Lägg märke till hennes röst läge/pitch, det stemmer, enligt mig, inte als med den fasansfulla situationen.
Jag får hålla med dig!
Hon och AJ's intervjuver är väldigt märkliga.
Möjligen kan LS's förklaras med att hon är i något slags chocktillstånd, men knappast AJ's?
Men det falerar lite med tanke på att hon känner Lisas Mamma, samt att mamman även jobbat på caféet.
Även om hon skulle vara aningens okänslig kan man tycka att det hör saken till att beklaga sig och oroa sig över att Lisa är försvunnen, och framhålla familjens situation. Men det ju möjligt att journalisternas frågeställningar i stort rört de anställdas och Lenas känslor så att hon är inne i något slags flow gällande detta?

Det skulle samtidigt kunna vara tänkbart att hon vill hålla modet uppe för föräldrarnas skull, och inte visa sin oro över det uppenbara att något väldigt hemskt kan ha inträffat Lisa?
Det är inte omöjligt att jag skulle gjort något liknande, men i så fall varit hoppfull utåt trots mina tvivel, men absolut inte skönmålat situationen med snack om trevlig samvaro och det fina vädret.
Förmodligen skulle jag ändå framstått som en idiot efter 25 intervjuver.
Kan hon tagit något lugnande?
2015-07-31, 05:17
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fagro
Vad jag kan förstå av ditt inlägg finns det ingenting som du påvisar att gästarbetaren är skyldig till mordet på Lisa.
Du påstår att det skall väckas åtal och bli rättegång mot gästarbetaren, men det finns väl ingen mening att väcka åtal om det inte blir en fällande dom för mord.
Som jag nämt tidigare måste det finnas bevis att den misstänkte har begått brottet om det är möjligt att fälla honom i en rättegång för mord.
Därför ställer jag frågan igen, vad är det för bevis du menar finns mot den misstänkte ?
Den frågan ska du inte ställa till mig utan till åklagaren i fallet.

Jag förlitar mig på att man har täckning för sig när det närmast utlovas en rättegång
om knappt 2 månader. Och går man till åtal så ska man inte tvivla på att underlaget
räcker för en fällande dom. Gör man det så avstår man.
Det borde du veta vid det här laget.
Därmed inte givet alla gånger att det verkligen också resulterar i domar som faller
en åklagare i smaken.

Citat:
Åtalsbeslutet

När förundersökningen är klar är det dags för åklagaren att fatta beslut om han eller hon ska väcka åtal eller inte.
Om åklagaren på objektiva grunder bedömer att det finns tillräckliga bevis för att den misstänkte har begått ett brott är åklagaren skyldig att väcka åtal. En rad överväganden måste göras innan beslutet fattas.
Om åtal väcks är det sedan åklagarens uppgift att bevisa för domstolen att ett brott har begåtts.

Inget åtal

Om det inte finns tillräckliga bevis för att ett brott har begåtts kan åtal inte väckas. Det kan till exempel bero på att den misstänkte förnekar och att det inte finns något vittne eller någon teknisk bevisning som bevisar att den misstänkte personen begått brottet. Ibland står det klart redan under förundersökningen att det inte går att bevisa något brott. Åklagaren fattar då beslut om att lägga ned förundersökningen.
http://www.aklagare.se/Aklagarens-roll/Atalsbeslutet/
2015-07-31, 05:42
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Gör om satellitkartan till en vattenyta. Släpp en sten där varje för oss känt fynd har gjorts.
Kolla nu vilka fastigheter vattenringarna träffar först...
Slå ihop det med vilka som närvarade när handsken hittades.
Röd tråd?
Avgör själv.

Prata klarspråk och inte i en massa luddiga omskrivningar (mjuka tänder, juridiska murar, stenar och vatten).
Återigen: Retroaktivt är det säkert lätt att koppla in handsken och få ett passande mönster... men vid granskning är det inte fullt överensstämmande:
med tanke på att bröderna troligen tillåtits gå med i eftersök (enligt AJ) och genomsökt magasin så kan du strunta i att utgå från handskfyndet öht. För varför skulle polis tillåtit detta med risk att undanröja eller kontaminera fynd?
Därmed hamnar vi direkt på grusvägen och det kan vara vem som helst. Söderut är fokus och riktning iom fortlöpande fynd.
Fredag och Fredman:
"– Fynden som gjorts har funnits utmed vägarna och därför vill vi säkra upp.
Är det en flyktväg vi pratar om här? Man pratar ju om en råd tråd gällande fynden...
– Jag har sett de spekulationerna och avhåller mig från att delta i dem. Vi vet ju inte hur sakerna har hamnat där, om det är Lisa själv eller någon annan..."

http://sverigesradio.se/sida/gruppsida.aspx?programid=97&grupp=22199&artikel=61 88429

Citat:
Nej, inga laga skäl har funnits att gå på specifik person/plats, men jag kan i vart fall inte blunda för att det riktats fokus till trakten söder om caféet.

SJÄLVKLART har fokus hamnat söderut! Varje fynd från mobilskal har utökat segmenten just söderut - det är MSO sökmetod.
På fredag skulle ledningssök återupptas pga av detta med vägen.

Citat:
Är det verkligen 10st bekräftade fynd Fuxborg talar om? Jag hittar inga sådana uppgifter iaf, du får gärna bistå där?

Självklart uppger presstalesman det som är relevant och bekräftat för fallet.

" På torsdagseftermiddagen arbetade polisens tekniker vid fyndplatsen. De har märkt ut flera platser, undersöker och dokumenterar dem. Totalt kan nu ett tiotal fynd kopplas till 17-åringen.
– Det är någonstans runt tio fynd som har gjorts, säger Christer Fuxborg, presstalesman vid polisen.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article20947777.ab
Senast redigerad av develi 2015-07-31 kl. 06:03.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in