2015-07-30, 21:14
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Hur är det med motivet egentligen?
"Svårt att ange", enligt åklagaren.

Jag slänger in ett gammalt vanligt motiv för slika dåd:
Lisa var på smällen

Att taga eller vräka.
2015-07-30, 21:18
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
Hur är det med motivet egentligen?
"Svårt att ange", enligt åklagaren.

Jag slänger in ett gammalt vanligt motiv för slika dåd:
Lisa var på smällen

Att taga eller vräka.

Knappast troligt
2015-07-30, 21:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Noningra
Därför han har en advokat?

Goddag yxskaft!

Har du kanske en bra förklaring på varför mobil-skalet hittades på en plats samtidigt som Lisa fick med sig hjälmen? Därutöver hittades hennes kvarlevor på en tredje plats, medan handsken återfanns på en fjärde?

Titta på kartan och ge en rimlig förklaring på det givet den som sitter häktad. Och väg sedan in vad som är mest sannolikt.
2015-07-30, 21:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nybromannen
Tror inte att vi kommer mycket längre i våra spekulationer det blir samma om och om igen.

Om de bara kunde släppa på lite fakta så man kan få ihop pusselbitarna.

Något är det ju som sticker ut i det hela eftersom det tystats ner så kopiöst.

Något säger mig att Lisa hittades i ett fruktansvärt skick precis som många antyder i tråden så bröt polisen ihop.

Tror inte att man väntat sig att hitta henne vid liv efter flera dagar men inte heller i det skicket de antagligen hittade henne.

Det tyder på någonting riktig jävla groteskt...

Finns ingen rapportering som tyder på nåt groteskt, bara din och andras fantasi/önskemål.
2015-07-30, 21:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av litehemligt
Goddag yxskaft!

Har du kanske en bra förklaring på varför mobil-skalet hittades på en plats samtidigt som Lisa fick med sig hjälmen? Därutöver hittades hennes kvarlevor på en tredje plats, medan handsken återfanns på en fjärde?

Titta på kartan och ge en rimlig förklaring på det givet den som sitter häktad. Och väg sedan in vad som är mest sannolikt.

Jaha så man skall dömas på sannolikhet, inte på gärning är det det du säger?
2015-07-30, 21:23
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Nog kommer det att yppas ett och annat ord om möjligheten av en illasinnad plantering
när det väl barkar av med en liten rättsprocess i ärendet. Det kan vi nog lugnt
utgå ifrån...
I närvaron av en advokatbrutta- eller för all del nisse som är särdeles på hugget för
en klient kring vilken det riktigt hopas sig indicier och bevis så kan det nog lätt råka sig
att en åhörare tror sig ha hamnat i en omvänd Kafkavärld: ingenting i försvårande
väg som förebringas bör göra att skulden därigenom kan fastspikas.
Klienten är ett offer för synnerligen olyckliga omständigheter, däribland infångade små
spottloskor av en ondskefull "komplottare", och måste vara oskyldig.
Oskyldig till döds.
Alltid någon annan som är skyldig. Eller om det ens är någon som är skyldig.
Till slut vet man inte ens om det finns något att vara skyldig eller oskyldig för.
Det absurda tränger på och suddar bort allt förnuftsinriktat.

...Problemet är inte om vi tycker det är absurt, korkat eller totalt vansinniga förslag som kommer från henne.

# Problemet är om hon lyckas finna vinklar som ställer det hela i tvivelaktig dager - att det inte kan uteslutas annan GM.
# Problemet är om MGM inte kan bindas direkt till gärningen.
# Problemet är om detta sen sammanfaller med en kass indiciekedja utan motiv.

Jag har läst domar där teknisk bevisning i form av blod på vapnet smulats ner till domar på 1.5 år (grov misshandel) istället för rått, vidrigt och planerat mord. Morddömda (baserat på indicier och viss teknisk bevisning) har friats i HR.
När klubban sitter i bordet ska jag personligen jubla. Tills dess är jag bekymrad om inte mer solklar teknisk bevisning framkommer beroende på att det är en så splittrad/svår brottsplats. Pratet om att väcka åtal så snart, att Johansson går ut och lugnar cafét att rätt GM sitter finner jag väldigt konstigt - så tidigt i utredningen, innan teknisk bevisning inkommit.
Jag HOPPAS däremot att denne har så mycket kött på benen att han har rätt. Annars får jag nog luta mig mot GW och säga:
Nöjda åklagare och poliskommissarier gör mig orolig..
2015-07-30, 21:28
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Om jag skriver att de har fullt ös på att hitta henne - helst levande - så vad skulle sätta käppar i hjulet?
Husrannsakan sker omgående om så finns behov med den ribba som lagts i detta fall.
"juridiska murar", "mjuka tänder" - kan du tala klarspråk vilken nisch inom juridik du talar om.

Ovanstående uttal av dig föranledde att jag påpekar Polislagen §21.
Således lite käppar i hjulet ang husrannsakan utan något konkret skäl. Det har inget med lagd ribba att göra, att varenda bebodd/aktiv kåk/fastighet genomsöks per praxis, utan sker högst individuellt med laga stöd (skäl) Eller om du så vill - juridisk mur.

Citat:
Var det svar på min fråga? Jag frågar vad du pratar om som mjuka tänder? Nu känns svaret som en lösprotes...
Husrannsakan skedde direkt på Martorp så det var väl inget märkvärdigt.
Husrannsakan skedde via Lisa själv - dvs misstanke om brott.

Mjuka tänder leder åter igen in på att något konkret måste snappas upp för att en insats ska riktas mot specifik person/plats.
Diskussionen grundade sig inte vad som sker under fredagskvällen, utan vad som skett, eller borde skett under veckan som gick, och vilka indikationer som kan ha funnits.

Citat:
Segmenten hade utökats på fredag till 5 km så det var väl inte så underligt.

Ledningssök (kraftledningar, åar, vägar, stigar, leder etc) är första insats i MSO inklusive närliggande byggnader och att ta in hundpatrull. Det är det direkta närområdet. Sen delas det in i segment från mopeden sett.
Grusvägens fynd angående skal och sen display (tisdag) ligger dock på tydlig led som leder nånstans. Displayen sägs ligga en bra bit in dvs där vägen sen leder åt Martorp. Fyndet är väl efter där vägen förgrenat sig åt vänster om jag inte missminner mig?
Detta berättar han i intervjun ska återupptas på fredag...

Ja, ännu närmare pudels kärna om man så vill.

Handske hittas på Måndag - närvarande civila "listas" Namn, adress, arbetsplats etc.
Fynd görs av militär personal samt polis under Tisdagen, i angränsande område mot säteriet, söder om caféet.
Den som har livlig fantasi kan lägga till en och förnöjt konstatera att det är förhållandevis snabbt jobbat att göra dessa Måndags-fynd.
Riktigt så livlig fantasi har dock inte jag...

*Men här undrar jag om inte spaningsledningen börjat iaf fundera lite*

Under Onsdagen sätts MPS in, bla - enligt tråduppgifter bla utgående från närområdet Martorp.
MPS fortsätter göra fynd söder om caféet på Onsdagen (2st)
Likaså Torsdag, samma plats. 1st fynd görs.... Söder om caféet.

Sammanlagt då. Borde inte rimligtvis allt ovanstående förorsakat en viss reaktion hos spaningsledningen?
Indikationer och fokus borda ha, och ser ut att ha lagts i just detta område, även om såklart andra områden söks av samtidigt, och polisens media-yttranden avslöjar knappast hur det inre spaningas-arbetet ser ut, särskilt med tanke på att det finns orsaker/risk att tro att både BO och GM kan finnas i trakten.
2015-07-30, 21:32
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Det blir verkligen intressant när alla är med och diskuterar, och seriöst överväger att det är möjligt att någon samlat in Litauerns spottloskor för att sätta dit honom. Och att de har den oförskämdheten att spekulera i att oskyldiga kan vara alternativa gärningsmän. Det visar bara på att det finns folk där ute, överallt som inte drar sig ifrån att skada andra människor.

Från under vilken sten har du och dina likasinnade krupit fram?
Vad f-n är det du snackar om; insinuerar du att jag har dragit fram en sådan hypotes!? - Läs då inläggen utan det oresonliga och blinda hat samt egen förmenad förträfflighet som du ger uttryck för.
Citat:
Det verkar som ni tror att ni gör en bra insats för rättssäkerheten genom att spekulera om saker som inte kommer hända eller har skett. Det är komiskt att folk inte kan se det uppenbara, och frossar i stället i orimliga resonemang. Ditt sätt att diskutera går ut på att ifrågasätta, utan att kunna tillgodogöra dig frågan.
Du snackar skit och rör dig med allmänna och till intet förpliktande floskler. - Bemöt inläggen på ett konkret sätt, i stället för att spela moralens väktare nr 1. Dessutom har du en synnerligen obehaglig tendens att döma en människa på förhand.
Citat:
Du försvarar ett inlägg om att DNA från en mördare kan vara planterade genom att någon samlat spottloskor från MGM. Spekulationer om MGMs spottloskor som planterade, är ett bottennapp i en diskussion om ett allvarligt brott, och visar på att du är en person som inte kan tas på allvar. Min fråga är vad får ni allt ifrån? Och varför riktar du din ilska på mig?
Därför att du ingenting annat gör än spottar på allt och alla som misshagar dig. - Även i en till synes "orimlig" hypotes kan finnas små guldkorn, men de missar du eftersom du håller dig med förutfattade meningar. - Eftersom du tydligen bara läser dina egna inlägg har du också missat att jag aldrig har kommenterat det av dig refererade inlägget; jag kommenterade dina spottloskor.

Det måste alltid finnas en öppning för att man själv kan ha fel, eller har gjort en missbedömning som grundar sig i begränsad erfarenhet eller helt enkelt för grunda kunskaper. - Har du någonsin tänkt den svindlande tanken..?
2015-07-30, 21:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av litehemligt
Goddag yxskaft!

Du frågade hur den häktade kunde vara insatt,eller hur?Det är väl ganska troligt att dennes advokat har hjälpt till att sprida lite ljus över hans situation.
2015-07-30, 21:34
Medlem
Ni som anser att polisen har fel GM, hur kommer det sig att polisen inte har plockat in "dessa" personer? Väntar ni på att fallet tar en helomvändning och att en annan GM plötsligt häktas?
Tacksam för synpunkter.
2015-07-30, 21:36
Medlem
Grandiosos avatar
Så här tror jag att det kan ligga till med somligt:

Balttrion står den där fredagskvällen i juni och ska gräva ner antingen Lisas hjälm eller
några av hennes klädesplagg och just som man håller på där så dyker ett team från MP
upp och "stör". Man blir så att säga tagna med hela näven nere i syltburken närmast...

Klart att de blir aggressiva då. Satans snokare, tänker man nog.

Ja, sen är det ju bara att plocka in trion. Nu har man för fanken tagit dem mer eller
mindre på bar gärning.
Alla tre är förstås i detta skede lika misstänkta. Nånting gör att man snabbt kan ringa
in platsen där offret ligger förvarat. Kanske nån i skaran avslöjar detta per omgående.

Nåväl, efter några dygn i varma häktet, så finner frugan och brodern för gott att kvittra
ut lite så att de kan återfå sin frihet. De berättar att stygge storebror haft ihjäl flickan
och att han avslöjat detta tidigt för dem och sedan kommit att utöva press på dem att
hålla tyst och dessutom få dem att vara honom behjälplig med att röja undan sånt
som tillhört Lisa.
Nu på fredagskvällen trodde NB att det var fritt fram att göra av med den där jädra
hjälmen en gång för alla och den skulle långt under jord, men si på fan, då kom
sabla nyfikenhetspatrullen iförd sina jädra gula västar och så saboterades hela skiten.

Ja, då har alltså frugan och yngre brodern låtit fabror blå få veta hur saker och ting ligger
till och hoppas densamme tror på dem. I vart fall så anses det inte längre föreligga
tillräckliga skäl för att fortsättningsvis hålla dem inom lås och bom. Även om där säkert
tillhandahålls gott käk och så. Inga djupfrysta Billy´s panpizzor så långt ögat kan nå...

Och nu är två av dem tre lyckligen återbördade till fäderneslandet medan den tredje
filuren allt får stanna kvar i rysligt stygga och nyfikna Sverige där ett flickliv anses ha
ett något högre värde än därhemma i sträva villkorens Baltikum.

Edit: Vid närmare eftertanke: hjälmen bör det inte ha varit ty åklagaren lät ju undslippa
sig (av misstag?) att det var borta på Martorp den hittats. Kanske har Lisa haft den på sig
där hon låg.
Troligare då att det ska grävas ner intima plagg eller kanske hennes färgglada och rätt
skrymmande jacka. I detta scenario alltså med ett till aftonen förlagt litet "grävprojekt".
Senast redigerad av Grandioso 2015-07-30 kl. 21:52.
2015-07-30, 21:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tosabiten6
Ni som anser att polisen har fel GM, hur kommer det sig att polisen inte har plockat in "dessa" personer? Väntar ni på att fallet tar en helomvändning och att en annan GM plötsligt häktas?
Tacksam för synpunkter.

Har hängt med ganska bra i tråden. Har inte sett många som anser att fel GM sitter, har du?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in