2015-07-30, 22:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Qwart
Jag skulle vilja ha en sak förklarat för mig av er som tror på alternativ GM, så som pappan, nån i BO umgänge osv.
Vad tror ni det berodde på att den yngre brodern betedde sig så annorlunda dagen/dagarna efter LH försvann? Han var dämpad, tittade ner i backen osv. Detta har jag läst av någon på Fb, plus att jag var hemma hos en kompis, vars granne som jobbade ihop med bröderna, som oxå berättat detta.
Dessutom säger mamman och den yngres fru, att han är av mer känslig natur.

Tror ni att den yngre brodern visste något om vad som hänt LH??

Är det inte en enda icke namngiven "person" som är karaktärsvittne här? Betyder det att det är sanning då?
Ta reda på vem som sa det först. Bedöm sedan.
2015-07-30, 22:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Containern var avspärrad i fyra dagar - innan den söktes igenom:
http://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache:e18pK1Vxq-4J:www.aftonbladet.se/nyheter/article20947777.ab+&cd=6&hl=sv&ct=clnk&gl=se
Många band blev det...

Containern var inte avspärrad innan den genomsöktes? Vart har du fått det ifrån? Att de väntade så länge med att genomsöka den och att den inte var avspärrad var något som verkligen förvånade mig under den där veckan men det var det mycket som gjorde.
2015-07-30, 22:42
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av QLMNOP
Ja, ungefär så bör en ensam gm ha tänkt och agerat. - Och gm bör vara väldigt hemtam i bygden och ha åkt den här grusvägen tidigare. Gm bör också - precis som du påpekar - ha känt till att vid slutet av vägen skulle han ha Blombergs G framför/strax t.v. om sig, men efter att ha svängt av till höger har han bara brödernas hus att passera t.h., innan han kan köra raka spåret mot Martorp. - Eller gör han det? - Kan han inte ha stannat till någonstans mellan brödernas hus och Martorp? - I så fall var?

Om man nu tänker sig att gm bemäktigat sig LH och sedan satt full fart mot Martorp; vad har han då fått ut av LH? - Var är med andra ord själva brottsplatsen - eftersom den enligt polisen inte överensstämmer med fyndplatsen? - Eller är detta bara hårklyveri, dvs att brottsplatsen ändå skulle kunna lokaliseras till Martorp men då i en annan byggnad än där LH hittades?
2015-07-30, 22:42
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
Hur är det med motivet egentligen?
"Svårt att ange", enligt åklagaren.

Jag slänger in ett gammalt vanligt motiv för slika dåd:
Lisa var på smällen

Att taga eller vräka.

Joo .. om det vore 40-tal. Men det är ju en stund sedan dess.
2015-07-30, 22:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Så här tror jag att det kan ligga till med somligt:

Balttrion står den där fredagskvällen i juni och ska gräva ner antingen Lisas hjälm eller
några av hennes klädesplagg och just som man håller på där så dyker ett team från MP
upp och "stör". Man blir så att säga tagna med hela näven nere i syltburken närmast...

Klart att de blir aggressiva då. Satans snokare, tänker man nog.

Ja, sen är det ju bara att plocka in trion. Nu har man för fanken tagit dem mer eller
mindre på bar gärning.
Alla tre är förstås i detta skede lika misstänkta. Nånting gör att man snabbt kan ringa
in platsen där offret ligger förvarat. Kanske nån i skaran avslöjar detta per omgående.

Nåväl, efter några dygn i varma häktet, så finner frugan och brodern för gott att kvittra
ut lite så att de kan återfå sin frihet. De berättar att stygge storebror haft ihjäl flickan
och att han avslöjat detta tidigt för dem och sedan kommit att utöva press på dem att
hålla tyst och dessutom få dem att vara honom behjälplig med att röja undan sånt
som tillhört Lisa.
Nu på fredagskvällen trodde NB att det var fritt fram att göra av med den där jädra
hjälmen en gång för alla och den skulle långt under jord, men si på fan, då kom
sabla nyfikenhetspatrullen iförd sina jädra gula västar och så saboterades hela skiten.

Ja, då har alltså frugan och yngre brodern låtit fabror blå få veta hur saker och ting ligger
till och hoppas densamme tror på dem. I vart fall så anses det inte längre föreligga
tillräckliga skäl för att fortsättningsvis hålla dem inom lås och bom. Även om där säkert
tillhandahålls gott käk och så. Inga djupfrysta Billy´s panpizzor så långt ögat kan nå...

Och nu är två av dem tre lyckligen återbördade till fäderneslandet medan den tredje
filuren allt får stanna kvar i rysligt stygga och nyfikna Sverige där ett flickliv anses ha
ett något högre värde än därhemma i sträva villkorens Baltikum.

Edit: Vid närmare eftertanke: hjälmen bör det inte ha varit ty åklagaren lät ju undslippa
sig (av misstag?) att det var borta på Martorp den hittats. Kanske har Lisa haft den på sig
där hon låg.
Troligare då att det ska grävas ner intima plagg eller kanske hennes färgglada och rätt
skrymmande jacka. I detta scenario alltså med ett till aftonen förlagt litet "grävprojekt".

Låter osannolikt att gm står och gräver ner saker samtidigt som ett gäng från Mp är ute och söker.

Likaledes att kasta Lisas tillhörigheter utanför där man bor.

Är killen begåvnings handikappad eller hela skaran?

Eller är han narkotika påverkad?

Enligt byborna så var de skötsamma och duktiga på sina arbeten.

Någonting luktar skumt i alltihopa...
2015-07-30, 22:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kokaboy
Det vet jag inte om de var.. men det låter väl troligt att var eftersom dom kunde rycka ut så snabbt. Sen så har jag ingen aning om hur många de var.

Men ska militär TJÄNSTGÖRA i ett sådant här ärende? Det borde utredas om det var ett riktigt agerande. Och när de kallades in.

Det har tidigare sagts att pappan ringde militärkompisar eller ngt liknande. Om de var i tjänst vad tyder det på? Att militär "höftar" lite?
2015-07-30, 22:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -beige-
Containern var inte avspärrad innan den genomsöktes? Vart har du fått det ifrån? Att de väntade så länge med att genomsöka den och att den inte var avspärrad var något som verkligen förvånade mig under den där veckan men det var det mycket som gjorde.

Missat det med, men det hade den visst:

"Under fyra dagar har den container som står alldeles bredvid Lisa Holms moped varit avspärrad."

http://www.expressen.se/gt/nagonstans-har-det-gjorts-misstag/
2015-07-30, 22:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zeffa
Får nog lov att säga att ingen av dessa uttalat sagt att fel GM sitter däremot har de lyft fram alternativ som ingen med de få fakta vi har, har kunnat motbevisa, vilket är en viss skillnad mot att ange någon annan som mer trolig GM. No offence.

Kommer det fram tekniska hållbara bevis på att det är rätt gm som sitter och är den skyldiga så kommer i alla fall inte jag att motargumentetera det hela...
2015-07-30, 22:53
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nopomil
Men ska militär TJÄNSTGÖRA i ett sådant här ärende? Det borde utredas om det var ett riktigt agerande. Och när de kallades in.

Det har tidigare sagts att pappan ringde militärkompisar eller ngt liknande. Om de var i tjänst vad tyder det på? Att militär "höftar" lite?

Vadå utredas, gör det då, sitt inte här och beklaga dig. Ring Försvarsmaktens insatsledning, de känner till om pappans polare sökte efter Lisa inom ramen för sin anställning.

0)8 788 75 00
2015-07-30, 22:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av katw
Och varför är ett besök konstigt? Tillhör du samma falang som tycker det är konstigt att AJ av en slump besökte Lisa just den dagen?

Jag har inte sagt att besöket var "konstigt". Det är du som säger så. Jag har sagt att det behöver utredas närmare mot bakgrund av att besöket på arbetsplatsen skedde just den dagen.

Att AJ bekantat sig med Lisa just den dagen behöver också utredas. Hur vet du att det var en "slump"? AJ:s uppgifter ska naturligtvis utredas närmare.
2015-07-30, 22:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Vadå utredas, gör det då, sitt inte här och beklaga dig. Ring Försvarsmaktens insatsledning, de känner till om pappans polare sökte efter Lisa inom ramen för sin anställning.

0)8 788 75 00

Jag ska förtydliga: det borde Försvarsmakten utreda.
2015-07-30, 22:59
Medlem
katws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XavvonZac
Jag har inte sagt att besöket var "konstigt". Det är du som säger så. Jag har sagt att det behöver utredas närmare mot bakgrund av att besöket på arbetsplatsen skedde just den dagen.

Att AJ bekantat sig med Lisa just den dagen behöver också utredas. Hur vet du att det var en "slump"? AJ:s uppgifter ska naturligtvis utredas närmare.

Just den dagen kanske en söndagstur med familjen stod på programmet. Fika lite, besöka dotterns arbetsplats och hennes chef; för familjen bekanta Lena. Kanske lämna lite kläder eftersom det var blåsigt att åka hem i fyra mil.
Allt behöver inte mystifieras in absurdum i det här fallet.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in