Flashback bygger pepparkakshus!
2015-07-30, 23:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Napoleon
Vi får hoppas att Jespers modiga beslut och välskrivna text öppnar ögonen på fler sverigedemokrater. En så pass utlämnande berättelse från en hög landstingspolitiker kan inte ignoreras eller bortförklaras.

Lol.

Skulle mer säga att det han skriver om sina upplevelser i främst SDU är mer av typiskt ungdomskultur. Sedan brukar de flesta växa upp. Jespers bakgrund som ensam och mobbad gjorde nog att det ett blev en kulturkrock med verkliga livet.
Citera
2015-07-31, 00:43
Medlem
FWIWs avatar
För det första var texten inte alls särskilt välskriven med stora inslag av retoriskt snömos (vad menas exempelvis med slutstycket "deras politik fylls ut av bottenlös populism, något som är direkt farligt för ett samhälle, vars politik borde styras av åsikter baserade på fakta"). Substansen i citatet är inte bara svårbegripligt utan hela formuleringen är direkt bedrövlig.

För det andra finns det inget hederligt eller avundsvärt att kasta människor man lärt känna under bussen, oavsett vad man tycker om dem. Jag har kamrater inom alla politiska läger som erbjuder varierande utbildningsnivå och argumentationskvalite, men det vore ynkligt att sticka någon i ryggen i ett självförhärligande bekräftelseinlägg likt Jesper Nilssons blogginlägg. Om det nu finns delar av språkbruket eller argumentation inom SD som inte lever upp till Nilssons förväntningar och att han samtidigt ser sig själv som retoriskt begåvad borde han rimligen vara en utmärkt person att hjälpa till att förbättra organisationen - inte sticka dem i ryggen med hjälp av vänsterextremisterna på nyheter24.

Människor som vinner respekt i sin hantering av politiska olikheter kombinerar en intellektuell självständighet med en partipolitisk lojalitet, Hanif Bali (M) är ett bra exempel på det. Jesper Nilsson framstår däremot som i det närmaste ynklig och bitter mot gamla partikollegor.
Senast redigerad av FWIW 2015-07-31 kl. 00:46.
Citera
2015-07-31, 03:34
Medlem
Krasigts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Feodor
Lol.

Skulle mer säga att det han skriver om sina upplevelser i främst SDU är mer av typiskt ungdomskultur. Sedan brukar de flesta växa upp. Jespers bakgrund som ensam och mobbad gjorde nog att det ett blev en kulturkrock med verkliga livet.
Ja, för det är så hippt och inne att uttrycka sig rasistiskt och homofobiskt. "Haha, dessa ungar, alltid har de någonting för sig. De växer nog upp en dag, haha!" Verkar ju inte riktigt som alla dessa lokalpolitiker som hängts ut i tidningar har växt upp än, och de snittar ju 50+.

Jag är mer eller mindre övertygad om att det är en vardag inom lokal politik, samt i regioner som ligger mer "off", att SD-politiker uttrycker sig rasistiskt. Detta gäller för många fler partier givetvis, men jag tror inte det handlar om rasism i samma utsträckning som SD.

Det borde ju dock vara ganska självklart att partiet genomsyras av diverse fobier och rasister, som är någorlunda högt uppsatta. Man ska inte låta Jimmie Åkesson spegla hela partiet på något sätt.
Citera
2015-07-31, 08:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FWIW
För det första var texten inte alls särskilt välskriven med stora inslag av retoriskt snömos (vad menas exempelvis med slutstycket "deras politik fylls ut av bottenlös populism, något som är direkt farligt för ett samhälle, vars politik borde styras av åsikter baserade på fakta"). Substansen i citatet är inte bara svårbegripligt utan hela formuleringen är direkt bedrövlig.

För det andra finns det inget hederligt eller avundsvärt att kasta människor man lärt känna under bussen, oavsett vad man tycker om dem. Jag har kamrater inom alla politiska läger som erbjuder varierande utbildningsnivå och argumentationskvalite, men det vore ynkligt att sticka någon i ryggen i ett självförhärligande bekräftelseinlägg likt Jesper Nilssons blogginlägg. Om det nu finns delar av språkbruket eller argumentation inom SD som inte lever upp till Nilssons förväntningar och att han samtidigt ser sig själv som retoriskt begåvad borde han rimligen vara en utmärkt person att hjälpa till att förbättra organisationen - inte sticka dem i ryggen med hjälp av vänsterextremisterna på nyheter24.

Människor som vinner respekt i sin hantering av politiska olikheter kombinerar en intellektuell självständighet med en partipolitisk lojalitet, Hanif Bali (M) är ett bra exempel på det. Jesper Nilsson framstår däremot som i det närmaste ynklig och bitter mot gamla partikollegor.

"deras politik fylls ut av bottenlös populism, något som är direkt farligt för ett samhälle, vars politik borde styras av åsikter baserade på fakta"). Substansen i citatet är inte bara svårbegripligt utan hela formuleringen är direkt bedrövlig.

Så länge du förstår vad han menar spelar det ingen roll om texten har småfel

Jag tolkar det som om att han menar att SDs strategi är att trycka på frågor som är tagna ur luften men som ändå raggar röster. Typ "Massinvandringen är alldeles för dyr och förstör vår välfärd och detta måste vi sätta stop för!"

Detta är ju en vanlig sak av politiker längre ut på vänster och högerskalorna.
Citera
2015-07-31, 11:09
Medlem
Verkar inte gå att dela länken på facebook längre. Antagligen många som anmält den, men för vadå? Vad hände med yttrandefriheten?
Citera
2015-07-31, 19:35
Medlem
Rostiga.Sheriffbrickans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LucioFontana
Jag tycker Åkesson var bra i sitt tal i Almedalen. Han säger det folk vill höra och det som folk tycker mest hemma i stugorna. Jag kände nästan att jag skulle rösta på SD i nästa val. Men saken är ju den att SD har ju lika lite lösningen som något annat parti i slutändan om de inte tänker ta till den slutgiltiga lösningen? Och som bisexuell kan det aldrig komma på fråga hur bra det än låter. Homo och bisexuella är inte välkomna i SD annat än möjligen som hjälp att komma till makten. Och homo- i bisexuella är många så det är ganska bra att ni nätpolitiker utrycker Er klart på den punkten. Saken är den att 95% av alla homofober är bögar i garderoben övriga 5% fattiga, avundsjuka och korkade förtryckare. Den största makthavaren inom Nazityskland SA chefen Ernst Röhm var bög och krattade intet ont anande manegen för det som komma skulle. Hitler var ingen tjejtjusare. Och hela tredje rikets alla militärparader var en enda stor Prideparad med vackra välpolerade ariska pojkar i uniformer o blanka stövlar. Och alla SD sympatisörer här på FB framstår bara som en samling besinningslösa muppar. Det ser ljust ut för SD, men det är sån tur bara en illusion. Ni SD:are har en starkt förenklad världsbild utan framtid. Den som inte har förmågan att se bakåt, kan heller inte se framåt, och måste se upp.

Väldigt många homosexuella röstar SD numera mkt pgr av tex fundamentalistiska islam som inte ser med blida ögon på stjärtpirater och är ett mkt större hot mot homosexuellas rättigheter än SD någonsin kommer vara.

Är för övrigt SD själv och anser att HBTQ rättigheter är mkt viktiga då det handlar om mänskliga rättigheter och rätten att få gifta sig med vem man vill eller för den delen adoptera.

Har inte mött någon inom SD som sagt emot detta när det väl kommer till kritan.

Du skulle inte rösta på SD ändå du skriver bara trams.
Citera
2015-08-01, 10:22
Medlem
Napoleons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rostiga.Sheriffbrickan

Har inte mött någon inom SD som sagt emot detta när det väl kommer till kritan.

Varför ljuger du?
Citera
2015-08-01, 11:31
Medlem
Rostiga.Sheriffbrickans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Napoleon
Varför ljuger du?

Har du otur när du tänker ?

JAG har inte mött någon som sagt det när man väl diskuterat det.

Jag har aldrig träffat björn söder bara gräsrötterna i många kommuner är själv SD och skulle aldrig ta nån sån skit om homosexuella då jag växt upp med homosexuella vänner och transpersoner.

Nu är invandringen så skadlig för Sverige att jag måste se bort från det som kanske ev är bra med SD precis som de flesta i tex S eller M inte håller med i alt de tycker.

Förstår du inte hur skadlig denna invandring vi har ? för just homosexuella och transpersoner personer som kommer hit överger inte sina värderingar som ofta är ljusår ifrån våra egna vad gäller synen på männskliga rättigheter dvs rätten att välja vem man gifter sig med och vilket kön osv osv.
Citera
2015-08-01, 15:41
Medlem
Norrlands.gulds avatar
Det är ju uppenbart att snubben ifråga är bög. Varför annars beklaga sig över det mest naturliga snack som finns bland normala killar? Han är en lättstött fjolla som fått ett horn i sidan av sd pga av att de inte promotar bögeriet.
Citera
2015-08-02, 00:24
Medlem
Clodiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
ovanligt många avskum i vårt avlånga land i så fall... över 20%. Är du bitter över ditt älskade KPMLr inte går framåt?
/
Jo - väljarna visar på dålig smak som röstar på SD - men frågan är om de vet vad de röstar på....

KPML® - det var länge sedan det fanns ett parti som hette det. DU syftar nog på kommunistiska partiet. En ryt extrem rörelse - en slags vänsteravskum - men helt utan det stora stöd SD har....
Själv är jag krisdemokrat, men röstar inte längre på KD eftersom man svikit sitt politiska uppdrag.

Inget av detta motsäger dock att JN:s berättelse inte är oväntad på något sätt. SD:are är till stor del patrask!
Citera
2015-08-02, 23:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clodius
Jo - väljarna visar på dålig smak som röstar på SD - men frågan är om de vet vad de röstar på....

KPML® - det var länge sedan det fanns ett parti som hette det. DU syftar nog på kommunistiska partiet. En ryt extrem rörelse - en slags vänsteravskum - men helt utan det stora stöd SD har....
Själv är jag krisdemokrat, men röstar inte längre på KD eftersom man svikit sitt politiska uppdrag.

Inget av detta motsäger dock att JN:s berättelse inte är oväntad på något sätt. SD:are är till stor del patrask!

Patrask är dom till stora delar, ja. Problemet är att de andra partierna lämnat walkover till SD genom att göra dom till det enda partiet som vill minska invandringen. Väljare som prioriterar denna fråga högt har inget annat val än att rösta SD, och det är sjuklöverns fel.
Citera
2015-08-03, 16:41
Medlem
Clodiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GulsomSol
Patrask är dom till stora delar, ja. Problemet är att de andra partierna lämnat walkover till SD genom att göra dom till det enda partiet som vill minska invandringen. Väljare som prioriterar denna fråga högt har inget annat val än att rösta SD, och det är sjuklöverns fel.
Mitt i Bullseye! Men Ego skulle aldrig sjunka så lågt att rösta på SD!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in