2015-07-30, 23:37
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av porslinslandet
Funderar på...
kan GM flyttat på kroppen, när han upptäcker helikoptrar med värmekameror?
Kroppen ligger fortfarande varm i terrängen, han vet var det finns naturliga värmekällor:
Korna i Martorp!
För att sedan flytta den igen senare, eftersom han vet tiderna för fodring av korna?

Jag tror att MGM flyttat BO nattetid till ett låst utrymme när han inser att MP annars troligen kommer att hitta BO. Ömsom burit ömsom släpat – därav de utspridda fynden. Initialt var hon i så fall gömd utomhus.
Medlem
katws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nopomil
Men var militären där i TJÄNSTEN eller privat? Varför undviker du den frågan hela tiden. Du vrider dig som en mask...

Jag vrider mig inte det minsta. Lugna dig. Med all sannolikhet var de där privat.
Medlem
[quote=Noningra|54184574]Varför skulle de sluta hjälpa till när polisen ringdes menar du?[/QUOTE"

Jag förtydligar för dig: letade bara "polarna" i en kvart själva?
2015-07-30, 23:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Ja, men det har man inte gjort uppenbarligen. Fakta talar ju sitt tydlga språk: det hittas
fortlöpande saker tillhörande Lisa i terrängen, på åkrar och var det nu var någonstans.
Kalla det "korkat" men så är det i alla fall gjort. Det går inte att komma ifrån.

Dumt och korkat må det vara, men där på dessa platser låg sakerna.
Och fakta talar också om för oss att en viss speciell person är höggradigt misstänkt
för mordet på Lisa. Och rimligen bör ha hanterat just dessa saker. (Om man nu inte är
fallen åt svindlande planteringsfantasier.)

Har han handlat korkat eller panikartat eller båda i kombo, spelar mindre roll.
Rationalitet är ingenting man nödvändigtvis behöver förutsätta hos en MGM.
Det är ingen smart thriller där alla komponenter är uttänkta i minsta detaljer som spelas
upp framför våra ögon. Det är inte Hollywood, inte heller Midsomer, det är Blomberg,
det är verkligheten och förbrytare fjärran från fiktionens värld med dessas alltid lika
överlagda handlingar och finessrika ageranden. Det kan inte nog påminnas om.

Verkligheten bjuder oftast på betydligt tråkigare skådespel än så.
Den svettas och bär sig dumt åt. Mindre sällan utmärker den och dess aktörer sig av
logik. Och därför får somliga så påfallande svårt att riktigt greppa dem och börja hysa
sina små tvivel.

När vi får mer fakta runt dessa fynd (vilka de är, var och när de funnits) blir sammanhanget kanske klarare. Just nu är det svårt att pussla ihop en rimlig förklaring till saken.
2015-07-30, 23:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dieseltjuren
Det var ett djäkla klagande, klankande och ifrågasättande av pappan. Den enda klena trösten för honom är väl att han gjorde allt han kunde för att hitta henne. Som skattebetalare har jag inga som helst invändningar mot att militär personal och utrustning användes i en akut situation istället för på övning någon annan gång.

Antar att du menar i TJÄNSTEN? Ok men då ska det i så fall gälla ALLA försvunna tonåriga flickor.
2015-07-30, 23:39
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:
Det är en spekulation.
Hur hann "polarna" ta sig dit så snabbt? Om pappan var framme 2030 och letade lite själv så ringde han kanske 2045. "Polarna" kommer 2100-2115-2130. Polisen rings 2130. Letade bara "polarna" i en kvart?
Där fick du nog in tiderna rätt så bra tror jag. Något sånt bör det ha sett ut som jag har förstått det. Och sen larmas polisen 21.30-22.00 nånting, har inte sett någon exakt tidpunkt för det heller.
2015-07-30, 23:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av katw
Jag vrider mig inte det minsta. Lugna dig. Med all sannolikhet var de där privat.

Inte om det lyfte en helikopter från Karlsborg.
2015-07-30, 23:41
Medlem
[quote=nopomil|54184601]
Citat:
Ursprungligen postat av Noningra
Varför skulle de sluta hjälpa till när polisen ringdes menar du?[/QUOTE"

Men ärligt talat, hur f-n ska man veta hur länge dom hann leta innan polisen kallades. Och vad spelar det för roll hur länge? Är väl möjligt att dom ganska snabbt konstaterade att polis skulle ringas, om det handlar om 10,15,30 min har vi inte en aning om och spelar heller ingen roll.
Medlem
[quote=nopomil|54184601]
Citat:
Ursprungligen postat av Noningra
Varför skulle de sluta hjälpa till när polisen ringdes menar du?[/QUOTE"

Det vet inte jag.Men spelar det verkligen så stor roll för dig?Att polisen drog igång så snabbt var det kanske inget de räknat med.
Moderator
OYs avatar
Citat:
Men det var just det: Försvarsmaktens helikopter var där. Då är det INTE fritid. Varför inte hänga med lite med vad som har angetts tidigare så slipper jag och andra harva om det för dig?

Om Försvarsmaktens helikopter användes så vet Insatsledningen det, med stor sannolikhet är insatsen med helikopter helt i sin ordning. Beträffande pappans kollegor som påstås ha ryckt ut till hans hjälp att söka söndag kväll så vet Insatsledningen även det om insatsen gjordes under tjänstetid och betalades av Försvarsmakten.

Det går liksom inte att låna en helikopter på jobbet för att fixa med privata angelägenheter.
Medlem
katws avatar
Citat:
Inte om det lyfte en helikopter från Karlsborg.

Om ja. Finns ingen bekräftad källa på det.
2015-07-30, 23:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av helsan
Missat det med, men det hade den visst:

"Under fyra dagar har den container som står alldeles bredvid Lisa Holms moped varit avspärrad."

http://www.expressen.se/gt/nagonstans-har-det-gjorts-misstag/

Där ser man. Jag tyckte det såg ut som att samtliga avspärrningar på den sidan vägen togs bort ganska snart efter försvinnandet men då verkar jag ha sett fel. Att man väntade ända till torsdagen med att genomsöka den förvånade nog fler än mig. Många som tog för givet att genomsökning av den gjorts direkt.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in